Gå til innhold
Arkivverket

[#76427] Hvem er den tidligst fødte nordmann som er fotografisk avbildet?

Gjest Ronny Rismyhr Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore S. Falch

Til (99):Bildet av Nathan Surland (f.1729) er ikke en fotografisk avbildning, og han kommer følgelig ikke inn på listen i innlegg 65.Derimot fant jeg dette fotografiet på sidene fra Trondheim byarkiv som du lenket til - Lenke. Fotografiet fremstiller Generalveimester Broder Lysholm Krohg, født 19.august 1777 i Trondhjem, død samme sted 16.oktober 1861. Han inntar dermed en åttendeplass i den foreløpige ti-på-topp-listen.

bilete9814.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(101): Flott bilde, Tore, og takk for at du fant det fram og la det ut. Her er dåpen hans, 5. september 1777: Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1777, side 38. Permanent sidelenke: Lenke(100): Takk også til Astrid for at du har funnet fram bildet av Jonas Collett. E-post er sendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Enda en trondhjemmer skal inn på listen - organist Johan Christian Tellefsen, døpt 14.oktober 1774 - se den øverste innførselen på høyre side her [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16327&idx_id=16327&uid=ny&idx_side=-24>Lenke (Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A07 (1770-1819), Fødte og døpte 1774, side 22).Bildet er tatt 10.september 1856, året før han døde, og også dét ligger blant fotografiene fra Trondheim byarkiv -

bilete9815.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott, Tore! Her strømmer det på med bilder! Interessant motiv av Johan Christian Tellefsen.Jeg skal legge ut en oppdatert liste når vi har fått på plass bildet av Jonas Collett med genealogiske grunndata. Ifølge Wikipedia er Jonas Collett født 25. mars 1772, men det står ikke hvor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Det står en artikkel om Johan Christian Tellefsen i Arkivmagasinet nr.2/2007 (s.12-15). Artikkelen har titelen ''En 1800-talls kulturarbeider'' og er skrevet av underdirektør ved Riksarkivet Vilhelm Lange. Dette nummeret av Arkivmagasinet kan lastes ned som pdf-fil herfra - Lenke .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har Astrid oversendt bildet av Johan Collett, født 1772, med hustru, født 1777. Bildet må være tatt før 1851.Ny mann på sølvplass.

bilete9816.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

hei, Jonas var født på godset Rønnebæksholm i Nøstvedt, Danmark. Han døde i Christiania 3. januar 1851. Broren hans var Johan Collett, hvis sønn, Peter Jonas (bare Jonas i familien), er mest kjent nå som mannen til Camilla Collett... Flott at bildet kommer!Astrid. NB: Maren Christine (Tina) og Jonas Collett var søskenbarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld! Skrivefeil i innlegg 106. Han het selvfølgelig JONAS Collett, ikke Johan (det var broren).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

I og med at Maren Kirstine Collett også skal inn på listen, legger jeg ut lenke til dåpen hennes i Strømsø - se den mellomste innførselen blant Pige-Børn på fol.66a her Lenke (Buskerud fylke, Strømsø, Ministerialbok nr. I 9 (1752-1791), Fødte og døpte 1777, side 66).Maren Kirstine var født den 25.mai 1777 av foreldre proprietær på Buskerud Peter Collett og hustru Johanne Henrica Ancher.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg er stadig, nå for n'te gang her i forumet, på søk etter bilde av Henrik Wergelands hustru, Anne Sophie Bekkevold, gjengift Biørn - bilde fra hennes eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Tore og Astrid for utfyllende opplysninger og henvisninger til artikler og kirkebokinnførsler.Ser nå at Generalveimester Broder Lysholm Krogh (innlegg 101) likevel ikke havner blant de ti øverste på lista. Synd, for bildet er teknisk sett et av de beste her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert liste over ti på topp:1. Fredrik Bing, døpt 5. januar 1766, Vår Frue kirke, Trondheim, død 19. oktober 1853, Trondheim. Bilde i innlegg 53 og 56.2. Jonas Collett, født 25. mars 1772, Rønnebæksholm, Næstved, Danmark, død 3. januar 1851, Christiania. Bilde i innlegg 106.3. Per/Peder Madsen Lagmannsparten/Vang, døpt 3. juli 1774, Toten, død 9. mai 1857, Toten. Bilde i innlegg 29.4. Dorothea Margrethe Huwald f. Gedde, døpt 31. august 1774, Fredriksvern, død 26. mars 1871, Christiania. Bilde i innlegg 40.5. Johan Christian Tellefsen, døpt 14. oktober 1774, Domkirken i Trondheim, død 9. november 1857, Trondheim. Bilde i innlegg 103.6. Else Dorothea Sommerschield f. Heyerdahl, døpt 19. februar 1775, Øymark, Aremark, død 28. mars 1867, Rakkestad. Bilde i innlegg 69 og 70.7. Ole Christensen Haugum, døpt 10. september 1775, Byneset, død 23. september 1856, Byneset. Bilde i innlegg 11.8. Ola Olsen Messelt, døpt 27. mai 1776, Stor-Elvdal, død 2. september 1869, Stor-Elvdal. Bilde i innlegg 1.9. Hans Johannessen Grøn, døpt 10. mai 1777, Sandar, død 29. juli 1874, Sandar. Bilde i innlegg 46.10. Maren Kirstine Collett, født 25. mai 1777, Strømsø, død 6. november 1860, Christiania. Bilde i innlegg 90 og 106.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Her er det kommet inn så mange interessante bilder med opplysninger. Kan du ikke lage en tyve på topp-liste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodil (115): OK, her er topp 14, som kan utvides til topp 20 etter hvert:1. Fredrik Bing, døpt 5. januar 1766, Vår Frue kirke, Trondheim, død 19. oktober 1853, Trondheim. Bilde i innlegg 53 og 56.2. Jonas Collett, født 25. mars 1772, Rønnebæksholm, Næstved, Danmark, død 3. januar 1851, Christiania. Bilde i innlegg 106.3. Per/Peder Madsen Lagmannsparten/Vang, døpt 3. juli 1774, Toten, død 9. mai 1857, Toten. Bilde i innlegg 29.4. Dorothea Margrethe Huwald f. Gedde, døpt 31. august 1774, Fredriksvern, død 26. mars 1871, Christiania. Bilde i innlegg 40.5. Johan Christian Tellefsen, døpt 14. oktober 1774, Domkirken i Trondheim, død 9. november 1857, Trondheim. Bilde i innlegg 103.6. Else Dorothea Sommerschield f. Heyerdahl, døpt 19. februar 1775, Øymark, Aremark, død 28. mars 1867, Rakkestad. Bilde i innlegg 69 og 70.7. Ole Christensen Haugum, døpt 10. september 1775, Byneset, død 23. september 1856, Byneset. Bilde i innlegg 11.8. Ola Olsen Messelt, døpt 27. mai 1776, Stor-Elvdal, død 2. september 1869, Stor-Elvdal. Bilde i innlegg 1.9. Hans Johannessen Grøn, døpt 10. mai 1777, Sandar, død 29. juli 1874, Sandar. Bilde i innlegg 46.10. Maren Kirstine Collett, født 25. mai 1777, Strømsø, død 6. november 1860, Christiania. Bilde i innlegg 90 og 106.11. Broder Lysholm Krohg, født 19. august 1777, Trondheim, død 16. oktober 1861, Trondheim. Bilde i innlegg 101.12. Desideria, Eg. Eugénie Bernardine Désirée, født 8. oktober 1777 i Marseille, Frankrike, død 17. desember 1860, Stockholm, Sverige, norsk og svensk dronning. Avbildet som død i innlegg 68.13. Hans Larsen Holt, døpt 11. januar 1778, Enebakk, død 7. mars 1855, Ullensaker. Bilde i innlegg 63.14. Torstein Torgeirsen Kaupang, døpt 22. mars 1778, Hol, død 6. august 1872, Hol. Bilde i innlegg 37.Det er disse fjorten, født før 1780, som det hittil i tråden har kommet fram bilder og skikkelige opplysninger om. I innlegg 16 er det vel et kolorert daguerrotypi vi ser (?), men det savnes nøyaktige data på avbildede, som skal være født 1779.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig er det strid om fødselsdatoen til nr. 12, Dronning Desideria av Sverige og Norge. Hun oppgis noen steder å være født 8. oktober 1777, noen steder 8. november 1777 og noen steder 9. november 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Jeg ser at jeg har gitt litt ufullstendige opplysninger i (16). Kjøpmann, saugbruker og skipsreder Ole Hansen Baastad var født 31. okt. 1779 i Røyken og døde 2.mai 1849 i Fredrikshald. Han var min oldefar.Han er trolig en av de som først ble fotografert i Norge med daguerrotypi-metoden. Trolig var fotografen dansk/norske Hans Tøger Winther 1786-1851 hvis sønn Edvard Theodor Winther 1811-1880 var gift med min oldemors søster Andrea Marie Georgine Lyche.Ole Hansen Baastad måtte gi oppbud i 1843 og da daguerrotypi-fotografering måtte betraktes som ganske kostbart, tror jeg en må regne med at fotoet i (16) skriver seg fra før jan. 1843.Jeg viser til Fotografiens historie i Norge [url="http://digitalfoto.hib.no/index.php?op=ViewArticle&articleId=33&blogId=4>Lenke og om Hans Thøger Winther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for opplysningene, Leif. Ole Hansen Baastad går inn på 15. plass.Jeg ser av kirkeboka for Røyken at han er døpt i kirka 22. søndag etter trinitatis, som i 1779 falt på den 31. oktober (Buskerud fylke, Røyken, Ministerialbok nr. 2 (1731-1782), Fødte og døpte 1779, side 295. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8420&idx_id=8420&uid=ny&idx_side=-298>Lenke). Dermed er det vel lite sannsynlig at 31. oktober også er fødselsdatoen, slik du oppgir i (118).Her er for øvrig dødsfallet hans:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Takk for det, Ronny. Jeg har ikke funnet fødselsdatoen hans. For øvrig var han min tipp oldefar, ikke oldefar (skrivefeil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Karin Natvig

Som nevnt i et tidligere innlegg, så har jeg veldig stor sans for gamle bilder, så denne debatten er er gull verd! Har du noen planer videre, Ronny? Alt som er samlet her 'fortjener' større oppmerksomhet, og bør vel samles mellom to permer/egen side/artikkel, eller noe i den stilen. Hva sier du/dere - regner med at jeg ikke er alene om dette ønsket,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Astrid, og takk for interessen!Jeg har ingen andre planer enn å vedlikeholde denne tråden og oppdatere lista når det kommer inn nye, relevante bilder. Jeg ser heller ingen grunn til å opprette en egen nettside med de tidligst fødte fotograferte nordmenn, da alt jo allerede finnes samlet her, og jeg dessuten tror at denne tråden er mer besøkt enn en hjemmeside med tilsvarende innhold ville blitt.Derimot har jeg vært inne på tanken at det kunne ha vært skrevet en liten artikkel basert på dette stoffet, fortrinnsvis til Genealogen. Men det har jeg dessverre ikke tid til (men hvis andre har tid og lyst, så gjerne for meg).Nå er forresten ikke siste ordet sagt, da det er all grunn til å håpe at det vil dukke opp flere 'godbiter' i framtida. Så langt er Fredrik Bing den eneste nordmann født på 1760-tallet som vi kjenner en fotografisk avbildning av, men jeg tror det finnes et og annet bilde til der ute av identifiserte personer født i samme tiår. Det gjenstår å se hva som dukker opp. Bilder av nordmenn født i 1770-åra finnes det helt sikkert flere av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Som vi ser av innlegg 68 så blei dronning Desiree/Desideria (egentl. Eugénie Désirée Clary) av Sverige - Norge avbilda som død. Men så vidt eg veit finnes det ikkje fotografi/daguerrotypyar av mannen hennar, kong Carl XIV Johan Bernadotte, korkje i daud eller levande tilstand. Kanskje den gamle franske generalen var skeptisk til denne nye oppfinninga? Det som finnes er ei rekke malte portrett - som rett nok er av av kvalitet, og gjerne betre enn dåtidas daguerrotypiar :-))Men, kanskje eg tar feil her? Er det nokon som veit meir om dette? Vi veit at sonen, kong Oscar I, blei fotografert tidleg på 1840-talet. Kong Oscar er likevel ikkje ein kandidat til Ronny si 'top twenty'-liste fordi han er fødd så seint som i 1799.Men den karismatiske faren hans (kong Carl Johan) var fødd så tidleg som i 1763 i Pau i Frankrike, og han døydde først i mars i 1844. Reint tidsmessig er det difor mogeleg at grunnleggaren av dynastiet Bernadotte i Norden vart fotografert - Dersom han sjølv ville. Og den gode Carl XIV Johan var elles kjent som ein sta og viljesterk konge og herre ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Karl Johan lot seg ikke fotografere - av forfengelighetsgrunner!Solfrid Söderling skriver i sin avhandling ''Porträttbruk i Sverige'' (1993) at Karl Johan antagelig ikke ville la seg fotografere ''dels på grund av osäkerhet inför det nya mediet, dels på grund av sin almänt omvittnade fåfänga. [...] En sådan detaljskärpa var kanske inte önskvärd för den som helst ville slippa se sin ålderdom i vitögat.'' I Herman Lindqvists bok ''Historien om Sverige - Ånga och dynamit'' (1999) finnes et fotografi av Karl Johans sønn Oscar I. Bildet skal være tatt i 1844, og det påstås at dette er det tidligste fotografi av en svensk kongelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Takk til Tore for fyllestgjerande forklaring vedkommande kong Karl Johan i innlegg (124). - Nei, det skulle verkeleg ha tatt seg ut om ein eldre, forfengeleg fransk monark lot seg avfotografera. Ikkje minst når denne 'styggedomen' (dvs. daguerrotypiet) att på til var oppfunne av hans tidlegare landsmenn :-))Men for å forfølga det rojale sporet litt vidare: Den siste danske unionskongen vår var oldenburgaren Frederik den VI (1768 - 1839), norsk konge 1808 - 1814, dansk konge 1808 - 1839. Kong Frederik dør den 3. desember 1839 og er vel neppe fotografert. Men kva med kona, dronning Marie Sophie av Danmark og Norge, også kjent som Marie Sophie Frederikke av Hessen-Kassel?Lenke Finnest det daguerrotypiar av henne? Ho døydde i mars 1852 og levde altså meir enn 12 år som enkedronning i Danmark, men - blei ho nokonsinne fotografert? Eller var gamle enkedronning Marie Sophie minst like forfengeleg som sin omtrent jamnaldrande fransk-svenske kollega, Carl XIV Johan??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.