Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Hei.

 

Har noen funnet dåpen til Karl i kirkebøker?

 

Her er konfirmasjon nr.9 : Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Meland i Alversund, Ministerialbok nr. C 2 (1901-1921), Konfirmerte 1908, side 94.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2979&idx_id=2979&uid=ny&idx_side=-93

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050725020253.jpg

 

Finner ingen aktivitet på dagsregistret 5/11-1894 for Hafslo.

 

Er vielsen til Elias og Karen (1898?)funnett?

 

Har tenkt litt på Karl. Vist ikke han kan dokkumenteress, kan han være opphav til visse rykter.

 

Håper Lars har godt svar her.

 

 

mvh Ottar

 

Fødsli til Karl er dokumentert ovanfor. Vigsli til Elias og Karen er funni. Dei vart vigde i Alversund 18.8.1898 av døvepresten frå Christiania (http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1824&idx_id=1824&uid=ny&idx_side=-51).

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl:

 

 

Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Joranger i Jostedal, Klokkerbok nr. D 1 (1882-1910), Fødte og døpte 1894-1897, side 30.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5264&idx_id=5264&uid=ny&idx_side=-30

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060815060410.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

 

Da er jo egentlig alle barn etter Elias og Karen ok. Ikke noe som viser noe "blått blod"

 

Lurer på om etterkommerne etter Anders Elias (f1906) er klar over at ved å hevde dette, bryter sine blodsbånd til Fosse-slekten?

 

 

Har her vert odel/skifte konflikt?

 

mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye interessant i en debatt som dette. Mange familier og bygdesamfunn har historier om "papirfakta" for å dekke over ubehagelige historier, og også mange historier om fantasifulle relasjoner og "spennende opphav" som slett ikke lar seg dokumentere. Jeg synes det er prisverdig at noen prøver å komme til bunns i slike rykter, og jeg forstår også at det kan være krevende å legge alle private opplysninger ut for allmenheten.

 

Og bare et lite bidrag til historien om kirkebøkene som "fakta": I en lokal kirkebok finner jeg en person døpt tidlig på 1920-tallet. Alt ganske ordinært, men kanskje litt lang avstand mellom fødsel og dåp. Dog: "Hele bygda" vet at barnet var adoptert fra en nabokommune. Og i den kommunen finner jeg samme barn døpt noen uker før. Ingen merknader noe sted om adopsjon eller annet. Eneste gjenkjennelige er samme navn og samme fødselsdato.

 

Og litt fornøyelig også at det "alle visste", kom personen selv for øre først ca 80 år senere...

 

Derfor: Lykke til med søk for å verifisere eller falsifisere familiehistoriene!

 

Mvh Jarleif Nordheim

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkeregisteret er vel en statlig instans som tar seg av fødselsregistreringer uavhengig av religion og om barnet blir døpt.

Ang. eksemplet fra Jarleif Nordheim så prøvde altså ikke foreldrene å lure presten mht til alderen på barnet.

Om barnet er døpt fra før er vanskelig å se selv for en prest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derimot tror jeg det ville være åpenbart for alle om et barn som ble døpt var oppgitt til å være 3 mnd gammel, men i virkeligheten var 15 mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. poenget er vel at presten selvfølgelig "visste". Han valgte likevel å skrive kun om situasjonen "her og nå", og fant det ikke nødvendig å skrive om adopsjon mv.

 

Jarleif N

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt litt på Karl. Vist ikke han kan dokkumenteress, kan han være opphav til visse rykter.

 

Karl kan altså dokumenterast, men dette var jo litt interessant likevel. Eg meiner å hugse at det stod noko i eit innlegg tidleg i tråden om at forfattar hadde vore borte i mange slike merkelege historier om opphav, men at alle utanom denne hadde det til felles at barnet var "uekte". Ein kan jo lure på om det var Karl som "kom" til ein barnlaus familie der begge foreldra var døvstumme. Og at ei fjør sidan på ein eller annan merkeleg måte er blitt til fem høns. Det vert nok like vanskeleg å finne belegg for denne teorien som å finne bevis for Anders Elias sine kongelege aner.

 

Eg trur at det ville ha vore artig for alle som har følgd med på denne tråden om historia til Jan Harald var sann, men så langt tyder diverre det meste på at både han sjølv og heile slekta har blitt lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl var 4 år då foreldra gifta seg... Kanskje han ikkje budde med ei enslig, døv mor, men var hjå ein fosterfamilie i den tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordmorprotokoller skal være ført fra 1901/1902 og oppbevares visstnok i Fylkesmannens arkiv! Det er vel lokalisert på statsarkivene. Bergen mødrehjem førte protokoller fra samme tid! Dette ble lovpålagt i 1901! Regner med at Yngve retter meg om dette ikke er korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl var 4 år då foreldra gifta seg... Kanskje han ikkje budde med ei enslig, døv mor, men var hjå ein fosterfamilie i den tida?

 

Er det noen som har vurdert om det kan være mer med Severine evt. Sofie enn noen har klart å grave frem.

Forøvrig setter jeg stor pris på all den hjelp som har blitt gitt oss. Kjempegøy at så mange interesser seg for saken våres.

Uavhengig om vi har helt rødt eller litt blått. Uansett så vil vi jage DNA, enten direkt eller via sannsynlighet.

 

Jordmorprotokoller skal være ført fra 1901/1902 og oppbevares visstnok i Fylkesmannens arkiv! Det er vel lokalisert på statsarkivene. Bergen mødrehjem førte protokoller fra samme tid! Dette ble lovpålagt i 1901! Regner med at Yngve retter meg om dette ikke er korrekt.

 

Håper de er mulig å finne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl kan altså dokumenterast, men dette var jo litt interessant likevel. Eg meiner å hugse at det stod noko i eit innlegg tidleg i tråden om at forfattar hadde vore borte i mange slike merkelege historier om opphav, men at alle utanom denne hadde det til felles at barnet var "uekte". Ein kan jo lure på om det var Karl som "kom" til ein barnlaus familie der begge foreldra var døvstumme. Og at ei fjør sidan på ein eller annan merkeleg måte er blitt til fem høns. Det vert nok like vanskeleg å finne belegg for denne teorien som å finne bevis for Anders Elias sine kongelege aner.

 

Eg trur at det ville ha vore artig for alle som har følgd med på denne tråden om historia til Jan Harald var sann, men så langt tyder diverre det meste på at både han sjølv og heile slekta har blitt lurt.

 

Tror ikke det min venn ;) bare vent og se ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tror ikke det min venn ;) bare vent og se ;)

 

Hvis du har noe mer enn du hittil har kommet med, bør du faktisk legge frem dokumentasjon nå. Jeg forstår ikke helt hvorfor du poster her, men hvis du er seriøs bør du faktisk komme på banen og ikke bare leke troll. Det er ikke så populært å lure andre. Slik du har oppført deg hittil, har du ikke noe på et seriøst slektsforum å gjøre, du bruker opp tiden til noen som forsøker å hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har noe mer enn du hittil har kommet med, bør du faktisk legge frem dokumentasjon nå. Jeg forstår ikke helt hvorfor du poster her, men hvis du er seriøs bør du faktisk komme på banen og ikke bare leke troll. Det er ikke så populært å lure andre. Slik du har oppført deg hittil, har du ikke noe på et seriøst slektsforum å gjøre, du bruker opp tiden til noen som forsøker å hjelpe.

 

Snille deg , vi har våres familie historie som vi har hatt i over 100 år , som vi har fått bekrftelse fra tyske preussen familien men når dere bare aviser alt hva er da vitsen ? så må du slutte og bruke ord som troll ...vi kom inn på dette slektsforumet for og få noen svar også husk det , vi aventer litt hva vi skal gjøre det må du godta ok ..Men hva skal vi som familie tro da når hele slekten har vist dette i 100 år, Fra de eldre i familien og til oss i denne genrasjon ,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald,

 

Ja – det ble opprinnelig etterspurt om det var mulig å finne noen svar på familiære bånd; noe mange her mer en villig hjalp dere med. Etterhvert ble det også klart at primærkildene ikke samsvarte med problemstillingen og dere fikk da en fyldig redegjørelse for hvordan historien er nedskrevet i de kildene man har å støtte seg til.

 

Når dere da fikk fremlagt de beviser som man har nedskrevet her i Norge, gikk dere i vranglås og mente at alt var feil, at vi motarbeidet dere og at vi ikke kjente hele historien. Når jeg nå ser uttalelser som «bare vent og se» og «hele slekten har vist dette i 100 år» så føles det mer desperat enn noe annet.

 

Du sier at vi må godta at dere avventer hva dere ønsker å gjøre – uten at jeg helt forstår hva du mener med det. Avventer dere å legge frem bevis? Av hvilken grunn? Må de eventuelt produseres først? Ok – den siste der var mer ment som et stikk enn noe annet; men det underbygger poenget mitt. Jo lenger tid dere bruker på å legge frem saken som du fremstiller den, jo mer usannsynlig fremstår den.

 

Igjen trekker du frem en «bekreftelse» men dere har enda ikke lagt frem denne bekreftelsen. Jeg forstår at dette er et ømt familietema, men jeg tror nok at du vil komme lengre ved å være noe ydmyk og ikke gå inn i den rollen du nå påtar deg. Øyvind Fosse er i det minste åpen for at det kan være feil, og at det muligens kan være andre mennesker involvert.

 

Hohenzollern-familien har neppe noen interesse av å kjempe en rettslig kamp mot dere når alt dere har gitt utrykk for ovenfor dem er et ønske om å bruke navnet. Til det er en negativ mediedekning en for stor kamel å svelge. Det er da enklere for de å akseptere dette. Huset Hohenzollern tar på seg en rolle som en B-klasse når det gjelder monarkiet – en gruppe monarkister som tviholder på hva som engang var. I dag er det bare navnet som forsåvidt vitner om fordums storhetstid.

 

For å gå ut i periferien litt; siden det likevel er der vi befinner oss; for de er det jo også en artig kobling at Keiser Wilhelm II med sin store fasinasjon for Norge skulle ha etterkommere i Norge. Det underbygger tanken om hans fasinasjon for det Norske. Hvordan ville det da sett ut om de skulle gå til rettssak mot eventuelle Norske etterkommere og tape i retten? Da passer det bedre å lukke øynene og «akseptere sannheten».

 

Men for å gå litt tilbake på dine egne ord om at familien har visst dette i 100 år. Da er det et par ting her som jeg ikke helt klarer å forstå. Lars E. Øyane var da i kontakt med deres familie ved utarbeidelsen av en bygdebok – men ingen nevnte da denne storslåtte koblingen som dere nå plutselig er veldig stolte av. Han husker selv at dette var noe før 2006 (så ~slutten av 2005 tipper jeg). Etter eget utsagn har dere holdt på i 10 år med å følge opp dette sporet, så da ville man allerede den gangen ha hatt mistanker.

 

Samtidig er dette tydeligvis en veldig godt holdt familiehemmelighet siden den ikke har kommet offentligheten for øret før nå. Enten kan vel familien selv knapt ha trodd dette, eller så er vel den reelle teorien kommet på plass langt senere enn hva dere ønsker å fremme. Det er ingen liten familie dere har, at ingen da har ønsket å prate om dette på 100 år stiller jeg meg rimelig sterkt tvilende til.

 

Ikke undervurder den formidable jobben som her legges ned for å hjelpe deres familie til å komme frem til en konklusjon. Den gjøres ikke for å ødelegge for dere, men for å hjelpe dere frem til hva som kildene sier. Hjelpen er ikke et angrep, men en rettledning. Øyvind Fosse har forstått dette, da foreslår jeg heller at du tar en prat med din egen familie før du kommer med flere flåsete svar som ikke akkurat setter hverken deg, familien eller saken i noe bedre lys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald,

 

Ja – det ble opprinnelig etterspurt om det var mulig å finne noen svar på familiære bånd; noe mange her mer en villig hjalp dere med. Etterhvert ble det også klart at primærkildene ikke samsvarte med problemstillingen og dere fikk da en fyldig redegjørelse for hvordan historien er nedskrevet i de kildene man har å støtte seg til.

 

Når dere da fikk fremlagt de beviser som man har nedskrevet her i Norge, gikk dere i vranglås og mente at alt var feil, at vi motarbeidet dere og at vi ikke kjente hele historien. Når jeg nå ser uttalelser som «bare vent og se» og «hele slekten har vist dette i 100 år» så føles det mer desperat enn noe annet.

 

Du sier at vi må godta at dere avventer hva dere ønsker å gjøre – uten at jeg helt forstår hva du mener med det. Avventer dere å legge frem bevis? Av hvilken grunn? Må de eventuelt produseres først? Ok – den siste der var mer ment som et stikk enn noe annet; men det underbygger poenget mitt. Jo lenger tid dere bruker på å legge frem saken som du fremstiller den, jo mer usannsynlig fremstår den.

 

Igjen trekker du frem en «bekreftelse» men dere har enda ikke lagt frem denne bekreftelsen. Jeg forstår at dette er et ømt familietema, men jeg tror nok at du vil komme lengre ved å være noe ydmyk og ikke gå inn i den rollen du nå påtar deg. Øyvind Fosse er i det minste åpen for at det kan være feil, og at det muligens kan være andre mennesker involvert.

 

Hohenzollern-familien har neppe noen interesse av å kjempe en rettslig kamp mot dere når alt dere har gitt utrykk for ovenfor dem er et ønske om å bruke navnet. Til det er en negativ mediedekning en for stor kamel å svelge. Det er da enklere for de å akseptere dette. Huset Hohenzollern tar på seg en rolle som en B-klasse når det gjelder monarkiet – en gruppe monarkister som tviholder på hva som engang var. I dag er det bare navnet som forsåvidt vitner om fordums storhetstid.

 

For å gå ut i periferien litt; siden det likevel er der vi befinner oss; for de er det jo også en artig kobling at Keiser Wilhelm II med sin store fasinasjon for Norge skulle ha etterkommere i Norge. Det underbygger tanken om hans fasinasjon for det Norske. Hvordan ville det da sett ut om de skulle gå til rettssak mot eventuelle Norske etterkommere og tape i retten? Da passer det bedre å lukke øynene og «akseptere sannheten».

 

Men for å gå litt tilbake på dine egne ord om at familien har visst dette i 100 år. Da er det et par ting her som jeg ikke helt klarer å forstå. Lars E. Øyane var da i kontakt med deres familie ved utarbeidelsen av en bygdebok – men ingen nevnte da denne storslåtte koblingen som dere nå plutselig er veldig stolte av. Han husker selv at dette var noe før 2006 (så ~slutten av 2005 tipper jeg). Etter eget utsagn har dere holdt på i 10 år med å følge opp dette sporet, så da ville man allerede den gangen ha hatt mistanker.

 

Samtidig er dette tydeligvis en veldig godt holdt familiehemmelighet siden den ikke har kommet offentligheten for øret før nå. Enten kan vel familien selv knapt ha trodd dette, eller så er vel den reelle teorien kommet på plass langt senere enn hva dere ønsker å fremme. Det er ingen liten familie dere har, at ingen da har ønsket å prate om dette på 100 år stiller jeg meg rimelig sterkt tvilende til.

 

Ikke undervurder den formidable jobben som her legges ned for å hjelpe deres familie til å komme frem til en konklusjon. Den gjøres ikke for å ødelegge for dere, men for å hjelpe dere frem til hva som kildene sier. Hjelpen er ikke et angrep, men en rettledning. Øyvind Fosse har forstått dette, da foreslår jeg heller at du tar en prat med din egen familie før du kommer med flere flåsete svar som ikke akkurat setter hverken deg, familien eller saken i noe bedre lys.

Hei . det var ikke meningen og oppføre seg som en klyse sorry vist noen har følt det sån . Familien trenger litt tid for og gå igjennom allt dette håper dere forstår det . Når den eldste av familien fra preussen familien forteller oss om min bestefar og at de har kjent til denne saken før vi kom inn i bilde med tyskerene da er det jo noe som ikke stemmer her . Vi kommer til bake det låver vi dere venlig hilsen jan :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Arne Brudvik, du har helt rett mange har brukt veldig mye tid på denne saken og vi har ingen grunn til å hisse oss opp. Vi skal være ytterst takknemlig for at noen er villig til å hjelpe oss. Det som er nytt for meg er at Lars Øyrane skulle ha hatt kontakt med oss vedrørende en bygdebok i 2006. Men det mest spesielle er at det er ingen som han kjenner som har hørt historien. Men legg nå det til side. Jeg er også oppvokst med denne saken og som nevnt hørt den igjenfortalt på slutten av 90 tallet fra fremmede, som var dypt interessert i slektsforskning, etternavnet på den ene var Fosse, men fra Hardanger og bosatt den gang i Oslo.. ( Håper noen av dem er inne på arkivet av og til.) Så når jeg blir involvert i denne saken på våren i fjor så er det på grunnlag av at jeg snakker brukbart noen av de aktuelle språk. Jeg kan garantere at det er meget spesiell historie vi har og fortelle. Spørsmålet er om jeg skal sitte meg ned å skrive i noen timer eller ikke. Slik denne saken har utviklet seg så er det vel naudsynt. Kjære dere alle som følger saken på arkivet: Jeg kom inn i saken, når enkelte andre hadde gjort denne re-search som er påstått. I alle familier så er det enkelte en har tillit til og andre en må trekke litt ifra når de snakker. ( Er vel slik hos de fleste) Det første jeg begynte var å krysseksaminere forskjellige familiemedlemmer. Som kjent så døde Anders Elias i Brann, så lite eller ingenting er tatt vare på. Slik at det meste har basert seg på det den enkelte av familemedlemmer husker. ( indiser / historie)

NB, Min peiling på selve Keiser Wilhelm II var at han var Norges venn og startet 1 verdenskrig. Og mulig min Oldefar.

Vi har vært igjennom det meste fra før av her på forumet. De første jeg spør er mine foreldre. ( som selvsagt har hørt historien) Min mor beretter for meg at bestefar var fødd den 10. April 1905 ( jeg hadde da ikke peiling på Keiserens bevegelser) Jeg spurte også hvorfor hun med sikkerhet visste det, svaret var enkelt i 1954 var hun sammen med familien til Bergen , der de blant annet møtte min bestefar. I januar 1955 flyttet hun til Bergen og busatte seg hos sin kommende Svigerinne Esther Skaarnes.( dette er i det minste fakta) i april 1955 feiret min bestefar sin 50 år dag.( hennes ord tviler jeg ikke på). Videre så har det vært 60 årsdager og 70 årsdager i 65 og 75. Så når bestefar døde så skrev to familiedeler nøyaktig det samme men med forskjellig tekst 77 eller snart 78. Dødsannonsene plukket vi frem fra arkivet for ett par uker siden. (Jeg hadde aldri sett de før)

Jeg har også stor tillit til min bror som er drøye 6 år eldre enn meg, han har også vært på Fosse gård og hørt de samme rykter som Jan Harald forteller uavhengig av hverandre.( Selvsagt er alt dette kun indisier i denne sak)

Min bror og jeg snakket for lenge siden om å gjøre noe med dette, men det ble aldri noe av den gangen.

Så til hva som har vært kjent for oss så lenge de fleste av oss kan huske:

Anders Elias oppførte foreldre er ikke hans ekte, han har hele livet sagt at de tok seg av han.

Men det var Severine han hadde ett greit forhold til på Fosse Gård. ( det er også merkelig med tanke på at den gangen var det en stor gård og at de hadde ett godt forhold til leilendinger).

Han har påstått at han måtte reise fra gard til gard i en periode av barndommen, mulig det er derfor vi ikke finner han som konfirmant.

Senere i livet var det hos Sofie på Øvstebø som han hadde ett nært og godt forhold til. Vi har også hørt historier om at han hadde det tøft en periode på grunn av at han hadde tysk far, både rett etter første men som kjent for flere under annen verdenskrig. Han stakk for øvrig til Øvstebø når annen verdenskrig brøt årsaken var at han fryktet for hva Tyskerne kunne gjøre med han.

Jeg også synes denne saken er merkelig, Men jeg må innrømme at enten er du gal eller så er det riktig. Hvem i alle dager henger opp bilde av Keiser Wilhelm på veggen som sin far i den perioden, der bare å ha Tyske sympatier ville gjøre deg fullstendig utstøtt. Bildet hang forøvrig på veggen til han døde. Så å ha Tyske aner kan en trygt si ikke var noe vi var stolte over selv vi som er født på 60 tallet.

En kan sikker si mye om Anders Elias men gal var han absolutt ikke, alt om denne saken er slikt en måtte fiske ut av han. Det var helst andre som sa mer.

Dette blir som nevnt gjenfortellinger som ikke har noe bevis verdi. Vi arbeider med å få tilgang til Bergen Bank (DNB) sine papirer på Anders Elias, viss de har de lenger. Da det åpenbart har vært en konto med forholdsvis ok med kroner. (noe det ikke skulle ha vært) Så vi må se hvor de kom fra. Videre kjøres det nå en sannsynlighets DNA. Har sendt ønske om en skikkelig DNA test men vet at de ikke er hjelpsom på dette området.

Forøvrig så har/hadde de fleste av barna til Anders Elias identisk blodtype som keiseren eller i samme blodfamilie. De / vi har ikke typisk norsk A / O. men AB.

Uansett hvordan den saken ender så er historien spesiell, og med alle innspill er jeg den rett morsom å følge.

Siden der er så mange dyktige på saken her: Så spør jeg: Kan noen av dere finne ut hvor Keiseren var i juli / august 1904. Siden jeg er nysgjerrig på Karen som var Døvstum, kan hun ha vært andre steder? Og hvem var foreldrene hennes?

Igjen takk for hjelp en til alle dere som har bistått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en ser på Karens "barn" hvorfor er fødselsdatene så forskjellig fra arkivet på 1900 og 1910 , mener også at det er barn som er oppført i 1900 som ikke er der i 1910. Alle jentene er født 13 juli inkludert " moren" .Videre klarer jeg ikke å se at "fare"n har budd på Fosse gård etter han fikk "barn" . Men muligens er dette allerede svart på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Videre kjøres det nå en sannsynlighets DNA. Har sendt ønske om en skikkelig DNA test men vet at de ikke er hjelpsom på dette området.

(...).

 

Dette var da en underlig problemtilnærming? Hvem er 'de' som dere har 'sendt ønske' til, men som 'ikke er hjelpsom' ?

En må betale for DNA-tester i slektsforskningsøyemed og det finnes mange tilbud om dette på markedet.

På Brukerforumet pågår det en samtale om dette temaet og det er kanskje nyttig informasjon å hente her:

 

http://forum.arkivverket.no/topic/182908-dna-testing-i-slektsforskningsoeyemed/#entry1553176

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjell Arne Brudvik, du har helt rett mange har brukt veldig mye tid på denne saken og vi har ingen grunn til å hisse oss opp. Vi skal være ytterst takknemlig for at noen er villig til å hjelpe oss. Det som er nytt for meg er at Lars Øyrane skulle ha hatt kontakt med oss vedrørende en bygdebok i 2006. Men det mest spesielle er at det er ingen som han kjenner som har hørt historien.........

 

I samband med bygdebokarbeidet i Luster har eg gjennom meir enn 35 år hatt kontakt med tusenvis av etterkomarar etter ulike slekter herifrå, og eg er ikkje i stand til å hugsa nøyaktig kven eg har snakka med om dei ulike huslydene, og særleg gjeld dette dei som bur i Noreg, der det aller meste av kontakten har skjett via telefon! Eg byrja aktivt å arbeida med slektene frå gamle Hafslo kommune på midten av 1990-talet (før den tid var det i all hovudsak Luster og Jostedal!), og når eg seier at eg arbeidde med denne slekti på Fosse noko før bygdeboki der kom ut i 2006, so kan det godt ha vore fleire år før! MEN, eg har teke vare på nokre eldre manuskriptversjonar, og eg ser av desse at familien Fosse vart "bearbeitt" hausten 2005! Her er manuskriptet mitt pr. 8.9.2005:

 

~~~~~~~

 

d. Anders Elias Eliasson Fosse, f. i Meland 10.4.1906, d. i Bergen 1.4.1983. Han gifte seg

 

##### (dato og stad for vigsli hans? – NK – 1925!)

 

med Hildur Marie Martinsdotter Iversen, f. i Bergen 23.2.1907. Ho d. i Bergen 22.7.1977. Anders var ei tid steinarbeidar og sidan bybud før han fekk arbeid som ferjeførar. Han og Hildur fekk fem born i lag, men Hildur hadde òg ei dotter frå før.

 

##### (talet på søner og døtrer? – skiftet hans nemner fem born:

* Kirsten Ingebrigtsen - dotteri hennar! - (ikkje nemnd i skiftet)

* Esther Skaarnes, Larvik – telefon: 33179...

* Gunvor Wolfe, Bergen – på pleieheim

* Harry Fosse, Vigra, Ålesund – telefon: 70183...

* Edvin Fosse – død

* Harald Fosse, Øygarden – son Jan Harald Fosse i Fana – forskar på ætti! – 55107...)

 

[eg har av personvernomsyn ikkje attgjeve heile telefonnummeri]

 

~~~~~~~

 

Her har eg notert fleire telefonnummer, og det ville overraska meg mykje om ikkje eg på den tidi har ringt til både Esther, Harry og i alle fall Jan Harald då eg hadde vorte tipsa om at han "forskar på ætti". Både det tipset og tipset om vigsli til foreldri i Nykyrkja i Bergen vil eg tru må ha komme frå anten Esther eller Harry! INGEN av dei sa noko som helst til meg om at faren/bestefaren hadde andre foreldre enn dei eg har oppført i bygdeboki! Og eit anna bevis for at eg MÅ ha snakka med minst ein av dei: Dødsdatoane for Anders Elias og kona Hildur Marie ligg båe i ein periode der me, i alle fall den gongen, ikkje hadde tilgjengelege kjelder på nettet!

 

Eg har tilsvarande "tipsopplysningar" om søskeni til Anders Elias...

 

Noko meir veit ikkje eg å seia i denne saki på noverande tidspunkt, men vonar dette er til hjelp!

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

bygdebokskrivar Luster kommune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Hei Lars. Det stemmer at det ringte en prest til meg for rundt 9 år siden , Men jeg husker ikke om det var deg , Det jeg husker var at det ringte tre tellefoner ang denne saken og om alder på min bestefar . Da jeg snakket med den Norske presten var de uskikker på fødsel til min bestefar og opphav . Jeg husker at jeg snakket lenge med en fra meland som sa at de skulle avente litt ang slekten her begrunnet usikkrhet av fødsel på Anders elias Fosse . Det som var merkelig den gang vat at jeg fikk tlf fra Tyske prest - arkive ? som også skulle ha info av oss ang bestefar rart ?..Det jeg mener Lars er at vi som familie må få litt tid til og se igjennom saken på nytt for det er noe som ikke stemmer her . Når min bestefar har sagt dette hele sitt liv at han ikke er fra fosse slekten da må vi tro han . Ja jeg husker at det ringte tre tlf en fra Tyskland og en fra østlandet og en prest fra bergen og alle spurte om min bestefar .

 

På den tidi so budde eg på Geilo, og det er jo "Austlandet", so då var vel det eg?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har noen spørsmål:

1) Hvem inviterte dere til mausoleet i Doorn, og hvem møtte dere der?

2) Hvem sendte brev til spanskekongen og hva stod i dette brevet?

3) Hvem er denne Ludvig von Ost Preussen som nevnes i brevet fra Spanskekongen?

 

Og en nytt spørsmål:

4) Hvem av medarbeiderne til Prins Georg Friedrich av Preussen har dere hatt konakt med?

 

mvh FHJ

 

Jeg kan ennå ikke se at det har kommet noe fornuftig svar på disse spørsmålene. Det har vært gjort et par forsøk på å svare:

1) "den tyske monarchisten sammen med Prins Georg" er gitt som svar. Hvem er "den tyske monarchisten"? (Jeg har googlet "W Kloth", men fant bare en teppehandler i Hamburg).

Var dere faktisk inne i selve mausoleet, eller bare på utsiden?

Kan dere legge fram en invitasjon fra Prins Georg Fredrich av Preussen?

 

2) (skal være 3) "Ludwig er fetteren til Prins Georg". Det finnes en fetter av prins Georg Friedrich som i monarkistiske kretser kalles "SKH Prinz Christian Ludwig von Preussen". Hvorfor kaller spanskekongen ham da for Prins Ludwig av Østpreussen?

 

De andre spørsmålene står fortsatt ubesvart.

 

mvh FHJ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.