Gå til innhold
Arkivverket

[#75975] Christoffer Trondssønn-Erkebiskop Olav engelbregtssons tjenestemann.

Gjest Johan Marius Setsaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Oldervik

Arnfrid (198)Det kan godt vera at Hasselberg skulle ha fått med seg det du nemner, men det er da også vitterleg gått 10-12 år sidan Hasselberg skreiv artikkelen sin. Dessutan skulle ikkje Hasselbergs artikkel vera ein detaljert oversikt over alle etterkomarane til Kristoffer Trondsson og kven dei hadde vore gift med. Meininga var å prestentera nokre funn han hadde gjort ved ein gjennomgang av lensrekneskapa for Helgeland og Lofoten i eit regionalt tidsskrift. Hasselberg har også fått offentleggjort fleire artiklar i NST i seinare år etter at kvalitetskrava vart skjerpa. Ut frå dette meinar eg det er feil å avfeia Hasselberg sin artikkel som useriøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, ja, jeg har vel ikke sagt at artikkelen er useriøs. Jeg har da også bidratt med å søke etter kilder som kan bekrefte evt avkrefte hans funn.Her er slik jeg tenker vi må jobbe videre (nå har jeg et annet prosjekt også så jeg vet ikke om jeg kan påta meg skrivingen):

bilete8633.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Til (184) Jeg har gjort et forsøk på å transkribere brevet, men ser ikke at Sandvik er nevnt der.Jeg Else Thruns daatter thiil sem fremst och vitterlig Giør for alle medt dette mitt aabne breff skyldig at verre erlig och velforstandiig mandt Samson Larsøn paa Kere landt thretty iiiv daller som handt mig venliige laantt haffer huor fore ieg hanom ij pannt setter en aff vorres Jorde parter legenes ij norrum som vetter aarlige en halløff smør och medt min anpart ij en ødegaardt som der under leger skal for nevnde Samson følge och bruge fornevnede gods indtiil hand sinne penninger aff mig eller mine sande arvinger ij ovebekomming værder att saa ij sandhedt er som forskreffett staar og dette saa ubrydeliige haales skal thrøcker ieg mitt segenete her neden under och under skreffet medt egen handt aff Haafflandt den 16 apriiles 1610Else Thruns daater egen handt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

I Haugesund Folkebibliotek finnes en avskrift av jodeboka for Sunnhordlad fra 1624. Det er O. Sørvik som gjorde avskrifta i 1939. Den har et stempel med teksten 'Gave fra Erik Bakkevig'. På side 49 er Siri og Laurits Kjærland oppført med gods i Kjærland, Røsseland, Sunde og Lofthus. I tillegg hadde de 'Pantegods af Else Tronds: Leigre 5 løber smør, 2 1/2 huder Eidfjord'. Det skal trolig bety Leigre i Eidfjord. Videre hadde de pantegods af Hans Onarheim: Nesse (Nedre Nesse Bremnes) 1 løp smør, 1 hud , Nes (Kvinnherad) 1 løp smør, Habbestad (Bremnes) 1 løp smør, 1 hud, Øvre Sanvik (Kvinnherad) 1 hud, Heire (Eidfjord) 5 løper smør, 2 huder og Møklebust (Kvinnherad) 2 løper smør.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ad Christopher Trondsen;I Christen Munks liste over danske adelsmenn som falt i krigen 1563-1567 er CT oppført å være 'Aff Skaane oc Halland'.*******Er det noen som har kjennskap til hva som står om Shetland i dokumentene / artklene fra riksdagsprosessen 30. oktober 1536?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Arne (204) I stemplet du nevner står det ”Gave fra J. Odland”. Nedenfor følger framsiden og inneholdsfortegnelsen.REGISTER OCH FORTEGNELSE på hvis Jordegods som Almuen af SUNDHORDLEEN Haffuer angiffuet at tilkomme och Aarligen oppeber Landschyld aff, en Part deris Oddell, Kjöbe- Pant och ellers ved Gifftinge och Hælming at Haffue bekomit. ANNO 1624.På neste side står det: JORDEBOK FOR SÖNDHORDLAND 1624 Skånevig skiprede folio 1 Etne ” ” 5 Fjelberg ” ” 8 Fjære ” ” 11 Föyens ” ” 15 Opdal ” ” 20 Våg ” ” 24 Ous ” ” 29 Strandvig ” ” 32 Strandebarm ” ” 38 Kvindherritz ” ” 44 Hans Jörgensönns jordebok folio 48 Siri og Lauritz Kjærlands jordebok ” 49 Arne Kysnes ” ” 50 Brynjulf Nes ” ” 51 Lauritz Handegaards ” ” 52 Lauritz Haldorsen Vigs ” ” 52 Olav Einarsson Hauglands ” ” 52 Tollef Biörnsens ” ” 53 Karen Biörnsdatterr ” ” 53 Hr. Hans Bugges ” ” 54 Tore Fosses ” ” 55 Jordeiende bönder – Skattemanntallet Folio 56På side 48 står det: ”Dei etternemde eigarane er ikkje tekne med i det fyrre manntalet, men dei hev sendt inn serskilde uppgåvor. Dei fleste uppgåvene er det segl eller namn under. Kvar uppgåve er på eit ark eller tvo.Vedr. Skifte i 1578 så ser vi altså at Kjærlands folket har pantegods i det Karen fikk. Fra Else Tronds, 5 löber smör, 2 ½ huder i Leigre, Eidfjord og fra Hans Jørgensen Onarheim, 5 löber smör, 2 hud i Heire, Eidfjord. (Dette er vel det samme som Hegre). Dessuten så eier Hans Onarheim fortsatt Graffdall 2 löber smör, 1 hud og sønnen Svend Hanssön Onarheim eier Nernes 1 löb smör, ringer 5 m. 1 hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott.Der er ikke noe om de gårdene vi er usikre på? Tenker på Svorteland og Vikør.**Lurer fortsatt på om noen har ideer om hvilken kilde i 1530 som knytter Christopher Trondsen til Nernes??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (116):Eg trur ikkje at 'Nordretveit' som er nemnt i nest siste avsnittet i (116) er Nordrepollen i Mauranger. Eg har større tru på at dette er garden Nordtveit i Strandvik sokn, Fusa kommune, mellom gardane Hjartnes og Hjartåker. Staden har elles postnr 5646 Nordtveitgrend.Men det kan òg vera garden Nordtveit i Vindafjord kommune, ved Nedre Vats. Eg veit ikkje kva som er mest eller minst truleg her - det må andre vurdera.Til (191):Gardane Berge og Bergsvågen ('Berrig med en fiskevåg og som kalles Berrigszuog, og ligger i Løeffsund') ligg også i Strandvik sokn av Fusa kommune, mellom Biskopshavn og Teige - ved Lukksundet. Brufestet for Lukksundbrua er i Bergsvågen. Desse gardane gjekk inn i Rosendalsgodset. Grunnen til at Bergsvågen er ein god fiskeplass er at det er ein liten malstraum der, ved innlaupet til Lukksundet. Dette sundet bind Bjørnafjorden saman med Onarheimsfjorden (dvs. ytre Hardangerfjord).Vedkomande 'Giedtzøe med to fiskevåger', så må vel dettevera Gisøyo i Bremnes sokn av Bømlo kommune?, som i 1995 vart overført frå Fitjar kommune. Gardane Brandasund og Gisøysund ligg på Gisøy, og Slåtterøy fyr ligg rett utanfor (vestanfor) Gisøyo. Og då dette er velkjente namn for både blant yrkes- og fritidsfiskarar i dag òg, så finn eg det rimeleg at dei nemnde fiskevågane 'Skrannewoegen og Kierholmene' er lokalisert i dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Til (207). Finner 5 eiere der Sortland er nevnt: Føyens skibrede: Adtzer Meland og hans brødre, Sortland 4 m. smør, 2 skill. Penge, Olluf Ersland, Sortland 14 m. smør, 7 skill. Penge, Gunnar Sortland ?, Sortland ? 1 spand smør, 1 gedskind. Opdal skibrede: Tollef Amland, Sortland 14 m. smør. Vaag skibrede: Tosten Hoffland, Sortland, 1 spand smør, 1 gedskind.Har ikke bygdeboka der Svortland er nevnt tilgjengelig, noen kan kanskje slå opp for å se hvor mange laup den var på. Ellers så kan man merke seg at den her ikke blir regnet i fisk !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

At han skrev seg TIL Nordtun, Nes, betyr vel også at han var av adel. Men NES på fastlandet innenfor Varaldsøy hører vel ikke til Kvinnherad prg, eller gjorde det kanskje det i eldre tider????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Det var helst Kvinnherad jeg reagerte på. Men om det er så at gårdene Nedertun, Øffretun og Nordtun ligger på Bremnes, så lurer jeg på hvordan Torstein Olson Børøy kommer inn i bildet ? Han kjøpte jo en ødegård (Nordtun ?) i 1553 og eide halvparten av det Hans Onarheim eide i Nedre Nese (skifte 1606). Nordtun var ikke med på skiftet. Kan han dessuten være en bror av Torbjørn Olavsson til Nordtun ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (212 - 215):Garden Nes litt aust for Mundheim i Strandebarm (i dag Kvam herad) ved Bondesundet som skiller Varaldsøy frå fastlandet _kan ikkje_ vera den same garden som Nes i Kvinnherad. Nes i Strandebarm er elles nabogard til Nernes, dvs. Nedrenes; dersom dét er eit poeng.Nes i Kvinnherad ligg på neset ved den nordre innseglinga til Rosendal, ikkje så langt frå gardane Skåla, Mel og Hatteberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Til 206: Både Bakkevig og Odland har gitt slektshistorisk materiale til Haugesund Folkebibliotek. Min kopi er gave fra Bakkevig. Trolig er det samme avskrift av jordeboka de har hatt kopier av.Ang. Nes i Kvinnherad: Anders Havnelid skriver i Kvinnherad III at i ei jordebok fra Gjersvik-tinget i 1626 at 7 løper smør 2 1/2 hud i Nes var adelsgods, 2 løper smør 1/2 hud var bondegods og resten var kirkejord. Navn på eiere er ikke oppgitt. Axel Mowat skal seinere ha eid adels og bondegodset. I 1590 skal skatteskylda for Nes ha vært 12 løper smør.Tørres Lunde (i Ølen) og hans medeiere er ført i Jordeboka fra 1624 med parter i Roe, Stople og Helleland. I tillegg hadde de 'Aff velb. frue Ellese Thrundsdatter: Lunde 1 hud'.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Bra Arne. Da kan vi vel fastslå at Nedertun, Øffretun og Nordtun gjelder Nes i Kvinnherad.Har også ha sett (CD'en til Odd Handagård) at Anna Lauritsdatter, mor til Hans Jørgensen Onarheim eide i Nes Kvinnherad, Vihovda Sveio og Habbastad Bremnes. Nes her er vel kanskje en sammenblanding med Nera Nese på Bremnes ? Om jeg ikke husker feil så var det henvisning til en sak for herredagen i 1631 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 209 Nortuedt, Strandvik på 1 1/2 lp.sm.1 sp., 2 huder, hvorav Halsnøy kloster eier noe, og Anders Ballesemb 1/2 lp.sm, 1/2 hud og forne Ole Nortued 3 sp.sm., 1 1/2 hud og har bygselen.Ref. Skattematrikkelen for Hordaland 1947Det står Norfjord i Ænes Kvinnherad og Nedrenes Varaldsøy, jf. O.Engelbriktson sin jordbok, under Chr. Trondson sitt gods i Kvinnherad og Hardanger. http://wangensteen.net/Bibliotek/OEJ.pdfMvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Fossum

Under Strandviig skibrede står det at Elling Lygre hadde 'Pant af Velb. Frue Ellse Trundsdatter: Sundvord 1 löb smör, 1 hud.Guri Nordtvedt: Af Joen Haare gods: Giere 1/2 löb, 1/2 hud, 1 slettemark.Anders Haavig: Pantegods af Jon Haar: Kvale 1 löb smör, 1 hud, 1 gedskind'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne D. Tveit

Fortsatt J.B. 1624:Tollef Amland i Opdal skr. eide 14 m. smør i Sortland. Det er ikke opplyst hvor garden befant seg. I Tysnes 1 av Ernst Berge Drange (side 487) opplyses det at det var Sortland i Bremnes.Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Hollund

Nevner at de tre gårdene Nedre Nes, Øvre Nes og Nordtun er kommentert i innlegg 106, 111 og 115 i denne debatten.Svortland og Vikør er kommentert i 145.MVH Bjarne Hollund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.