Gå til innhold
Arkivverket

Fæster slekten i Kinn/Bremanger/Bergen og problemer med navnelikhet.

Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Takk for bidraget ditt Terje.

Ja, vi finner ganske mange med navnet Fæster/Fester i de skandinaviske landene, da særlig Danmark. Men der er også svært mange treff i Tyskland. Nå lå kanskje Lybeck området under Danmark på 1600 tallet, men uansett var det derfra Diedrich Fæster kom da han tok Borgerskap i Bergen i 1636.

Nei, byen Lübeck låg nok ikkje under Danmark på 1600-talet, ikkje seinare heller for den saks skuld. Byane Bremen, Hamburg og Lübeck var alle frie Hansabyar (bystatar), til dømes Freie Hansastadt Bremen. Både Bremen og Hamburg er framleis eigne delstatar i den moderne tyske forbundsrepublikken, jamfør her eit kart over Tyskland. Men Holstein, som grensar til bystaten Lübeck, var som oftast dansk, og det heilt fram til den dansk-tyske krigen i 1863-1864; då Danmark måtte avstå både Slesvig og Holstein til den tyske stormakta Preussen. Nord-Slesvig (også kalla Sønderjylland) blei gjenforent med Danmark i 1920, etter at Tyskland hadde tapt den første verdskrigen (1914 - 1918).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for et historisk tilbakeblikk. Det bekrefter jo da forsåvidt det jeg sa et der er mange treff på det navnet i Tyskland om man søker på Family-Search.

Men selv om det selvsagt kunne ha vært artig å vite noe mer om opphave til dene Diederich Fæster, så har vi i øyeblikket mer enn nok med å prøve å skaffe oss oversikt over de nærmeste generasjonene med etterkommere. Skulle vi snuble over noe info om opphavet, tar vi selvsagt imot med åpne armer. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EIn del av desse Fester / Fisser-oppføringane har vi vel berre sett i avskrift, eller har du kontrollert originalane? Det KAN vere feil avskrift..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har kun i liten grad sett orginalen. Jeg har problemer med å lese det som står der ofte, og får da et feilt inntrykk. Her må nok mere skarpskodde folk til enn meg om man skal begynne å grave seg ned i 3-400 år gamle dokumenter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikkje alltid så godt å vite kvar ein skal finne dei heller, så dette blir eit prioriterings-spørsmål. Men erfaringa tilseier at det er mykje feil i avskriftene, så vi får holde spørsmålet ope.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen Diedrichsen Fæster var døpt 25.07.1717 som sønn av Diedrich Alexandersen Fæster og Lisbeth Jørgensdtr. Balchen. Han giftet seg 14.03.1754 i Domkirken i Bergen med Giedske Marie Kramer døpt 08.08.1723, datter av Johan Simon Kramer og Marie Sofie Hoff.

Jørgen og Giedske fikk to barn sammen.

Anna Sofia døpt i Nykirken 22.03.1755

Helle Holbeck født 1756, hvis dåp jeg ikke har funnet.

Giedske Marie ble gravlagt i St.J 29.01.1766. Det er skifte etter henne 21.05.1766.

http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?slag=lesside&bokid=solliedskift&sideid=174&storleik=

Jørgens dødsfall har jeg forløpig ikke funnet, men i 1766 var han i København. Det kan jo tenkes han ble værende der.

Helle Holbeck Jørgensen Fæster giftet seg 14.03.1787 i Domkirken med Ingeborg Marie Heitman født 27.02.1759, datter av Jacob Heitman og Janniche Jacobsdtr.

Helle Holbeck og Ingeborg Maria fikk disse barna.

1. Maria Elisabeth født 23.04.1787

2. Janniche født 06.04.1789

3. Henriette Lovise født 14.07.1792 - gravlagt 30.08.1792

4. Henriche Jette Lovise født 30.10.1793 - gravlagt 30.03.1794

5. Giedske Maria født 25.03.1795

6. Olina Christina født 21.09.1798

7. Georgine Martine født 15.09.1801 - død 13.10.1876

Helle Holbeck Fæster døde 18.10.1820 og Ingeborg Marie Heitman døde 11.08.1805.

Anne Sofie Jørgensdtr. Fæster giftet seg i Nykirken 12.05.1779 med Hans Heitman. Har ikke sjekket forløpig men trolig bror til Ingeborg Marie.

De fikk en sønn James født 07.12.1779.

Anne Sofie ble gravlagt fra Nykirken 06.05.1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå når alle tenkte at endelig er det slutt på dette Fæst maset, så synes jeg det er på sin plass med litt fersk Fæst informasjon før den stor Fæst aftene i kveld.

Jørgen Heljeson Fæster født 1717 var sønn av Helje Holbeck Alexanderson Fæster 1688 - ? og kona Anne Margrethe ? (kanskje Jørgensdtr. Balchen)

Han giftet seg i Kinn, Sunnfjord i 1746 med Cornelske Christensdtr.

De fikk følgende barn jeg har funnet alle født på Ytre Rexten i Kinn

1. Lucie Jørgensdtr. f. 1747 gift 30.01.1775 med Peder Bjørn Berentsen Ytre Rexten. Bosatt på Ytre Rexten i 1801

2. Diedrich Fæste døpt 09.10.1749 gift 26.07.1780 med Cassi Bendixsdtr.fra Kinden døpt 13.07.1757 som datter av Bendix Olsen og Helge Colbeinsdtr. De er bosatt på Indre Rexten i 1801.

3. Sophie døpt 12.09.1752, gift 25.04.1797 med enkemann Anders Jensson f.1729 Batalden. Bosatt på Batladen i 1801.

4. Sara døpt 26.07.1755 . I følge morens skifte gift med Niels Jensen. Bosatt på gården Miaasæt i Askvold i 1801.

Jørgen Heljeson ble gravlagt 20.12.1770 og Cornelske giftet seg på nytt 02.01.1778 med Johannes Samsonsen fra Hovden i Kinn. Hun ble gravlagt 01.07.1792. Det er skifte etter henne 17.09.1792. Se nede på høyre side 361a.

http://arkivverket.n...read/24197/363/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...81126680364.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, godt nytt år til deg også Aase. Nyttårsfæsten har jeg lagt bak meg, men jeg har ikke gitt meg med Fæster. Det blir sikkert noen flere av dem i år også. :lol: . Om du har anledning kan du ta en liten kikk på skiftet i innlegg 208, bare for å kontrollere at jeg ikke har oversett noen barn.

Ellers er det litt frustrerende at jeg ikke har funnet dødsfallet verken til Diedrich Alexandersen Fæster eller kona Lisbeth Jørgensdtr. Balchen. Jeg har registrert 4 barn i 1710, 1713, 1717 0g 1718 i Bergen og siden finner jeg ikke mer om dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt Nytt År, Rune, imponerende arbeid du gjør her.

Har bare delvis fulgt med i denne debatten, personene her er egentlige litt perifere i mitt slektstre.

Men hvor finner du at det er Jørgen Heljeson Fæster (innlegg 208) som gifter seg med Cornelske Christensdtr i 1746 (dom 8. p. Trin),

kirkeboken sier bare Jørgen Rexten?

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-183

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70510610257.jpg

Likeledes når barna deres døpes, far nevnes som Jørgen Rexten/Ytre Rexten og såvidt jeg kan se, er det Jørgen Andersen som gravlegges 20.12.1770, 48 år gammel.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-365

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70510610442.jpg

Jørgen Andersens skifte på Ytre Rexten i 1771 bekrefter at han var gift med Cornelske Christensdatter og hadde barna du har nevnt.

Jeg tror Cornelske giftet seg første gang med Jørgen Andersen Foss, født ca 1722, sønn av Anders Desiderussen Foss (ca 1682-1759) og Sara Elisabeth Absalonsdatter Balchen (det er kanskje etter denne Sara Fæster-tilknytningen kommer?)

Jeg har notert uten at det er kontrollert, at Sara Elisabeth Absalonsdatter Balchen kan være datter av Absalon Bærentzøn Balke (født i Gloppen) og Mette Michelsdat Krag (gift 12.1.1676 Domkirken i Bergen).

Det er helt sikkert en kobling til Fæster på Ytre Rexten, da Jørgen og Cornelskes eldste sønn Didrich døpes 9.10.1749, nevnes disse fadderne: Alexander Fæster, Jacob Desideriusen, Cornelius Østensen, Lisbeth Fæster, Anne Fæster.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-189

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70510610263.jpg

Likeledes 24.11.1761 da sønnen Anders døpes, nevnes Modeste Fæster

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=11532&idx_id=11532&uid=ny&idx_side=-297

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70510610373.jpg

Anders er ikke nevnt i skiftet etter faren, trolig død tidlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Torill og Godt Nytt År til deg også.

Det er stor mulighet for at jeg her har trukket forhastede slutninger, men jeg mener jeg ved et tilfelle så Jørgen omtalt som en Fæster. Kanskje var det navnekombinasjonen Diedrich og Fæster som villedet meg. For Jørgen og Cornelskes sønn i 1749 ble døpt Diderich Fæster.

Jeg har registrert Sara Elisabeth Absalonsen Balchen som datter av Absalon Berentsen Balchen og Mette Michelsdtr. Knag. Og det virker jo høyst plausibelt at Jørgen og Cornelske døper en datter Sara etter Jørgens mor.Jeg vet imidlertid ikke hvem som er foreldrene til Cornelske. Har du noe på henne?

Og da må jeg ut på jakt etter skjebnen til Jørgen Heljesen Fæster. I Bremanger bygdebok står det at han var utenlands i 1742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg kanskje, avhengig av når på året hun var ugift.

Jørgen og Carnilske giftet seg i Kinn Dom8 post Trin. som vel var 25.05.1746. Så dersom opplysningen om at hun var ugift er etter det tidspunktet, da er hun utelukket.

Nå var vel foreldrene til Kornelske på Mardal Christen Didrikson Wittup og Brite Aslaksdtr. Det er i så fall navn som ikke finnes blant barna til Jørgen og Carnilske i Kinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jo jeg sett flere tilfeler hvor forlovelse er inngått bare få dager før vielsen, så jeg vil ikke uten videre avskrive henne. Disse skiftene har jeg store problemer med å lese, de ar alt for tettskrevne. Men jeg antar at det er Anne Desideriussen det er skifte etter. Jeg ser også en annen dato nevnt tidlig i skiftet, 02.12.1745.

Kan du gi meg et kort resyme over hvem som er nevnt her.Hvem av Desideriussene var hun datter av og hvem var hun gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne er ikkje Desideriusdtr men Didriksdtr; dotter til Didrik Kristenson Wittrup og kona Sofie, og dermed faster til den aktuelle Karnilske.

Eg ser forresten at Jakob Floren er kausjonist ved denne vigsla - og det namnet har eg i andre skifte sett brukt om Jakob Nyttingnesholmen som nettopp er enkjemann etter Anne Didriksdtr.

Litt påfallande?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, der ser du Aase. Jeg er en mann og kan ikke ha to tanker i hodet samtidig. Og når jeg prøver på det. så går det galt :lol: . Da var det vel kanskje Anne Didrichsdtr. som var gift med Jacob Desideriussen Foss? Jeg har ikke registrert noen barn i det ekteskapet, så det var vel derfor Kornelske var nevnt i skiftet hennes.

Som sagt så vil jeg ikke utelukke denne Kornelsche. Snarere vil jeg si at det på mange måter styrker mistanken om at det er rett person du har foreslått. Om Torils oppsett i innlegg 211 er korrekt, så ble Kornelske gift med Jørgen Andersen Foss, sønn av Anders Desideriussen Foss, Jacobs bror.

Ellers kommer jeg nok snart til å ta en Fæst pause. Vi skal reise bort og blir utenlands i 7 uker, og da blir det lite eller ingen anledning til å drive med Fæst arrangementer. Men jeg har ikke avsluttet jakten. Finner jeg mer legger jeg det ut her, og det håper jeg også andre gjør om man skulle snuble over noe nytt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er hva som står i "Soga om Flora" (s. 154) om skiftet i 1746 etter Anne Didrichsdatter på Nyttingnesholmen:

til enkemannen Jakob Desideriusson og hennes arvinger:

1) Fullbroren Kristen Dirikson død, hans barn: Dirik Eide i Nordfjord, Per Mardalen Nfj., Maria Kristendtr gift med Olav Akselson Elvarbakken Nfj., Dorte g.m. lensmann Hans Bersveinson "Oisem"(?) Nfj., Sofie Kristendotter g.m. Olav Markvardson i Sandvikjinne, Ingebor ugift 35 år, Karnilske ugift 26 år

2) Halvbroren Dirik Masson, død, hans sønn Dirik 9 år

3) Fullsøster Anne Susanne Diriksdtr, enke boende på Hapstad i Førde (for henne møtte sønnen Mads Olavson Hapstad)

4) Halvsøster Anne Massdtr gift med Axel Vesnes Nfj.

5) Halvsøster Kirsti M.dtr g.m. Anders Sarsson Rød ("Rye") Nfj.

Enkemannen Jakob Desideriusson hadde en bror Lars Deideriusson som skulle ha 10 rdl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk for nye bidrag.Da fikk jeg ordnet litt opp i Wittrupene også. Hapstad i Førde går jeg utifra er identisk med Hafstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og godt nytt år !

til #184 og spørsmålet om Anne Margrethe kan være datter av Jørgen Balchen, så finner man følgende ved dåpen til Karen Kristina (Anne Margrethe og Helle Fæsters datter):

Dom: XIma post Trinit: s: Den 20 August, Døbt Helle Festers Dr Karen Kirstine kaldet fød d. 15 ejusdm om morgenen

Test: Bapt: Anders Jørgensen Balchen, Johannes Castens: Giertrud Houe, Karen Hans Dr Ryg, Abel Christens Dr Hus.

Kirkeboka mangler før dette, så det er den eneste dåpen jeg har funnet for Helle Alexanderson Fæsters barn.

Alexander Hellesen Fæster hadde forøvrig Anders og Marie Balchen som faddere da sønnen Helle ble døpt (sønnesøn av Anne Margrethe)

lenke

mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pål og Godt Nytt År til deg og dine også.

Takk for interessant bidrag. Jeg føler at det er ganske sannsynlig at denne Anne Margrethe er en Balchen. Det var åpenbart nære relasjoner mellom Fæster og Balchen folket. Ikke minst fordi de jo drev mye med det samme, handelsviksomhet og gjestgiverier.

Men det blir kanskje vanskelig å bevise at Anne Margrethe var en Balchen.

Når det gjelder Wittrup familien og skiftet i 1746 med hel og halvsøsken, så er der også skifte etter Sofie Pedersdtr. på gården Eide 17.05.1732. Det er jo kona til Diedrik Christensen Wittrup Han døde jo en gang etter 1670 så hun må jo ha giftet seg med en Mads etter det og med ham fått barna Didrik, Anne, Kristi og Agnete Madsen. Men jeg har jo de vanlige problemene med disse skiftene og får dessverre med meg bare bruddstykker. Jeg legger skiftet inn her i håp om at noen kanskje kan ta en rask titt å se hva man kommer frem til der.

http://arkivverket.no/URN:sk_read/24224/106/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-sk20081128620106.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jeg har klart å lese av skiftet:

afgangne Enchequinde Sahlig Sophie Pedersdatter --

hendes igienlevende børn og arvinger Nafnlige: Christen Didrichsen Wittrup, Didrich Madsen Lensmand udj Erdie? Skibbrede, Ane Susanne Didrichsdatter gifft med Lensmand Ola hapsand? i Sundfiord?, Ane Didrichsdatter, gifft med jacob -?- Sundfiord?, paa hvis vegne Comparerede -?-Sr Peder Schroder, Kisten Madsdatter gifft med Lars Søreide, Ane Madsdatter afgangne Lensmand Sahlig -?- Wesnæs? -?- og Agnete Madsdatter gift med Anders Rye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertelig takk igjen Pål. Jeg ser jeg ikke var langt unna i det jeg klarte å tyde. Alltid godt å få ting bekreftet. Denne lensmannen Ola det tror jeg skal være Hafstad. Og Ane Didrichsdtr. var gift med Jacob Desideriussen. Ane Madsdtr. tror jeg var gift med en Axel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider