Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Kvinnetitler etter reformasjonen:Fruer tilhørte adelen. Hustruer kunne tilhøre adelen, men også prestekoner kunne ha tittelen hustru.Både Tronds (Rustung) og Benkestokk var adelsslekter. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Leif Johannessen Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Til 75: Nei, det er WBs henvisning og som altså er til Samlinger til det Norske Folks Sprog og Historie, bind 6. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 OK.Ser at det var Erik Munk til Hjørne (hvor ligger Hjørne eksakt?) som ble kalt bondeplageren. Han er n mange ganger i NRR II og III. Han var visst forresten av Vinranke-Munkene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore Hermundsson Vigerust Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Hjørne ligger i Halland. I Norge skrev han seg til Barbu. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 (78:) Erik Munk's farfar var visstnok Jens Munk (til Hjørne i Varberg, Halland, fra ca 1520 ?). Om han var en [Vinranke]-Munk, hvordan var han ev. i slekt med f.eks. Peder Gundesen Munk til Havbro (c1440-et.1475) ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Han var visstnok en 'Hane-Munk', se våpenskjoldet her (legg inn Munk XI): http://www.svenskadel.nu/Danheralds/index.asp Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Munk står også nevnt i den artikkelen jeg har publisert i dag, men så vidt jeg har hatt tid til å se; som Skottefruens eks-mann.Bidrag til Familien Rosenkrantz's Historie. Otte Holgersen Rosenkrant z's Børn. av A. Heine Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Visitasen i Idd kirke [url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=biskopjn&sideid=120&storleik=>Lenke nederst høyre side.Erik Munk, er det den samme Erik Munk?, var i Bergen på 1560-tallet. Han er n uttallige ganger hos APB. Her sitter han og fru Anne Skottes ved siden av hverandre i Hans Badskers bryllup i 16565 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 her http://no.wikipedia.org/wiki/Erik_Munk står det at det var Anne Bartolomeusdatter Erik Munk holdt seg med. Hun skal også være gravlagt på Hvaler.Hva er korrekt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Dette blir helt vilt! -:))Jeg tror jeg forholder meg til sal. fars notater, der det står at Anne Tronds var forlovet med James Hepburn og at hun hadde et forhold til Erik Munk i tiden i Bergen, men at hun forøvrig var ugift og barnløs. Dernest at hun døde på Seim.Hvilke gårder ble skiftet mellom Else og Anne i 1607? Helvik var vel kanskje den ene.... Er skiftedokumentet tilgjegelig noe sted? Jeg kan ikke finne det.Tore, måtte en adelskvinne være / ha vært gift for å kunne bruke tittelen FRUE?Arnfrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 ØVERLAND, O. A: 'Illustrert Norges historie':Han nevner en mulig sønn, William Hepburn, av Anne Rustung, som han i hovedsak benevner henne, og James Hepburn. Dette skal være n i et brev fra 1568 fra Kong Fredrik II. (Øverland nevner også at hun i Bergen ble kalt 'Skottefruen')Ellers gjengir han en oversatt elegi: 'Lady Anne Bothwell's Lament', men det er usikkerhet knyttet til om det her siktes til Anne Rustung eller Anne, dtr av Orkenøy-biskopen Adam Bothwell. Hun skal ha hatt et lignende kjærlighetsforhold til sønnen til Jarlen av Mars, Alexander.Vedr Anne Tronds dødssted; noen mener visst at hun døde på Utstein Kloster. Er det noen som vet med sikkerhet hvor hun døde?Øverland har svært mye om Erik Munk til Hjørne. Men det vil ta litt tid å lese gjennom det.Arnfrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 På tidsskrift.dk ligger Historisk Tidsskrift fra 1840-2000 her en artikkel om familien Rosenkrantz der Anne Tronds og James Hepburn er nevnt LenkeLitt mer fra Øverland: Han skriver at selv om Erik Munk ikke var av adel bekledde han flere høye adelige stillinger.Han skriver, som jeg tror må være korrekt, at det var Anne Bartolomeusdatter som var Erik Munks frille, og som han hadde to sønner med, bl a Jens som bodde på Hvaler, hos hvem Anne Bartolomeusdtr skal ha dødd. Jeg er ganske sikker på at det er nok en myte at Anne Tronds var gm Erik Munk.Jeg ser at brevet der James Hepburns angivelige sønn William Hepburn skal være n som en mulig sønn av Anne, er nevnt flere steder, men at dette trolig også har vært en myte.Så, hva har vi så av sikre kilder?* Vi har skifte etter Christopher Trondssønn (Rustung) i original.* Vi har APB i avskrift.Mvh Arnfrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Jeg har i dag skumlest boken om Skottefruen på RA. Og jeg har tatt bilder av avsnittet om Annas dåp. Christopher Throndssøn Rusting var hennes far.Når det gjelder forlovelsen med greven er det riktig. Den skjedde på Annas hjemsted (Seim)Giftermålet derimot (har jeg også foto av) foregikk på en av grevens skip til havs, og det var en full sogneprest fra Seim som viet dem (lovlig?)Men Erik Munk er IKKE nevnt. Hun døde barnløs i et kloster. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Og jeg har akkurat publisert tillegget av Daae i HT 1872 om Skottefruen (Arnfrid etterlyste det) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 4, 2009 Del Skrevet Juni 4, 2009 Så vidt jeg har klart å finne ut var det snakk om en 'handfasting', en keltisk skikk med norrøn tradisjon.A Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Finn Oldervik Skrevet Juni 5, 2009 Del Skrevet Juni 5, 2009 Eg må berre vedgå at eg ikkje skjønar kva du meiner her Arnfrid. Meiner du handfest(n)ing med dei skriftlege lovnadane som kongane gjerne kom med når dei skulle kronast, eller ligg det ei heilt anna tyding i ordet ditt? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Stein Norem Wisted Skrevet Juni 5, 2009 Del Skrevet Juni 5, 2009 Til (88)Det er vel en roman, og bør derfor ikke tillegges noen troverdighet. Forøvrig bodde vel Kristoffer Trondsen i Danmark på den tiden barna ble født, og kloster som sådan, fantes vel ikke i Norge eller Danmark på den tiden.Men, en trolovelse ble vel sett på som like bindende som en vielse. Så sent (?) som 21.3.1666 stevnet sognepresten i Sokndal sin datters festemann mot troløshet mot henne. Han hadde vært borte fra henne i tre år uten å gi livstegn fra seg, etter å holdt forlovelse i prestens hus, med mange gode folk tilstede. Forlovelsen ble opphevet, og hun kunne gifte seg med hvem hun ville.Og Anne Tronds er vel omtalt som Frue i begge kildene vi har, APB og skiftet etter faren. (I avskiften i O. Handegårds bok er alle døtrene kallt Frue, bortsett fra de gifte, hvor kun mannen er nevnt.)Var det slik at forlovelsen med Jarlen ikke ble opphevet, og at hun derfor ble kalt Frue, og ikke kunne gifte seg med noen andre ? (Hun burde ellers vel vært et godt parti, selv med en 'skotsk ripe i lakken') Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Lars Ove Wangensteen Skrevet Juni 5, 2009 Del Skrevet Juni 5, 2009 Ja dette er en roman, og en ganske fornøyelig sådan.Her er fødselen, og som dere ser kommer Christopher hjem fra Danmark 4 dager etter fødselen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 5, 2009 Del Skrevet Juni 5, 2009 91) Etter det jeg har kunnet finne ut var 'handfasting' også brukt om 'forlovelse': http://en.wikipedia.org/wiki/Handfasting92) skifte etter Christopher; de døtrene som var enker er n med tittelen Frue, mens der hvor ektemannen fortsatt levde er det ektemannen som er nevnt. Dete er, så vidt jeg vet, i overensstemmelse med datidens praksis. Men hvorvidt FRUE kunne brukes også om kvinnen ikke var / hadde vært gift i vår betydning av ordet, vet jeg ikke. Jeg har bedt Tore om , dersom han kan svare på det, utdype disse tittuleringsreglene.93) Ja, dette er roman. Anne var den eldste datteren, ikke nr 6.Jeg tror ikke vi skal tillegge romanene særlig vekt.Arnfrid Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 5, 2009 Del Skrevet Juni 5, 2009 91)Haand-fæstning, en. (glda. handfestnyngh i bet. 1, oldn. handfest(n)ing, mnt. handvestinge) vbs. til II. -fæste, især i bet. 2. 1) (foræld., sj.) som vbs. til II. -fæste 2. de stadfæstede det ved Vidner og Haandfæstning. NMPet.Oldn.Sagaer.VI.(1832).231. || (jf. Fæstning 1.1) om trolovelse. TroelsL.IX. 151. 2) (hist.) skriftligt løfte om overholdelse af visse retsregler og privilegier udstedt til undersaatterne af en (valg)konge før hans kroning (i Danmark fra 1320-1660); kapitulation; ogs. om andre lignende forpligtelsesbreve ell. om landets hele konstitution. Holb. DNB.513. Friderik den Tredie blev bunden ved en ualmindelig haard Haandfæstning, saa at han intet kunde udrette. Mall. SgH.717. Haandfæstninger og lignende bindende Forpligtelser for Kongen vare ukjendte i Norge indtil Unionstiden. Allen. I.21. PJJørg.R.62. Kilde: http://ordnet.dk/ods/opslag?id=458144 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Juni 6, 2009 Del Skrevet Juni 6, 2009 (Arnfrid/94:) Kan du gjengi rekkefølge og fødselsår på de sju (?) døtrene og sønnen Enno til admiral Christopher Trondsson (c1500-1565) og Karine (Karen Knudsdatter Schancke?) på Seim ? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Knut Handeland Skrevet Juni 6, 2009 Del Skrevet Juni 6, 2009 (Lenke)Har vi feil mor på Christoffer Trunds ?En vidløftig tanke, men så var det denne Adelsten damen da...Mvh Knut Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 6, 2009 Del Skrevet Juni 6, 2009 96) Rekkefølgen på døtrene er vel den som er i skiftet etter faren i 1578; Anne, Margrethe, Magdalene, Dorotea, Kristine, Maren, Else.Hvor i søskenflokken Enno var vet jeg ikke. Jeg har heller ikke noen dokumentasjon på barnas fødselsår og -sted. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfrid Mæland Skrevet Juni 6, 2009 Del Skrevet Juni 6, 2009 Forts 98) Sjekket Handegård. Han har samme rekkefølge mht døtrene. Han skriver dessuten at Enno visstnok var yngst, og at han skal ha vært f i 1538. Videre at Enno ikke kan ha hatt barn i sitt ekteskap, siden de ikke nevnes i skiftet med moren, Karen, i 1578. Forøvrig viser også Handegård til L. Daae 'Chr. Throndssøn Rustung, hans søn Enno og hans datter Skottefruen' og til Bakkevik.97) Når det gjelder Christopher Trondsen (Rustung) sine aner er vel det fortsatt uavklart, i hvertfall meg bekjent. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Per Nermo Skrevet Juni 6, 2009 Del Skrevet Juni 6, 2009 (47:) Ja, det hadde vært interessant, Arnfrid, om du ville legge ut skiftet etter Christopher Trondsen i 1578, der bl.a. 'Frue Anne thil Edenes' er nevnt (blant de syv søstre). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts