Gå til innhold
Arkivverket

Brukernes eget forum 1 år


Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Jeg vil gratulere med dagen! I barnehagen jobber jeg med de små, herlige tassene, de lærer seg å gå og snakke i denne alderen. Jeg syns forumet både går og snakker allerede, jeg. Sikkert noen forbedringspotensialer, og noe av innsigelsene kan jeg være enig i, men allerede mye som fungerer bra. Jeg har fått mye hjelp på dette året (samtidig som jeg har kunnet gi litt hjelp også). Igjen: Gratulerer med dagen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

  • Svein Arnolf Bjørndal

    4

  • Torbjørn Igelkjøn

    5

  • Reidar Oddløkken

    6

  • Olaf Larsen

    7

Gratulerer med ettårs-dagen ! Det nye forumet er greit å bruke,masse flinke og hjelpsomme brukere,og jeg føler at jeg har fått veldig god og hurtig hjelp med mine spørsmål også her. Savner mange av dem som var aktive på det gamle forumet,nevner ikke navn, men mange av dem var ekstremt dyktige.Samtidig har det jo her på dette forumet kommet mange nye og flinke brukere,og det er bra !! Tror nok at "Det nye brukerforumet" har gått seg til etterhvert,og det som er bedre i forhold til før, er at nå kan man stille spørsmål direkte til det enkelte forum,scannede kilder,tyding av kirkebøker,statsarkiv m.m. Mitt ønske fremover er å kunne søke på fylker og kommuner,noe lignende det som disNorge har,(siden ikke alle skriver fylke el.kommune i temaoverskrift nytter det ikke pr.idag).

 

Mvh Anne Julie Engmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg tykkjer at sjølv om brukarforumet skulle bli delt opp i fleire kategoriar, så burde det framleis også vere mogeleg å få alt opp i ei lang liste slik som no. Slik var det då også med den fylkesvise inndelinga i gamleforumet. I det nye forumet har ein eit utal ulike forum for dei ulike statsarkiva. I tillegg kjem fleire kategoriar under Digitalarkivet, med sine underfora. Det er som regel ein fordel at ein slepp å bla gjennom alt dette, men det fører på den andre sida til at ein sjeldan og aldri blar seg gjennom denne skogen av fora og underfora. Så av og til saknar eg tida då det var eitt brukarforum, og eitt arkivforum der ein kunne scrolle gjennom dei siste 50 innlegga, linje for linje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg smeller til med enda et ønske jeg, selv om det bare er 'finpussing':

 

I innloggingsvinduet hadde det vært praktisk at fokus hadde vært på det første feltet hvor man skriver inn epostadressen sin. Da kan man bare begynne å skrive uten å måtte klikke i feltet først.

 

Mvh Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde for moro skyld og for første gang denne funksjonen du beskriver Kristian Hunskaar, ( da gikk det et år før den ble oppdaget :-)) husker ikke nummeret på innlegget ditt ,men skjønner liksom ikke den eventuelle fordelen?) Eh, kollapset trestruktur, så det sto det i programmet, men hvordan får de til det begrepet? For meg så det ut som en litt mislykket strikkeoppskrift:-).Men som trådstarter har jeg etterhvert funnet meg delvis til rette i det nye forumet, har enda ikke lært alle funksjonene, men med noen små hint hisst og pisst så går det fremover, savner ellers mange fra det gamle forumet, men nevner ikke navn, og noen er vel iog blant oss mer, men savnes. Men egen konklusjon er nok at det går seg til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollapsa trestruktur er i grunnen veldig fin å bruke, fordi du ser så tydeleg kven som har svart kven, og får "heile" debatten på eit lite felt. Men smak og behag osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollapsa trestruktur er i grunnen veldig fin å bruke, fordi du ser så tydeleg kven som har svart kven, og får "heile" debatten på eit lite felt. Men smak og behag osv.

Jada, skjønner funksjonen og er sikkert ellers helt grei, og ser ikkje bort frå at den tas i bruk, men det jeg siktet til var tre-strukturen, er det årringer, nedblåst skog eller hva

har programmereren sett:-)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som trådstarer har jeg vel ikke sagt så mye om egne erfaringer, men spørs om jeg var noen dager for tidlig ute med registrering, ang. søkbarhet, men rundt dette er jeg på gyngende grunn, noen ganger kommer jeg opp ved søk på søkemotorene, andre ganger ikke, vet ikke hva som gjør det? Men hvis en kan vedstå seg det en skriver så er det kanskje ikkje så farlig? Tror ellers en oppsummering av det første året med "modernisert forum" gjør seg? Og vil gi en uforbeholden ros til de som har kommet med synspunkter! Håper det kommer flere i forbindelse med 1-årsdagen, og håper i det andre året at det blir slutt på tulle-profilene! Nick som visningsnavn er vel forsåvidt helt greit, men vil at identiteten til vedkommende vises i signaturen eller annet sted i innleggene, men dette har det vel vært mange temaer om før?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har mere jeg:

 

Når man går til siden med kontrollpanel eller sin profil, kunne det ikke lages en knapp som bringer en tilbake til der man kom fra? Slik det er nå virker det litt klønete å navigere tilbake.

 

Kan ikke denne posten ligge som en 'sticky' øverst på forsiden en måneds tid, slik at brukere som ikke har vært innom på en stund også kan få kommentere?

 

Mvh Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott med innspill! Det er ikke alt vi rår over i en slik ferdigkjøpt løsning, men der det kun er snakk om innstillingsendringer fra vår side skal vi selvsagt vurdere det.

 

Jeg har festet emnet til toppen av temalisten og lar det henge der en måneds tid som foreslått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flott med innspill! Det er ikke alt vi rår over i en slik ferdigkjøpt løsning, men der det kun er snakk om innstillingsendringer fra vår side skal vi selvsagt vurdere det.

 

Jeg har festet emnet til toppen av temalisten og lar det henge der en måneds tid som foreslått.

 

Helt topp!

 

Mvh Olaf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... forsøkte akkurat å google mitt eget navn, men fikk absolutt ingen treff fra forumet her. DIS-Norges debattforum kom dog opp, siden jeg har skrevet navnet mitt i teksten i innlegget. Samt innlegg fra gamle USENET-grupper, no.sleksforskning.diverse, etc. etc.

 

Det var merkelig, jeg får i alle fall treff på mitt navn og forumet, flere treff, men ikke så mange som jeg har innlegg heldigvis...

 

Ellers må jeg si meg enig i at det er mange flinke og hjelpsomme brukere her, kudos. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

 

Har erfaringer med det gamle brukarforum, og registrerte meg her i begynnelsen av januar etter noen års pause (brukarfoum ble nedlagt i pausen min). Jeg har også erfaringer fra fem andre norske webfora (og kjennskap til enda flere). De er ikke relatert til slektsforskning, men dekker andre emneområder

 

Jeg mener at arkivverkets forum (Brukernes eget forum og de andre underforumene) er blant Norges aller beste webforum, ut fra en totalvurdering

 

I stor grad følger de som debatterer temaene for trådene, og skriver saklige og gode innlegg. De fleste holder en fin tone - man skal ikke lete lenge for å finne fora der det langt fra er en selvfølge

 

Hjelpsomheten her inne er 'knakende god'. Det samme gjelder evnen til å bidra til å løse gåter og knekke tildels veldig vanskelige nøtter

 

Etterhvert er det jo kjekt å bli litt kjent med de "faste brukerne", både de som fulgte med 'flyttelasset' fra det gamle og de nye faste brukerne som har kommet til

 

Totalt sett er den tekniske løsningen her klart bedre enn i det gamle brukarforum, etter mitt skjønn (selv om det gamle hadde noen funksjoner som var veldig gode, og som dette ikke har). Jeg liker selv spesielt godt mulighetene for å gå inn i et postet innlegg for å rette opp evt skrivefeil

 

Hvis alt fra det gamle brukarforumet blir tatt vare på på en best mulig måte, er jeg storfornøyd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slutter meg til det Celvin Ruisdael skriver.Hyggelig at han er tilbake.

 

Og jeg er storfornøyd hvis alt fra det gamle brukerforumet blir tatt på best mulig måte.Det gamle brukerforumet med temaer og innlegg er et veldig nyttig oppslagsverk.

 

For å redde det mest interessante og nyttige fra det gamle brukerforumet (mine tema), har jeg jobbet med å kopiere og lime inn enkelte innlegg inn i word-dokumenter.Slik at jeg leser gjennom når jeg har bedre tid senere.Eller jeg må skrive ut før jeg må bytte maskin.Da det kommer nye word versjoner på markedet.Det hersker usikkerhet for meg foreløpig om alt fra det gamle forumet (temaer og innlegg) kommer til å bestå.Derfor gjør jeg det for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott hint du kom med Kristin! (klippe og lime inn i word), har fulgt tipset ditt og har nå kopiert over de viktigste temaene fra det gamle forumet, spesielt om de som dro til Amerika, og som jeg fikk veldig god hjelp til å

få svar på, så hjertekig takk til de som bidro! Så til det nye forumet: det så noe skummelt ut da det kom signaler om forandringer, og hilste selv ikke ikke de kommende forandringene med begeistring, men forandringene som tvinget seg fram kom, og ittno å gjøre med og ett år etterpå så er forumet til å leve med, og setter pris på tonen i forumet, og som Celvin sier er det langt fra noen selvfølge i andre forum. Vet ikke om det lar seg gjøre? Men som flere har påpekt, en tommelen-opp funksjon hadde kanskje i blant gjort seg, flere har kommet med gullkorn-innlegg som hadde fortjent en tommel, har lett etter knappen, men finner den ikke når jeg vil trykke på den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den eneste knappen som finnes her er vel den som heter *Rapportér*. Men den er neppe tenkt brukt hvis vi LIKER et innlegg vi leser

 

:-)

 

---

 

Takk til Kristin for hyggelige ord i innlegget over. Hun er en av mange som jeg husker godt fra det gamle brukarforum

 

Jeg har forresten aner fra Romerike : Fenstad (i Nes), Ullensaker og Skedsmo - kanskje enda flere steder lenger tilbake

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man svarer på en lengre PM - personlig melding, hvor svaret inneholder detaljer man helst vil ha med fra den opprinnlige meldingen, blir det nokså vanskelig å bla fram og tilbake. Det hadde vært greit om man kunne se teksten i meldingen man svarer på, samtidig som man skriver et svar. Jeg tenker på samme løsning som når man svarer på et innlegg i forumet, ved at tidligere poster ligger i et scrollbart vindu nedenfor. Håper det kan la seg implementere.

 

Mvh Olaf.

 

Jeg så nettopp at det lar seg implementere ved at man bruker 'hurtigsvar' nederst. jeg må visst slutte å lage disse dumme innleggene...

Endret av Olaf Larsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Celvin (nr 47)

Har hovedsakelig mange aner fra Akershus.Spredt i mange av kommunene der, bl.a. Skedsmo,Ullensaker,Gjerdrum,Nittedal,Fet,Ski.Spesielt når man går fra nå og langt tilbake i tid.Schiørn er hovedgrenen når det gjelder Akershus.

 

En fin kveld. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er vel en av de som mer eller mindre har forsvunnet etter omlegginga til det nye forumet, uten at jeg tror det er noe stort tap for noen andre enn meg selv :rolleyes:

 

Grunnen er rett og slett savnet av den gamle strukturen med fylkesinndeling. Som det nå er blir man jo avhengig av å logge inn minst en gang om dagen om det ikke skal bli uhorvelig mye rulling for å finne det som interesserer og hører til "rett" område.

 

Savner det gamle forumet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.