Gå til innhold
Arkivverket

[#77095] 'Alle' Bratt-debatter på DA og DIS samlet i en søkbar bok på 587 sider


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Helge Angell

Eg vil seia så mykje takk til deg, Lars Ove. Det er svært nyttig arbeid du har gjort med å samle desse debattane. Tusen takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Helge (25)Nå er jeg usikker på hva du mener. Jeg har kopiert alle debattene jeg har funnet til nå, en for en, kovertert de til pdf, ocr-behandlet de og satt de inn i boken. Rekkefølgen er tilfeldig, men det du kaller 'starttråden' (første innlegg) kommer alltid først i hver debatt, og svarene etterpå, akkurat som her på debatten.Olav (26)Fint at du mener det :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg mener vel noe sånt som at hvis jeg har en person, så kan det være vanskelig, på grunnlag av boken, å nøste seg nedover barn for barn hvis jeg ellers er ganske blank (som jeg er). Altså eventuelt stille opp et slektstre på grunnlag av boken. Tidligere skrev du at DU kanskje vil starte den jobben. Det bør ikke være flere enn en ansvarlig. Hvis ikke, kunne det bli slik som for 70-80 år siden at to satt side ved side på Statsarkivet og arbeidet med samme stoffet mot felles mål med lukkete munner. Det trengst en slik en som deg til å stå i brodden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeJeg forstår. Men det er ikke det boken er ment for. Et eksempel: hvis en person mener at gården Snerle kanskje kan ha tilknytning til Bratt så er kanskje gården nevnt i noen av Bratt-debatten, men hvem? Ja da var det jo bare å lete gjennom debattene og forsøke å finne den. Men nå kan man søke på Snerle, og resultatet kommer opp.Jeg laget denne boken først og fremst som et arbeidsdokument for meg selv i forbindelse med det arbeidet jeg skal starte med rett over påske, men så tenkte jeg at også andre kanskje ville ha nytte av den. Så derfor ble den publisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

En ganske interessant nyvinning, Lars Ove. Jeg tror riktigok at det er svært mange debattråder du har gått glipp av, noe som skyldes at slekten Bratt har vært diskutert uten av slektsnavnet finnes i trådenes tittel.F eks i tråder med Tjerne, Kruckow etc finnes Bratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Jeg vil også si at e-boken er et skritt videre til å få et samlet innsyn i alle Bratt-debattene og artiklene som har vært publisert.Det vil også selvsagt her være mulighet til å legge avfotografert kildemateriale inn i samme bok, selv om de ikke vil være søkbare i samme forstand som tekst i en slik bok.Jeg er sikker på at Lars Ove ville sette stor pris på å motta slike kilder, som bygger opp under teoriene i debattene, eller eventuelt avviser teorien for den sakens skyld.mvh Rune Nedrud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Tore og Rune (31-32)Ja det er garantert mange debattråder jeg ikke har fanget opp, og jeg ville satt pris på tips om hvem de er slik at jeg fikk supplert boken.Jeg vil etterhvert også lage en side med lenkesamlig (innholdsfortegnelse)til de debattene boken inneholder, slik at den enkelte raskt kan sjekke om det finnes nyere innlegg enn det som er publisert i boken.I tillegg tenker jeg å ta med en del.2 i boken. Der vil jeg samle slike kilder som Rune skriver om i (32), altså skannet eller avfotografert materiale.Så tips tas i mot med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det hadde vært en fordel om boka hadde et register i starten, dvs em oppramsing av tittel og nr på temaene. Jeg er klar over at tittelen ofte ikke dekker det virkelige innholdet i temaet, det er ofte mye bredere, men det er det lite å gjøre med. Hilsen Mye vil ha mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Dårlige og misvissende titler og manglende stikkord er en vanlig situasjon i Disgitalarkivet, samt at meldingene fra mange er meget ukjlare i hav man har av informasjon og hva man spørr etter _(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

GeirJa det skal den få, det skrev jeg også kanskje litt kryptisk i 33, men for å holde denne boken ajour og mest mulig oppdatert så må dere gjøre et stykke arbeid selv.Jeg kan oppdatere boken med jevne mellomrom etter tips og råd fra dere, og jeg skal stille serverplass til disposisjon.Mer har jeg strengt tatt ikke tenkt å gjøre. Jeg har sånn ca 100 andre prosjekter å arbeide med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I andre innlegget jeg leser, er det påviselig feil. Hva gjør jeg da ? Innlegget er ikke numrert, så jeg antar at det ikke er DA. Dette innlegget tar sannsynligvis tak i feil geografi og lager teori ut fra det. Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

De debattene som er i boken i dag er de dere finner på Arnfinns side: http://tilsett.hivolda.no/ak/Bratt.htmpluss:57458: Trøgstad/Askim: Tord Olsen BRATT - Haugland/Hovland død 172066572: Engebret Eysteinsson Bratt .til Holåk i Lesja44785: Johan BRATT Otnes76891: BRATT-ætten. En falsk slektstavle av J. Bratt Otnes. Til skrekk og advarsel!Er det noen som mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeDu snakker litt i gåter noen ganger :-)Hvilke innlegg er det du mener? Er det i boken? Hvis det er det; hvilken side? Og ALLE innlegg ligger under et tema som har et nummer, og det nummeret henviser til et tema enten her på DA eller på DIS forum.Hvis du finner feil så må du åpne det temaet, og lage et innlegg der. Jeg har ingen mulighet til å ta i mot korrigeringer her i dette temaet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Lars Ove, det er vel ikke så stor gåte å anta at det er den nye eboka di om Bratt ? Jeg kontakter deg direkte, da jeg ikke vil henge ut vedkommede, selv om vedkommede er uskyldig. (Innlegget ER unumrert) Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Lars Ove, det er vel ikke så stor gåte å anta at det er den nye eboka di om Bratt ? Jeg kontakter deg direkte, da jeg ikke vil henge ut vedkommede, selv om vedkommede er uskyldig. (Innlegget ER unumrert) Helge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeJeg får ikke gjort noe med dette, så du kan like godt fortelle her på forumet hvilke side det er i boken.Jeg er 100% sikker på at det er 100-vis av feil i boken, men det kan ikke jeg ta ansvaret for.Men ta gjerne kontakt privat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

I gåter ? Jeg kan godt dokumentere norskkunnskapene mine hvis du opprettholder påstanden din. Det aktuelle innlegget finner jeg i Bratt-eboka side 2,på første side med innlegg. Nederst av Trond Myrstad merket (1). Hvorfra er innlegget ? Han baserer tydeligvis Bratthypotesen med at Sagdalen under Haugen er i Hedalen (Heidal). Sagdalen er 4,5 mil fra Bratt-Bjølstad. Det er gjennomgående feil i FT1801 fra Vågå at gårder fra Nord-Sel, her på Otta og i Sjårdalen hørte til Heidal. Om jeg uttrykker meg utydelig, så er du ikke så flink til å gjette, for å holde koken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeNå har jeg forklart deg pr privat mail hva som er skjedd, og det blir rettet opp før kl 19.00,Og jeg ber deg om IKKE å bruke denne tråden til å komme med rettelser av feil i innleggene. I dette tilfelle vet du at det er tema nr 7012, og det er der du skal legge inn kommentarer.Den tråden skal være kjemisk ren for korreksjoner

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Lars Ove, Du kom med kategorisk påstand om meg som var feil. Du burde kanskje ha kommet med unnskyldning. Ja, det er nytt for meg og mange andre at det ikke skal fremkomme korreksjon av mulige feil her. Hvordan skal du som redaktør få tak i dette og rettet det opp ? p.s.: Hvor er tema nr. 7012 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HelgeJeg har ikke kommet med en kategorisk påstand. Jeg skrev: 'Du snakker litt i gåter noen ganger :-)' (med smiletegn), og det har jeg lov til å mene etter ditt innlegg hvor du skriver:'I andre innlegget jeg leser, er det påviselig feil. Hva gjør jeg da ? Innlegget er ikke numrert, så jeg antar at det ikke er DA. Dette innlegget tar sannsynligvis tak i feil geografi og lager teori ut fra det. Helge'Hvordan kan jeg vite hvilke 2. innlegg du leser der oppe i Sel?Og hvis du leser overskriften på dette temaet så bør vel de fleste forstå at dette ikke er en diskusjon om slekter, men en opplysning om en bok jeg har publisert.Tema 7012 finnes her på DA, og noen unnskyldning fra meg får du ikke, og jeg er ikke redaktør, men jeg retter opp feil jeg har gjort allikevel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

HelgeTema 7012 finner du ved å skrive temanummeret i søkefeltet her i Brukarforum. Så kan du selv poste korreksjoner av de feilene du finner i det eneste innlegget som foreløpig finnes i tråden. Det er jo ikke Lars Oves jobb å rette feil i innlegg som forekommer i alle trådene han har tatt med i e-boka. Det ville i så fall ha blitt en livstidsjobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Ja, det er nettopp det at du publiserer eboken i innlegg 1. Selv om jeg er treig i nøtta, må jeg da ha en demokratisk rett til å kommentere innholdet i den i den påfølgende tråden. Hva er ellers vitsen med den ? Jeg er fortsatt så treig i nøtta at jeg ikke skjønte at dette var fra DA. Men om jeg er slik, behøver du ikke å ha en bakenforliggende, hoverende grunn til på død og liv korrigere meg. Nå i 47 skriver du: Hvordan kan jeg vite hvilke 2. innlegg du leser der oppe i Sel. Tallet 2 med punktum bak er et ordenstall. Til Oddbjørn: 7012 står ikke der. Jeg må nå påstå at tema 7012 nå er uaktuelt, selv om det ville sprette i tet ved eventuell korreksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

HelgeLars Ove har nå satt inn debattnr. og temaoverskrift over det aktuelle innlegget i e-boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.