Gå til innhold
Arkivverket

[#77095] 'Alle' Bratt-debatter på DA og DIS samlet i en søkbar bok på 587 sider


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

Teknisk er det ikke noe problem at jeg kan slette innlegg fra forfattere som gir meg melding om det, men da vil jeg slette alle innlegg fra forfatteren, ikke bare innlegg forfatteren ønsker å få fjernet. Alt eller ingenting. Jeg har ikke tid eller ressurser til å sitte å plukke ut enkelte innlegg.Så det er bare for forfatteren å sende meg en e-post om det, så skal det bli gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og hvis forfattere ikke ønsker at sine innlegg skal ligge på nett så bør kanskje forfatteren vurdere å få de slettet fra dette forum også?Hva blir forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Og hvis forfattere ikke ønsker at sine innlegg skal ligge på nett så bør kanskje forfatteren vurdere å få de slettet fra dette forum også?Hva blir forskjellen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg respekterer ønsket om å runde av tråden, men tillater meg allikevel å komme med en ”avslutningsappell”.Jeg ser at jeg er en, av noen få, som er ”i utakt” med tiden. Når det skal være fritt frem å ta seg til rette med å samle inn informasjon fra et offentlig drevet forum, og gjøre dette materialet tilgjengelig på et privat eiet nettsted, og dette applauderes av flertallet – det er da jeg føler meg i utakt. Heldigvis. Hvis jeg skriver et innlegg på Digitalarkivets brukerforum forventer jeg at jeg når som helst kan be om å få slettet et av mine innlegg om jeg ønsker dette. Jeg føler at jeg har en påvirkningsgrad, i form av å være både innleggsforfatter og skattebetaler. Hvis mine innlegg offentliggjøres på et privat drevet nettsted kan jeg ikke forvente å ha samme påvirkningsmulighet. Jeg understreker, for dem som ikke har lyst til å tenke selv, at jeg snakker om saken på et generelt grunnlag. At det ikke har kommet én uttalelse i denne tråden fra forumets tilretteleggere forteller meg videre at det er jeg som lever i utakt med tiden. Eksplisitt i denne saken syns jeg det hadde vært betydelig mer akseptabelt å foreta denne handlingen om det på forhånd var lagt ut et varsel om det forestående. Men for en som uansett ”går rett fram” er det for bortkastet tid å regne. Det positive disse drøftingene har gitt meg er at jeg har blitt klar over at andre ikke vektlegger etikk og moral på samme måte som meg selv. Det bør jeg, og kanskje andre, tenke igjennom og eventuelt ta konsekvensen av. Jeg har allerede foretatt mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henning Andersen

Jeg respekterer ønsket om å runde av tråden, men tillater meg allikevel å komme med en ”avslutningsappell”.Jeg ser at jeg er en, av noen få, som er ”i utakt” med tiden. Når det skal være fritt frem å ta seg til rette med å samle inn informasjon fra et offentlig drevet forum, og gjøre dette materialet tilgjengelig på et privat eiet nettsted, og dette applauderes av flertallet – det er da jeg føler meg i utakt. Heldigvis. Hvis jeg skriver et innlegg på Digitalarkivets brukerforum forventer jeg at jeg når som helst kan be om å få slettet et av mine innlegg om jeg ønsker dette. Jeg føler at jeg har en påvirkningsgrad, i form av å være både innleggsforfatter og skattebetaler. Hvis mine innlegg offentliggjøres på et privat drevet nettsted kan jeg ikke forvente å ha samme påvirkningsmulighet. Jeg understreker, for dem som ikke har lyst til å tenke selv, at jeg snakker om saken på et generelt grunnlag. At det ikke har kommet én uttalelse i denne tråden fra forumets tilretteleggere forteller meg videre at det er jeg som lever i utakt med tiden. Eksplisitt i denne saken syns jeg det hadde vært betydelig mer akseptabelt å foreta denne handlingen om det på forhånd var lagt ut et varsel om det forestående. Men for en som uansett ”går rett fram” er det for bortkastet tid å regne. Det positive disse drøftingene har gitt meg er at jeg har blitt klar over at andre ikke vektlegger etikk og moral på samme måte som meg selv. Det bør jeg, og kanskje andre, tenke igjennom og eventuelt ta konsekvensen av. Jeg har allerede foretatt mitt valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

For meg spiller det liten rolle om nettstedet er drevet i privat eller offentlig regi. Det som for meg er det avgjørende momentet, er at resultatet blir gjort fritt tilgjengelig for alle helt gratis. Det hadde vært noe ganske annet dersom Lars Ove forsøkte å gjøre penger på det, for eksempel ved å gi ut denne «boka» på papir og ta betalt for den, slik som en representant for DIS-organisasjonen ga eksempel på her tidligere. Da går jeg også ut fra at Yngve Nedrebø hadde tatt affære.Jeg synes Lars Ove her står for det beste i den norske slektsforskerkulturen, nemlig fri flyt av informasjon. Vi er mange som deler med oss gratis av det vi finner, og slik er jeg glad for at det er i dette landet. Vi behøver ikke gå lenger enn til Sverige for å finne en helt annen mentalitet, hvor mange forsøker å gjøre penger på det som vi her i landet oppfatter som vår felles kulturarv.Det utelukker selvsagt ikke at bygdebokforfattere skal få lov til å tjene penger på sitt arbeid, men da er det som regel snakk om en helt annen «verkshøyde» enn hva vi glade amatører presterer, - og dette omfattes helt klart av loven om opphavsrett, for å knytte tilbake til tidligere betraktninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Jeg har sovet på det, og funnet ut at det beste er å republisere boken.Negative synspunkter på det er det lov å ha, men jeg kommer ikke til å kommentere disse i denne tråden. Men jeg svarer på privat e-post hvis jeg blir kontaktet direkte.Boken finner dere her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.