Gå til innhold
Arkivverket

[#76427] Hvem er den tidligst fødte nordmann som er fotografisk avbildet?


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ketil Harbek

På sidene 334-335 i 'Slekten Sommerschield' er gjengitt to fotografier av Else Dorthea Sommerschield f. Heyerdahl. Hun var født 1775 (døpt 17. februar) og døde 28. mars 1867. Jeg får ikke skannet bilde nå.Jeg har selv et foto av rittmester Isak Levin Preus, født 19. august 1788, død 19. februar 1882, men han når jo ikke opp her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg er ikke sikker på at alle foto som er vist er daguerrotypier. For det første var disse veldig små og de ble vanligvis kolorert dvs. fargelagt, men det er naturlig at en her har funnet avfotograferte versjoner i svart/hvitt. For det andre så var neste utviklingstrinn negativer på glassplater. Det var veldig lett å få skader på disse negativene som fremstår som riper på bildet. Noen eksempler ser slik ut.Jeg har selv en god del slike negativer som jeg har forsøkt å kopiere og etterbehandle i moderne bildebehandlingsprogram, men det fantes jo ikke i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torkel Fagerli

Her følger fotografiet av Fredrik Bing, gjengitt etter Erlandsens bok, jf. innlegg 31 og 50.

bilete8736.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Dette er vel høyst sannsynlig den avbildede Fredrik Bings dåp den 5.januar 1766 i Vår Frue i Trondheim - se den øverste innførselen på fol.87a her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16344&idx_id=16344&uid=ny&idx_side=-86>Lenke (Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A01 (1732-1774), Fødte og døpte 1766, side 87). Fredrik Nilsen Bings foreldre var Nils Fredriksen Bing og hustru Martha Møller Steen. En dåpsdato såpass tidlig i januar tilsier vel at vi kan sette Fredrik Bings fødselsår til 1765.Her har vi kjøpmann Fredrik Bings ekteskapsinngåelse i Vår Frues kirke i Trondheim den 13.juli 1797 med Gjertrud Maria Brekken - se den tredje innførselen på s.138 - Lenke (Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A03 (1774-1814), Trolovede 1797, side 138-139).Og her har vi ham med kone og to døtre i 1801 - Lenke .Enkemann og grosserer Fredrik Bing døde 19.oktober 1853 av alderdomssvakhet, 86 3/4 år gammel, og ble begravet en uke senere på den ''gamle Kirkegaard i bedste Jord efter Tilladelse'' -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Flott bilde av Fredrik Bing i (53).Takk også til Tore, som har bidratt med gode og utfyllende opplysninger om de to første på lista (54 og 28).Når det gjelder nr. 3, Dorothea M. Huwald, så døde hun 26. mars 1871 i Christiania, med bopel Wergelandsveien 7 (Trefoldighet, Ministerialbok nr. IV 1 (1858-1877), Døde og begravede 1871, side 218. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5438&idx_id=5438&uid=ny&idx_side=-222>Lenke). Dåpen hennes i Fredriksvern er det gitt lenke til i innlegg 2. Jeg finner henne ikke i 1801-tellinga for Norge, men formodetlig var hun i København da.Jeg registrerer også at en ny person har snappet fjerdeplassen, Else Dorthea Sommerschield f. Heyerdahl, døpt 17. februar 1775 (innlegg 51). Han som nå er på femteplass, lensmannen på Byneset, regner jeg med er identisk med den Ole som er døpt i Byneset 13. søndag etter treenighet 1775 (10. september 1775) (Byneset i Byneset, Ministerialbok nr. 612A04 (1754-1802), Fødte og døpte 1776, side 105. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her er en forhåpentlig litt bedre utgave av fotografiet av kjøpmann Fredrik Bing i Trondheim, hentet fra Roger Erlandsens bok (jfr. innlegg 31, 43 og 53 og 54). Fredrik Bing, født (desember?) 1765, er så langt den tidligst fødte nordmann som det finnes en fotografisk avbildning av.Noen eldre?

bilete8753.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

På det svenske Anbytarforum har de en tilsvarende tråd om den tidligst fødte svenske som det finnes en fotografisk avbildning. Så langt ser det ut til at ''rekorden'' innehas av Anders Rask, født 2.februar 1771. Bildet av ham finnes under Porträttfynd, og i billedteksten står det følgende:''Detta foto av Anders Rask är taget av en fotograf i Hjo troligen 1864 (möjligen 1863). Eftersom fotografen annonserade i Hjo Vecko-Tidning den 26 mars 1864 följande: 'Fotografi-Porträtt af veteranen Rask, finnes till salu för 60 öre pr st, såväl i bokhandeln som hos undertecknad. Hjo den 24 mars 1864. H GRAHN, bor i handl Fahlgrens nya hus.' Anders Rask var född 2 febr 1771 i Ölmstad socken i Småland. Död 15 mars 1864 i Norra Fågelås socken i Västergötland. Rask var indelt soldat i Rogberga socken 1788-1807 (var bl a med om slaget vid Hogland och Stralsunds belägring) Fick avsked pga skada, arbetade sedan som mjölnare, skogvakare m.m. i ett antal år, innan han 1835 blev kyrkväktare i Norra Fågelås kyrka, vilket han var fram till sin död. Anders Rask hade 9 barn med två hustrur, samtliga barn blev vuxna. Fotografiet har gått i arv i släkten.''I et påfølgende innlegg om dette fotografiet kan vi lese følgende:''Jag har många gånger läst kapitlet om Anders Rasks självbiografi i 'Teckningar ur en lång levnad' och undrat hur han kunde ha sett ut och så plötsligt ser jag ett foto av honom! Otroligt! Eftersom Rask inte bara var med på Gustaf III tid utan också mötte honom under kriget citerar jag från boken: ... 1789 avgingo vi på barkasser från Södertälje till Stockholm, därifrån på gallioner över Ålands hav, vidare till Hagnäs udde, Jungfrusund, Fliseborg, Karpeström och Ingård, där vi landstego, marscherade därifrån till Borgå, Abersfors, Kymmenegård och Broby. På sistnämnda ställe stod ett slag, som började den 12 september kl. 7 på morgonen och fortfor hela dagen. Kl. 4 e.m. blev jag blesserad i vänstra låret av en muskötkula, varefter ärret ännu är synbart. Reträtt till Pyrtå, där bron brändes, varefter rastades. Då manskapet under rasten åt, kom Gustaf III gående förbi oss, omgiven av sina generaler, varvid han till oss yttrade: 'Sitter I och spisar knallar, gossar!' Sedan lågo vi i läger vid Abersfors till början av november och hade därefter vinterkvarter i S:t Michel. 1790 den 14 april avgingo vi till Kuvastinsaru, där det den 15 blev slag och sedan vid Pardakuiski. Sista slaget stod vid Suomenemi. 1795 åter ute på 'Manligheten' för att tillika med danska och ryska skepp konvojera handelsfartyg.....''Her har vi altså ikke bare et gammelt fotografi, men også den avbildedes egne beretninger fra et levd liv!Og her er krigsveteranen Anders Rask (2/2 1771 - 15/3 1864):

bilete8754.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Ola Ljødal (34). Bldet viser Per Kristoffersen - eller Peder Christophersen (1799-1883) og hans kone Live Marie (ikke Marte) Olsdatter (1803-1885). De fikk 8 barn født mellom 1827 og 1850. Jeg vil tippe at bildet er tatt om lag 1870 Per var fra Habbarstadbakken. [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=26&filnamn=f18010237&gardpostnr=6&personpostnr=202&merk=202#ovre>Lenke Som viser het mora Marte Olsdatter og var født om lag 1775, så her er vel forklaringen på feiltekstingen på bildet. Marte døde 1817 så det finnes naturlig nok ikke noe foto av henne.1865 Lenke1875

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg har selv vært i tvil om riktigheten av fødselsåret, ettersom hun fikk barn langt ut på 1800-tallet. Navnet Marte er nok forklaringen på at jeg ikke finner noen Live MÀRIE under Holtstuen i folketellingen 1801. Bygdeboken har nemlig Live Marie som hustruens navn. Der sies det også at Peder var født 1789. Så det er bare å beklage at jeg overså Marte-navnet under bildet og at jeg stolte på bygdebokforfatteren som også har surret litt her. Peders slekt i Eidsvoll kom vel først fra Lesja i Gullverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Trond (58): Fint å få rettet opp misforståelsen. Dermed faller bildet i (34) ut av lista i (43).Tore (57): Interessant det du har funnet fram om den svenske 'rekordholderen'.Det kan det se ut til at det var svensk blod i 'verdensrekordholderen' også. Ifølge denne siden [url="http://web.ukonline.co.uk/benjaminbeck/firsts/photo1.htm>Lenke (litt nede på siden) og denne siden

bilete8781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Til (60): Ifølge den ene nettsiden var Hannahs tippoldefar skipslege på den første skuta som hadde med emigranter fra Sverige til USA. Det står at han trolig var født i Danmark. Jeg vet ikke hvor pålitelige disse opplysningene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Hans Larsen Holt (1778-1855) er avbildet i Ullensaker bygdebok bind 2 (av H. Nesten), s. 564. Han var fra Holt i Enebakk og ble pussig nok gardbruker på Holt i Ullensaker.Han var døpt 11. januar 1778 i Enebakk (Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 2 (1755-1806), Fødte og døpte 1778, side 81-82. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7560&idx_id=7560&uid=ny&idx_side=-31>Lenke).'Proprietair' (godseier) Hans Holt døde i Ullensaker 7. mars 1855, 77 1/6 år (Akershus fylke, Ullensaker, Ministerialbok nr. I 15B (1851-1862), Døde og begravede 1855, side 327. Permanent sidelenke: Lenke).Her er han i 1801:

bilete8811.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Utfyllende opplysninger om noen av personene som er nevnt tidligere i tråden:Else Dorothea Sommerschield f. Heyerdahl (1775-1867). Døpt 19. februar (ikke 17. februar) 1775, Øymark, Aremark (Østfold fylke, Aremark i Aremark, Ministerialbok nr. I 2 (1745-1795), Fødte og døpte 1775, uten sidenr. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7461&idx_id=7461&uid=ny&idx_side=-139>Lenke og Østfold fylke, Øymark i Aremark, Ministerialbok nr. II 2 (1745-1795), Fødte og døpte 1775, side 93. Permanent sidelenke: Lenke). Else i 1801: Lenke, og i 1865: Lenke. Død i Rakkestad 28. mars 1867 (Østfold fylke, Rakkestad, Ministerialbok nr. 11 (1862-1877), Døde og begravede 1867, side 358. Permanent sidelenke: Lenke).Hans Johannessen Grøn (1777-1874). Døpt 10. mai 1777, Sandar (Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 2 (1733-1788), Fødte og døpte 1777, side 120. Permanent sidelenke: Lenke). Hans i 1801: Lenke, og i 1865: Lenke. Død 29. juli 1874 (Vestfold fylke, Sandar, Ministerialbok nr. 11 (1872-1882), Døde og begravede 1874, side 140. Permanent sidelenke: Lenke).Torstein Torgeirsen Kaupang (1778-1872). Døpt Oculi Dom. 1778 (22. mars 1778) i Hol, Ål (Buskerud fylke, Ål, Ministerialbok nr. I 2 (1771-1806), Kronologisk liste 1778, side 66-67. Permanent sidelenke: Lenke). Trolig her i 1801: Lenke, og her i 1865: Lenke. Død 6. august 1872, Hol (Buskerud fylke, Hol, Ministerialbok nr. 2 (1870-1886), Døde og begravede 1872, side 328. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Ti på topp, slik lista ser ut nå:1. Fredrik Bing, døpt 5. januar 1766, Vår Frue kirke, Trondheim, død 19. oktober 1853, Trondheim. Bilde i innlegg 53 og 56.2. Per/Peder Madsen Lagmannsparten/Vang, døpt 3. juli 1774, Toten, død 9. mai 1857, Toten. Bilde i innlegg 29.3. Dorothea Margrethe Huwald f. Gedde, døpt 31. august 1774, Fredriksvern, død 26. mars 1871, Christiania. Bilde i innlegg 40.4. Else Dorothea Sommerschield f. Heyerdahl, døpt 19. februar 1775 i Øymark, Aremark, død 28. mars 1867, Rakkestad. Mangler bilde (jf. innlegg 51).5. Ole Christensen Haugum, døpt 10. september 1775, Byneset, død 23. september 1856, Byneset. Bilde i innlegg 11.6. Ola Olsen Messelt, døpt 27. mai 1776, Stor-Elvdal, død 2. september 1869, Stor-Elvdal. Bilde i innlegg 1.7. Hans Johannessen Grøn, døpt 10. mai 1777, Sandar, død 29. juli 1874, Sandar. Bilde i innlegg 46.8. Desideria, Eg. Eugénie Bernardine Désirée, født 8. oktober 1777 i Marseille, Frankrike, død 17. desember 1860, Stockholm, Sverige, norsk og svensk dronning. Kun avbildet som død. Mangler bilde (jf. innlegg 30).9. Hans Larsen Holt, døpt 11. januar 1778, Enebakk, død 7. mars 1855, Ullensaker. Bilde i innlegg 63.10. Torstein Torgeirsen Kaupang, døpt 22. mars 1778, Hol, død 6. august 1872, Hol. Bilde i innlegg 37.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Dronning Desideria av Sverige - Norge (Eugénie Désirée Clary Éugènie) på dødsleiet i desember 1860:Lenke Queen Desideria of Sweden on her deathbed in 1860, as released by image scanner Ristesson-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Lenkene i innlegg 66 og 67 virker ikke, så her er fotografiet av Dronning Desideria på likstrå (- ikke på dødsleiet, for hun var jo allerede død..).På den svenske Wikipedia ser jeg forøvrig at det står at ''Ett av de äldsta fotografierna i Sverige är på henne. Det är taget under tidigt 1840-tal.'', så da finnes det tydeligvis en avbildning av henne i levende live også.

bilete8829.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Her følger de to avbildningene av Else Dorothea Sommerchield, født Heyerdahl i februar 1775 (se biografiske detaljer med lenker i innlegg 64). Bildene er hentet fra ''Slekten Sommerchield'', jfr. Ketil Harbeks innlegg nr.51.Hun er så langt nr. 4 på Ronny Rismyhr Haugens liste i innlegg 65. Og dermed skulle vel alle ''ti på topp''-bildene på denne listen være tatt med i denne tråden?

bilete8872.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Takk for hjelpen, Tore (69 og 70)! Hyggelig å se at min ttt-oldemor nesten er på pallen.Jeg har forresten avbildning på en kobberplate med sølvbelegg av en av hennes nevøer (født 1830) som ble tatt i 1857. Bildet vises positivt eller negativt avhengig av i hvilken vinkel man ser på det. Noen som vet hvilken teknikk det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (71) - Jeg beklager at jeg skrev etternavnet hennes feil; jeg vet jo at slekten heter Sommerschield, ikke Sommerchield som jeg kom i skade for å skrive ikke bare én gang, men to.Forøvrig regner jeg med at det finnes fotografiske avbildninger av flere nordmenn født på 1770-tallet (og kanskje enda tidligere) enn de ti som er listet opp i innlegg 65, og jeg håper at dette forumets lesere har denne tråden i minne og at de legger inn opplysninger her hvis de kommer over noen slike bilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Fint å få på plass bildene av Dronning Desideria og av Else Dorothea Sommerschield (68, 69, 70). Takk til Tore.For øvrig slutter jeg meg til siste avsnitt i innlegg 72.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Ola Ljødal

I 'Skytilen', medlemsblad for Romerike Historielag nr. 2, 2010, fant jeg dette bildet av en dame som var født i 1773. Det er Louise Alexandrine Aimée Védastine le Normand de Bretteville, fransk av fødsel, gift med fogden på Øvre Romerike, kammerråd Christopher Malthe. De bodde på Risebro i Ullensaker. Deres datter, Hulda, var som kjent, Henrik Wergelands store ungdomskjærlighet. Kammerråden ble i 1839 byskriver i Christiania. Védastine døde i 1862.

bilete9766.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.