Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Hei Svein, og takk for et interessant bidrag.

Da har vi altså brødrene Bendix Corneliussen (Stock) f. ca 1649, Cornelius Corneliussen (Stock) f ca 1652 og Samuel Corneliussen (Stock) f ca 1653 med foreldre Cornelius Kolbeinsen og Karen Olsdtr. Dette faller jo pent sammen med Samuel og Cornelius som vi har vært borti tidligere i debatten. Bl.a er jo Samuel Corneliussen fadder da Anne Margrethe Corneliusdtr. ble døpt i Bergen i 1708 med foreldre Cornelius Eriksen og Ingeborg Pedersdtr. Det kan være at Anne Margrethe har fått tilnavnet Stock fra sin fadder. Hvilkern forbindelse det eventuelt var mellom Samuel Corneliussen og Cornelius Eriksen, vet jeg imidlertid ikke.

Forøvrig kan jeg her nevne at Modesta Fæster var gift med Rasmus Jensen Lindgaard. Hun ble gravlagt i Nykirken i Bergen 13.09.1713. Ektemannen ble gravlagt samme sted 08.08.1712. Jeg har ikke klart å plassere denne Modesta, da jeg ikke kjenner farsnavnet hennes. Denne Rasmus var fra Assens i Fyn og løste Borgerskap i Bergen 10.02.1683.Jeg finner ikke noe ekteskap i Bergen mellom dem og lurer på om de kanskje allerede var gift da Rasmus kom til Bergen.

Derimot giftet Modesta Diedrichsdtr. Fæster seg 06.07.1683 i Nykirken med Helle Christensen Olbech. Hun må være datter til Diedrich Fæster og kona Trine Cordtsdtr.

Diedrich Fæster med sin hustru Lisbeth Jørgensdtr. Balchen fikk en sønn i Bergen, døpt Diedrich 13.05.1710 i Nykirken. Her var Jens Fæster blant fadderne. I 1713 fikk de en sønn Rasmus med Modesta Fæster og Karen Rasmusdtr.Lindgaard som faddere (mor og datter). I 1717 ble sønnen Jørgen døpt med Lorentz Fæster som fadder. I 1718 fikk de en datter Modesta. Her er Modesta Fæster fadder (vilken Modesta?)

I 1720-22 og 25 er det Lorentz Fæster som er far, også her er en Modesta Fæster blant fadderne.

Nei dette er sannelig ikke lett å holde styr på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Svaret ser kanskje ut til å ligge på det gamle forumet, sjå spesielt innlegg 3.

Så vidt eg tolkar dette, så hadde Cornelius, Salomon og Bendik fleire søsken, mellom anna ein som heitte Eric. Han igjen hadde ein son som heitte cornelius.(eg er litt usikker på kva SI betyr, men kanskje har det noko med halvsysken å gjere,)

http://forum.arkivve...ock#entry849551

Det kan bety at Salomon som er fadder til Anna Margrethe, var henner onkel. ((Det skal sjølvsagt vere grandonkel)

Kanskje gifta foreldra til Anne Margrethe seg i Stryn/Innvik?

Her er litt meir om kva som skjedde med Ingeborg etter at Cornelius døde http://forum.arkivve...page__hl__stock

mvh Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Egil og takk for et meget oppklarende innlegg.

Sl=salige=død dvs at Eric og Barbara Corn. var død i 1705 da skiftet etter Bendix ble avholdt.

Videre tolker jeg innlegget som om Ingeborg Pedersdtr. gift med Cornelius Eriksen var datter av Peder Knudsen Mindresunde. I skiftet han holdt i 1745 står det jo at datteren Ingeborg Pedersdtr. oppholdt seg i Nordland vilket jo stemmer med opplysningene i den siste lenken i innlegget ditt. Hun ble jo gift på nytt med Michel Nielsen på Trondenes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for henvisningen Pål. Jeg har vært innom disse sidene tidliger bl.a i forbindelse med Balchen familien. Der er mye interessant historie knyttet til disse gamle handelsstedene langs kysten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans død 1726, kalkulert fødselsår ut frå 1701 er 1672. Trine død 1760, alderen då tilseier eit fødselsår kring 1684. Dei er ikkje gifte i Gloppen, men året er truleg 1703, då ho for fyrste gong er nemnd i kyrkjeboka (fadder) - eldste barn 1704.

Beklager at jeg i farten kom til å overse svaret ditt Aase. Jeg takker så mye for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsetter å nøste i Fæster slekten i håp om å få en viss oversikt.

Som jeg tidligere har vært inne på ble Modesta Fæster gift med Rasmus Jensen Lindgaard, sistnevnte fra Fyn i Danmark. Når dette ekteskapet fant sted vet jeg ike, ei heller kjenner jeg farsnavnet til Modesta.

Men de må i alle fall ha fått minst en sønn Jens. Denne Jens ble gift i Bergen 19.09.1709 med Berthe/Birgitte Henrichsdtr. Farnau (datter av Henrich Giertsen Farnau og Ægte Carstensdtr.)

Mellom 1710 og 1725 fikk de 11 barn sammen. Jeg lister de opp her i fall noen skulle ha interesse av det.

1. Alexander Jensen Fæster døpt 10.05.1710

2. Ægte Jensdtr. Fæster døpt 11.06.1711

3. Rasmus Jensen Fæster/Lindgaard døpt 19.03.1713 gravlagt 20.05.1740 gullsmedsvenn

4. Henrich Jensen Fæster døpt 14.05.1714

5. Lyder Ridder Jænsen Fæster døpt 15.12.1715 gravlagt 20.04.1716

6. Karen Jensdtr. Fæster døpt 05.04.1717

7. Jens Jensen Fæster døpt 03.04.1719

8. Modesta Jensdtr. Fæster døpt 05.08.1720 gravlagt 25.10.1721

9. Modesta Jensdtr. Fæster døpt 19.04.1722 gravlagt 21.08.1782 som enke etter Hans Madsen

10. Hans Diedrich Jensen Fæster døpt 25.05.1724

11. Benoni Jensen Fæster døpt 10.09.1725.

Jens Rasmussen Fæster ble gravlagt 08.08.1725 før siste barn ble født. Hans hustru ble gravlagt 07.03.1735.

Men vi har også en Hans Michael Fæster som gifet seg med Elisabeth Zandersdtr, Bærdt. De døpte også en sønn Alexander 08.12.1720. Er det noen som tør begi seg ut på en kvalifisert gjetning hvem denne Hans Micheal var sønn av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke Hans Michael Fæster var yngste sønn av Aleksander Didrikson Fester og kona Karen Ravn i Vågsberget?

Ifølge innleg #21 var det også døtre i denne familien. Her er en lenke til det jeg tror er familien i 1701:

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=1701nba&medbilete=&sokpostnr=21#a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Øystein for et flott bidrag. Der løste du opp en del av floken. Da dødealtså Alexander Diedrichson Fæster i Vågsøy før 1701. Jeg vet ikke når/hvor kona, Karen Rafn døde. Skulle gjerne visst vilke døtre de hadde. Skulle ikke forindre meg om der var en Modesta og kanskje en Margrethe også.

Siden du løste den forrige gåten så raskt, skal du få en ny av meg her.

Daniel Bastiansen og Modesta Fæster har trolig giftet seg rundt 1714/1715. De fikk 6 barn sammen.

1. Margrethe døpt 05.06.1715 i Nykirken

2. Bastian døpt 24.03.1717 samme sted

3. Karen Kristine døpt 11.04.1719 samme sted

4. Modesta døpt 07.08.1721 samme sted

5. Modesta døpt 11.10.1723 samme sted

6. Alexander døpt 13.02.1728 samme sted.

Det er skifte etter Daniel 02.09.1730 men jeg finner ikke dødsfallet.

Det store spørsmålet hewr er da hvem denne Modesta var datter av?

Kan forøvrig legge til at det ble gravlagt en Lorentz Fæster i Bergen 10.05.1669. Han var student og sønn av Diedrich Fæster som døde i 1676 og muligens Trine Cordtsdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært interessant å vite om det er skrevet noe om denne familien i en eventuel bygdebok for Vågsøy/Selje.

Jeg fant ut at enken Karen Rafn giftet seg 19.10.1704 med Jacob Olsen. Karen døde i 1740. Da er det oppgitt et fødselsår 1657 og hun har farsnavnet Jensdtr. Det forklarer jo hvorfor Alexander og Karen døpte en sønn Jens ca.1687 i Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har ikkje denne delen av bygdeboka, men vil ikkje stole på at Aaland har greidd å få det rett. Fester-folket er utruleg uoversiktleg, med same namnet "over alt" ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase.

Ja, det er jo nettopp det som er problemet her, og som jeg i det minste prøver å skaffe meg en oversikt over. Nå begynner det etter hvert å bli litt mer oversiktlig på mannssiden, men kvinnene volder som vanlig flere problemer. Ikke minst fordi de jo i mange tilfeller ikke en gang er nevnt i tidlige kilder. Dessuten må det jo åpenbart være en del huller i kirkebøkene for Bergen. Jeg vet jo at det bl.a mangler kirkebøker for døpte i Domkirken i Bergen før 1720. Jeg har således ingen illusjoner om å få en komplett oversikt, men noe er langt bedre enn ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sollied har skifte etter Didrik Fester i 1676, med Trine Cordtsdtr som enkje og Alexander og Margrete som born. Dette er vel han som har søner på Vågsberget. Men dette sitatet frå Sogn og FJordane Fylkesleksikon:

Den eldste opplysninga om handel er frå 1668 då kremmaren Margrete Fester på Holmen kravde oppgjer for varer som ein kunde hadde kjøpt på borg.

- er det den nemnde dottera Margrete, tru?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke finne noe skifte etter Aleksander Didrikson Fester ca. 1704 og det er litt rart siden barna hadde krav på farsarv ved morens omgifte med Jacob Olsen.

Men siden Daniel Bastiansen og Modesta Fester hadde sønner som het Bastian og Alexander og en datter som het Karen Krestine så peker oppkallingsreglene mot at Modesta var datter av Alexsander Fester og kona Karen Ravn i Vågsberget. Hans Fæster er verge for barna til Modesta og også for barna til Lorentz Fæster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jo jeg lurt en del på også. Nå vet vi at denne Diedrich Fæster som skiftet/dør i 1676 nok er identisk med mannen med samme navn som løser Borgerbrev i 1636. Han var fra Lübek, men er ikke oppført med noe farsnavn. Det skal dog ikke forundre meg om det var Alexander. Jeg vet ikke hvor gammel man måtte være på den tiden for å løse Borgerbrev, men aikke kan være født senere enn 1616.

Ved koppskatten i 1645 er han oppført med hustru samt to drenge og to piker. Om det kan tolkes som barn eller tjenere vet jeg ikke med sikkerhet.Det er kun i noen få tilfeller oppført sønner og døtre.

http://digitalarkive...2&merk=492#ovre

I 1657 er det fortsatt kun Diedrich nevnt i Formuesskatten med slektsnavnet Fæster.

Ved koppskatten 1683 finner jeg salige Diedrich Fæsters ench oppført med to "barn", Alexander og Margrete

http://digitalarkive...&merk=1559#ovre

Ved den samme skatten finner jeg også nå Modester Fæster med sin ektemann Rasmus Jensen (Lindgaard) og datter Karen.

http://digitalarkive...8&merk=318#ovre

Jeg føler meg ganske sikker på at denne Modester er datter av Diedrich og Trine. Hvorfor hun ikke var nevnt i skiftet i 1676 har jeg ingen god forklaring på, annet enn at hun var myndig og gift og kanskje hadde fått sin arv i forbindelse med vielsen. Eller at skiftet i 1676 bare omhandlet umyndige og/eller ugifte barn.

Det kan kanskje antaes at enten Trine eller Diedrich sin mor har vært en Modeste eller Margrete. Som jeg nevnte i innlegg 35 hadde de også en sønn Lorents som døde i 1669 som student. Imidlertid har jeg ikke snublet over noen Cordt Fæster. Man ville kanskje trodd at de også døpte en søn med det navnet.

Det som forundrer meg er jo at denne Margrethe Fæster driver handel allerede i 1668 , men blir omtalt som barn i 1676 i skiftet og i koppskatten 1683. Det er det som gjør meg usikker på om vi har med en annen Margrethe Fæster å gjøre, kanskje en søster av Diedrich.

Det jeg nesten glemte i farten var koppskatten i 1689. Da finner jeg Margrete Fæster salige Hans Christensens. Det kan jo da se ut som om hun er enke etter den samme mannen hun krevde penger av i 1668 på Holmen for varer han hadde borget.

Den andre er Modeste Fæster som var gift med Rasmus Jensen (Lindgaard).

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=93&filnamn=kopp1689&gardpostnr=182&merk=182#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for innlegg som kom mens jeg holdt på å skrive mitt svar.

Jeg er enig i at det burde vært et skifte før 1704 i Nordfjord, men det er vel huller i skifteregisterne som i andre kilder fra den tiden. Jeg følger imidlertid resonnementet ditt Øystein med hensyn til Modest som datter av Alexander og Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant plutselig at Aaland sine bøker er publisert på Nasjonalbiblioteket, Alexander Fæster var nevnt under Våge på Vågsøy: http://www.nb.no/nbsok/nb/2428ce07288c5544cedfc84638c9804e?index=6#397

Resten av bøkene for Nordfjord er her: http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search&currentHit=-1&searchString=Aaland

Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var interessant Pål.

Her står det at det var søskene Alexander og Margrete som kjøpte Vågsberget i Vågsøy i 1680.Dette var altså barna til Diedrich Fæster.

Dessuten så står det at Alexanders var gift med Karen Jensdtr. Men hun skrives her ikke som Rafn ,men som Lindgaard. Det må i så fall bety at hun var søster til Rasmus Jensen Lindgaard fra Fyn som var gift med Modesta Diedrichsdtr. Fæster.

Karens ektemann nr.2, Jacob Olsen Lammetun pantsatte alt godset sitt i 1705 til svogeren, Borgar Rasmus J. Lindegaard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her les vi med forbehold om mulege snarvegar, hugs det! Kravet til dokumentasjon var ikkje det same på Aalands tid som i dag.

Kan det tenkjast at Modesta og Margrete er brukt om kvarandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg er klar over krav til dokumentasjon. Men det er den eneste fornuftige forklaringen at det dreier seg om søskene Alexander og Margrethe.

Når det gjelder kommentaren om at Jacob Olsen Lammetun pantsatte alle eiendommennene sine til sin svoger Rasmus J Lindgaard, så kan vel det muligens finnes igjen i panteregistrene,

Jeg tror ikke at Margrete og Modeste her er benyttet om hverandre. Om du ser på navnebruken i senere generasjoner så døper de mange barn både som Modeste og som Margrete/Anne Margrethe.

Vi vet jo at Diedrichs kone het Trine, så henne finner vi igjen som Katrine i navnebruken. Som jeg har vært inne på tidligere, så vet vi jo ikke hva foreldrene til Dietrich het, ei heller hva mor til Trine het, men det er ikke usannsynlig at den ene het Margrete og den andre Modeste. Det som forundrer meg litt er mangelen på oppkalling av Trines far Cordt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ført kirkebøker for Selje allerede fra 1668, der finner man dåpen til Alexander Fæsters barn:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=sogndaap&medbilete=&sokpostnr=11#a0

Didrik døpt 5/6-1685

Jens døpt 14/9-1686

Modesta døpt 29/4-1689

Rinsten?? døpt 24/9-1690

Rasmus døpt 18/7-1693

Hans Michael døpt 28/10-1694

kirkebøkene mangler 1697-1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen for et flott bidrag. Jeg trodde barna var til dels født i Bergen. Jeg skal gå inn i kirkebøkene selv å se etter.De jeg mangler ut fra mitt oppsett er Katrine ca.1684, Helje ca 1688 og Lorentz ca 1691.

Lenke til kommentar
Del på andre sider