Gå til innhold
Arkivverket

Krigskommisær og fogd Jacob Paulsen Riis og Kristine Hansdatters barn - siste halvdel av 1600-tallet


Grete Singstad
 Del

Recommended Posts

Jeg har fundet en NY datter af Jacob Riis og Kirstine Hansdatter, som jeg ikke tror, der findes efterretninger om i Norge. Her er hvad jeg har skrevet om hende, indtil nu.

 

F71. Antonette Augusta Jacobsdatter Riis (1674-1709)

Antonette Augusta blev født omk. den 26. juli 1674 i Norge og døde i 1709 i Danmark.

I 1697 finder man hende i Danmark, hvor hun den 7. august er fadder i Lemvig; ”Hiemdøbte jeg Mogens Jensis Barn Bertel efter Sl. Hr. Bertel. D: 13 Aug. Læst over Barnet. Faddere: Dorthe … Jep Jegind i Moesøre. Mamoiselle Antonette Augusta Rise af Norge og min Syster Lene Rosenberg. Rector Michäel Dorschæus, Mogens Michelsen: LW. og Christen Minch Sl. Laus Olufsens datter Birgite-Marie” Det er overraskende, at hun 23 år gammel befinder sig i Lemvig og står fadder til Mogens Jensens søn. En mulige forklaring er lidt kringlet, men plausibel.

Det var dengang ikke ualmindeligt at opkalde sine børn efter standspersoner eller personer, som forældrene ville vise en hædersgestus. Ofte er personen, eller som her (en slags) pårørende, at finde blandt fadderne. I dette tilfælde opkaldte en Mogens Jensen sit barn efter den fornyligt afdøde sognepræst salig Hr. Bertel Jensen Jegind (1661-1697). Pastor Jegind var i sit levede liv gift med Dorthea Niels-datter Sindal. Det viser sig, at hun var datter af præsident Niels Petersen og Ida i Kristansand. Udover at være læge, apoteker og vinhandler i Kristiansand, så var han også magistratspræsident i perioden 1665-1670.

Man kan ikke se bort fra den mulighed, at præsident Niels Petersen og kommissær Jacob Poulsen Riis har været bekendte, som minimum professionelt. At deres to voksne døtre, Antonette Augusta og den afdøde præsts enke i Lemvig Dorthea Sindal, har kendt hinanden fra Kristiansand, og måske også har været veninder fra barndommen, er meget sandsynligt.

 

Ægteskab i Danmark

Besøget i Lemvig, og måske Mogens Jensens barnedåb, fik stort betydning for Antonette Augustas fremtid. Blandt den lille Bertels dåbsfaddere finder man rektoren for latinskolen Michael Pedersen Dorschæus (1672-1749). Rektoren, og senere sognepræst til Vindinge og Vind sogne - Michael Dorschæus, endte med at blive hendes ægtemand. Parret blev gift i rektorboligen i Lemvig året efter; ”LW D: 4 Nov. Copulerede jeg efter kongl: Allernaadigst Tilladelse; i Skoleresidensen den meget hæderlige og fornemme Velærede Mand Michael Dorschæus Rect: Sch: her paa Staden med … Gud og dydelskende Møe, Antonetta Augusta Riis Tl. Procl XIIX. 22.” Der skulle være 8 børn i deres ægteskabet, men kun 6 børn er fundet i Lemvig og Vindinge kirkebøger.

Michael Dorschæus var præstesøn og blev i følge Wiberg født den 11. nov 1672 i Fredericia. Han blev døbt i Trinitatis kirke, hvor hans far Peder Dorschæus var præst. I 1690 blev han student i Fredericia og indskrives på Københavns universitet med Ol. Rømer som præceptor. Efter universitet var han først hører i Kolding latinskole i 1694 og derefter rektor på latinskolen i Lemvig i 1697-1704. Magister graden fik han i 1700. I 1704 blev han kaldet til Lemvig som sognepræst, hvor han fungerede til sin død i 1749. Efter Antonettes død giftede Michael Dorschæus sig igen med Elisabeth Magdalene Terkildsdatter og fik med hende 11 børn.

 

Begravet i Vindinge kirke i Ringkøbing amt

Antonette Augusta døde i 1709 i Vindinge præstegård. Hun blev begravet i Vindinge kirke; ”D 31 December om morgen aale ved 6 slet døde min gode Sl. Kierste Anthonete Augusta Riis, og blev begravet i Vindinge Kirche i gangen … begge dørrene D 7 Jan 1710. Atl. 34 aare 5 mens 5die”

Deres nyfødte, navnløse datter var blevet begravet den 30. december, dagen før moderens død. Når Antonette Augusta døde så hurtigt efter fødselsen af hendes sidste barn, så skyldtes hendes død formentligt komplikationer efter fødselen.

 

Viborg landstingsskriver Wilhelm Wilhelmen Ries´s kusine

I Wilhelm Wilhelmsen Ries (F61) skifte fra 1746 kan man læse, at Antonette Augusta Jacobsdatter Riis´s (F71) søn byfoged i Skive Peder Michelsen Dorshæus (1702-1758) var ”den Salige Mands fætter og nære paarørende”. Det er en fejlagtig fremstilling af familieforholdene. I virkelighedens verden var Wilhelm Wilhemsen Ries fætter til Antonette Augusta Jacobsdatter Riis. Det var hendes søn byfoged Peder Dorschæus fra Skive, der i forbindelse med landtingsskriver Wilhelm Ries skifte var formynder for sin ½-kusine (2´cousin) Christiane Charlotte Amalia Wilhelmsdatter Ries (Gx).

 

 

(Her mangler et oversigtsbillede)

 

 

(Undertekst til oversigtsbilledet:) Poul Jacobsen Riis og Katrine Poulsdatter Ancharius børnebørn Wilhelm W. Ries og Antonette Augusta J. Riis var fætter og kusine. Fætter/kusiner´s børn er ½- fætter/kusiner eller second cousin´s i engelsk talende lande. Birgitte Ries var søster til Christiane Ries.

 

Antonette August Riis´s (F71) og Michael Pedersen Dorschæus børn

Gx. Kierstine Michelsdatter Dorschæus (1699-17..)

Gx. Peder Michelsen Dorschæus (1702-1758)

Gx. Navnløs søn (1704-1704)

Gx. Jacob Michelsen Dorschæus (1705-17..)

Gx. Karen Michelsdatter Dorschæus (1706-17..)

Gx. Navnløs datter (1709-1709)

 

 

Kilder: (desværre er kilderne ikke kommet med)

1.AO: Ringkøbing amt Lemvig sogn 1640-1753 opslag (101).

2. Wiberg.

3. Niels Petersen Læge, apoteker og vinhandler i Kristianssand, borgerskab 1651, magistratspræsident 1665-70, død efter 1670. Gift med Ida

4. Nygaard sedler.

5. http://www.k-h-andresen.dk/den 07.02.2016.

6. AO: Ringkøbing amt Lemvig sogn 1640-1753 opslag (248).

7. Wiberg og Nygaards sedler. Birket-Smidt 1890-1912;bind 2;178.

8. AO: Ringkøbing amt Vinding / Vind sogn 1664-1761 opslag (105).

9. AO: Viborg byfoged skifteprotokol 1742-1754 folie 778b.

 

 

Anne R

Endret av Anne Ravnskjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, Anne.

 

Tilfeldigvis fikk jeg idag fra Lars Ove Wangensteen et utdrag av Dansk PHT 1910 6-1 med slektsopplysninger fra Fladstrand.  Der omtales Dorschæus ganske mye og i tillegg også Winge og Krafft.

 

Utdraget bygger på et gammel håndskrevet brev/notat av Maria Sophie Dorschæa død 30.aug.1720 i Fladstrand. Hennes 2. mann var Sten Daniel Brochmann og noen av notatene er skrevet av hans 2. hustru Inger Maria Winge.

 

Ut fra fotnoter og Wibergs Prestehistorie så er Maria Sophies far sogneprest til Trinitatis Kirke i Fridericia, Peder Jørgensen Dorschæus (Torsk) og hennes mor farens 3. hustru, Karen Mikkelsdatter Hvid.

 

Jeg tar med et konsentrat om de aktuelle familier:

 

29.okt.1705 dør hennes søster i København etter hennes første barn da hun var 28 år gammel og begr. 13.november.

 

19.nov.1706 dør hennes bror Magister Dorschæus i København, prost til Vor Frue Kirke i København.

 

3.søndag i Advent 1668 stod hennes foreldres bryllup i Randers på Rådstuen i mange adelige og hederlige fornemme Personers forsamling.

 

18.jan.1681 ble jeg (Maria Sophie) født i Fridericia.

 

23.apr.1709 stod mitt (Maria Sophies) bryllup på Sæbygaard.

 

25.apr.1709 kom vi til Fladstrand for å bo der.

 

17.aug.1710 ble vi velsignet med en datter kalt Anna Katrina.

 

30.jun.1711 ble Malene født.

 

18.okt.1711 døde Malene.

 

22.jan.1719 døde min salige mand Laurids Ursin og ble begr. 31. s.md. i Fladstrand kirke. Se også https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17122640#161828,27187372

oppslag 88.

 

16.jun.1719 spiste kongen i mit hus og kronprindsen tok til Norge.

 

22.nov.1719 stod mitt bryllup med Sten Daniell Brochmand.

 

25.jul.1720 ble vår sønn Christian født.  Døpt 30.aug.  (fadder bl.a. kaptein Winge)

 

30.aug.1720 døde Maria Sophia.

 

5.feb.1721 gifter Sten seg med Inger Maria Winge (i Nordre Skanse)

 

24.okt.1721 får Sten og Inger Maria datteren Maria Sophia. (kaptein Winge er fadder blant flere)

 

19.jan.1724 datteren Beneta Kattrine. (kaptein Winge også fadder her).

 

2.aug.1725 dør Beneta Kattrine i børnekopper og begr. 7.aug.

 

26.mai.1726 fødes en ny Beneta Kattrine.  (faddere Stens kones moder og Christen Kraffttis kone mfl.) Hun kalles Benedicte i kb når hun senere er fadder.

 

1.okt.1685 er jeg (Sten) født i Judensundby Præstegård i Sjælland. Sogneprest var der og den gang Christian Gudwardsen Brochmann.

 

6. mai 1696 er min kone Inger Maria Winge født i Christiania

 

5.mai.1729 ble 4. barn født Birgitta Maria (igjen er kaptein Winge fadder samt bl.a. Karen Christen Kraftts kone)

 

27.jun.1732 ble sønnen Bent Winge født.  Han dør 6.feb.17302 i børnekopper. I kb heter barnet Bente, altså et pigebarn.  (Oppslag 229).

 

6.mai 1735 føder Inger Maria Winge en død dreng.

 

17.mai 1737 ble datteren Karen født. (Oppslag 238). Hun dør 23.feb.1739 i børnekopper.

 

23.des.1739 fødes ny Karen. (moren skrives i kb Ingeborg Maria Winge, men er nok Inger Maria).

Oppslag 242.

 

----------------------------

 

Jeg har en artilleriløytnant Bent Olsen Winge (avgår i 1683)  f. c1663 i Tønsberg som dør 1720? i Fladstrand gift med Birgitte Paulsdatter Arneberg døpt 27.des.1663 i Christiania.  Birgitte var først gift med Erik Wandal begr. 26.okt.1685 i Christiania. Er Bent far eller bror til Inger Maria?  Bent Olsen Winge er ikke i Ovenstad eller Hirsch&Hirsch, kun en løytnant Paul Winge.

 

Jeg ser at fru Cathrine Winge er fadder 23.jan.1724 sammen med kaptein Winge i Fladstrand
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17122640#161828,27187386

oppslag 102.  Da Bent var gift med Birgitte så er trolig kaptein Winge en helt annen enn Bent Olsen Winge.  I NST 8:106 nevnes i 1722 Birthe Paulsdatter enke etter sal. Bent Winge.  På side 107 kommer løsningen se vedlegg. Cathrine Winge kan være hustruen til Ole eller Gjert Winge (brødrene til Inger Maria Winge).

 

Inger Marie Winge og Bent Olsen Winge er i slekt.  Men jeg ser et problem når Bent nevnes som salig i 1722.  Kaptein Winge dør i alle fall etter 1729 i Fladstrand.  Snakker vi om en sjøkaptein Winge - sønn av Bent?

 

 

 

 

 

 

 

post-639-0-59737400-1455636167_thumb.jpg

post-639-0-39923600-1455636187_thumb.jpg

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Grete

 

Selv tak og tak for oplysningerne om Mikkel / Michael Pedersen Dorschæus lillesøster Marie Sophie Dorschæus. Jeg havde hendes navn i min database, men kun som Marie + navnet på 1. ægtefælle - Laurids Lauridsen Ursin. Du finder ham på Geni.

 

Slægterne Winge og Krafft kender jeg slet ikke noget til. Var det ikke Fladstrand Michael sejlede ud fra da han forliste i Skagerak?

 

Jeg har flere Brochmann / Brochmand bl.a. i Nørrejylland, men ikke Sten Daniel Brochmann. Kender du hans forældre?

 

Anne R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#52

Takk, Anne for spennende og interessante opplysninger - godt jobbet! Kan ikke forstå annet enn at Antonette Augusta også er datter av Jacob Poulsen Riis og Kirstine Hansdatter. Det var ikke uvanlig at unge kondisjonerte piker bodde hos andre for læring og dannelse, hun var gjerne selskapsdame i tillegg. Det var kanskje slik søsteren Elisabeth havnet i Danmark også.

Blir spennende å se om du finner skiftet etter Jacob Riis.

 

#53

Takk, Leif for interessante opplysninger, spennende slektskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Grete

 

Selv tak og tak for oplysningerne om Mikkel / Michael Pedersen Dorschæus lillesøster Marie Sophie Dorschæus. Jeg havde hendes navn i min database, men kun som Marie + navnet på 1. ægtefælle - Laurids Lauridsen Ursin. Du finder ham på Geni.

 

Slægterne Winge og Krafft kender jeg slet ikke noget til. Var det ikke Fladstrand Michael sejlede ud fra da han forliste i Skagerak?

 

Jeg har flere Brochmann / Brochmand bl.a. i Nørrejylland, men ikke Sten Daniel Brochmann. Kender du hans forældre?

 

Anne R

Sogneprest i Judesundbye på Sjælland, Christian Gudwardsen Brochmann 1640-1705 var far til Sten Daniel Brochmann 1685-1765. Moren Christians 2. hustru Mette Danielsdatter Mandix -1728. 1. hustru var Maren Mogensdatter Raahr -1678.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sogneprest i Judesundbye på Sjælland, Christian Gudwardsen Brochmann 1640-1705 var far til Sten Daniel Brochmann 1685-1765. Moren Christians 2. hustru Mette Danielsdatter Mandix -1728. 1. hustru var Maren Mogensdatter Raahr -1678.

Mange tak. Lige nu tror jeg ikke, han har forbindelse til "mine" Brochmann.

 

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Leif

 

Der er en forbindelse.

 

Steen Daniel Brochmanns farmor - Anne Sørensdatter Brochmann var kusine til Rasmus Enevoldsen Brochmann, der var Bodil Madsdatter Ravns første ægtemand.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ad omtalte kaptein Winge i #53.

 

Han er far til Inger Maria Winge.  Slekten Winge er omtalt flere steder og dessverre med tildels motstridende opplysninger.  Nå har jeg funnet frem til NST 12:11 hvor artikkelen Slekten Winge av Finne-Grønn synes mest korrekt bl.a. sammenholdt med kb for Fladstrand. Opplysningene i NST 8:106 om at Bent Olsen Winge var død c1720 - salig i 1722, må være et falsum.  Ikke minst fordi han faktisk opptrer som fadder minst til 1729.

 

I artikkelen i NST 12:11-23 nevnes det at Bent Olsen Winge, artillerikaptein dør før 29.mai.1732 i Fladstrand, men at han ikke er innført i kb.  Han hadde en lang militær karriere.  Født c1663, gift i Chra. 7.apr.1688 og alle hans barn født der innen 1697. Trolig var han skipper og ble fra 21.mai 1700 i flåten og var med under Tordenskiold. Fra 2.jan.1720 ansatt som kaptein ved artilleriet ved Hals og Fladstrand.  På side 12 er det en fotnote hvor det fremgår at opplysningen i NST 8:106 ikke siktet til en originalskrivelse fra Birgitte Paulsdatter hvorav en kan slutte at dette var et falsum.

 

Bent hadde barna Anna Winge født 31.mar.1688 og død ung, Erik Bentsen Winge døpt 16.aug.1690 begr. 9.aug.1695 på Bragernes samt Inger Marie Winge døpt 4.jun.1692 i Chra. og gift med Sten Daniel Bochmann.  I "Gamle Dage" forteller Conradine Dunker at Inger Marie Winge oppholdt seg i Fredrikshald under Carl XII's beleiring i 1716. 

 

Inger Marie Winge er Conradines Dunkers oldemor.  Datteren til Bent og Inger Marie, Birgitte Marie Brochmann f. 5.mai.1729 ble 16.jan.1754 gift på Fredrikshald med kjøpmann Albert Treschow og begr. 19.aug.1795 i Chra.  Albert Treschow f.1720 på Moss og ble tollinspektør.  Han dør før 24.feb.1783.  Hans datter Anne Cathrine Treschow f. 14.okt.1754 på Fredrikshald død 24.jan.1830 i Rødenes, gift nov.1779 på Fredrikshald med toll- og konsumptions-inspektør i Christiania, Johannes Mathias Hansteen, født 28.des.1744 i Tjustrup og død 12.mar.1792 i Chra.  Deres datter var Conradine Birgitte Hansteen, født 25.aug.1780 i Chra. og død 11.sep.1866. Hun ble 1) gift Aamodt og 2) Dunker.

 

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hej Grete

 

Belæg for at Bartolomæus Jacobsen Riis er søn af krigskommissær Jacob Poulsen Riis:

 

Af en kongl. resolution i Rentekammerats deliberationsprotokol fra den 19. maj 1703 fremgår det, at; ”Den for Bartolomæus Riis af hans Broder Mag. Hans Holst tilbudte kaution for hans Embede som Fogde i Ide og Marker i Norge, må antages, dog skal kautionen attesteres og tinglyses”

 

Kilde:

Nygaard, S (1938)

Fortegnelse over Kongelige Resolutioner gennem Rentekammeret 1660-1719. Forskellige utrykte hjælpemidler. Rigsarkivet, København.

 

 

Anne R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#60

Bra, Anne! Jeg oppdaterer herved slektsoversikten basert på våre funn.

 

Jacob Poulsen Riis (Riese/Rise) (-1702) (#49) og Kristine Hansdatter ble gift 18. mars 1670 (#26).

 

Barn:

  1. Poul Riis (1671-1726), sogneprest, gift med Maren Stockfleth, datter av sogneprest Christopher Jacobsen Stockfleth og Margrethe Olsdatter Mechlenburg (#10)
  2. Bartholomæus Riis (ca 1672-1763), fogd over Id og Marker fogderi (#4, #61)
  3. Anna Riis (ca 1673-1745), gift med sogneprest Engebert Trygstad, sønn av sogneprest Even Anderssen Trøgstad og Johanne Engebretsdatter
  4. Antonette Augusta Riis (1674-1709), gift med rektor og senere sogneprest Michael Pedersen Dorschæus (1672-1749) (#51)
  5. Michael Riis (omkr 1676-1739), gift 1. g. med Maren Tysch, datter av Hans Sørensen Tysch og Karen Ellefsdatter Havsøen, 2. g. med Christiane Charlotta von Bülow (#6, #19)
  6. Datter (Elisabeth Dorothea?), gift med sjøoffiser Michael Boomfeldt (1672-1710) i Danmark, sønn av sjøoffiser Cornelius Michaelsen Boomfeldt og Vibeke Maertzen (#28, #34)
  7. ?Andreas Riis, løytnant, gift med Johanne Elisabeth Kumpf. Usikker sønn (#7)

  8. Maria Riis (1682-1738), gift med sorenskriver Christian Sommerfeldt, sønn av sogneprest Hans Hansen Sommerfeldt og Else Michelsdatter Storm
  9. Peter Mathias Riis (ca 1683-1741), premierløytnant, gift med Ide Wisløff, datter av bytingskriver Niels Thomasen Wisløff og Elisa Nielsdatter Muus
  10. Christiane Riis (1685-1750), gift med sorenskriver Niels Wisløff, sønn av bytingskriver Niels Thomasen Wisløff og Elisa Nielsdatter Muus (#1)
  11. Elisabeth Dorothea Riis (#1), kanskje hun som var gift 1712 i København med Nicolai Hasselmann (#33), eller den som var gift med Michael Boomfeldt (nr. 6)

Kristine Hansdatter var først gift med Bertel Pedersen Holst og hadde med han sønnen Hans Bertelsen Holst, sogneprest og prost til Toten. Han var gift med Catharine Hedevig Compoteller, datter av amtmann Hans Compoteller og Sophie Amalie Hausmann.

 

Jacob Poulsen Riis’ tre kjente søsken:

  • Wilhelm Ries/Riis (omkr. 1624-1690), gift med Berthe Frederica Jørgens (1630-1680) (#18, #52):
  • Cathrina Riese (-1712), gift 1. g. med Claus Ravn (-1669) byfogd og rådmann i København, gift 2. gang med Claus Son (-1688), rådmann i København (#15)
  • Johan Riis (-1698), gift 1. g. med Kirsten Nielsdatter Buding, datter av Hr Niels Hansen Buding og Sophie Danielsdatter (#47), 2. g. med Elchen Jacobsdatter Wolf, datter av Jacob Justesen Wolf og Agnethe Lauritzdatter (#21, #39)

 

Søskenflokkens foreldre var prest i Rise Poul Jacobsen Riis (1575-1654) og Cathrine Poulsdatter Ancharius (1608-1634) (#18)

Endret av Grete Singstad
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#62

Han hadde jeg glemt. Det er fortsatt usikkert om han hører til i søskenflokken, men jeg kan sette han inn med spørsmålstegn. Klarer vi å finne noe som knytter han til familien? #7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#62

Han hadde jeg glemt. Det er fortsatt usikkert om han hører til i søskenflokken, men jeg kan sette han inn med spørsmålstegn. Klarer vi å finne noe som knytter han til familien? #7

Jeg har ikke "mødt" ham nogen steder, men krigskommissæren havde en farbror med samme navn - Andreas Jacobsen Generanus f. 1580 i Hjordkær sogn Åbenrå amt.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Major Jacob Andreas Riis f. des.1704 (iflg. Hirsch og ham selv i København) begr. 7.okt.1794 på Gran gift 27.feb.1737 på Gran med Karen Hedevig Pay c1707 - begr. 12.mar.1787 på Gran.  6 barn:

 

Christian Michael Jacobsen Riis døpt 21.mar.1738 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9340&idx_id=9340&uid=ny&idx_side=-81

Blandt fadderne cancelliråd Michael Riis.

Christian Michael Jacobsen Riis begr. 30.okt.1738 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9340&idx_id=9340&uid=ny&idx_side=-198

 

Christian Michael Jacobsen Riis begr. 23.nov.1739 - 2 dager gammel http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9340&idx_id=9340&uid=ny&idx_side=-201

 

Christiana Jacobsdatter Riis døpt 9.feb.1741 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9340&idx_id=9340&uid=ny&idx_side=-116

Blandt fadderne Christopher Hammer (senere generaldirektør/jernbanedirektør) og madame Karen Hammer (Hannibals Hammers hustru).

 

Michael Jacobsen Riis døpt 10.jun.1744 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9340&idx_id=9340&uid=ny&idx_side=-145

 

Johane Catrine Jacobsdatter Riis døpt 6.okt.1746 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9341&idx_id=9341&uid=ny&idx_side=-20

30.sep.1747 begr. Johane Catrine Jacobsdatter Riis http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9341&idx_id=9341&uid=ny&idx_side=-180

 

Kirstina Katrine Jacobsdatter Riis døpt 8.mai 1748 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9341&idx_id=9341&uid=ny&idx_side=-38

28.mai 1751 begr. Christine Cathrine Jacobsdatter Riis http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9341&idx_id=9341&uid=ny&idx_side=-191

 

Legg merke til at Michael Riis er fadder.  Videre at Christopher Hammer også er fadder.  Boken til Elvestrand om ham er en av kildene til at Andreas Jacobsen Riis er sønn av Jacob Paulsen Riis. https://www.ntnu.no/c/document_library/get_file?uuid=a85861b0-4b23-4858-bfef-d469130b7522&groupId=56664

side 43.

 

Er Karen Hedevig Pay en Henrichsdatter?

 

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete. 

 

Nå har jeg forsøkt å følge opp denne konklusjonen, men dessverre tviler jeg på den. 

 

Hvis det er riktig at Christine Elisabeth Riis c1720-1795 er datter av pr.lnt. Peter Mathias Riis 1683-1741 og Ide Nielsdatter Wisløff c1676- så finner jeg ikke noe merkelig i at den omtalte tråden https://forum.arkivverket.no/topic/170566-sorenskriver-niels-wisloeff-c1678-1753-og-hans-to-hustruer;-regina-marie-celius-og-christiane-riis/?hl=%20wisl%C3%B8ff

#3 som er et skifteutdrag etter hennes død, viser følgende:

"6. avgl. Major Riis paa Hadeland, 1 Søn
a. Maior Michael Riis".

 

da disse kan være arvinger via Andreas Jacobsen Riis og ikke nødvendigvis via Poul Jacobsen Riis.

 

Ps. Jacob Andreas Riis er jfr. Hirsch&Hirch født i des.1704 i København (iflg. ham selv).

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hirsch&Hirch har Andreas Riis, pr.lnt. før han ble avskjediget.  I 1705 opplyses det at han hadde tjent i 16 år og i 1704 ble han sek.lnt.  Ingen opplysninger om ham etter 1713.   Bør være født før c1673.

 

Han fikk et uekte barn, Andreas 5.sep.1698 i Roskilde domsogn i København https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17117859#154915,25860221

oppslag 146.  Barnefaren er fenrik og det passer med han som nevnes i Hirsch&Hirsch.

 

Faren kan være Andreas Jacobsen Riis.

Endret av Leif Salicath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godmorgen

 

Overvejelser over forældrene til Jacob Andreas Riis.

 

Jeg tror at Jacob Andreas Riis er søn af Andreas Jacobsen Riis og Johanne Elisabeth Krumph / Krumpf. De var begge i Købehavn i begyndelsen af 1700-tallet. Poul Jacobsen Riis var i Ringsager fra 1702.

 

Jeg har ledet efter hans (Jacob) dåb og Andreas og Johannes vielse uden at finde disse informationer, indtil nu.

 

 

se tidslinjen på vedhæftet fil. Krumph / Krumpf er ikke et helt almindeligt navn i København i 1700-tallet.

 

Anne R

 

 

 

JacobAndreas.pdf

Endret av Anne Ravnskjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Drabanten Andreas Jacobsen Riis.

 

Jeg har fundet ham i Rigsarkivet, Arkivskabte Hjælpemidler: Krigskancelliets refererede sager, personregister. Sedlerne er ikke særlig informative. Jeg håber, jeg en dag "knækker koden" til at forstå de militære arkivalier, så jeg kan finde frem til sagerne og få noget mere at vide. Hvis de altså stadig findes.

 

 

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17142529#184845,31280410

 

Oplysningerne om Andreas Jacobsen er på opslag 36 og 37. Hvis man går frem til 41 vil man finde Catharina Sohn f. Riis og Jacob Poulsen Riis. Hvad talkoderne betyder er en gåde for mig.

 

mvh

 

Anne

Endret av Anne Ravnskjær
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koden angir når en sak ble referert for kongen av overkrigssekretæren (lederen for Krigskancelliet).

 

Det er år, dato og hvilket nummer saken hadde den dagen. 1703 1/12 5 betyr altså sak nummer 4 for 1.12. 1704.

 

 

Så går du til Rigsarkivet og finner frem arkivserien Refererede sager 1701-1763 i Krigskancelliets arkiv. Der finner du pakken som ineholder datoen du er ute etter. Desember 1703 er denne.

 

I pakken ligger overkrigssekretærens referater og innstillinger på forskjellige saker for hvert møte med kongen, med kongens resolusjon påtegnet. Det ligger også vedlegg til referatene, brev og andre saksdokumenter. 

 

(referater og innstillinger finnes for øvrig på mikrofilm på Riksarkivet i Oslo, men ikke vedleggene)

 

 

Endret av Ola Teige
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ola

Tusind tak for vejledning. Den er meget værdsat.

Jeg planlægger en tur til København i næste uge og er ved at bestille arkivalierne, som jeg gerne vil studere. Jeg vil i første omgang fokusere på Jacob Poulsen Riis. https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=17142529#184845,31280415.

 

Med din hjælp tror jeg, det er lykkes at bestille den rigtige pakke.

 

Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.