Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Kva veit vi om sonen Jens? Det er kanskje nemnt lenger bak i tråden, men det er blitt litt vanskeleg å finne fram der.

(..og apropos det med juleferie: I jula skal ein kose seg og gjere det ein har lyst til... som for eksempel å granske gamle døde folk....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har helt rett Aase. Og jeg kommer nok til å sysle med dette innimellom all julestasen.

Detter er jo i all sannhet en svært vanskelig slekt å holde styr på. Både fordi der er mange like navn som går igjen, men også fordi farsnavnet nesten er fraværende i mange sammenhenger og at Fæsternavnet dukker opp der man ikke skulle tro. Bl.a så er der jo flere eksempler på at det følger morssiden like gjerne som farssiden.

Når det gjelder nevnte Jens, så har jeg registrert at han giftet seg 19.09.1709 i Korskirken i Bergen med Berthe/Brigida Henriksdtr. Farnow/Farnau, datter av Henrik Giertsen Farnow og Ægte Carstensdtr..

Sammen fikk de minst 11 barn, hvorav 9 var i live da moren døde i 1735. Du kan se skifte etter henne her. Hun ble gravlagt 07.03.1735 i Nykirken. Jens har jeg ikke dødsår på, men det må være før 1735 for hun omtales som salige Jens Fæsters

http://da2.uib.no/cg...id=88&storleik=

Der er 13 skifter med Farnow som slektsnavn.

Her er barna.

1. Alexander Jensen Fæster døpt 10.06.1710

2. Ægte Jensdtr. Fæster døpt 11.06.1711

3. Rasmus Jensen Fæster døpt 19.03.1713 trolig gravlagt 20.05.1740

4. Henrik Jensen Fæster døpt 14.05.1714

5. Lyder Ridder Jensen Fæster døpt 15.12.1715 - gravlagt 20.04.1716

6. Karen Jensdtr. Fæster døpt 05.04.1717 - gravlagt 04.04.1785

7. Jens Jensen Fæster døpt 03.07.1719

8. Modesta Jensdtr. Fæster døpt 05.08.1720 - gravlagt 25.10.1721

9. Modesta Jensdtr. Fæster døpt 19.04.1722 - gravlagt 21.08.1782 gift med Hans Madsen

10.Hans Diedrich Jensen Fæster døpt 25.05.1724

11. Benoni Jensen Fæster døpt 10.09.1725.

Jeg vet ikke om alle disse brukte Fæster navnet eller Farnow. Som du ser så er der mye godt arbeid fremover. Skulle du finne noe om disse barna vil jeg gjerne høre om det.

Det er skifte etter Jens Fæster 11.10.1725." Enke og felles barn som ingen farsarv tilfalder."

Han ble gravlagt 08.08.1725, altså før sønnen Benoni ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Namnet Modesta er ingteressant. Er det i det heile kjent utanfor denne slekta? Det må ha hatt ein høg verdi, og kan tenkjast å vere namnet på mor til Didrik. (Men å leite etter Modesta'er i Lybeck er gjerne ikkje hjelp i).

Har du nokon gong funne spor etter sysken av Didrik? Kva til dømes med Bernt Fester som er i skattemantalet i Skien i 1620-åra? Fadder Albert Fester i Bergen 1689?

Her er forresten ei opplysning eg har oversett, men du har gjerne funne henne. 261 1a 74 Modesta Fester 1680-1684

enke e. Helle Olbech

- register til pantebok for Bergen. Så då har vi i alle fall "avliva" Helle Olbech.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det fort å trå feil.

Jeg har dessverre ingen opplysninger om han. Det her jeg derimot om hans søster og hennes 3 barn. Men nå kaller noen huslige gjøremål. Jeg skal komme tilbake senere med det jeg har der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, systera Karen har eg notert 3 born på, men Jens er ikkje observert.

Eg prøver å finne den sida i tingboka der Modesta Fester er omtalt, men slit med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rune, lenken din viser til side 73. På neste side finn du den overstrokne teksten (som eg viste til i innlegg #160), og som er skriven av Modesta Fæster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva som har skjedd med lenken , men det sto side 74 da jeg la den inn.

Men uansett, hjertelig takk for hjelpen Inge, jeg hadde oversett ditt forrige innlegg, kanskje la du inn ditt mens jeg holdt på å lage mitt. Det viktigste her er tidspunktet som er 23.06.1681. Da var hun fortsatt enke, vilket styrker troen min på at hun giftet seg på nytt enten 1681 eller 82 og at datteren Karen ble født før koppskatten i 1683, for der er Modesta nevnt med ektemann Rasmus Jensen og datter Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nå har jo Fæster familien hatt en aldri så liten julepause. og folk begynner å bli rastløse og har lite å ta seg til med flere fridager i strekk. Så her kommer et lite bidrag fra meg til å holde folk aktive.

Den 16.08.1689 finner jeg Albert Fæster som fadder i Korskirken til Reinert Høvens sønn Hans. Hvem er denne Albert Fæster og hvor passer denne brikken inn i Fæstspillet.

http://digitalarkive...&merk=4427#ovre

Og som ikke det er nok så finner jeg enda et ukjent familiemedlem som fadder 26.04.1691 i KK da Allich (Alice?) Sander Fæster dukker opp i dåpen til Christopher Henningsen og Elen Jansdtr. dåp av sønnen Jan.

Hvor passere denne brikken inn?

Og dersom vi går til 1731 finner jeg det året Gunder Fester som fadder 23.12. i Korskirken for Samson Ellingsen og Kristen Jansdtr.s sønn Elling. Hvem var han?

En Christen Fester er nevnt i Bergen Grunnbok i 1686 se ID 616.

http://digitalarkive...da/Grunnbok.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette klippet frå Skifte i Bergen med folk frå Nordfjord inneheld vel ikkje noko nytt for deg?

"Skifte etter Susanna Zahariasdatter Thiesen, som etter sin mann, Herman Møller, hadde sittet i uskiftet bo, og nå ble arvingene etter dette barnløse paret nevnt:

http://arkivverket.n...read/23999/192/

Dette er et skifte med veldig mange arvinger, så her plukker jeg bare ut de som har interesse for oss:

På mannens side var arvingene en bror og to søstre, bl.dem:

1. Daniel Diedrich(sen?) Møller, død og etterlatt seg tre sønner;

Mons Møller, boende her i byen, men var på reise i Østersjøen.

Per Møller, boende i Nordfjord.

Dines Møller, likeledes boende i Nordfjord, men konen var nærværende.

På konens side tar jeg med at hennes søster, Sophia Zachariasdatter som var død, hadde en sønn, Peder Sørensen, som også var død, men etterlot seg bl.a. datteren Anne Pedersdatter, gift med Alexander Fæster og bodde i Sunnfjord. Anne hadde også bl.a. søsteren Susanna Pedersdatter, som bodde i Sunnfjord".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da undres jeg på om det er snakk om den Alexander Fæster som var sønn av Didrich Alexanderson og Lisbeth Jørgensdtr. Balchen og som var døpt 13.05.1710 i Bergen .Han ble gift med Anne Pedersdtr. Ebeltoft i 1734. Det er vel

i farten den eneste Alexander Fæster jeg finner som var gift med en Anne Pedersdtr.

Men den andre, Hermann Møller kobler jeg i farten ikke til Fæster slekten?

Allich Sander er nok Aleksander, denne skrivemåten har vi fleire døme på.

Takk for den avklaringen Aase. Jeg trenger egentlig ikke flere ukjente faktorer i denne slekten. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så vidt sett på denne debatten og kanskje det jeg har her er debattert tidligere. I databasen min ser 2 generasjoner Fester slik ut:

Første generasjon

1. Dirich Fester1 ble født omkring 1600 i Lübeck, Tyskland og døde i 1675 i Bergen, Hordaland, N2 i en alder av omkring 75 år. Et annet navn for Dirich var Didrik Fester.

Hendelser i hans liv:

• Borgerskap: 16 Jun 1636, Bergen, Hordaland, N.1

Dirich giftet seg med Katrine Kurtsdatter [MRIN: 3847]. Katrine døde etter 1675. Et annet navn for Katrine var Cathrine Cortsdtr.2

Barn i dette ekteskapet var:

2 M i. Aleksander Didriksen Fester ble født omkring 1640 og døde i 1695 i Vågsberget, Vågsøy, Selje prestegjeld, Sogn og Fjordane, N.2 i en alder av omkring 55 år.

K ii. Margrethe Didriksdtr. Fester ble født omkring 1640.

Andre generasjon (Barn)

2. Aleksander Didriksen Fester (Dirich 1) ble født omkring 1640 og døde i 1695 i Vågsberget, Vågsøy, Selje prestegjeld, Sogn og Fjordane, N.2 i en alder av omkring 55 år. Et annet navn for Aleksander var Allich Sander Fester .3

Generelle notater: Aaland:

Aleksander Didriksen Fester fikk kongelig bevilgning på handelen på Vågsberget i 1692, og var kongelig ombudsmann for konsumpsjonen (en slags omsetninsskatt) for Nordfjord i årene 1692 og 1693. I tingbøkene er nevnt at han kjøpte fugle-egg, skinn smør, talg og fiskevarer av bøndene, og solgte malt, tobakk, brennevin o.a. Dette gir et bilde av virksomheten der.

I 1684 giftet han seg med Karen Jensdtr. Rafn, datter til bergensborgeren Jens Rasmussen Lindgård. Hva som er bakgrunnen for at hun brukte Rafn eller Ravn som slaktsnavn, er ukjent. Første årene etter giftermålet bodde de visstnok i Bergen, for de tre eldste barna var født der, men de tre yngste ble født på Vågsberget etter 1690.

Aledsander D. Fester ble kirkeverge for Vågøy kirke i 1687 etter Ole Skram., og hadde denne stillingen så lenge han levde.. Han var også en flink kunstmaler. I 1692 gav han et alterbilde til kirken i eid, som var nybygd dette året.. Bildet kom bort, antakelig da Eids-kirken ble revet i 1849. Et alterbilde som ennå finns i Leikanger kapell, er malt av Aleksander Fester. Det er signert 1694. Han døde i 1695.

Enken hans, Karen Jensdtr. Rafn holdt fram med virksomheten på Vågsberget, og drev dessuten gjesteheimen i Måløy. Antakelig fulgte denne retten med tillatelsen i kongebrevet fra 1692, og sikkert er det at hun i følge folketellingslista for 1702 hadde gjesteheim i Måløy.

Aleksander giftet seg med Karen Jensdtr. Rafn [MRIN: 3845] i 1684.2 Karen ble født omkring 1640 og døde etter 1702 i Vågsberget, Vågsøy, Selje prestegjeld, Sogn og Fjordane, N..

Barn i dette ekteskapet var:

M i. Didrik Aleksandersen Fester2 ble født i 1686 i Bergen, Hordaland, N.2

M ii. Jens Aleksandersen Fester2 ble født i 1688 i Bergen, Hordaland, N.2

K iii. Helle Aleksandersd. Fester2 ble født i 1690 i Bergen, Hordaland, N.2

K iv. Modesta Aleksandersdtr. Fester ble født omkring 1700 i Vågsberget, Vågsøy, Selje prestegjeld, Sogn og Fjordane, N. og døde omkring 1750 i en alder av omkring 50 år.

Modesta giftet seg med Daniel Bastiansen [MRIN: 3844], sønn av Bastian og Margrethe Hemmings.,. Daniel døde omkring 1740.

M v. Lorents Aleksandersen Fester2 ble født i 1691 i Vågsberget, Vågsøy, Selje prestegjeld, Sogn og Fjordane, N..2

M vi. Hans Michael Aleksandersen Fester2 ble født i 1695 i Vågsberget, Vågsøy, Selje prestegjeld, Sogn og Fjordane, N..2

K vii. Katrine Aleksandersdtr. Fester2 ble født i 1684 i Bergen, Hordaland, N og døde i 1760 i Rygg, bnr. 1, Erkebruket, Gloppen sogn, Sogn og Fjordane, N.4 76 år gammel.

Katrine giftet seg med Hans Eriksen Ryg2 [MRIN: 3846], sønn av Erich Hansen Ryg og Maren Knudsdtr., omkring 1703. Hans ble født i 1674 i Rygg, bnr. 1, Erkebruket, Gloppen sogn, Sogn og Fjordane, N.4 og døde i 1726 i Rygg, bnr. 1, Erkebruket, Gloppen sogn, Sogn og Fjordane, N.4 52 år gammel.

K viii. Andrea Alexandersd. Fester ble født i Holmen i Bremanger?.

Andrea giftet seg med Widichen Christensen Huus Rue5 [MRIN: 6698], sønn av Monsr. Christian Christiansen Rue og Benthe Widichens Datter Huus, den 7 Aug 1775. Widichen ble født i 1721 i Maurstad, bnr. 6, Davik sokn, Sogn og Fjordane, N, ble døpt den 4 Sep 1721 i Davik prestegjeld, Sogn og Fjordane, N.,5 og døde i 1798 i Maurstad, bnr. 6, Davik sokn, Sogn og Fjordane, N 77 år gammel.

Kildehenvisninger

1. Digitalarkivet: Borgerskap i Bergen 1600-1751.

2. Jacob Aaland: Selje, Sør- og Nord Vågsøy - Dei eldste handelsplassane.

3. Digitalarkivet: Fadrar ved dåp i Korskirken i Bergen 1686-1710.

4. Bygdebok for Gloppen.

5. Davik prestegjeld, A. Døpte 1710-1742, Ministerialbok (Digitalarkivet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk Tor for bidraget ditt, som stemmer svært godt overens med det vi etter hvert har klart å skrape sammen av info rundt denne slekten. Nytt var imidlertid Jens Rasmussen Lindgård som far til Karen Jensdtr. Lindgaard/Rafn. Hun hadde også broren Rasmus Jensen Lindgaard som ble gift med Modesta Diedrichsdtr. Fæster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hver gang man tror man begynner å få en viss oversikt over Fæster slekten, så dukker det opp et nytt navn jeg ikke kan plassere. Jonas Fæster var fadder i Nykirken da Rasmus Pedersen og danske Anne Laritsdtr. døpte et barn født utenom ekteskap i Nykirken 13.02.1713. Hvem er han sønn av?

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=10&filnamn=dp12011700nku&gardpostnr=105&personpostnr=807&merk=807#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten merknad til Tor sitt bidrag: Du har vel feil kjønn her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forøvrig kan man vel legge til at følgende barn er døpt i Selje i følge kirkeboka.

1. Didrich døpt 05.06.1685

2. Jens døpt 14.09.1686

3. Helje Holbeck døpt 06.01.1688

4. Modeste døpt 29.04.1689

5. Kirsten døpt 24.09.1690

6. Lorentz Conradus døpt 15.11.1691

7. Rasmus døpt 18.07.1693

8. Hans Michael døpt 28.10.1694.

Jeg antar de bodde på Vågsberget i hele denne perioden. I tillegg til disse barna hadde de også datteren Kathrine som trolig var deres første barn trolig født i 1685. Det kan selvsagt også være noen som er kommet til etter 1695, men da mangler noen år av kirkeboka. Vi vet jo heller ikke nøyaktig år for Alexanders død, men det var en gang mellom 1694 og 1701. Om der var flere barn i denne perioden var det enten døtre eller barna døde små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein liten merknad til Tor sitt bidrag: Du har vel feil kjønn her?

Aase: Helle var et vanlig kvinnenavn, men når det er sagt er opplysningene mine fra Aaland.

Rune,

Har du lenker til oppføringene i kirkeboka for Selje for disse dåpnene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Helje/Helge/Helle har vore brukt på begge kjønn, men sidan denne er tald i manntalet i 1701 bør han nok klassifiserast som Aleksanderson -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aase: Helle var et vanlig kvinnenavn, men når det er sagt er opplysningene mine fra Aaland.

Rune,

Har du lenker til oppføringene i kirkeboka for Selje for disse dåpnene?

Hei Tor.

For det første så finner du flere av dem i Fylkesarkivet Sogn og Fjordane sin database over døpte.. Ellers finner du noe i innlegg 48, 51, 111 og 113. Kirkeboka er litt vanskelig for døpte kommer rundt side 60 om jeg ikke husker feil. Ellers er Didrich Fæster registrert i Selje allerede rundt 1663, 60 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider