Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse

Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Dette er blitt for useriøst for oss . vi som familie legger ut en sak om og få hjelp, Men dere er mere opptatt til og skrive dritt om en hele slekt . Uansett blir dette en historie som en hel bygd vet om at kaiseren fikk en sønn i Norge på fosse .men janteloven lenge leve kos dere ..

saken er avsluttet da dette blir for useriøst for oss .

Hilsen Jan Harald Hohenzollern ........

Jeg tror ikke du burde snakke om andre som useriøse her. Dere har hatt en hel måned på å legge frem de beviser dere hevder å ha (som grunnlag for påstanden om at kirkebøkene er feil). Du mener vel ikke at de indisiene (folkesnakk og brev) er hele grunnlaget dere har bygget saken på? Det ville være svært useriøst.

Problemet er at dere hele tiden "vet", og at intet ser ut til å være basert på fakta. Da blir det vanskelig å diskutere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg ser på dette forumet som useriøst da flere her inne er mere opptatt til og skrive dritt en hjelpe oss .

Jeg tviler på at du har mange med deg i synet på dette forumet som useriøst, men de som deltar her, har for vane å vurdere primærkilder høyere enn muntlige erklæringer og rykter. Om en så snur det hele på hodet - og tviholder på muntlige erlæringer og rykter når disse blir tilbakevist av primærkildene - så forstår jeg at dette forumet oppleves som uinteressant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dette forumet er blitt så absolutt useriøst når folk er mere interesert i å sverte enn å hjelpe! Her burde administratoren bryte inn og få vekk folk som sverter og er mere interesert i å snakke ut rassen for å si det på godt norsk! Dere må forstå at vi ikke vil ligge alt ut på ett åpent forum men vi har gjort så mye som mulig for at de som er interesert i saken kan forstå hva og hvem vi har søkt etter! Det er en del folk her med falskt navn som er bare ute etter og lage hælvette for enkelte andre og appsolutt ikke er interesert i å hjelpe noen som helst! Jeg personlig såg dette veldig tidlig på dette forumet og derfor trakk meg vekk fort!

Det er noen som er genuint opptatt av historien og opptatt i og hjelpe her ser jeg så jeg tar ikke dere alle under samme kam som Jan Harald også sier! Det har for de som har vært interesert i å få mere informasjon og har geniun interesse i å hjelpe ikke vært vanskelig å få kontakt med oss for mere info i andre mere lukket atmosfærer!

PS: Jeg kommer ikke til å svare mere på dette forumet, dette er min mening om dette og dere får mene hva F dere vil om det jeg skriver her men slik er det jeg ser på dette nå!

Jeg får av en eller annen grunn ikke lov til å skifte til mitt navn her!

Med vennlig hilsen:

Kenneth-Wilhelm Fosse Hohenzollern

Erik Odden er en fake profil og burde slettes fra dette forumet da hans intensjoner er bare å lage kvalme IKKE noe annet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo dette forumet er blitt så absolutt useriøst når folk er mere interesert i å sverte enn å hjelpe! Her burde administratoren bryte inn og få vekk folk som sverter og er mere interesert i å snakke ut rassen for å si det på godt norsk! Dere må forstå at vi ikke vil ligge alt ut på ett åpent forum men vi har gjort så mye som mulig for at de som er interesert i saken kan forstå hva og hvem vi har søkt etter! Det er en del folk her med falskt navn som er bare ute etter og lage hælvette for enkelte andre og appsolutt ikke er interesert i å hjelpe noen som helst! Jeg personlig såg dette veldig tidlig på dette forumet og derfor trakk meg vekk fort!

Det er noen som er genuint opptatt av historien og opptatt i og hjelpe her ser jeg så jeg tar ikke dere alle under samme kam som Jan Harald også sier! Det har for de som har vært interesert i å få mere informasjon og har geniun interesse i å hjelpe ikke vært vanskelig å få kontakt med oss for mere info i andre mere lukket atmosfærer!

PS: Jeg kommer ikke til å svare mere på dette forumet, dette er min mening om dette og dere får mene hva F dere vil om det jeg skriver her men slik er det jeg ser på dette nå!

Jeg får av en eller annen grunn ikke lov til å skifte til mitt navn her!

Med vennlig hilsen:

Kenneth-Wilhelm Fosse Hohenzollern

Erik Odden er en fake profil og burde slettes fra dette forumet da hans intensjoner er bare å lage kvalme IKKE noe annet!

Jeg vil minne om at det er deres familie/slekt selv som har startet denne tråden på forumet, faktisk i den hensikt å få endret kirkeboken! (Det opprinnelige startinnlegget er helt ombygget, akkurat som emnetittel!).

Videre vil jeg jo ha en forståelse for hvor mange ganger man kan endre brukernavn på et forum, og det er du selv som har endret det til ???. Hvorfor?

Det er heller ikke noe "dere" på dette forumet, men en rekke enkeltmennesker som har brukt av sin tid for å hjelpe. Fordi dere har bedt om det. Dere må faktisk forstå at dere ikke har kommet med noe som helst belegg for deres påstander.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge dere forholder dere til kirkebøker og ikke mennesker som husker og vet hva som skjedde på fosse så er dette forumet ikke rette vei og ta opp saken våres på . dere tviholder på kirkebøkene helt greit vi mener at de er feil . sammen med mange andre mennesker som husker og har hørt . en bygd viste om dette så du mener at alle disse tar feil ?. du har rett og alle andre tar feil .. jeg vet hvem som er min oldefar og det holder for meg .. men som du sier at vi snur alt på hode og tviholder på våres familie sak . muntlig kjilder betyr ingen ting sier du her på forumet .. du mener at det bare er primærkildenesom kan bevise .. jeg mener at du tar helt feil i denne sak , Mennesker som husker og kan fortelle sanheten er viktigere en primærkildene dine .vi tilbake viser at dere tar feil med ord fra levende mennesker som kan denne historien bedre en kirkebøker og arkive men det holder ikke for dere ,, rart . etter hva som sies på fosse er min oldefar den tyske kaiser ,, og det står jeg for helt til min død . mennesker er er viktigere i en sak en hva som er skreve i kirkebok og inført på et arkiv som jeg mener er feil innført ,

smil fra jan harald

OK - men dette er et forum der vi hjelper hverandre med å finne primærkilder. Beviskraften i muntlige overleveringer vil alltid forsvinne når man finner primærkilder som avkrefter dem. Man kan selvsagt velge å dyrke den muntlige anekdoten, men da blir det diktning, ikke slektsforskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det sant når alle mener at det var slik?

Nå skal jeg tenke litt utenfor boksen for å prøve å illustrere hva man prøver å få dere, familien Fosse, til å forstå. Dere går i forsvarsposisjon; over en gammel historie som dere poengterer en rekke ganger må være sann; rett og slett fordi det er mange som husker den akkurat slik.

Vi har alle lært på barneskolen at i middelalderen, da hadde man en oppfatning av at jorden var flat. Dette fordi de ikke visste bedre; og var også en av de tingene som Christopher Columbus måtte klare å overkomme av hindringer for å få med seg folk til sin ekspedisjon. Man trakk på smilebåndet over manglende kunnskaper i dette mørke samfunn. For oss alle var dette en sannhet.

Men dette er bevist feil.

På 1300-tallet var troen på en flat jord blant utdannede nær sagt ikke eksisterende. Derimot så stammer denne myten om at man i middelalderen trodde på en flat jord fra 1880-tallet; og er da et kroneksempel på en moderne myte. En myte som til dags dato fremdeles gjengis blant mange; en «akseptert sannhet» av den simple grunn at siden mange nok har påstått dette, må det jo være korrekt?

Dere faller for den samme argumentasjonsmetodikken.

Det kan være mange grunner til at en historie blir fremstilt som «sann» - og det skal bare en god historieforteller til for å la slike historier få grobunn. Som jeg viser til ovenfor; på slutten av 1800-tallet fikk man en hel verden til å tro at middelalder-mennesket var dumme som brød – hvorfor skulle det da være så mye vanskeligere for en mann å la en bygd tro han var en annen enn den han var?

Jeg nevnte i et tidligere innlegg at til tross for at bygda fremdeles ivaretar disse gamle mytene, er det ikke dermed sagt at de er sanne. Det er heller ikke sagt at dere da har fabrikert myter; det er det i så fall Anders Elias Fosse selv som har gjort. Dere har dog falt for fristelsen til å la muntlige historier overprøve faktiske beviser; og akkurat den må dere nesten ta på deres egen kappe.

For Anders Elias Fosse så kan det nok hende at verden har fremstått som flat; for andre vil nok hans versjon fungere akkurat som hans flate verden – historien holder ikke vann, og renner ut av kantene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da leser du bare hva som står i kirkebøker og forholder deg til hva arkive sier ? du mener her at mennesker en hel bygd tar feil . selv om vi mot beviser primærkilder med levde mennesker og en ordfører så teller ikke det , slektsforskning er bygget på historie kilder og hva menneske husker , du mener at en hel del mennesker tar feil og munlige bevis ikke holder , vi mot beviser at kirkebøker tar feil med levende mennesker som husker ..troverdige mennesker , men som du sier så dikter de bare opp dette here . jeg menner at disse bevisene vi har alt har knust arikve og kirkebøker men det ser dere ikke ?

Ingen av de nålevende menneskene du refererer til husker hva som skjedde for over 100 år siden. De gjenforteller det de har hørt. Ingen vet hvordan dette keiser Vilhelm-ryktet oppsto, og hvem som først lanserte det. Vi har derimot en rekke skriftlige arkivkilder som dokumenterer hvem Anders Elias Fosse var sønn til, når han var født, hvor han bodde gjennom livet, hvor han arbeidet osv. Mange har i denne tråden bidratt til å finne fram denne dokumentasjonen. Det synes jeg du burde være takknemlig for. Det er ingen her i forumet som vil deg og dine noe vondt, men vi har ønsket å hjelpe dere med å finne så mange dokumenterte opplysninger som mulig.

Hohenzoller-sporet er et blindspor, men det er jo likevel en artig anekdote - og som anekdote hører den absolutt med i slektshistorien, som "krydder" :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så da leser du bare hva som står i kirkebøker og forholder deg til hva arkive sier ? du mener her at mennesker en hel bygd tar feil . selv om vi mot beviser primærkilder med levde mennesker og en ordfører så teller ikke det , slektsforskning er bygget på historie kilder og hva menneske husker , du mener at en hel del mennesker tar feil og munlige bevis ikke holder , vi mot beviser at kirkebøker tar feil med levende mennesker som husker ..troverdige mennesker , men som du sier så dikter de bare opp dette here . jeg menner at disse bevisene vi har alt har knust arikve og kirkebøker men det ser dere ikke ?

Hei Jan Harald, her er en fin bok som gir innføring i slektsgranskning, og som forklarer hva som gjelder angående kildekritikk og hvordan forskjellige typer av kilder vektlegges og veies opp mot hverandre. Se s. 30 og 31, og les spesielt det som står om muntlige kilder: Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg: Våre Røtter, Håndbok i slektsgranskning for nybegynnere og viderekomne, J. W. Cappelens Forlag AS 1992

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det finnes en bygdebok for området, står det noe der om keiserens besøk? Jeg ville tro at en sånn begivenhet ville blitt gjengitt i en bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel på tide med litt fakta igjen da, for du må heller ikke glemme at din bestefar selv fortalte når og hvor han var født.

Anders Elias Fosse f. 10.april 1906, dpt. 17. juni 1906 i Meland kirke, Meland Alversund, som ektefødt sønn av: skræddersvend Elias Andersen Fosse f. 28.desember 1869 Meland og hustru Karen Marie Christophersdatter f. Sviggum 13.juli 1874 Hafslo, Sogn & Fjordane.. - Foreldrene var døvstumme.

Ved folketellingen 1910 bor Anders f. 1906, sammen med sin mor og 3 søsken på Fosse (gaard) Alversund gnr 25 bnr 11.

Anders Elias ble konfirmert i Bruvik 19.juni 1921. Han var da ved Ulvsnesøy guttehjem ved Osterøy, som var et sted for forsømte gutter og gutter med atferdsproblemer.

Opplysninger ved konfirmasjonen: Anders Elias Fosse f. 10.april 1906, døpt 17.juni 1906, sønn av; Skreddersv. Elias Andersen Fosse og h. Karen Kristoffersdtr. Bergen. Karakter Godt +

Anders Elias Fosses far; Elias Fosse døde 17.februar 1926 i Bergen ca 2 måneder før Anders fylte 20 år.

Søsknene Karl Martin som var reist til Amerika, datteren Anna Sofie, gift med Karl Jacobsen, Skivebakken 46 b i Bergen, Martha Andersen, Gyldenpris Utmark 38 og sønnen Anders Andersen Gyldenpris Utmark 38, nevnes som arvinger etter faren i Dødsfallprotokollen.

Fiskehandler Anders Elias Fosse f. 1906 i Alversund, ble gift i Årstad Kirke 21.juli 1926 med Hildur Marie Iversen f. 1907 i Bergen

13. september 1927 møtte han på Minde politistasjon og avgav bl.a. følgende forklaring:

"Anders Andersen Fosse, f. 10/4 1906 i Alværsund, norske, gifte forældre skredder Elias Fosse og hustru Karen, døpt i Alværsunds kirke, konfirmert i Brudviks kirke, fiskehandler, bopæl i Capt. Dreyers hus på Minde". Han fortalte om oppholdet på Ulfsnesøy: "var anbragt på Olsnesøen fra han var 13 til han var 15 år". Det framgår også av papirene hvorfor han var plassert der, og saksmappen forteller om en rekke andre tildragelser der han hadde spilt en sentral rolle. Dette kan familien selvsagt få gjøre seg kjent med, om de ønsker.

(innlegg 354 av Yngve Nedrebø)

Moren Karen Fosse døde 12.juli 1928 i Bergen, ca. 2 ½ år etter sin mann, da Anders var 22 år og 2 mnd.gml.

Morens dødsfall ble meldt av Fattigvesenet og slektskapsforhold var ukjent.

NB! Sønnen Karl Martin var i Amerika, men døtrene Anna Sofie, Martha Gjertine og Anders var i live. (min anm.)

Over stemmeberettiget ved kommunevalget i Bergen 1934 er Anders Elias også oppført med fødselsår 1906 og kona 1907. Han var da gartner og hadde bosted; Holbergs Almenning 7b, Krets 89, Nordnes.

I 1978 hadde folkeregisteret han reg. som født 10.april 1906

Anders Elias Fosse 1.april 1983, 9 dager før han ville fylt 77 år.

Pensjonist Anders Elias Fosse døde i Bergen 1. april 1983, og datteren opptrådte på vegne av familien og gav avdødes personalia til skifteretten via begravelsesbyrå: Pensjonist Andreas, overstrøket og rettet til Anders Elias Fosse, Nedreveien 16, 5000 Bergen, f. 10.04.1906, Fossjøen, Holsnøy. Gift 24/6-26, Enkemann. Død 1-4-1983 Bergen.

(Yngve Nedrebø, innlegg 29)

I meldingen står det at avdøde var født 10. april 1906, at han var født "Foss sjøen Holsnøy", at han hadde giftet seg 24. juni 1926, og at han var enkemann med fem barn.

Lars E. Øyane hadde kontakt med familien Fosse en tid før 2006 og også her stemmer alle opplysningene. Her stemmer også opplysningene om foreldrene og Anders Elias søsken.

Om Anders Elias skriver han følgende:

Anders Elias Eliasson Fosse, f. i Meland 10.4.1906, d. i Bergen 1.4.1983. Han gifte seg visstnok i Bergen kring 1925, dato ukjend, med Hildur Marie Martinsdotter Iversen, f. i Bergen 23.2.1907. Ho d. i Bergen 22.7.1977. Anders var ei tid steinarbeidar og sidan bybud før han fekk arbeid som ferjeførar. Han og Hildur fekk fem born i lag, men Hildur hadde òg ei dotter frå før

Fødselsåret 1906 går igjen hele veien og han forteller også selv hvem hans foreldre er. Datteren til Anders Elis forteller når faren dør, at han var født 10.april 1906 og hvor,

Rykter og vandrehistorier kan man ikke bygge et slektstre på og det finnes ikke fnugg av bevis for at keiseren hadde et utenomekteskapelig forhold, som resulterte i en sønn. Hvem i all verden var i så fall vitne?

Om keiseren har besøkt Fosse gård er jo mulig, for han besøkte mange steder og var veldig populær.

Noe kan du lese her om paraplymaker Eriksen: http://www.hansakontoret.no/keiser_wilhelm_II.html.

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om dette hadde vert deg som hadde denne historien i din familie hva hadde du gjort ? sikkert det samme som oss tror jeg .

Svaret er enkelt: Nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jan Harald Fosse; det finnes ingen nålevende mennesker som kan verifisere noe av det som blir fremlagt av historier – ergo så fremstår dette akkurat slik, bare som historier. En artig ting med historier er at de gjerne videreformidles fra generasjon til generasjon; gjerne med små variasjoner men med den samme essensen. At en historie som omhandler deres familie fremdeles går den dag i dag, ville jeg sett på som en artig kuriositet – men ikke noe mer enn det.

Så vidt jeg vet finnes det heller ingen beviser for at Keiser Wilhelm II besøkte denne gården; og skulle det være at han besøkte området – vil det vel være ren ønsketenkning å fremheve at han «.. var ofte på gården Fosse». Det man vet av reiseruten til Keiser Wilhelm II var at han i stor grad foretrakk Sognefjorden og kysten oppover mot Ålesund. Sågar har han fått reist en statue av «Fridtjof den frøkne» i Vangsnes i Sogn.

Men om du ønsker å få et bastant svar på et like bastant spørsmål – må jeg nok si at; ut i fra de beviser som foreligger så er historien som videreformidles ingenting mer enn en myte. Jeg påstår ikke at bygden lyver – nei tvert i mot – de videreformidler en historie som har gått i arv. De har ingen mulighet for å påstå hvorvidt den er sann eller ei – alt de kan si er hva de selv har blitt fortalt. En muntlig overlevering.

Et lite tilbakehopp på din sammenligning med historier fra vikingetiden; Snorre Sturlasson har basert mye av arbeidet sitt på muntlige overleveringer, og andre kilder som ikke lar seg kildebelegge - la oss se hva han selv skriver:

I denne boka lot jeg skrive gamle frasagn om de høvdingar som har hatt rike i Norderlanda, og som har talt danske tungemål, slik som jeg har hørt kyndige menn fortelle; likeså noe om ættene deres, etter det jeg har lært om dem. Noe av det finst i ættetalene, som konger og andre storættede folk rekner ætta si etter, noe er også skrevet etter gamle kveder eller historiske dikt, som folk bruker å more seg med; for om vi ikke kan vite sikkert at de er sanne, så vet vi likevel om at gamle frode menn har holdt slikt for å være sant.

- Snorres Kongesagaer s. 3

For dere vil da historien om Hohenzollern-tilknytningen være deres egen saga – en artig og kurios historie.

Men sann, det er den nok ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kjenner kanskje til eventyret "Fjæra som ble til fem høns.."? Hvor historien bare blir verre og verre. Som tidligere sagt mange ganger i tråden før - en historie blir ikke mer sann om mange nok kjenner til den og den blir gjenfortalt i generasjoner.

Ett sted startet folkesnakket om Keiser Wilhelm som en mulig far til et utenomekteskaplig født barn. Kanskje det hele startet som en ren spekulasjon, men nå har vi kommet så langt i historien at mange mennesker påstår at farskapet var riktig. Samtidskilder forteller med stor tydelighet at farskapet ikke kan ha vært reellt.

På den ene siden er vi som lenker sammen personer i en anerekke ut fra ting vi finner i samtidskilder, på den andre siden står dere som niholder på hva som er fortalt. Har dere aldri hørt ordtaket: "En skal ikke tro alt en hører"? Slike ordtak er oftest tuftet på erfaringer og iakttagelser, og er ikke tatt ut av løse luften.

Egentlig skjønner jeg ikke lenger hva her diskuteres.

Spørsmålene kunne vært svært enkle: skal man tro på primære samtidskilder, eller mer på folkesnakk - for å dokumentere slektsskap? Hvis man ikke tror på de funnene man har, eller er i tvil:

skal man ta i bruk Dna-test, om det er mulig å dokumentere slektsskap og få fjernet all tvil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.