Gå til innhold
Arkivverket

DNA-testing i slektsforskningsøyemed

Svein Arnolf Bjørndal
 Del

Recommended Posts

Og her er en lenke som sier litt om hvor store forskjeller det kan være på svartid for DNA-analyser. Gena er nok av de raskere her på berget, men også de prioriterer (og da sier det seg selv at tiden kan variere etter hvor man havner på prioriteringslisten)...

http://www.nrk.no/tr...rover-1.7700117

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg skal svare deg ang strikken vent litt hahaha :)

Hvilken test og hvilket selskap?

Du må ikke legge inn spørsmål til oss uten å gi de opplysningene vi trenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle sammen unskyld . jeg ønsker ikke og ha noe mere med dette og gjøre lars er en grei kar det vet jeg etter mine kilder . god helg og kos dere alle . Rigmor Waler jeg takker deg for alt du har hjelpt til . kos dere masse i helgen alle sammen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Da er Helen Kramer avslørt. Hun hevdet å være identisk med Loraine Allison og datter av Hudson Allison. Loraine Allison ble aldri funnet etter Titanics forlis.

Helen Kramer døde i 1992, men andre har ført saken hennes videre, og ser man på nettsiden deres, ser det ut for at de fortsetter selv om DNA viser at hun ikke tilhørte familien Allison.

Nå ser vi frem til at vårt århundres største slektsbløff, hittil, skal bli avslørt. Håper det kommer et snarlig avisoppslag med alle avsløringer i Fosse-Hohenzollern-saken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Det har meldt seg på en mann i Norgesprosjektet som har oppgitt som sin eldste kjente stamfar Guttorm Bjørnsen Nareim, Sigdal, Buskerud, 1732-84. Denne linjen ser ut til å kunne føres tilbake til den gamle ætten på Gulsvik i Flå, og så vidt jeg vet er dette den første som har testet en linje herfra. Slekten fra Gulsvik er jo ellers vidt forgrenet, så det burde vel finnes flere mannslinjer. Hvis flere med antatt mannslinje fra Gulsvik kunne tenke seg å teste, vil man kunne få bekreftet om linjene har samme genetiske opphav. Linjen til Guttorm Bjørnsen tilhører haplogruppen I1 med SNP L22+ og L813+.

Interesserte kan se på Y-DNA-resultatene på Norgesprosjektet for nærmere detaljer http://www.familytreedna.com/public/Norway/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har meldt seg på en mann i Norgesprosjektet som har oppgitt som sin eldste kjente stamfar Guttorm Bjørnsen Nareim, Sigdal, Buskerud, 1732-84. Denne linjen ser ut til å kunne føres tilbake til den gamle ætten på Gulsvik i Flå, og så vidt jeg vet er dette den første som har testet en linje herfra. Slekten fra Gulsvik er jo ellers vidt forgrenet, så det burde vel finnes flere mannslinjer. Hvis flere med antatt mannslinje fra Gulsvik kunne tenke seg å teste, vil man kunne få bekreftet om linjene har samme genetiske opphav. Linjen til Guttorm Bjørnsen tilhører haplogruppen I1 med SNP L22+ og L813+.

Interesserte kan se på Y-DNA-resultatene på Norgesprosjektet for nærmere detaljer http://www.familytreedna.com/public/Norway/

Kan en av Fekjær-slektene fra Hole være en utløper av denne mannslinjen, via Gunvald Nubsen, født 1676 i Kittilsvika, Flå, og død 1753 i Ådal?

(Linjen videre er som følger:

Tor Gunvaldsen Strande Midthaug (1703-?)

Nub Torsen Midthaug (1739-1789), flyttet fra Ådal til Ullern i Hole.

Hans Nubsen Hundstad (1780-1856)

Nils Hansen (Hundstad) Fekjær (1810-1884)

Ole Nilsen Fekjær (1843-1935), som var stamfar til en tallrik Fekjær-slekt, deriblant mange i ren mannslinje.)

Og hvem er i så fall tidligste "seriøse" stamfar? Noen kilder oppgir Sigurd Bonde Bjørnsen Gulsvik (ca. 1412-1482), men det er muligens ikke dokumentert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Min morsslekt kan på farssiden føres tilbake til Bjørn Bjørnsson Olsgard (ca. 1530-1608).

Men han kan ifølge Botolf Bakliens bok: Hallingslekter, være sønn av Bjørn Golberg.

(Se bla denne: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=9260)

Denne Bjørn Golberg, skulle visstnok være av Gulsvik-ætt på farssiden 

(Men kjenner for lite til kildene for akkurat det..)

Men det hadde uansett vært interessant å funnet ut om det kunne stemme.

Det ville da føre til at bla. slektene Grimsgaard http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Grimsgaard_(slekt)

og Widerberg http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Widerberg_(slekt) kan føre sine farslinjer tilbake til Gulsvik-ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan en av Fekjær-slektene fra Hole være en utløper av denne mannslinjen, via Gunvald Nubsen, født 1676 i Kittilsvika, Flå, og død 1753 i Ådal?

Ole Nilsen Fekjær (1843-1935), som var stamfar til en tallrik Fekjær-slekt, deriblant mange i ren mannslinje.)

Og hvem er i så fall tidligste "seriøse" stamfar? Noen kilder oppgir Sigurd Bonde Bjørnsen Gulsvik (ca. 1412-1482), men det er muligens ikke dokumentert?

Jeg skal sjekke om jeg finner Gunvald Nubsen nevnt i de to bindene av gårdshistorien for Flå som har kommet ut til nå, og som bl.a. omfatter Gulsvik.

Sigurd Bonde i Gulsvik er godt nok dokumentert som stamfar, men hvem han var sønn av, forblir spekulasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende!

Min morsslekt kan på farssiden føres tilbake til Bjørn Bjørnsson Olsgard (ca. 1530-1608).

Men han kan ifølge Botolf Bakliens bok: Hallingslekter, være sønn av Bjørn Golberg.

(Se bla denne: http://www.disnorge.no/slektsforum/viewtopic.php?t=9260)

Denne Bjørn Golberg, skulle visstnok være av Gulsvik-ætt på farssiden 

(Men kjenner for lite til kildene for akkurat det..)

Men det hadde uansett vært interessant å funnet ut om det kunne stemme.

Det ville da føre til at bla. slektene Grimsgaard http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Grimsgaard_(slekt)

og Widerberg http://www.genealogi.no/mediawiki/index.php/Widerberg_(slekt) kan føre sine farslinjer tilbake til Gulsvik-ætten.

Hvorvidt Bjørn Golberg og Sigurd Bonde i Gulsvik var beslektet på farslinjen, er vel en av de tingene som ikke lar seg bevise via tradisjonell genealogi, men en DNA-test kunne muligens gi svar på det. Men her kan det jo være feilkilder på ulike kanter.

Det beste ville nok være i første omgang å få fastslått hvorvidt den linjen som nå foreligger, gir match eller nær match med andre som på papiret med sikkerhet kan dokumentere sin mannsllinje tilbake til Gulsvik. Først når dette er fastslått, vil det være interessant å begynne å teste hypotetiske linjer. Når det er sagt, vil det selvfølgelig uansett være interessant å teste linjen tilbake til Bjørn Bjørnsson Olsgard :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorvidt Bjørn Golberg og Sigurd Bonde i Gulsvik var beslektet på farslinjen, er vel en av de tingene som ikke lar seg bevise via tradisjonell genealogi, men en DNA-test kunne muligens gi svar på det. Men her kan det jo være feilkilder på ulike kanter.

Det beste ville nok være i første omgang å få fastslått hvorvidt den linjen som nå foreligger, gir match eller nær match med andre som på papiret med sikkerhet kan dokumentere sin mannsllinje tilbake til Gulsvik. Først når dette er fastslått, vil det være interessant å begynne å teste hypotetiske linjer. Når det er sagt, vil det selvfølgelig uansett være interessant å teste linjen tilbake til Bjørn Bjørnsson Olsgard :)

Så absolutt ;)

Jeg har ikke forutsetning for å påstå noe i den forbindelse, men skal se om jeg finner denne boka "Hallingslekter" og om det faktisk kan kildemessig "bevises" at det finnes en forbindelse med Gulsvik-ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det er sagt, er det dokumentert at Guttorm Bjørnsen på Nareim stammer fra Gulsvik?

Og hvordan ser denne slektslinja ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1) Guttorm Bjørnsen Nareim, Sigdal

2) Bjørn Guttormsen Østre Kodalen, Eggedal, d. 1748

3) Guttorm Torsen Østre Kodalen, Eggedal. d. 1723

4) Tor Guttormsen Kodalen f. ca. 1595 på Gulsvik, Flå

5) Guttorm Jonsen Gulsvik, Flå (g.m. Birgit Torsdtr. Frøvoll), d. ca. 1624.

O.s.v.

Kilder: Gårdshistorien for Sigdal og Eggedal og Gårdshistorien for Flå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endret av Svein Arnolf Bjørndal
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ble borte. Jeg prøver igjen:

Iflg. gårds- og slektshistorien for Flå, bd. I, s. 331 var Gunvald Nubsens far Nub Knutsen Kittilsvika f. ca. 1643, d. 1712, fra Tolleivsgard i Nes.

Iflg. oppslag på nettet skal Nub Knutsens far være Knut Knutsen Tolleivsgard i Nes ca. 1601-ca. 1670, f. på Trøstheim i Flå. Hans far skal være Knut Knutsen Trøstheim, fra Voll i Flå (g.m. Barbro Jonsdtr. Øvre Gulsvik, så det er en Gulsvik-forbindelse her, om enn ikke via mannslinjen, så vidt vites). Hans far skal være Knut Nubsen Voll, skifte 1623, sønn av Nub, muligens Amundsen, Voll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget ble borte. Jeg prøver igjen:

Iflg. gårds- og slektshistorien for Flå, bd. I, s. 331 var Gunvald Nubsens far Nub Knutsen Kittilsvika f. ca. 1643, d. 1712, fra Tolleivsgard i Nes.

Iflg. oppslag på nettet skal Nub Knutsens far være Knut Knutsen Tolleivsgard i Nes ca. 1601-ca. 1670, f. på Trøstheim i Flå. Hans far skal være Knut Knutsen Trøstheim, fra Voll i Flå (g.m. Barbro Jonsdtr. Øvre Gulsvik, så det er en Gulsvik-forbindelse her, om enn ikke via mannslinjen, så vidt vites). Hans far skal være Knut Nubsen Voll, skifte 1623, sønn av Nub, muligens Amundsen, Voll.

Fortsetter vi denne linjen videre bakover (i følge slektsoversikter på nettet), var Nub Amundssønn Voll Tollefsrud sønn av Amund Nubssønn Tollefsrud Voll, igjen sønn av Nub Sigurdssønn Gulsvik Voll Tollefsrud, igjen sønn av nevnte Sigurd Bonde.

Jeg sluker ikke slike oversikter rått, men det hadde vært interessant å vite hvor langt bakover en har belegg for å gå, ut fra tradisjonelle genealogiske kilder. DNA-analyse blir naturligvis noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter vi denne linjen videre bakover (i følge slektsoversikter på nettet), var Nub Amundssønn Voll Tollefsrud sønn av Amund Nubssønn Tollefsrud Voll, igjen sønn av Nub Sigurdssønn Gulsvik Voll Tollefsrud, igjen sønn av nevnte Sigurd Bonde.

Jeg sluker ikke slike oversikter rått, men det hadde vært interessant å vite hvor langt bakover en har belegg for å gå, ut fra tradisjonelle genealogiske kilder. DNA-analyse blir naturligvis noe helt annet.

Det er nok mulig at slekten på Voll kan føres tilbake til Nub Sigurdsson, men jeg har aldri sett noe belegg for at han igjen skulle være Sigurd Bonde i Gulsvik. Navnet Sigurd var ett av de aller mest alminnelige i middelalderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mulig at slekten på Voll kan føres tilbake til Nub Sigurdsson, men jeg har aldri sett noe belegg for at han igjen skulle være Sigurd Bonde i Gulsvik. Navnet Sigurd var ett av de aller mest alminnelige i middelalderen.

Så vil jeg selvfølgelig tilføye at linjen tilbake til Nub Voll, samt andre Hallingdalslinjer, vil være interessant å teste, uansett om de har forbindelse til Gulsvik eller ei. Det er jo heller ikke usannsynlig at enkelte linjer er beslektet et godt stykke tilbake i tid, dvs. før vi får skriftlige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom listen over de som var testet for Y-DNA og MT-DNA i Norgesprosjektet på FTDna. Der fant jeg en av mine forfedre, Peder i Førde, Vikebygd, nå Sveio, ca 1560-1630. Hans etterkommer i ren mannslinje har testet seg og har fått Y-Dna Haplogruppe J1, som er en svært sjelden gruppe her i nord. I Norge er det to kjente blant de som har testet seg og så er det også to i Finland. Vi kjenner denne gruppen først og fremst fra Midtøsten, men der skal også være noen i sørlige Europa, bl a ii Portugal, se kartet;

J1 på www.eupedia.com

Om J1 på Eupedia ellers.

Er det noen som kjenner til andre i Norge som har testet seg og fått denne Y-DNA-gruppen?

post-133-0-18655900-1392755232_thumb.png

Endret av Arnfrid Dommersnæs Mæland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp fått mine resultater av DNA-test, så jeg er temmelig uerfaren. Her er i all fall en side med noen fine plansjer.

http://download.cell.com/AJHG/mmcs/journals/0002-9297/PIIS0002929712002042.mmc1.pdf

Det var dessverre for sent for meg å redigere innlegget fra 18.2. da jeg kom hjem i går kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det er nå sterkt nedsatt pris på FMS-testen av mtDNA, den som tester hele mtDNA-genomet: https://www.familytreedna.com/mt-dna-compare.aspx

Det er bare en slik test som har noen som helst sjanse til å kunne finne mutasjoner innenfor en genealogisk tidsramme, en HVR1 eller HVR1+HVR2-test blir altfor generell.

Jeg tror også de har salg på oppgradering til FMS nå, så de som bare har en HVR1 eller HVR1+HVR2-test fra før, bør logge seg inn på siden sin og undersøke nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider