Gå til innhold
Arkivverket

[#76427] Hvem er den tidligst fødte nordmann som er fotografisk avbildet?

Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

(23): Ikke i Norge, ifølge boka nevnt i (6). De første norske bildene Hans T. Winther tok i 1839 var nokså primitive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Så langt ser det altså ut til at Peder Madsen Lagmannsparten/Wang på Østre Toten innehar ''Norgesrekorden'' som den tidligst fødte avbildede nordmann, jfr. innlegg 20.Peder eller Per Madsen ble døpt på Toten 3.juli 1774 som sønn av Mads Paulsen og Anne Olsdatter på Lagmannsparten (Vang øvre) på Østre Toten - se den nederste innførselen på fol.37b her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9313&idx_id=9313&uid=ny&idx_side=-38>Lenke (Oppland fylke, Toten, Ministerialbok nr. 6 (1773-1793), Kronologisk liste 1774, side 38).Her er han med foreldre og søsken i 1801 - Lenke .Peder Madsen Lagmannsparten døde den 9.mai 1857, 82 3/4 år gammel - se den nest øverste innførselen her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Alf B. Glad (27):Jeg kan ikke på stående fot si hvor du finner daguerrotypien av familien Lysholm, men jeg vil tro at du vil finne det både i lokalhistorisk litteratur fra Trondheim og også i norsk fotohistorisk litteratur. Jeg mener også jeg har sett det bl.a. i et hefte av Arkivmagasinet (utgitt av Arkivverket) for endel år siden og i ett av de norske populærhistoriske tidsskriftene (''Historie'' eller ''Populær historie'').--- Når det gjelder tidlige fotografier av gamle nordmenn, må vi vel også ta med et bilde av Karl Johans hustru Dronning Désirée, tatt av henne da hun lå på likstrå i desember 1860. Nå var hun riktignok ikke norsk, og hun slår heller ikke de andre nordmennene som allerede er nevnt i denne tråden, men hun var nå engang dronning av Norge, og som født i 1777 bør hun nevnes her - selv om det altså ikke skal finnes noe fotografi av henne i levende live.Heller ikke av hennes mann Karl Johan finnes det noe fotografi - selv om fotografikunsten var kjent før hans død i 1844. Solfrid Söderling skriver i sin avhandling ''Porträttbruk i Sverige'' (1993) at Karl Johan antagelig ikke ville la seg fotografere ''dels på grund av osäkerhet inför det nya mediet, dels på grund av sin almänt omvittnade fåfänga. [...] En sådan detaljskärpa var kanske inte önskvärd för den som helst ville slippa se sin ålderdom i vitögat.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

I Roger Erlandsens bok fra 2000 'Pas nu paa! Nu tar jeg fra Hullet!' er det på s. 52 gjengitt et daguerrotypi fra 1844 av kjøpmann Fredrik Bing (1766-1853) - fotografert i Trondheim av Neupert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Det var svært spesielt biletet av Peder Madsen i (29) der han sit med tobakkspipa i handa og barnebarnet ved sida, og at det er datert.Utan å vere for bastant, vil eg nesten setje eit spørsmålsteikn ved alderen (og om det er den nemnde personen) på biletet til Ørjan i (18). Det ser for meg meir ut som eit 1870-1880-tals bilete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 30. Medlemmer av kongehuset Bernadotte hadde både svensk og norsk statsborgerskap under unionstiden. Så Désirée må regnes som norsk, om enn ikke norskfødt.DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Dette er vel ikke det førstefødte paret, men ettersom de var så stilige, kan de godt vises frem. Han født 1789, hun 1775.

bilete8710.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til Ola Ljødal (34): Er dette paret fra Eidsvoll?Til Dag T. Hoelseth (33): Altså må vi regne Désirée som norsk. Hun skal da også ha besøkt Norge mange ganger. Her kan man lese mere om henne - Lenke .Til Torkel Fagerli (31): Da har vi en ny person i ''teten'': Fredrik Bing, født 1766. Er det mulig for deg (eller andre) å scanne bildet og legge det ut her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Dette er nok ikke det eldste, men det er litt historie rundt bildet.Lars Wangensteen var lensmann i Vang i Valdres i 50 år, og en gang arresterte han Gjest Baardsen. Både kontoret hans og cella er flyttet opp til Wangensteen-stølen i Skakadalen i Vang, og jeg har vært der flere ganger. LW døde i 1872.Men det som er mest moro er at likheten både til navnet og utseende har blitt bevart i over 140 år :-)

bilete8711.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Torstein Torgeirson Kaupang, f. 1778, Kvisla, Hol i Hallingdal fekk 'dannebrogsorden' for deltaking i krigsåra 1807-1814. Han merkte seg særleg ut i slaget ved Prestbakke 10. juni 1808, ved 'kjekkhed, uforsagthed og god conduite'.

bilete8713.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Til Tore S. Falch: Peder Christophersen Langseth, f. 1789, var gift med Live Marie Olsdatter fra Holtstuen (under Holt), f. 1775. De ble brukere av bruk nr. 3 av Langseth gård, Minne(-sund) i Eidsvoll fra ca. 1825 til 1867. Det er mer stoff i Eidsvoll Bygdebøker, Bind I av gårdshistorien. Jeg kan gjøre avskrifter hvis du ønsker det. Til Lars Ove. Du burde ha lagt din kontrafei inn ved siden av lensmannens, slik at vi kunne sammenligne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å se at det er liv i debatten, og takk for de nye opplysningene og bildene som er lagt ut!Det var med god margin at kjøpmann Bing slo den gjeldende 'rekorden'. Det er vel han her i 1801: Lenke. Nå venter vi bare i spenning på å få se bildet :-)Selv om han ikke er blant de tidligst fødte (når er han forresten født?), så var det veldig artig å se bildet av lensmann Lars Wangensteen (36). Det er noe med hår- og skjeggpryden hans som gjør det så spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld legger jeg ut bildet av Dorothea Margrethe Huwald f. Gedde (1774-1871), se innlegg 2. Hun er så langt nummer tre på lista over de tidligstfødte nordmenn som man kjenner bilde av.Dette er et utsnitt av et familiebilde med fem generasjoner. Dorothea har tippoldebarnet Ida (f. 1864) på fanget. Bildet er hentet fra Stoa og Sandbergs 'Våre Røtter', side 1. Originalen er ifølge boka i Oslo Bymuseum.

bilete8714.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Bø

Han Lars Wangensteen ser ut til å ha vore ein staseleg kar med ein hårmanke eg kan vedkjenna meg, men eg tvilar sterkt på om politimeistaren idag hadde vore særleg begeistra. Han kunne nok vore ein sjølskreven medlem av motorsykkelklubben 'Blue Knights' han Lars. Vert nok eit mål for motorsykkeltur til sumaren det lensmannskontoret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er den gjeve lista over nordmenn født før 1780 som man kjenner fotografiske avbildninger av, slik den ser ut nå, og med de opplysninger som er framkommet så langt i tråden (mangelfullt for noen):1. Fredrik Bing, født 1766, død 1853, kjøpmann i Trondheim.2. Peder Madsen Lagmannsparten/Wang, døpt 3. juli 1774 på Toten, død der 9. mai 1857.3. Dorothea Margrethe Huwald f. Gedde, døpt 31. august 1774 i Fredriksvern, død 1871 i Christiania.4. Ole Christensen Haugum, født 1775, død 1856, lensmann på Byneset.5. Live Marie Olsdatter, Holtstua under Holt i Eidsvoll, gift til Langset i Eidsvoll, født ca. 1775.6. Ola Olsen Messelt, døpt 27. mai 1776 i Stor-Elvdal, død der 2. september 1869.7. Desideria, Eg. Eugénie Bernardine Désirée, født 8. oktober 1777 i Marseille, Frankrike, død 17. desember 1860, Stockholm, Sverige, norsk og svensk dronning. Kun avbildet som død.8. Torstein Torgeirsen Kaupang, født 1778 i Hol.9. Ole Hansen Baastad, født 1779, død 1849.Om noen føler seg kallet til å bidra med utfyllende opplysninger om fødsels-/dødstidspunkt o.l., er det bare fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarle Grøhn

Det er vel det nevnte fotografiet av Fredrik Bing som er vist på side 214 (9) i denne boken, hvor det også er en biografi om ham: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke ta inn for mange utlendinger her, men må nevne et daguerrotypi som viser tyskeren Samuel Hahnemann, lege og farmasøyt, som var født så tidlig som 10. april 1755! Han døde 2. juli 1843. Det er et klart og skarpt daguerrotypi som er tatt i Paris 30. september 1841, og som jeg fant i lenka i (24). I omtalen av Hahnemann på Engelsk Wikipedia står det under bildet: 'A Daguerrotype of the elderly Samuel Hahnemann in 1841. Hahnemann is notable for being one of the earliest-born people to be immortalised like this.' (http://en.wikipedia.org/wiki/Samuel_Hahnemann). Her er bildet:

bilete8718.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Her er et fotografi av Hans Johannesen Grøn (1777-1874) fra Sandefjord gjengitt etter Lorens Bergs bygdebok 'Sandeherred' fra 1918. Grøn ble i sin tid også tegnet av Adolph Tidemand.

bilete8719.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Ronny - fin liste, det der. Bare en liten anmerkning ved navnet til Live Marie Olsdatter, der du har føyd til Holtstua. I lokalmiljøet har det aldri vært noen Holtstua; stedet het og heter den dag i dag Holtstun.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for påpekningen, Ola.Takk også til Jarle (44) for linken til bildet av Fredrik Bing, og til Torkel (46) for bildet av Hans Johannessen Grøn. Han inngår i lista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Tilleggsopplysningar om nr. 7 på lista, Torstein Torgeirson Kaupang. Han døydde 6. aug. 1872. Fotograf: Torbjørn A. Tragethon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje kvaliteten på bildet av Fredrik Bing er bedre i Roger Erlandsens bok fra 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.