Gå til innhold
Arkivverket

[#70213] Skottefruen


Gjest Jarle Grøhn
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Nermo

(99:) Jeg har sett hans foreldre ført som Trond Sigurdsson (bonde på Seim) og en 'Karen Koll/Kold fra Store-Nesse, Nedstrand, Ryfylke' (meget usikker identitet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men jeg tror ikke det er lurt å starte den debatten i denne tråden. Der er bl a flere andre trder om den saken, bl a en som heter Christopher Trondsen eller Rustung, -husker ikke helt.Originalskiftet ligger på UIB. Skal lage lenke, men må på en annen PC.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

105) Ja, det finnes i PHT fra 1899 og hos Handegård.Ta kontakt som du vil ha transkribsjonen.A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg kan jo selvfølgelig publisere dette skiftebrevet hvis det er relevant. Jeg har det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Du må i tilfelle undersøke selv om det er frigitt. Jeg vet ikke det. Jeg har en kopi som jeg har lastet ned fra fra archive.org, men de er jo underlagt andre regler enn hos oss i Norge. Så jeg kan ikke distribuere det videre siden jeg ikke har undersøkt rettighetsforholdene.Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Christophers barn Anne, Margrethe, Magdalene, Dorthea, Kristine, Maren, Else og Enno kan se ut til å være født i nevnte rekkefølge i tidsrommet ca.1525-1538. Enno var henrettet i 1571, mens søstrene hans alle var i live ved skiftet etter faren i 1578. Anne, Margrethe og Dorthea er ved skiftet listet som enker, de øvrige 4 er representert ved sine ektemenn.Hvem hadde Dorthea vært gift med ? Hun skrev seg ved skiftet til Stene ('Steenne') (i Steinsdalen). I 1625 skal hun ha fulgt sin søster Anne til Skottland.Når døde Anne Tronds (på Hvaler?) ? Stemmer det at hun døde som nonne (hun skal ha gått i kloster i 1607) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Glørud

At hun skal ha vært på Utstein kloster i 1607, betyr selvsagt ikke at hun var nonne. Klosteret var jo forlengst 'privatisert'.Men det er kanskje litt ironisk at hun tok tilflukt et sted som hennes far hadde 'raidet' 60-70 år tidligere.Egil G.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

109) Etter det jeg har notert om Dorthea arvet hun etter faren 1 laup sm. og 1 hud i Steine, Kvam. Hun skal ha vært gift med Johan/John/James Stewart/Steward/Stuart, halvbror til Jakob V av Skotland. De bosatte seg på Steine.Dorthea og Johan fikk et kjent barn:'1. Anna Johansdatter som giftet seg med Sjurd Askjellsen på Nes og de fikk to kjente barn.A. Margrete Sjurdsdatter, som hadde et forhold med Laurits Johannesen på Tornes, som var barnebarnet til Kristine Tronds.B. Brunjulv Sjurdsen giftet seg med ei ukjent kvinne og de bodde på Nes, der de fikk et kjent barn.B1. Marita Brunjulvsdatter giftet seg med David Pust, som var fut i Hardanger. De fikk et kjent barn.Hun levde fremdeles i år 1578 på Steine i Steinsdalen i Kvam.'Hvorvidt dette er riktig, kan jeg ikke svare på da jeg ikke har det kildebekreftet.Jeg har og notert: 'Dorthea fikk ved skifte i år 1578 etter sin mor, Karen, 1 1/2 løp smør Qvelnes 1/2 løp bukkesk. Samland 1/2 løp salt Spildo 1/2 løp sm. Og Svorteland 1 vog fisk.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

109) Det var Erik Munks frille, Anne Bartolomeusdatter, som døde på Hvaler, hos deres sønn, Jens eller Nils.Hvorvidt Anne Tronds kan ha vært på Utstein kloster etter 1607, og om hun kan ha dødd der, skal ikke jeg si noe sikkert om, men i mine notater står det at hun døde på Seim.111) I skifte fra 1578 står det at Dorthea fikk1 1/2 løp smør og 1 hud i Steine1/2 løp smør og 1 bukkeskinn i Qwelnes (hvor er det?)1/2 løp smør og 1 1/2 løp salt i Samland1/2 løp smør i Spilde1 våg fisk i Svorteland1 våg fisk (regnet for 2 huder) i Vikør

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

112: Av disse gårdene skal bl.a. Steine i Vikør, Kvalnes i Ullensvang, Samland i Jondal og Spilde i Granvin ha vært eid av deres far Christopher allerede på 1530-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christian Arentz

111: Jeg har tidl. notert, ant. fra en av debattene her på DA, at det er tvilsomt om Dorothea var gift med John, istedet ser det ut til at hun har vært gift med en William Stewart. Den 20. feb. 1567 ble William Stewart av Lutherie, Ross herold, utnevnt til Lyon King of Arms, men avsatt etter 1/2 år. Året etter, 13. sept. 1569 er han død da enken Dorothie Trunsie får tildelt hans tidligere eiendommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er vel denne debatten, Christian, Lenke Men der er det også opplysninger som ikke er i overensstemmelse med skiftet fra 1578.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

Interessant lesestoff, Lars Ove, men her står det at futen Torbiørn Olufsson var sannsynligvis identisk med T.O. på Sandven. Jeg mener det er blitt tilbakevist: Jo Rune Ugulen, Bergen, 3.3.2004 07:22 (6) 'Og eg sluttar meg til siste innlegg:-) Futen Torbjørn Olavsson er ikkje identisk med Torbjørn Olavsson på Sandven i Kvam. Og i skiftet etter Kristoffer Trondsson frå 1578 er det futen som er gift med dottera.'Odd Handegård, Tromsø, 3.3.2004 10:05 (7) 'Til det første spørsmålet: Det finnes ingen sikre opplysninger om hvem Torbjørn Olavson på Sandven var gift med. Det eneste som er *helt* sikkert, er at han ikke var gift med Kristina, datter til Kristoffer Trondson. I tillegg til skiftebrevet etter KT, er det etter hvert også funnet andre dokumenter som gjør Kristina uaktuell som Torbjørns kone.' Se Digitalarkivets forum tema 16872, innlegg 173, Karin Romstad:'Shetland Documents 1195-1579,nr. 221 datert Holyroodhouse, 3 March 1576-6, 'letters under privy seal confirming charters by Norwegians to Mr Robert Cheyne of Vaila of Lands in Shetland, gjelder gods etter Gørvel Fadersdatter of Giske, c. 1509-1605 og hennes 3 ektefelle Lage Brave of Krogsholm. Her nevnes Orm på Tokheim i Odda og Torbjørn på Sandven i Kvam, jeg siterer ' and ane uther gift and dispositoun maid be Orne in Tokin and Torbarne in Sandwane, with consent and assent of Anna and Christina Peiris dochteris, thair spoussis, to the said maister Robert and his airis perpetuallie, osv...... Dette forklarer et dokument fra Sandven i Kvam dat. ca 1590, hvor bl.a Ivar Orm Ebna og Olaf Torbjørnson Sandven, bekrefter at de hadde vært tilstede da deres foreldre mottok erstatning for Gjærvingaseter som var blitt pantsatt på 1300/1400 tallet.'Se og innlegg 197 og videreJeg har derfor tatt bort linken til Christoffer Rustung.Jo Rune Ugulen, Bergen, 16.9.2004 13:17 (174) 'Det står att å seia at brevet du refererer til opplyser også at avståinga av jordegodset til Robert Cheyne, gjekk føre seg den 24. oktober 1572 (the yeir of God Jm Vc lxxij yeiris). Elles får vi jo her vita at foreldra til Anna og Kristina Petersdøtre (det kan ikkje vera andre, ettersom det er dei som er felles referansepunkt her) må ha ått jord i Overbuster og Unerbuster på Shetland.' Jeg har tatt bort lenke til Chr. Rustung p.g.a dette. Da det er T.O. Sandven jeg stammer fra og mange har nok vært nødt til å gjøre det samme.Er det noen som helst grunn til å tro at Torbjørn Olavsson Sandven og den futen Torbjørn Olavsson gift med Kristine Kristoffersdtr Rustung er samme person???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(111/Kjellaug:) Hvem var foreldre til Johan/John/James Stewart/Steward/Stuart (g.m. Dorthea Tronds) og hans halvbror Jakob V av Skotland ? Og når levde halvbrødrene ? (Jeg går meg vill i alle Jakob/James i Skotland !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(114/Arentz:) Hvem er foreldren til denne William Stewart av Lutherie, Ross herold, som den 20. feb. 1567 ble utnevnt til Lyon King of Arms ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug R. Petit

121) Jeg garanterer ikke for at dette er rett, jeg har bare kopiert det:'Kong James V av Skottland var født i år 1512 og han døde i år 1542. Han var gift to ganger. Først var han gift med Madeleine De France, som ble født i år 1520 i Frankrike og døde i år 1537. De to ble gift i år 1537 i Notre Dame i Paris. Men de fikk ingen barn. Deretter giftet Kong James V seg på nytt med Mary De Guise De Lorraine, som også ble født i Frankrike. De to ble gift i år 1538. I dette ekteskapet ble James far til tre barn.A. James Of Rothesay, som ble født i år 1540 og døde i år 1541.B. Arthur Of Rothesay, som ble født i år 1541 og døde i år 1541.C. Maria Stuart, som ble født i år 1542 og døde i år 1587. Hun var Dronning i Skottland fra år 1561 til år 1568.Kong James V av Skottland fikk også sju barn utenom ekteskapene sine med sju forskjellige kvinner. Med Elisabeth Shaw fikk han barnet James Of Kelso and Melrose, som ble født i år 1528/29 og døde i år 1558. Med Margaret Erskine fikk han barnet James Of Moray, som ble født år 1530/31 og døde i år 1569. Med Eupheme Elphinstone fikk han barnet Robert Of Orkney, som ble født i år 1533 og døde i år 1591. Med Elisabeth ( Katherine ) Carmichael fikk han barnet John Of Coldinghame, som ble født i år 1530/31 og døde i år 1563. Med Elisabeth Stewart fikk han barnet Adam Of Charterhouse, som døde i år 1606. Med Elisabeth Bethune fikk han barnet Jean og med Christine Barclay fikk han barnet James Stuart.'Med andre ord var han 30 år da han døde, men jammen slår han mangen andre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk, Kjellaug ! Men hvem er det du i innlegg #111 omtaler som 'Jakob V av Skotland', halvbror av Johan/John/James Stewart/Steward/Stuart (som sies å ha vært g.m. Dorthea Tronds) ? Og hvor kommer Johan/John/James Stewart/Steward/Stuart inn i forhold til de du nevner i innlegg #123 ? (Beklager at jeg er litt tungnem ...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.