Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Stund siden jeg så på dette, selvfølgelig skal det være Larsson.

Og Osnes var det heller ikke, Joleik skriver nøyaktig " Dårtea g .m. lensmann Hans Bersveinson "Ousen"(?) Nfj."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om Fester-forbindelsen til Jørgen og Karnilske sine born: Det er vel kanskje ikkje sikkert at det er eit slektsband, men det kan vere at ein må bruke dei for å få folk av sin eigen stand til fadrar - dersom ho er ei Wittrup? Her er teoriar som vanleg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte delvis i de samme banene Aase. Dessuten var det også praktiske grunner til å knytte bånd, bl.a også slektsbånd gjennom gifte i slekter som klart hadde delte interesser i området. Jeg tenker da f.eks på Fæster slekten på Holmen og i Smørhavn samt Vaagsberget v/ Måløy. Balchen slekten var jo innvolvert i handel både i Kinn/Bremanger men også i høyeste grad i Gloppen. I tillegg hadde de begge handelsinteresser i Bergen. Jeg ville derfor ikke se det som usannsynlig at man slo interessene sine sammen, delvis for å bli sterkere men kanskje også som en slags beskyttelse mot andre som kunne være interessert i de samme handelsområdene. Ikke så ulikt det man kunne se mange steder på bygdene hvor barn gitet seg med etterkommere på nabogårdene med tanke på å utvide gårdene.

Den gang som nå var det vel folk som giftet seg til posisjoner og penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette populære temaet bør vel snart være verdig en oppsummering av resultater så langt, og om noen skulle føle behov for å sette dette opp i en artikkel, for eksempel i Genealogen kan vi sikkert finne plass til det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune.

Det er nok populært, men om du ser på antall deltakere så er de heller få, men aktive.

Det er nok sikker mange som kunne ha interesse av bl.a Fæster slekten, ikke minst i den vestre delen av landet. Men der er fortsatt for mange usikre opplysninger og teorier til at man kan publisere noe. Det hadde derimot sikkert vært på sin plass med en slags oversikt etter hvert, men jeg er usikker på hvordan det best kan gjøres. Om noen skulle føle seg kallet, deler jeg gjerne de opplysningene jeg har samlet.

Jeg har jo registrert gjennom flere skifter at noen av disse Fæster folkene til tider oppholds seg utenlands bl.a i København. Det er noe som kunne ha vært interessant å prøve å finne ut av hva de drev med der (om det da tåler dagens lys) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mange grunner til at dette kan være interessant for flere er vel for det første at holdt seg vestpå, Genealogen har alt for mange skriveføre østlendinger for tiden :-)

Andre ting er jo slektskapene de nevnte slekter imellom, og kanskje det også ligger noen godbiter i København. Invitasjonen er i alle fall kommet, Rune.

Det er også ofte en god ting å lage et sammendrag med de konklusjoner som tross alt er dratt på disse 12 sidene. Det vil gi lesere et lettere innblikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode tilbakemeldinger og råd.

Jeg ser klart behovet for å få laget en oversikt, men da er jeg redd noen på ta oppgaven på seg. Jeg kommer snart til å være borte i 7 uker, og hadde så smått begynt forberedelsene til å sette temaet på vent til over påske. Men jeg skal se over det jeg har i første omgang med tanke på å lage en prioritert oppgaveliste over det som mangler i de første generasjonene. Det startet jo med Diederich Fæster som tok Borgerbrev i Bergen i 1636. Det burde kanskje være mulig å få på plass det meste frem mot 1801, men da trengs det en enkel oppstilling over hva som mangler i første omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte jeg skulle forsøke meg på en liten oppsummering vedr. Fæster-slekten og det vi har funnet. Det kan vel gjerne også være greit om vi fikk til en oversikt over hva vi mangler av opplysninger, slik at man lettere kan se hva man skal lete etter.

Men jeg begynner forsiktig med første kjente generasjon i Norge.

Diederich Fæster var i følge 1663 manntallet født rundt 1603 og Borgerbrevet i 1636 forteller oss at han var fra Lybeck.

Han har trolig blitt gift med Trine/Kathrine Cortsdtr. før koppskatten i 1645. Han er nevnt ved formuestakstseringen i 1657 og 1675 og i 1663 manntallet i Vågsøy i Nordfjord .

http://digitalarkive...4&merk=954#ovre

Diederich dør i 1675/76 og det er skifte etter ham 28.02.1676. Jeg har ikke sett orginalskiftet, kun Sollieds avskrift. Der er enken samt to barn , Alexander og Margrethe navnt. Det har trolig vært flere barn, men sannsynligvis er kun disse to nevnt enten fordi de var umyndig eller fordi de var ugifte.Trine dør etter 1702 da er hun nevnt på Vaagsberget v/Måløy.

Diedrich og Trine hadde disse barna som vi vet om, jeg har kun antydet et fødselsår.

1. Margrethe født ca 1646, nevnt i tilknytning til Holmen i Bremanger i 1668 hvor hun hadde eierinteresser. Hun ble gift med Hans Christensen Hundewad som døde i 1687, skifte 23.02.1689. Her nevnes enken og en sønn Diederich.Hundewad. Jeg vet ikke om Margrethe giftet seg på nytt, men hun dør i Bergen 1722 og gravlegges 27.08.1722.

2. Lorentz trolig født rundt 1648. Han nevnes som student ved sin død i 1669, gravlagt 10.05.1669.

3. Modesta født rundt 1649.Hun ble gift 06.07.1673 med Helle Christensen Olberk. Han dør trolig rundt 1678, og jeg har så langt ikke funnet barn i det ekteskapet.

Modesta giftet seg på nytt rundt 1681 med Rasmus Jensen Lindgaard fra Assens på Fyn i Danmark.

Det har vært vanskelig å skaffe fullgod oversikt over barna deres men dette er hva jeg har funnet.

Jens Rasmussen født? gravlagt i Korskirken i Bergen 08.08.1725.

Karen Rasmusdtr. født ca 1682 - gravlagt 17.08.1760, gift omlag 1702 med Hans Henriksen Formann døpt 17.11.1672 i Bergen - gravlagt fra Nykirken 04.06.1723.

Det var skifte etter Karen 30.08.1760 og det viser følgende barn.

3a. Henrik Jansen Formann, forvalter på Lysekloster Gods. født ca 1703. Gift første gang med Cathrine Jacobsdtr. Von Erpencom 18.101731 og andre gang med Catharina Abrahamsdtr. Forman 01.05.1742.

3b. Modester døpt 17.07.1709 gift med Berent Forman

3c. Maren døpt 08.01.1719 gift 19.02.1737 med Diederich Jansen Fasmer.

4. Alexander født ca 1650 eller senere ble gift rundt 1684 med Karen Jensdtr. Lindgaard (Rafn) søster til Rasmus Jensen Lindgaard.

De bodde på Vaagsberget v/Måløy og fikk disse barna sammen

4a. Kathrine Alexandersdtr. født ca 1684 gift omlag 1703 med Hans Erikson Rygg 1672-1725. De hadde minst 6 barn samen. Kathrine død på Rygg i Gloppen og ble gravlagt 24.06.1760.

4b.Diederich Alexanderson døpt i Selje 05.06.1685, ble gift omlag 1709 med Lisbeth Jørgensdtr. Balchen. De hadde 4 barn sammen. Jeg vet ikke når verken Diederich eller Lisbeth døde.

4c.Jens Alexanderson døpt i Selje 14.09.1686 - gravlagt i Bergen 08.08.1725, skifte 11.10.1725. Han ble gift i Korskirken i Bergen 19.09.1709 med Berthe Henriksdtr. Farnow d.1735. 11 barn.

4d.Helje Holbeck Alexanderson døpt i Selje 06.01.1688. Han ble gift med Anne Margrethe d.1746 (trolig Jørgensdtr. Balchen) omlag 1712. De bodde på Holmen i Kinn. 5 barn registrert.

4e.Modeste Alexandersdtr. døpt i Selje 29.04.1689, gift ca 1714 med Daniel Bastiansen død 1730, skifte 02.09.1730. De bodde i Bergen. 6 barn registrert.

4f.Kirsten Alexandersdtr. døpt i Selje 24.09.1690 - gravlagt i Nykirken i Bergen 30.07.1716. Skifte 09.09.1716. Hun ble gift i Korskirken i Bergen 12.10.1713 med Iver Mikkelsen Gram d. 1736. 2 barn registrert.

4g.Lorentz Conradus Alexanderson døpt i Selje 15.05.1691 - død i Finnmark mai 1725, skifte 17.10.1725. Gift i Nykirken 29.11.1719 med Else Sem d. i Bergen 1755. 3 barn registrert.

4h.Rasmus Alexanderson døpt i Selje 18.07.1693. Her mangler ytterligere opplysninger.

4i.Hans Michael Alexanderson døpt i Selje 28.10.1694 - gravlagt i Domkirken, Bergen 29.06.1762. Han ble gift førstew gang 10.04 1720 med Elisabeth Zandersdtr. Bærdt d- 1724. 2 barn registrert.

Gift andre gang 17.01.1725 med Boel Hermansdtr. Loding gravlagt 08.02.1740. 2 barn registrert.

Gift tredje gang 09.01.1744 med Berthe Knutsdtr. Undal gravlagt 11.02.1756. Ingen barn i dette ekteskapet.

Jeg vil komme tilbake senere med neste generasjon.

Dersom noen har synspunkter, kommentarer eller rettelser til dette mottas det med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten dose Fæster i anledning av at helgen står for døren.

Herman Hansen Fæster, døpt 24.10.1726 som sønn av Hans Michael Alexanderson Fæster og Boel Hermannsdtr. Loding ble gift i Korskirken 08.01.1759 med enken Anna Farnow(Farnou). Hun ble gravlagt 80 år gammel 04.12.1797, altså født rundt 1717. Hun var dermed rundt 42 år da hun giftet seg med Hermann. Jeg har ikke funnet barn i dette ekteskapet.

Det synes som om hun var enke etter salige Peder W.Faubers da hun giftet seg med Hermann Fæster.

Her er vielsen i 1759.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=vigd1663_1

Her er begravelsen til Anne Farnou. i 1797.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=bedo1668&gardpostnr=24507&merk=24507#ovre

Ut fra denne gravleggelsen ville jeg ha trodd at Hermann fortsatt var i live i 1797. Men jeg finner ikke hans begravelse verken før eller etter dette året. Er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg registrerer at temaet er i ferd med å dø ut.

Imidlertid har jeg en liten nøtt på tampen om noen føler seg fristet.

Elias Fæster Jensen ble konfirmert i Korskirken 20.04.1800. Jeg finner ham født 13.02.1783 som sønn av Jens Persen og Marthe Rasmusdtr. De giftet seg 20.05.1782. Men hvor kommer Fæster navnet fra i denne sammenhengen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To små nøtter til.

I databasene over konformerte i Bergen finner jeg Maren Dorthea Fæster konfirmert i Korskirken 03.101762, 16 år gammel. Det er anført at hun var døpt i Førde.

Blant de konfirmerte i Domkirken finner jeg Nielske Marie Fæster 06.10.1765.

I databasene over døpte i Sogn og Fjordane med prestegjeld id 1433 (det skal være Førde) finner jeg en Maren Dorthea døpt 13.02.1746. Og den 23.03.1749 finner jeg Nille Marie døpt. I begge tilfellene er farens fornavn Alexander og yrket hans er snekker. Jeg er overbevist at disse to jentene som døpes i Førde er identisk med de som ble konfirmert i Korskirken og Domkirken. Faren er da trolig en Alexander Fæster. Men vilken Alexander Fæster er så dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha Aase. Jeg ser ut til å stange hode i veggen her. Men jeg har i alle fall klart å plassere 15 Fæster barns konfirmasjoner. Så noe brødnyttig har jeg fått til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspillet Aase.

Vi vet altså at faren het Alexander og Maren Dorthea ble døpt 13.02.1746 mens Nielske Maria ble døpt 23.031749. Om der er flere barn, vet jeg ikke men man kan kanskje anta at denee Alexander ikke kan være født stort senere enn 1723. Han holdt altså til i Førde regionen, men der er ikke oppgitt noe gårdsnavn. Det naturlige ville da være å se på de Alexander alternativene som var født i Kinn, Bremanger eller Gloppen.

Det nærmeste jeg kommer er Alexander Hansen Fæster født 1716 i Gloppen. Han har jeg ingenting på annet enn dåpsdato.Og vi har Alexander Jensen Fæster født i Bergen 1710. Dessuten har vi Alexander , sønn til Hans Michael Alexandersen Fæster og Elisabeth Zandersdtr. Bærdt. Han vasr født 1720.

Jeg tenkte først på han som var gift med Anne Pedersdtr. Ebeltoft, men der var det jo skifte etter henne som avslørte en sønn fra tidligere ekteskap og datteren Modest f.1735 med Alexander Diederichson.

En annen mulighet er jo at det er ennå en Alexander Fæster som vi har oversett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt nærmere på disse to jentene og deres familier.

Nielske Marie Alexandersdtr. Fæster døpt i Førde 23.03.1749, konfirmert i Domkirken 06.10.1765 0g gift 23.03.1781 med Gerdt Storm født 28.10.1756 , sønn av Gerdt Storm senior og Berthe Johannesdtr. og død 44 år gammel, gravlagt 20.12.1800.

De fikk barna Gierdt Christian født 12.10.1781, Alexander født 13.07.1783, Barchlaj født 08.12.1783 og Berendt Martin født 20.04.1788. Her var det dessverre ingen døtre som kan hjelpe oss til å finne Nielskes mor.

Søsteren Maren Dorthea ble døpt i førde 13.02.1746 og konfirmert i Korskirken 03.10.1762. Hun giftet seg 22.11.1769 i Korskirken med Jacob Abrahamsen døpt 23.12.1740, sønn av Abraham Jacobsen ogJohanne Monsdtr. Han døde 10.05.1800, 58 år gammel.

De fikk disse barna: Johanna Dorthe født 13.03.1770, Alida født 12.08.1772, Abraham født 17.05.1775, Alexander Fæster født 09.09.1778, Anna Dorthea født 28.06.1781 og Isach født 13.09.1784.

Her vil jeg tro Johanna er oppkalt etter farmor, Abraham etter farfar, Alexander etter morfar og da står vi igjen med to alternativer som mormor, nemlig Alida og Anna Dorthea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maren og Nilske ser begge ut til å vere døypte i Naustdal sokn i Førde prestegjeld (difor 1433 i registeret). Fadrane til Nilske peikar likevel mot Førde, og eg har sett før at barn frå Førde blei døypte i Naustdal. Så langt eg har sett, har verken bygdebokforfattaren for Naustdal eller Førde klart å fange opp denne familien, og når ikkje vi heller klarer å knytte den til nokon gard, så er problemet forståeleg.

Eg har sjekka litt på fadrane til barna til Maren Fæster og Jacob Abrahamsen i Bergen. Eg veit ikkje om det skaper meir forvirrig enn det hjelp, men ....

Første barnet eg har funne var Alida i 1772. Av fadrane hennar finn vi mellom andre Karen Fæster og Hans Fæster.

Andre barnet var Abraham i 1775 og Nielske Maria Fæster var blant fadrane

Alexander Fæster var fødd i 1778 men ingen Fæster-fadrar.

Anne Dorthea fødd 1781 hadde heller ikkje nokon Fæster-fadrar.

Isach i 1784 hadde Nielske Maria Storm som fadder, men ikkje andre Fæstarar.

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1772, side 138.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-141

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610301.jpg

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1775, side 154.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-157

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610317.jpg

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1778, side 175.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-178

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610338.jpg

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1781, side 193.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-196

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610356.jpg

Kildeinformasjon: Bergen fylke, Korskirken, Ministerialbok nr. A 5 (1751-1789), Fødte og døpte 1784, side 215.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8675&idx_id=8675&uid=ny&idx_side=-218

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070321610378.jpg

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Egil for jobben med å sjekke fadderne. Jeg var ikke kommet så langt i listen over "things to do".

Ingen av Karen eller Hans Fæsterne jeg har er barn av en Alexander. Trolig er de barn av Lorentz Conradus Alexandersen og Else Sem. Jeg klarer pr. nå ikke å plassere denne Alexander Fæster med yrke snekker og som da er far til Nielske og Maren. Jeg registrerer imidlertid at begge jentene er i Bergen da de ble konfirmert i 1762 og 1765. Om det skyldes at faren var død og de dro til Bergen eller om også denne Alexander tok samme veien er ikke godt å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både Karen og Hans Fester kan vere frå Rygg. Aleksander Hansson Rygg / Fester har ei syster Karen som er fødd i 1713, og som vi veit er i live i 1755 fordi hennar avdøde bror Sakarias Fester var formyndar for henne, og dette er nemnt i skiftet etter han.

Broren Erik Hansson Rygg, som også kalla seg Fester, har ein son Hans, fødd i 1734.

Eg trur dette må vere Aleksander Hansson. Eller ein som har ei MOR som er Fester...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er jo et av de alternativene jeg nevnte og som jeg ikke har andre opplysninger om enn at han var født i1716. Dessverre ble jo ikke søskene til Sakkarias nevnt i skiftet, eller hadde vi gjerne fått plasser Alexander på kartet. Det var vel heller ikke noe skifte etter mora, Kathrine Alexandersdtr. i Gloppen i 1760.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt meir om Katrine sine born på Rygg.

Den eldste Aleksander døydde som barn.

Nr 2, Erik - døtrene hans bar ikkje Fester-namnet vidare, men både Hans som var på garden (f. 1734) og Jakob, f.1751, konfirmert 1769, bar det.

Så følgjer Sakarias, som vi veit enda på Svanøy - også der er etterkomarar med Fester-namn.

Så Maren, f.1709, som eg ikkje har det minste på. Ho kan også ha bore namnet vidare, om ho levde opp.

Karen, f.1713 - var ugift i 1755 - eg har ikkje følgt henne til grava.

Til slutt Aleksander, f. 1716, som eg lenge trudde var nemnt i skiftet etter Sakarias, men det er då altså ein annan Aleksander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for den oppsummeringen om Katrines barn. Jeg ser jo at Alexander ikke ble gift i Gloppen, kanskje skjedde det i Førde.Jeg får prøve å sjekke kirkebøkene for Førde fra 1740 og oppover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dessverre, der er lite kjøtt på det beinet.<det er kun Erik og Sakkarias jeg har fått fulgt opp på den siden. Jeg finner jo verken Maren eller Karen gift i Gloppen. Har ikke bygdeboka noen opplysninger om denne familien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider