Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Sjølv om det ikkje rokkar ved fakta tykkjer eg likevel at det må vere litt interessant å få høyre kva folk lokalt har "visst" om saka, og då særleg dersom det har vore skrive om dette for mange år sidan, slik Øyvind nemner. Dermed får ein dokumentert ei god historie, som trass alt er ein del av livet til Anders.

Elles må det vere verkeleg spennande å få sjå dokumenta som Yngve nemner ovanfor (#354), sidan dei fortel hans verkelege historie om ein vanskeleg barndom og oppvekst, ei historie som sikkert ikkje var så enkel å snakke om. Det var kanskje enklare å seie at han var barn av Wilhelm enn å snakke om foreldra, som han ikkje kom overeins med. Med tanke på all den nye kunnskapen de har fått om bestefar dykkar trur eg denne debatten har ført fram til noko positivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er 2 dødsannonser ,disse er lagt ut tidligere en fra familien og en fra slekt

Den "perifere" dødsannonsa vart lagd ut av Jan Harald tidleg i tråden, men vart seinare fjerna. Den andre dødsannonsa har så vidt eg veit ikkje blitt lagd ut før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med både Donald og ??? i slekta så har det lett for å bli litt rot. (Jeg anmoder også om at forumets regler følges, med fullt navn.)

Eg likte avataren, sjølv om det vart litt mykje kvakk kvakk. :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den "perifere" dødsannonsa vart lagd ut av Jan Harald tidleg i tråden, men vart seinare fjerna. Den andre dødsannonsa har så vidt eg veit ikkje blitt lagd ut før.

Her er ihvertfall begge dødsannonsene

post-4856-0-62867800-1379939423_thumb.jpg

post-4856-0-86674200-1379939445_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle dere som har vært med på denne debatten og som har kommet med mange gode innspill i en særdeles vanskelig og spennende sak for familien.

Har derfor bestemt og lage en gjennomgang av saken fra mitt personlige ståsted:

Som kjent så kom jeg inn i familiesaken her i fjor vår, bakgrunnen min var som jeg har fortalt tidligere vår familiehistorie samt de undersøkelser som hadde vært gjort.

Å skaffe bevis i denne saken har vært ytterst krevende, så historien vår er i store deler basert på indisier. Så lenge arkivets medlemmer ikke mener at levende vitner ikke er bevis.

Jeg vil gjøre en ting helt klart denne saken er ikke en ny Køhler sak, da den var basert på bevisst feilformidling eller på godt norsk svindel.

Nb. Når jeg kom inn i saken hadde jeg ikke peiling på verken når bestefar var født eller om keiserens bevegelser, så ingenting er tilpasset dette fra min eller andre sin side.

Vår påstand: Anders Elias Fosse er født i april 1905. Dette er ikke basert på rykte men på en hel families hukommelse og feiring av bursdager. Forsterket av nylig fremhentede dødsannonser.

Kirkeboka har Anders Eliassen født 10.04.06. og døpt i juni. For øvrig så er det de som mener at han ikke kom til Fosse gård før han var en 4-5 år.

Hele saken står og faller på om han er født av ekteparet Karen og Elias Andersen Fosse eller ikke.

Det er ingen tvil at de står som foreldre, det har jeg vært klar over lenge. Men som kjent så har Anders Elias og andre sagt at han aldri har vært det. Men at han ble delvis tatt vare på av Karen og at han hadde kontakt med Elias når han budde i Bergen.

Alt dette er nå skrevet mange ganger her på forumet fra vår side.

Det som ikke er skrevet er at fremdeles etter over hundre år blir påstått at Keiseren har vært på Fosse gård flere ganger. Dette er ting vi selv kun hadde hørt antydninger om inkludert meg selv i 98.

Johannes H Fosse tidligere ordfører har nå vært besøkt, men som mange i denne saken er de forsiktig med å uttale seg skriftlig. Men i all anstendighet har han sendt følgende E-post, dette er for oss en ytterligere bekreftelse i sammen med videoopptaket som er gjort. Uansett er dette selvsagt indisier men underbygger at vi ikke har funnet opp denne historien på eget grunnlag.

From: Johannes H Fosse

Sent: Friday, September 20, 2013 7:15 PM

To: jharaldf@online.no

Subject: Keiser Wilhelm

Hei - og takk for besøk i dag.

(Me snakka om korleis kan rykta gå om at ein son av keiser Wilhelm vaks opp på Fosse i Meland. Kunne det ha hendt at Karen Marie var i Hafslo ein tur - eller på eit av hotella i Sogn, og slik møtte keisaren, og kom tilbake til Fosse, og fødte ein son ? )

Det er fortalt av Severin Fosse, f. 1889, at det var nokon som meinte at keisaren hadde ein son som heldt til på Fosse, og at keisaren besøkte han. Han kom med båt til Fossesjøen. og gjekk på ein sti frå kaien og opp til øvre Fosse.

BA har skrive at foreldra til Anders Elias prøvde å halda guten skjult for omverda på ymse stader - på Røyset Fjordhotell, ved Fana fjellet og i Bergen.

Knut Fosse, f.1894 frå Almo, besøkte Severin Fosse ein gong, og if niesa hans, Anny Mathisen, hadde Severin fortalt om keisaren sitt besøk med tilknytning til ein gut på Fosse.

Dette er det eg har høyrt og info om Keiser Wilhelm sin tilknytning til Fosse.

Lykke til med arbeidet ditt.

Merd vennleg helsing

Johannes H. Fosse ES. (Eg har ikkje fått lese gjennom det eg har skrive, med atterhald av ordfeil o.l.)

Når vi begynte denne saken så var ett av de første spørsmålene vi fikk fra Tyskland blodtypen. Den hadde vi også merkelig nok innertier på. Så om dette skulle være en oppdiktet historie for å trøste ett barn som hadde det vanskelig på en Storgard på Vestlandet så er det jo i hvert fall morsomt at bestefar ble utstyrt med samme blodtype. Bare det i seg selv bør jo få noen til å tenke følgende: Kan denne saken være riktig?

Jeg har ikke gått innpå hva vi sitter med fra Tyskland, jeg er ikke i tvil om at noen har visst noe der også. Siden vi etter å ha lagt frem saken ble tatt på alvor. Med sågar nytt etternavn og en mottakelse i Doorn som er mer enn unik aleine.

Nå avventer vi saken for øvrig til Y-DNA er analysert ( innsendt for en uke siden) samt at vi skal snu opp ned noen arkiver til for å se om en av Jentene på Gården kan ha blitt uønsket gravid. Eller så enkelt at Karen var moren.

Enkelte mener at det er gått prestisje i saken fra vår side: Selvsagt vil det være kjedelig om vi tar feil,så lenge vi har vårt på det tørre så er dette ikke noe problem. Selv med tanke på at media kan tviste det negativt til.

Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare nevne at en blodtype i AB0-systemet ikke arves på en slik måte som man kanskje kan få forståelsen av over. Denne delen av blodtypen (om man kan si det slik) arves med "enkel" Mendelsk arv. Slik at hvis en person er AB, så har han/hun arvet sin A fra en av foreldrene, og sin B fra den annen.

Blodtype 0 er recessiv, slik at f.eks. både A0 og AA gir blodtype A, tilsvarende B0 og BB gir blodtype B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere finner ut av dette, man vil jo gjerne vite hvem man er etterkommer av. Priser meg lykkelig over at jeg er vokst opp med min egen oldemor og ikke er i tvil om eget opphav. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til alle dere som har vært med på denne debatten og som har kommet med mange gode innspill i en særdeles vanskelig og spennende sak for familien.

Har derfor bestemt og lage en gjennomgang av saken fra mitt personlige ståsted:

Som kjent så kom jeg inn i familiesaken her i fjor vår, bakgrunnen min var som jeg har fortalt tidligere vår familiehistorie samt de undersøkelser som hadde vært gjort.

Å skaffe bevis i denne saken har vært ytterst krevende, så historien vår er i store deler basert på indisier. Så lenge arkivets medlemmer ikke mener at levende vitner ikke er bevis.

Jeg vil gjøre en ting helt klart denne saken er ikke en ny Køhler sak, da den var basert på bevisst feilformidling eller på godt norsk svindel.

Nb. Når jeg kom inn i saken hadde jeg ikke peiling på verken når bestefar var født eller om keiserens bevegelser, så ingenting er tilpasset dette fra min eller andre sin side.

Vår påstand: Anders Elias Fosse er født i april 1905. Dette er ikke basert på rykte men på en hel families hukommelse og feiring av bursdager. Forsterket av nylig fremhentede dødsannonser.

Kirkeboka har Anders Eliassen født 10.04.06. og døpt i juni. For øvrig så er det de som mener at han ikke kom til Fosse gård før han var en 4-5 år.

Hele saken står og faller på om han er født av ekteparet Karen og Elias Andersen Fosse eller ikke.

Det er ingen tvil at de står som foreldre, det har jeg vært klar over lenge. Men som kjent så har Anders Elias og andre sagt at han aldri har vært det. Men at han ble delvis tatt vare på av Karen og at han hadde kontakt med Elias når han budde i Bergen.

Alt dette er nå skrevet mange ganger her på forumet fra vår side.

Det som ikke er skrevet er at fremdeles etter over hundre år blir påstått at Keiseren har vært på Fosse gård flere ganger. Dette er ting vi selv kun hadde hørt antydninger om inkludert meg selv i 98.

Johannes H Fosse tidligere ordfører har nå vært besøkt, men som mange i denne saken er de forsiktig med å uttale seg skriftlig. Men i all anstendighet har han sendt følgende E-post, dette er for oss en ytterligere bekreftelse i sammen med videoopptaket som er gjort. Uansett er dette selvsagt indisier men underbygger at vi ikke har funnet opp denne historien på eget grunnlag.

From: Johannes H Fosse

Sent: Friday, September 20, 2013 7:15 PM

To: jharaldf@online.no

Subject: Keiser Wilhelm

Hei - og takk for besøk i dag.

(Me snakka om korleis kan rykta gå om at ein son av keiser Wilhelm vaks opp på Fosse i Meland. Kunne det ha hendt at Karen Marie var i Hafslo ein tur - eller på eit av hotella i Sogn, og slik møtte keisaren, og kom tilbake til Fosse, og fødte ein son ? )

Det er fortalt av Severin Fosse, f. 1889, at det var nokon som meinte at keisaren hadde ein son som heldt til på Fosse, og at keisaren besøkte han. Han kom med båt til Fossesjøen. og gjekk på ein sti frå kaien og opp til øvre Fosse.

BA har skrive at foreldra til Anders Elias prøvde å halda guten skjult for omverda på ymse stader - på Røyset Fjordhotell, ved Fana fjellet og i Bergen.

Knut Fosse, f.1894 frå Almo, besøkte Severin Fosse ein gong, og if niesa hans, Anny Mathisen, hadde Severin fortalt om keisaren sitt besøk med tilknytning til ein gut på Fosse.

Dette er det eg har høyrt og info om Keiser Wilhelm sin tilknytning til Fosse.

Lykke til med arbeidet ditt.

Merd vennleg helsing

Johannes H. Fosse ES. (Eg har ikkje fått lese gjennom det eg har skrive, med atterhald av ordfeil o.l.)

Når vi begynte denne saken så var ett av de første spørsmålene vi fikk fra Tyskland blodtypen. Den hadde vi også merkelig nok innertier på. Så om dette skulle være en oppdiktet historie for å trøste ett barn som hadde det vanskelig på en Storgard på Vestlandet så er det jo i hvert fall morsomt at bestefar ble utstyrt med samme blodtype. Bare det i seg selv bør jo få noen til å tenke følgende: Kan denne saken være riktig?

Jeg har ikke gått innpå hva vi sitter med fra Tyskland, jeg er ikke i tvil om at noen har visst noe der også. Siden vi etter å ha lagt frem saken ble tatt på alvor. Med sågar nytt etternavn og en mottakelse i Doorn som er mer enn unik aleine.

Nå avventer vi saken for øvrig til Y-DNA er analysert ( innsendt for en uke siden) samt at vi skal snu opp ned noen arkiver til for å se om en av Jentene på Gården kan ha blitt uønsket gravid. Eller så enkelt at Karen var moren.

Enkelte mener at det er gått prestisje i saken fra vår side: Selvsagt vil det være kjedelig om vi tar feil,så lenge vi har vårt på det tørre så er dette ikke noe problem. Selv med tanke på at media kan tviste det negativt til.

Mvh Øyvind

Jeg syns ikke det er så mye som skiller sakene.

Både i Køhler saken og i Fosse saken, er det etterkommerne som prøver å bevise at forfaren var en annen/har andre foreldre.

Etterkommerne etter litografen; Alexander Hugo Køhler på grunnlag av en almanakk hvor Køhler (i korte trekk) hadde skrevet ned ting som indikerte at han var den forsvunne Johann Orth (f. 1852) – (tremenning av keiser Franz Joseph), og familiehistorier hvor det forekom slott og store haver, samt uttalelser Køhler hadde kommet med under sykdom.

Etterkommerne etter fiskehandler og ferjefører; Anders Elias Fosse – (påstått sønn av keiser Wilhelm II) på grunnlag av familiehistorie, rykter og det Anders Elias Fosse angivelig selv skal ha sagt til familien.

Både A. H. Køhler f. 22.januar 1861 og A. E. Fosse f. 10.april 1906, brukte begge sine korrekte fødselsdatoer og titler i alle dokumenter da de levde, og begge oppga hvem foreldrene deres var.

Felles for dem begge er at INGEN av dem gjorde noe for å bevise noe annet mens de levde.

Hovedpersonene selv har jo ingen mulighet til å uttale seg, men en ting synes ganske så sikkert; at de ikke hadde det så enkelt i oppveksten og/eller skjulte ting de ikke var så stolt av.

Etterkommerne etter Køhler reiste etter invitasjon fra borgermesteren i Gmunden til Gmunden i Østerrike og etterkommerne etter Fosse reiste etter invitasjon til Doorn i Nederland.

I begge sakene sier etterkommerne at det ikke handler om penger, men personlig syns jeg det skinner igjennom at det dreier seg om titler og tilhørighet til navn og slekter de ikke har tilhørighet til.

Minner om innlegg 354 av Yngve Nedrebø:

13. september 1927 møtte han på Minde politistasjon og avgav bl.a. følgende forklaring:

"Anders Andersen Fosse, f. 10/4 1906 i Alværsund, norske, gifte forældre skredder Elias Fosse og hustru Karen, døpt i Alværsunds kirke, konfirmert i Brudviks kirke, fiskehandler, bopæl i Capt. Dreyers hus på Minde". Han fortalte om oppholdet på Ulfsnesøy: "var anbragt på Olsnesøen fra han var 13 til han var 15 år". Det framgår også av papirene hvorfor han var plassert der, og saksmappen forteller om en rekke andre tildragelser der han hadde spilt en sentral rolle. Dette kan familien selvsagt få gjøre seg kjent med, om de ønsker.

Alle opplysningene som Anders Elias Fosse gir her på på Minde politistasjon, stemmer 100% overens med det som er fremkommet tidligere.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iløpet av de ca 20 årene keiser Wilhelm besøkte vestlandet ble der altså kun født ett guttebarn på Fosse, så hvis keiseren hadde en sønn der så må det være han som er født i 1906. Til tross for at keiseren ikke besøkte Norge i 1905.

Ja selvfølgelig !!!

Nå er jeg overbevist!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iløpet av de ca 20 årene keiser Wilhelm besøkte vestlandet ble der altså kun født ett guttebarn på Fosse, så hvis keiseren hadde en sønn der så må det være han som er født i 1906. Til tross for at keiseren ikke besøkte Norge i 1905.

Ja selvfølgelig !!!

Nå er jeg overbevist!!!

Nei det er født flere Guttebarn på den gården formoder jeg, men ikke mange. Helt uavhengig av Keiserens reisrute så mener vi at han var født i 1905. Men som kjent det er bortimot umulig å bevise. Selv om han selv og familien i 2 generasjoner mener det samme. Også for 30 år siden . ( viser til dødsannonsene) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere en sak litt lenger opp her, men når grensene for anstendighet blir overtrådd så må jeg. (men personlig syns jeg det skinner igjennom at det dreier seg om titler og tilhørighet til navn og slekter de ikke har tilhørighet til). Da kan jeg for egen del og mine nærmeste berolige deg med at du feil . At du langt på vei hentyder at vår Bestefar var kriminell beviser at du dessverre ikke har gode hensikter , og viser at denne saken har forlatt all anstendighet for enkelte. Jeg kan trøste deg med at vi vet det vi trenger å vite fra hans voksne del av livet, og at det ikke har vært noe lett liv. Men vi tillater ikke at han blir svertet 30 år etter sin død. Det vi ønsket når vi startet her var å finne moren, vi tror vi har det og jobben vår blir å bevise det. Men når en av debatt deltakerne har begynt å slå nedenifra og kommer med søppel så har vi ikke mere å tilføre. Da er det på tide å stille spørsmål om motivene.

Vi er selv fullt klar over at dette er og vil være en vanskelig sak å bevise, og hadde jeg selv kommet utenfra og sett inn så hadde jeg også tvilt. Noe vi på innsiden har gjort mange ganger , men det merkelige er at selv om saken er merkelig. Så har vi fått uvurderlig hjelp av flere her på arkivet, mer enn noen aner , vi har faktisk fått en god del ledetråden som gjør at vi kommer videre. Takk til de av dere som har hjulpet oss , vi kommer tilbake når vi har fått snudd noen steiner og fått noen svar som vi venter på.

Smil Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind, så vidt jeg ser det har hverken Rigmor eller noen andre hentydet at Anders Elias var kriminell !?

Dersom du mener det hun skrev om politistasjonen så henviste hun kun til et dokument som Yngve Nedrebø nevnte i innlegg #354 - skrevet 21. sept. 2013, kl. 06:17. Og nå er det jo slik at Yngve Nedrebø på Statsarkivet i Bergen "sitter" på alle dokumenter som er bevart. Han skrev i det nevnte innlegget at Statsarkivet i Bergen har en rekke dokumenter ang. Anders Elias - så hvorfor ikke se på dem? (dersom dere ikke allerede har gjort det).

Jeg synes også at "tonen" i en del innlegg her ikke er god. Men jeg kan dog ikke se/lese at det er blitt hevdet at Anders Elias var kriminell.

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde egentlig ikke tenkt å kommentere en sak litt lenger opp her, men når grensene for anstendighet blir overtrådd så må jeg. (men personlig syns jeg det skinner igjennom at det dreier seg om titler og tilhørighet til navn og slekter de ikke har tilhørighet til). Da kan jeg for egen del og mine nærmeste berolige deg med at du feil . At du langt på vei hentyder at vår Bestefar var kriminell beviser at du dessverre ikke har gode hensikter , og viser at denne saken har forlatt all anstendighet for enkelte. Jeg kan trøste deg med at vi vet det vi trenger å vite fra hans voksne del av livet, og at det ikke har vært noe lett liv. Men vi tillater ikke at han blir svertet 30 år etter sin død. Det vi ønsket når vi startet her var å finne moren, vi tror vi har det og jobben vår blir å bevise det. Men når en av debatt deltakerne har begynt å slå nedenifra og kommer med søppel så har vi ikke mere å tilføre. Da er det på tide å stille spørsmål om motivene.

Vi er selv fullt klar over at dette er og vil være en vanskelig sak å bevise, og hadde jeg selv kommet utenfra og sett inn så hadde jeg også tvilt. Noe vi på innsiden har gjort mange ganger , men det merkelige er at selv om saken er merkelig. Så har vi fått uvurderlig hjelp av flere her på arkivet, mer enn noen aner , vi har faktisk fått en god del ledetråden som gjør at vi kommer videre. Takk til de av dere som har hjulpet oss , vi kommer tilbake når vi har fått snudd noen steiner og fått noen svar som vi venter på.

Smil Øyvind

Ingen har påstått at din bestefar var kriminell! Dette er en overreaksjon fra din side. Som Britt Frank skriver, så henviser Rigmor Waler til et innlegg (nr. 354) av statsarkivar Yngve Nedrebø, som altså skriver følgende:

13. september 1927 møtte han på Minde politistasjon og avgav bl.a. følgende forklaring:

"Anders Andersen Fosse, f. 10/4 1906 i Alværsund, norske, gifte forældre skredder Elias Fosse og hustru Karen, døpt i Alværsunds kirke, konfirmert i Brudviks kirke, fiskehandler, bopæl i Capt. Dreyers hus på Minde". Han fortalte om oppholdet på Ulfsnesøy: "var anbragt på Olsnesøen fra han var 13 til han var 15 år". Det framgår også av papirene hvorfor han var plassert der, og saksmappen forteller om en rekke andre tildragelser der han hadde spilt en sentral rolle. Dette kan familien selvsagt få gjøre seg kjent med, om de ønsker.

Er det ingen i familien som har kontaktet Statsarkivet i Bergen/Yngve Nedrebø for å få se de omtalte papirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Frank H. Johansen skrev 11 September 2013 - 23:15:

Jeg kan ennå ikke se at det har kommet noe fornuftig svar på disse spørsmålene. Det har vært gjort et par forsøk på å svare:

1) "den tyske monarchisten sammen med Prins Georg" er gitt som svar. Hvem er "den tyske monarchisten"? (Jeg har googlet "W Kloth", men fant bare en teppehandler i Hamburg).

Var dere faktisk inne i selve mausoleet, eller bare på utsiden?

Kan dere legge fram en invitasjon fra Prins Georg Fredrich av Preussen?

2) (skal være 3) "Ludwig er fetteren til Prins Georg". Det finnes en fetter av prins Georg Friedrich som i monarkistiske kretser kalles "SKH Prinz Christian Ludwig von Preussen". Hvorfor kaller spanskekongen ham da for Prins Ludwig av Østpreussen?

De andre spørsmålene står fortsatt ubesvart.

mvh FHJ"

A,t dette skal du få svar på

Når kan jeg vente svarene, da?

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smil Øyvind

Som det er blitt påpekt av Britt Frank og Oddbjørn Johannesen, så gjenga jeg innlegg 354 av Yngve Nedrebø:

13. september 1927 der Anders Elias Fosse møtte på Minde politistasjon og avgav bl.a. følgende forklaring:

Alle opplysningene som Anders Elias Fosse gir her på på Minde politistasjon, stemmer 100% overens med det som er fremkommet tidligere.

Her gjengir han jo selv de faktiske forhold om seg selv:

Anders Elias Fosse født 10.april 1906 i Alværsund, av gifte foreldre; skredder Elias Fosse og hustru Karen, døpt i Alværsunds kirke, konfirmert i Brudviks kirke, fiskehandler og han fortalte om oppholdet på Ulfsnesøy: "var anbragt på Olsnesøen fra han var 13 til han var 15 år".

Hvorfor skulle han lyve om det til politiet?

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg hatt et hyggelig møte med Jan Harald, og har orientert ham om det materialet som ligger ved Statsarkivet om Anders Elias Anderssen Fosse. Han har vist meg bilder, filmer og liste over kontakter.

Jordmorprotokollen har dessverre ikke latt seg finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riksarkivet har en kilde fra Statistisk sentralbyrå : Folkemengdens bevegelse.

Alle fødte barn i Norge skulle innrapporteres der

Det var jordmødre og helseråd som gjorde det

Kanskje det kan finnes noe der......f.eks.fødte gutter 1905-1906

Materialet er sortert på fylke/sogn/prestegjeld

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med jevne mellomrom dukker det opp personer som hevder at de har andre forfedre enn de som virkelig kan bevises å være deres rette forfedre og det provoserer meg.

Jeg tror bare ganske enkelt IKKE på historien og jeg forholder meg kun til det som kan bevises og kildebelegges.

Det er bare rykter/vandrehistorier som gjengis om at; ”noen har hørt”, ”har blitt fortalt”, ”trodd” eller ”ment” at keiser Wilhelm hadde en sønn på Øvre Fosse og at keiseren skal ha vært og besøkt denne sønnen.

Om de som videreformidler slike rykter/vandrehistorier jobber bak kassa på Rimi eller har stilling i kommunehuset spiller ingen rolle og er meg revnende likegyldig, så lenge ikke noen av de har konkrete bevis å legge fram.

Det blir som med H. C. Andersens eventyr om fjæra som ble til 10 høns, det blir gjerne lagt til og trukket fra litt underveis og eskalerer på slutten.

Det er vel også på sin plass å nevne at det i tidligere tider foregikk heksebrenning, og at det uskyldige offeret ble brent på grunn av rykter.

Øyvind Fosse skriver at: ”Å skaffe bevis i denne saken har vært ytterst krevende, så historien vår er i store deler basert på indisier. Så lenge arkivets medlemmer ikke mener at levende vitner ikke er bevis”.

Levende vitner til hva da? Hva var nålevende vitner vitne til i 1904-1905-1906 og hva kan de ”bevise”? At keiseren skal ha hatt et utenomekteskapelig forhold? Hvem var til stede?

Derfor svarte jeg ganske tidlig at dere begynte å nøste i feil ende!

Det bør dere vel også innse etter hva som har kommet fram her og det at Anders Elias gjennom hele livet, selv forteller at han ble født 10.april 1906.

Dere visste at Anders Elias står oppført som sønn av de døvstumme foreldrene Elias Andersen Fosse og Karen Marie Christophersdatter Sviggum og at han ble døpt 17. juni 1906. men dette finner dere ikke som bevis for at de var hans foreldre,

Dere ville ganske enkelt ikke godta hans rette foreldre, da disse ifølge dere skal være keiser Wilhelm II og ei tjenestejente Sofie fra gården Øfstebø.

Keiser Wilhelm var ikke i Norge i 1905, så da passer det vel bedre om det blir omgjort til at Anders Elias Fosse ble født 10.april 1905.

Det viste seg også veldig tidlig at dere blandet sammen ting i historien, hvor Anders Elias Fosse skal ha blitt satt bort eller adoptert bort til det døvstumme ekteparet Severina og Gustav Fosse, som hadde en gård på Øvre Fosse på Halsnøy i Kvinnherad og Øyvind Fosse sier til BA; at dere har fått bekreftet fra flere steder at keiseren dro hit for å se til gutten.

Severina Andersdatter Fosse var søster til Anders Elias far; Elias og ingen av de er det noen anmerkninger ved om at de skulle være døvstumme.

Deretter følger Anna Sophie, en annen søster av Anders Elias far; Elias, som ble gift til Øfstebø i Fana.

Deretter kom det sammenblandinger om tjenestejenta Sofie fra Sogn, født 1884 i USA og kommet fra nr 51 Øvstebø. - Tjenestejente Sofie fra gården Øfstebø født 1884 på Øvstebø gnr.51 i Skånevik ble det redegjort for og hun ble utelukket som mor til Anders Elias, da hun i perioden 1900-1908 befant seg i Amerika..

Det er ellers også mange store sprik i uttalelsene, som ikke gjør det noe mer troverdig.

Det er vel ikke så unaturlig at familien for enkelhetsskyld skriver at Anders Elias Fosse døde 77 år gammel, når han døde bare 9 dager før sin fødselsdag..

Øyvind Fosse skriver videre at: ”Jeg vil gjøre en ting helt klart denne saken er ikke en ny Køhler sak, da den var basert på bevisst feilformidling eller på godt norsk svindel”.

Han synes dypt sjokkert over at jeg kan uttale at det dreier seg om titler og navn og slekter som de ikke har tilhørlighet til.

Jeg synes vel det er en ganske så bastant påstand å kalle Køhler saken ” bevisst feilformidling eller på godt norsk svindel”, for i likhet med dere, så trodde jo også etterkommerne etter Alexander Hugo Køhler på historien om sin forfar og at han var erkehertug Johann Orth. Hva gjør deres sak annerledes enn etterkommerne etter Køhler?

Det blir hevdet både i Køhler saken og i Anders Elias Fosse saken at det ikke dreier seg om penger.

Da har jeg spurt meg selv: Hva dreier dette seg ellers om, eller hva kan det synes som? Hva står vi igjen med da? – Jeg finner bare et svar, navnet og titler.

Etterkommerne etter Køhler kalte seg Salvator, men i sannhetens lys, kun privat og de omtalte seg selv som erkehertuginne, prins og prinsesse, men også dette i sannhetens lys, kun privat.

Etterkommerne etter Anders Elias Fosse har tatt i bruk navnet Hohenzollern, som de hevder å ha fått tillatelse til (uten von), og på nettet er det funnet den ene tittelen mer storslått enn den andre: Hans Kongelige Høyhet Grand Prince Øyvind Fosse von Hohenzollern, Prinz, ”Prinsesse, Prinz av Preussen etc. Samt at en forlovede til en av etterkommerne kaller seg Hohenzollern. – En kan vel ikke ta dette navnet i bruk med mindre en er gift!

Jeg har ofte spurt meg selv: Hvorfor i all verden skapte Køhler og Fosse forestillinger for etterkommerne at deres bakgrunn var en annen enn den var? Svaret ble med dem i graven og det blir bare gjetninger tilbake, men fellestrekket blir stående om at de sikkert ikke hadde det så lett under oppveksten.

Like ofte har jeg spurt meg selv: Hvorfor gjorde de ikke noe med det mens de var i live og hadde muligheten til det, om det de hevdet var sant?

Og jeg svarer meg selv; fordi de visste om sin egen bakgrunn. - En bakgrunn som de helst ville male skjønnere enn den opprinnelig var?

Jeg har ingen som helst agenda, motiv, hensikt eller grunn til å ”sverte” Anders Elias Fosse i så måte, men mener at i likhet med Køhler, så er begge to gjort rede for fra fødsel til død.

Jeg står fast på at det er hva kildene forteller oss, som vi må forholde oss til og IKKEe hva en hel bygd måtte gå å prate om og overbringe videre til neste generasjon.

Jeg skjønner at jeg ikke stiller høyt i kurs, fordi jeg stiller spørsmål og kommer med kritikk, men jeg står inne for hva jeg sier og skriver. Ikke tillegg meg mer enn det!

Jeg har ikke rakket ned på bestefaren deres, eller kalt han kriminell og så får jeg håpe at besøket på arkivet vil gi dere flere svar,

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne saken har surret og gått i en måned nå, uten at noe nytt har kommet frem. Kun nye historier, folk som husker at andre har hørt eller sagt, men ingen beviser. Jeg håper egentlig at tråden nå kan få hvile til man har kommet til en konklusjon som er begrunnet i noe annet enn folkesnakk og velkomstbrev.

Hvis nå jordmorprotokollen ikke er å finne, så er det vel kun DNA som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

For å se på en påstand, innlegg har blitt forandret underveis i debatten, om feil i kirkebøker:

Min mening:

1.1905 Norge fritt fra Sverige

2.Tror noen at Keiser Wilhelm 2 har mulighet til å forandre i kirkebøker i et fritt Norge?

3. Kirkebøkene: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2979

og: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=5199

måtte i så fall delvis skrives på nytt.

Disse ser ut til å være ført kronologisk.

Tviler på at keiseren fikk prest og klokker til å skrive så mye på nytt.

En annen ting: Mor til Anders Elias som dør i 1928 Neevengårde/Sandv.Sykehus uten kjente etterlatte?

Fant ikke innlegget i farten. Hvordan var hun? Hva vites om henne? Kan hun ha påvirket sin sønn?

Dette er bare en måte å se ting på fra min side.

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det virkelig hensiktsmessig å repetere om og om igjen hvor mye skepsis (inkl. min egen) som hersker i forum om dette tema? Er ikke alt allerede skrevet mer enn en gang? Kan vi ikke bare avvente resultat av DNA og hva Jan Haralds besøk på SAB eventl. kan bidra til ny „bevislast“?

Personlig tror jeg at Øyvind vil holde oss oppdatert så snart fam. Fosse vet noe nytt.

Vennlig hilsen Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå at denne diskusjonen har kommet fullstendig ut av kontroll. Her kommer det bare flere ondsinnede påstander.jeg gjentar for ente gang. Årskaken til vi er på arkivet er som følger: å finne ut sannheten. Ingen av oss har noen annen holdning . Til slutt. Ingen i denne familie har fabrikert bevis, tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.