Gå til innhold
Arkivverket

[#69332] HO Samnager Kvitingen/Høysæter Cecilie Nilsdtr. f. 1821, far Nils Nilsen?


Gjest Kjell-Arne Mellum
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Ingne med Gjert m.v. som etternavn som har døtre med navn Anna e.l. som passer i Byen.Nei, jeg tro vi må prøve Fusa. Men vi har jo Årstad og landdistriktene. Hukser ikke helt om de omfattes av døpte i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Er det ikke litt merkelig at Gietle skal ha blitt til Giert da? Jeg har sett Jetle, Gitle, Getle før...De skal ha gifta seg i 1866, etter hva Lauskard sier og de bodde på Nordbø (Botnen).Der står det: 'Nils Tomasson Nordbø var fødd på husmannsplasset Ospekleivi under Årland i 1835 og var gift i 1866 med Anna Gjertsdtr., fødd i Bergen i 1837. (...) Dei varn bornlause'Nils var nok tjenestekarl på Nordbø i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61243&gardpostnr=386&personpostnr=2341#nedre>LenkeDet står jo og tydelig Gjertsdtr da de gifta seg 19/7-1866 og hun var 29 år da. Kom fra Bergen og faren står og som Gjert: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Er det ikke litt merkelig at Gietle skal ha blitt til Giert da? Jeg har sett Jetle, Gitle, Getle før...Etter hva Lauskard sier, bodde på Nordbø (Botnen).Der står det: 'Nils Tomasson Nordbø var fødd på husmannsplasset Ospekleivi under Årland i 1835 og var gift i 1866 med Anna Gjertsdtr., fødd i Bergen i 1837. (...) Dei var bornlause'Nils var nok tjenestekarl på Nordbø i 1865: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61243&gardpostnr=386&personpostnr=2341#nedre>LenkeDet står jo og tydelig Gjertsdtr da de gifta seg 19/7-1866 og hun var 29 år da (f. 1838?). Kom fra Bergen og faren står og som Gjert: Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Det er ikke mange kandidater i ft 1865. En Ane Gjertsdtr i Bergen, men hun er gift med to barn så henne kan vi utelukke. En på Tysnes og en i Kvinnherad men de er også gifte!Kan det tenkes at presten skrev feil navn på henne? Vi bør vel finne dødsfallet hennes for å se hva det står der. Det er og et par i S&F (en ugift i Lyster og en i Indre Holmedal), men hun kan da ikke ha vært så langt vekke da de rakk å gifte seg i 1866!I 1900 står hun og som Gjersdtr, fødested Bergen 1836: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

det står pike ved vielsen, men det kan være feil. Skal vi prøve å finne ut noe mer om henne. I tilfelle det er hun må mannen ha dødd etter FT 1865 og før vielsen 8. juli 1866, eller noe før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Den eneste som er f i Bergen i 1836, er den dere eliminerte over og som Kjell-Arne fant i innlegg 87.Det står 'pige' i kirkeboka da de giftet seg. Dette er et virkelig mysterium!!Den på Tysnes var jo fødd der, så hun er nok ingen aktuell kandidat heller. De to jeg fant i S&F som var ugifte, var jo også derfra ((S&F).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tror ikke det er henne på Tysnes. Mannen hennes dør i hvertfall ikke der, i 1865-1866.Gjert kan ha disse formene Geert, Gerard, Gerardo, Gerardus, Gerd, Gerhard, Gerhardt, Gerhart, Gerrit, Gert, Gerth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har også søkt med fars etternavn Gjertsen, dvs jeg søker kun med ..er.. Ingen aktuelle treff.I tillegg til de jeg har skrevet i 1119 kan navnet selvsagt også skriver Gier(d)t, Gierd og Gierdt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Nå har jeg nok en gang prøvd med alle variasjoner av Gjert som far og navn som inneholder 'an' i 1836 er det kun den som Kjell-Arne fant: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=dp12011816&gardpostnr=13591&personpostnr=40758&merk=40758#ovre>LenkeDe får og en datter Antonette i 1839, men hun blir jo for ung:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Nei, hun er ikke lett å finne ut av, kanskje vi skal legge henne på 'is'? Vi har vell nok av personer å lete etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vi får vel høre om der er noen skifteopplysninger etter de to fattiglemmene. Det er vel tvilsomt, men kanskje hennes søsken er nevnt.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

Har lagt inn spørsmål om skifte/dødsmelding etter Anna og Nils.Ved Annas dødsfall er hun ført som Anna J. Nordbø. Kan J. stå for Johanne? Og Gjertsdtr. være en omskrivning av Gideonsdtr.? Se dåp i 1837 i Bergen av Anna Johanne, far Gideon Roggen Haag, mor Sophie Fredrikke Olsen. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

120) Jeg vil tro at 1836 er det rette, det var hva hun oppgav selv og de som meldte hennes dødsfall, hadde kanskje mindre greie på det.J kan vel og stå for Jert. Har liten tro på at Giert (og diverse andre former) kan være en omskriving av Gideon.Kan vi være sikker på at den Anna Køpke (innlegg 99) er den samme som Anna Giertsdtr Rypke som ble født i 1836?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da fikk vi ikke så mange opplysninger etter de siste skiftene.Ad Anna Gjertsdatter. Ingen ting i skiftet om evt søsken. Der flytter en Gjert Villumsen fra Strandebarm til Sælsvoll, og der flytter en Gjert, mener det var Asbjørnsen, fra Bergen til Osøren. De kunne begge hatt døtre på Annas alder, men kan ikke se at de har det.Ad Sissel Andersdatters barn; skiftet sier et felles barn, men det må vel være feil. Jeg mener helt bestemt at jeg har funnet både Anna og Anders Olai som konfirmanter og senere i byen. Men skal ta en titt igjen. Særkullsbarnet Nilsine forble trolig ugift, men når og hvor hun døde, vites ikke.Ad Kristi Knutsdatter Fiske; skifetopplysningene sier at hun hadde barna Nils, 9, Knud, 7, Hellie, 4, Mons, 2 og Britta, 1/4 år med Nils Kvitingen, og det stemmer med oppl mine i (15).A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Arne Mellum

(121) Svar på dødsmelding. etter Anna J. Nordbø og Nils Tomasson Nordbø.Yngve Nedrebø, SAB / DA, 27.4.2009 16:04 (2) Det står dessverre lite: Da hun døde: Enkemanden lever. Efterlader intet.Da han døde: Fattiglem. Intet til arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.