Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Jeg skjønner godt at det må være frustrerende å få helt andre opplysninger enn det en selv har gått og trodd på et helt liv.

Hvorfor Anders Elias sa dette, kan vel nettopp ha forbindelse med at barndommen kanskje ikke var så veldig god og lett for han. Men det vil dere jo aldri få svar på, for grunnen tok han med seg i graven.

Dere er ikke de eneste og derfor trakk jeg fram sammenligningen med Køhler. De var også overbevist om noe annet enn det som var tilfelle.

Så lenge det ikke finnes fnugg av bevis for at dere er etterkommere etter keiseren, så blir det vel hva kildene forteller oss som må være det avgjørende i denne saken.

Jeg prøvde kanskje å vekke dere på en litt brutal måte, men tror vel det er lurt å innse at historien som Anders Fosse fortalte, ikke medførte riktighet og for alltid vil være et ubesvart spørsmål.

Sørgelig, men sant. Det hadde vært moro om historien var sann og jeg har ingen problemer med å forstå at dere føler dere grundig lurt. Hvem ville ikke det?

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

 

Det kan jo også tenkes at det er andre i nærmiljøet eller i slekta som har innbilt Anders Elias at han hadde et annet opphav enn de døvstumme foreldrene - kanskje for å trøste ham, og at han slik sett selv har vært i god tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg fortsatt ikke forstår er: har Hohenzollern-familien gitt tillatelse til at fa. Fosse kan bruke Hohenzoller-navnet kun basert på indisier og p.g.a. muntligere uttalelser? Dersom det ikke finnes skriftlige bevis - hvilke indisier er det så som foreligger?? Noe må jo prinsen eller Hohenzoller ha hatt for å at dere skulle bli godkjent som Hohenzollern?

 

Jeg skjønner at dere mener at kirkebøkene er feile - men da må dere jo vel ha noe i hånden som kan vise at de er feile?

 

Først nå ser jeg at overskriften er forandret - igjen. Nå vil dere vite hvem oldemor er. Hvem er da ment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en lang historie, som flere her har påpekt så er det gjort feil fra vår side fra begynnelsen av. Historien vi baserte saken på med de vi kommuniserte med fra Tyskland og Spania , var vår familie historie. Samt et en av slektningene mine hadde leid inn en slektsgransker for ca 10- 11 år siden . Ikke bare for å finne denne siden men begge sider av sin familie.

 

Han hadde da kontaktet Georg Friedrich direkte og fikk da endel spørsmål som ble besvart. Videre gikk denne saken med daglig kommunikasjon ( med flere av våre familiemedlemmer) frem til at det kulminerte med det berømte brevet fra Spania.

 

Jeg gjorde øyeblikkelig den sjekken jeg kunne gjøre og fikk verifisert at Spansken var helt korrekt , samt noen fant ett annet original brev fra Rey Juan Carlos I som ble sjekket opp mot vårt. Videre hadde jeg ett møte i Spania med budbringeren, i sammen med en spansktalende Jurist . Der jeg stilte de spørsmål jeg kunne, vi mente begge to at det ikke var noe feil i historien. Forøvrig møtte jeg budbringeren flere ganger i løpet av i fjor sommer , alene og sammen med hennes sønn. Hun arbeidet for Casa Ducal eller hva det nå heter. Jada vi anså brevet som ett hyggelig brev fra Spanske kongen og med øvrig informasjon vi hadde fått. Så fikk vi en klar holdning som støttet att vår historie stemte og at det fantes informasjon om dette i arkivene. Selv da var jeg skeptisk og kunne ikke skjønne hvorfor ikke Georg Friedrich selv kunne verifisere oss.Nå tyder det helt klart på at det er andre i hans slekt som har gjort det. Jeg tror en av debattantene her, traff spikeren på hodet,med hvem vi realiteten har kommunisert med. Men jeg fikk en melding fra Georg ( eller noen som utga seg for å være han) om at han aksepterte oss.

På en måte så ser det ut som om han har hatt døren på gløtt for oss, med tanke på den fantastiske mottakelsen enkelte av våre familiemedlemmer fikk i Doorn. den kan ikke være godkjent av andre enn han.

Flere av oss har også reelle familiemedlemmer som venner på FB både under pseudonym og med ekte navn. Det er ikke en av de som har stilt spørsmål om etternavnet våres, tvert i mot . Flere har ønsket oss velkommen i slekta . Så til navnet: Navnet Hohenzollern er ett beskyttet navn. En normal navnendring tar normalt 1 - 2 uker om det ikke er noen andre grunner. Jan Harald ble etter ca. 6-7 uker oppringt fra folkregisteret og fikk beskjed om at navnet var godkjent i Tyskland,. Så etter 2 måneders venting kunne han ta navnet Fosse Hohenzollern. Kun i den kombinasjon. Vi hadde fått beskjed at kombinasjon skulle være Fosse Hohenszollern. Så hvem som har godkjent navnet våres personlig vet jeg ikke. Svaret på det får vi vel knapt heller. men uansett så er dette endel av denne historie. I utgangspunktet hadde jeg faktisk ikke tenkt å ta navnet selv. Men med en familie med ulike synspunkt og ståsted så tenkte jeg det var best alikevel. Da hver enkelt som heter det må godkjenne neste mann.

Det er mye som er merkelig med denne historien, så det var derfor årsaken til at vi stilte oss for hugg her på arkivet.

Vi ville vite mer om bakgrunn samt se om vi kunne få verifisert vår Oldemor.

 

Vi har hørt at det har vært folk som har visst om oss i generasjoner osv..

Derfor ble det en veldig spesiell situasjon å komme her på arkivet og bli knust så grundig.

 

For min egen del så har jeg også vokst opp med disse ryktene som er tidligere beskrevet på forumet. Hadde som nevnt en merkelig opplevelse angående denne sak i 98, der helt fremmede dog med samme etternavn fortalte meg at han hadde hørt det samme. Jeg hadd sågar sammen med min tidligere samboer ett møte med han og en som var akademiker og slektsgransker på en restaurant i Oslo rett etterpå. Jeg så aldri noen grunn til å gjøre noe med denne saken, før den begynte å rulle for alvor i fjor vinter.

 

Til slutt så er en eventuell forfalskning av brevet fra Juan Carlos I en særdeles alvorlig kriminell handling, så jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at noen jeg har navn og nummer på kan tillate seg å gjøre noe så alvorlig.

Jeg finner ikke ett eneste motiv, og Ingen har bedd om penger.

 

Jeg vil ikke diskutere at det kan være feil mor som står oppført og evt feil fødselsår, selv om hele familien har uavhengig av denne sak vært sikker på han var fødd i 1905. Som vi også har vist til dere alle ved dødsannonsene for 30 år siden.

Vi har kun indisier så inntil vi kan bevise noe forholder ihvertfall jeg meg til kirkebøkene.

 

Jeg legger ikke skjul på at de jeg skulle visst mer om, er jentene vi har med å gjøre her Severina og Sofies bevegelser i 1904.

 

Som nevnt så legger jeg ikke ut dokumenter eller kommunikasjon på en offentlig side. Vi har åpnet oss opp i all for stor grad allerede.

Men ta kontakt med meg , så skal jeg vurdere hva jeg kan sende dere privat.

 

Ha en fortreffelig aften, på vår bekostning.

 

For ordens skyld så var det ikke noen av oss som gikk til media, det var omvendt. Meningen vår var at dette skulle holdes internt, men det glapp etter noen timer dessverre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Fosse Hohenzollern skrev:

 

"Jan Harald ble etter ca. 6-7 uker oppringt fra folkregisteret og fikk beskjed om at navnet var godkjent i Tyskland,. Så etter 2 måneders venting kunne han ta navnet Fosse Hohenzollern".

 

Jeg vil jo tro at folkeregisteret må ha dokumentasjon på hvem som har vært godkjenningsinstans i Tyskland vedrørende navnet. Godkjenningen må nødvendigvis ha hatt en avsender. Er det noen av dere som har vært i kontakt med folkeregisteret for å få nærmere opplysninger her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind Fosse Hohenzollern skrev:

 

"Jan Harald ble etter ca. 6-7 uker oppringt fra folkregisteret og fikk beskjed om at navnet var godkjent i Tyskland,. Så etter 2 måneders venting kunne han ta navnet Fosse Hohenzollern".

 

Jeg vil jo tro at folkeregisteret må ha dokumentasjon på hvem som har vært godkjenningsinstans i Tyskland vedrørende navnet. Er det noen av dere som har vært i kontakt med folkeregisteret for å få nærmere opplysninger her?

Det er mange ting som kommer til å bli gjort herifra i bakkant av denne sak. er det noe vi kan love så er det det. Dere må forstå at enkelte av våre familiemedlemmer har fått en ny tilværelse grunnet denne sak. Det jeg mener med det er at de psykisk har blitt løftet opp. Så jeg frykter med rette at dette kan få alvorlige konsekvenser. Så vi andre er helt nødt til å finne sannheten ,koste hva det koste må. Uansett så er denne saken mer enn merkelig. .skriver jeg noe mer nå så blir det bare gjentagelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind : du skriver at du ikke legger ut dokumenter eller kommunikasjon på en offentlig side. Jeg kan forstå at du ikke vil legge ut kommunikasjoner - selv om Jan Harald en gang la ut "velkomstbrev" fra en "w. kloth"

 

Men der er jo blitt opprettet en god del sider på internett om "Fosse-Hohenzollern" - noe som er enda mer offentlig enn det som står her på disse sidene. Jeg forstår det nå slik at dere er begynt å tvile en del om dere kanskje er blitt lurt ett eller annet sted. Og da ville jeg selv ha vært meget forsiktig med å legge ut så mye i www som dere har gjort (og da mener jeg ikke! det som er skrevet her i forum!). Som du selv skriver: Hohenzollern er et beskyttet navn...

 

Mvh Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange ting som kommer til å bli gjort herifra i bakkant av denne sak. er det noe vi kan love så er det det. Dere må forstå at enkelte av våre familiemedlemmer har fått en ny tilværelse grunnet denne sak. Det jeg mener med det er at de psykisk har blitt løftet opp. Så jeg frykter med rette at dette kan få alvorlige konsekvenser. Så vi andre er helt nødt til å finne sannheten ,koste hva det koste må. Uansett så er denne saken mer enn merkelig. .skriver jeg noe mer nå så blir det bare gjentagelser.

 

Jeg håper det vil være mulig å være stolt av sitt opphav, uansett. En håndverker er da like bra som en keiser :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind : du skriver at du ikke legger ut dokumenter eller kommunikasjon på en offentlig side. Jeg kan forstå at du ikke vil legge ut kommunikasjoner - selv om Jan Harald en gang la ut "velkomstbrev" fra en "w. kloth"

 

Men der er jo blitt opprettet en god del sider på internett om "Fosse-Hohenzollern" - noe som er enda mer offentlig enn det som står her på disse sidene. Jeg forstår det nå slik at dere er begynt å tvile en del om dere kanskje er blitt lurt ett eller annet sted. Og da ville jeg selv ha vært meget forsiktig med å legge ut så mye i www som dere har gjort (og da mener jeg ikke! det som er skrevet her i forum!). Som du selv skriver: Hohenzollern er et beskyttet navn...

 

Mvh Britt

 

Jeg bestemmer ikke over noen andre i familien,prøvde etter beste evner å holde en stram linje. Der det meste dreide seg om en familiesiden med stort sett bilder av Keiser Wilhelm , og andre aktuelle hendelser. At noen har lagd blogger på egen hånd er faktisk nytt for meg. Men det må vær enkelt stå for selv. Ja det har vært mye tvil og tro . Legger ikke skjul på det. Men uansett hvor mange steiner jeg snur så er helle saken fordømt merkelig.

 

 

 

Jeg håper det vil være mulig å være stolt av sitt opphav, uansett. En håndverker er da like bra som en keiser :-)

 

Kanskje bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Øyvind Hohenzollern and Jan Harald Hohenzollern.

 

Are you guys not happy with the name all of you got?

You guys promised us not to go in media. what happend?

What more can we do? Wasnt the name enough?

Yes you all are prussians but isnt that enough?

We have followed you over the year, everything you guys have done.

We can confirm that we have contact with these people for over a year ago.

We are not gonna comment more here.

The same should the norwegian family do.

 

Kind Regards Germany

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hello Øyvind Hohenzollern and Jan Harald Hohenzollern.

 

Are you guys not happy with the name all of you got?

You guys promised us not to go in media. what happend?

What more can we do? Wasnt the name enough?

Yes you all are prussians but isnt that enough?

We have followed you over the year, everything you guys have done.

We can confirm that we have contact with these people for over a year ago.

We are not gonna comment more here.

The same should the norwegian family do.

 

Kind Regards Germany

 

Du får trolle på et annet forum i stedet, dette blir for dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er litt om Anne Sofie f 1878, som dere ønsket opplysninger om:

 

Hun ble konfirmert i Årstad og hadde bosted i Solheimsviken i 1892. Det er anmerket at hun hadde små evner.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2029&idx_id=2029&uid=ny&idx_side=-39

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050812020039.jpg

 

I 1900 er hun i tjeneste hos Lossious i Nygårdsgaten http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=1301&kenr=133&bnr=0014&lnr=01

 

Så hun kan altså ha arbeidet hos han helt fra 1892 til 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, i siste øyeblikk kommer det frem en person fra Meland med mye info om denne sak. Lars Øyane kjenner denne personen meget godt og vil få navn og tlf nummer fra meg for intervju .

 

Har forstått det slik at han vet mer enn vi selv om denne tiden ,han har vært tidligere ordfører i Meland og er 85 år

Han fremstår som særdeles troverdig.

 

Det er tydelig for meg at det har gått rykter men alle holder munn. Jeg har forstått det slik at han er villig til å snakke om saken nå.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen, i siste øyeblikk kommer det frem en person fra Meland med mye info om denne sak. Lars Øyane kjenner denne personen meget godt og vil få navn og tlf nummer fra meg for intervju .

 

Har forstått det slik at han vet mer enn vi selv om denne tiden ,han har vært tidligere ordfører i Meland og er 85 år

Han fremstår som særdeles troverdig.

 

Det er tydelig for meg at det har gått rykter men alle holder munn. Jeg har forstått det slik at han er villig til å snakke om saken nå.

 

En må skille snørr og bart i denne saken. – ”Rykter” og ”fakta” er to forskjellige ting og en kan ikke bygge et slektstre på rykter!

Rykter og bygdesladder er vanskelig å avlive og om en 85 år gammel, tidligere ordfører i Meland, står fram og sier at han har hørt disse ryktene, så gjør jo ikke det saken noe sannere av den grunn.

Anders Elias Fosse var jo for lengst flyttet fra Meland da nevnte ordfører ble født.

 

Fakta forteller oss at Anders Elias Fosse f. 10.april 1906, var en ektefødt sønn av det døvstumme paret Elias Andersen Fosse og Karen Marie Christophersdtr. Sviggum.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En må skille snørr og bart i denne saken. – "Rykter" og "fakta" er to forskjellige ting og en kan ikke bygge et slektstre på rykter!

Rykter og bygdesladder er vanskelig å avlive og om en 85 år gammel, tidligere ordfører i Meland, står fram og sier at han har hørt disse ryktene, så gjør jo ikke det saken noe sannere av den grunn.

Anders Elias Fosse var jo for lengst flyttet fra Meland da nevnte ordfører ble født.

 

Fakta forteller oss at Anders Elias Fosse f. 10.april 1906, var en ektefødt sønn av det døvstumme paret Elias Andersen Fosse og Karen Marie Christophersdtr. Sviggum.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Denne gangen er jeg uenig med deg, for her på forumet har det hele tiden vært påpekt at det ikke har vært noen som har stått frem fra området ,eller noen som husker noe. Det dreier seg faktisk om at her er det noen som helt uavhengig av vår familie historie har hørt de samme ryktene. Om denne historien ikke er til noe bruk juridisk så er en ialle fall med å underbygge vår families troverdighet. Denne personen var også omgangsvenn med en person som Jan Harald med flere snakket med for over 10 år siden . Jeg forsto at denne karen døde for en 7-8 år siden klar i hodet, han ble vel godt over 100 år. Men dette er det andre som vet mer om enn jeg.Nå blir det møte i dag med ham. Jeg er ikke dummere enn at jeg ser at enkelte her ønsker saken død og begravet. Men først skal vi snu hver en stein og skulle det vise seg å være feil , så skal jeg være den første til å legge meg flat. Som jeg tidligere har sagt jeg har ingen problem med å være Oldebarn og Barnebarn av henholdsvis en Skredder og en råsterk mann som jobbet med stein og rodde med slep. Rett og slett vel så stolt av det. Vi skal bare ha sannheten i saken, intill den er klarlagt så bruker nå familien de ressurser vi kan på denne saken. Inkludert Y-Dna. For ordens skyld informerer jeg forumet om dette av en årsak, Det er mange her som oppriktig har prøvd å bidra til å hjelpe oss, og de fortjener å bli med på avslutningen om vi klarer og komme dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan gikk det i de kommunale og interkommunale arkivene? Jordmorprotokoll, fattigstyrets protokoll m.v.?

Det tar tid å finne ut , men vi har folk på det. Det er ikke så lett for personer som ikke er vant til denne gravingen. Klarer vi det ikke selv så får vi leie noen med kunnskaper til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er i utgangspunktet einig med Rigmor, men eg tykkjer likevel at dette er spennande. Håpar difor at du held fram med å oppdatere oss om utviklinga i saka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har nå fått bekreftet fra flere uavhengige kilder at vår historie stemmer, håper og kunne legge ut på siden i løpet av helgen hva flere mener og har hørt. Det skal ha vært skrevet i lokalavisen også om historien for lenge siden.

 

Så nå venter jeg spent på et skriftlig sammendrag fra flere troverdige personer fra området.

 

Historien er faktisk mer spesiell enn det jeg visste.. Det er sikkert mange som ikke vet at denne gården var den desidert største i området. Keiser Wilhelm har vært på gården, er det flere som kan stadfeste. Så nå venter jeg selv i spenning på den skriftlige versjonen .

Har hørt den muntlige og er den riktig så kan mye skrives om .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener da ikke at en lenke til Facebook viser noe som helst? Blant dette forumets medlemmer tror jeg nok at jeg neppe er alene om å ikke være medlem der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt fan av dere Fosse-gutta

 

Min mor var på flesketur ti Charlotteberg i 1953. Der ble hun i følge min tante litt fasinert av en liten kar i køen. Etterhvert forsvant de bak Sibylla Gatukjøk. Jeg er født i 1954

I følge familietradisjoner og rykter var denne gutten Kongen i Sverige. Jeg tror dette er sant og min far benektet det ikke. Men jeg har blitt litt skeptisk når jeg hører Madde sier "hihi". Jeg har alltid sagt haha.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.