Gå til innhold
Arkivverket

[#76427] Hvem er den tidligst fødte nordmann som er fotografisk avbildet?


Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Til Magne Godberg (75):Når var Marte Larsdatter født? Hvis bildet er tatt i 1850-årene, når hun neppe opp blant ''topp ti'' i innlegg 65 - hun kan umulig være stort mere enn tyve-tredve år på dette bildet?Damen i innlegg 74, derimot, rykker vel inn på annenplass - men er dette et fotografi? Spesielt kysen og kjolen ser for meg ut til å være malt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, Tore! (76)Malene Larsdatter Fødested: Bisseberg nedre, Skjeberg ble født 1 mar 1831, gift 29.des. 1852, død 25. desember 1853.Hun fikk en datter 11.des 1853, har ring på fingeren og har ikke synlig kul på magen. Antar dette er tatt i forbindelse med bryllupet 1852/1853.Trodde ikke hun ville nå noen toppliste, nei. Men ville likevel dele dette med eventuelt interesserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Dette er min tipptipp-oldefar, han heter Niels Monsen og er født på Bringeland i Gaular, Sogn og Fjordane den 4. juni 1795. Han kommer nok ikke inn på listen, men se så ung han er når dette blir tatt. Han døde 19. august 1848.

bilete9776.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Damen levde helt til 1862, og på bildet ser hun jo ut som en gammel dame, så det kan jo være en daguerrotypi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Til (78):Ja, denne karen så ung ut. Med tanke på at de tidligste fotografiene/daguerrotypiene ble tatt i 1840-årene, har jeg mine tvil om at dette er en mann som er født i 1795. Dette ser da snarere ut som et konfirmasjonsbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Ja, jeg har stusset litt på det jeg også. Her er ett bilde av Niels Monsen senere. Kanskje jeg tar feil og at dette (78) kan være sønnen til Nils. Ikke lett dette her med gamle bilder, jeg har flere album med familiebilder som er over 100 år gamle, og har bare identifisert en brøkdel.

bilete9780.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Dette var en underholdende tråd. Spennende å se gamle bilder, og det er vel ikke så farlig om noen ikke når topp 10 - kanskje de når topp 100.Magne Godberg: Malene Larsdatter var jo utrolig vakker, og for et klart og fint bilde! Her kan man virkelig studere detaljene i drakten. Takk til alle som deler bildene sine her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest David Widerberg Howden

Spennende bilder og tema! Til innlegg (74): Synes nå heller det så ut som et maleri jeg da. Men er ikke godt å si kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Må si meg enig med Tore (76) og David (85) i at bildet av fru Malthe (74) kan se ut til å være et maleri.Dermed er lista i innlegg 65 uendret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Jeg har veldig stor sans for gamle bilder og synes denne debatten er helt fantastisk! MEN jeg mener å ha sett et bilde av statsråd Jonas Collett (1772-1851) - tatt rundt 1849 (ikke det i Wikipedia, det er nok et maleri). Jeg husker ikke i farta hvilken bok, men ganske gammel sådan - en 'familiebok', muligens skrevet av en av døtrene hans, en slags dagbok. Så hvis noen kan grave fram det, kommer han vel på 2. plass på 'hederslista', selv om han var født i Danmark, trur eg.....Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Boka 'Familien Collett og Christianialiv i gamle dage' av Alf Collett er digitalisert og der fant jeg bilde av kona, 'statsraadinden', et daguerrotypi tatt ca. 1847, og da er nok det av ham tatt samtidig. Tina Collett var født i 1777 og døde i 1860, så hun kommer vel også på hederslista??? Kanskje noen, som er mer datakyndig enn meg, kan legge ut bildet?Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Når først et medlem av Wergelandsfamilien er trukket inn, og det jo er mange som er interessert i gamle bilder under dette temaet, benytter jeg anledningen til (igjen) å etterlyse foto eller maleri av H.Wergelands enke, Anne Sophie Bekkevold, gjengift Biørn - NB! fra hennes ELDRE DAGER.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Flott - der var damen på plass! Var nok et barnebarn, Johanne Collett Vogt (mor til ikke ukjente Nils), som skrev boken jeg nevner i forbindelse med bildet av Jonas Collett ('Statsraad Collett - hans hus og samtid', heter den, muligens....). Pussig at bildet av ham ikke er gjengitt i Alfs bok,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Rismyhr Haugen

Takk til Astrid og Andreas for opplysninger og bilde av Tina Collett, født 1777. Hun kommer med på lista.Er det noen som kjenner Tinas nøyaktige fødsels-/dåpstidspunkt og -sted, og hva hun het før hun ble gift, samt når og hvor hun døde?Vi venter med å føre opp mannen hennes Johan Collett inntil bildet av ham foreligger (ref. innlegg 84).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hun er døpt Maren Kirstine, født Collett i Strømsøe 25.05.1777, død i Christiania 06.11.1860.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Til (96):Dette er truleg ei radering, ikkje umogleg at det er ei såkalla kaldnålsradering, altså eit riss utført med nålar av hardt metall på ei plate av mjukt metall; til dømes då kopar. Det finst òg ulike raderingsteknikkar der linjer blir etsa inn med syre etter at ein først har laga riper/ strekar i voks oppå plata, - etsing. Sjå elles denne lenkahttp://no.wikipedia.org/wiki/Radering

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arvid Lillebergen

Det ligger en del bilder som er oppbevart i Trondheim byarkiv på denne adressen: Lenke.Nathan Surland er født i 1729, og en av personene som er avbildet der.

bilete9807.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei igjen, nå har jeg, etter en omfattende opprydding i bokhyllene (!), funnet boka der bildet av statsråd Jonas Collett står: 'Statsraad Colletts Hus og Hans Samtid' av barnebarnet johanne Collett Vogt. Bildet står på side 32 og viser Jonas og Tina sammen. Bildet er tatt samtidig som det av Tina i innlegg 90 - klærne hennes er de samme, men i Alfs bok er den godeste statsråden redigert bort....Hvis noen har boka og legger ut bildet, er det strålende. Selv er jeg ingen 'tekniker', og har nok heller ikke programmet som skal til, men jeg har scannet det og klarer muligens å sende det som vedlegg til e-post. Så hvis dette er den eneste muligheten til å få Jonas med på 10 på topp-lista, født i 1772, er adressen min: natvig@hotmail.no (det er 'no' til slutt, altså),Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.