Gå til innhold
Arkivverket

Anders Elias Fosse


Jan H Fosse
 Del

Recommended Posts

Eg har diverre ikkje følgt med på alle innleggi i denne debatten, men eg held fast ved at DNA analyse må vera ein viktig faktor for å kunna prova skyldskap. Elles har jordmor-rapport vore oppe som tema før, og dersom noko slikt finst, vil det vera eit viktig prov. Og dette provet kan forsovidt slå båe veger:

 

Eg har sjølv sett mange døme på at born vert døypte meir enn eit år etter fødsli. Dette har eg sett både i det norske Amerika og ikkje minst i Nord-Noreg, til dømes i Vesterålen. Orsaki kan sjølvsagt ha vore lang avstand frå bustad til kyrkja, men dette argumentet kan då ikkje vera gyldig kvar gong... Men når det går so lang tid mellom fødsel pg dåp, KAN det tenkjast at ein prest i vanvare har skrive feil fødselsår! Det eg vil seia med dette, er at Anders Elias Fosse KAN vera fødd eit år før det kyrkjeboki seier, men, so vidt eg hugsar, vart alle dei andre borni i denne huslyden døypte innan få månader etter fødsli, so kvifor skulle dei venta so lengje med å døypa Anders Elias?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vist til muntlige kilder. Tidligere ordfører Johannes Fosse er spurt. Det han i epost har antydet er:

 

1. "Me snakka om korleis kan rykta gå om at ein son av keiser Wilhelm vaks opp på Fosse i Meland. Kunne det ha hendt at Karen Marie var i Hafslo ein tur - eller på eit av hotella i Sogn, og slik møtte keisaren, og kom tilbake til Fosse, og fødte ein son?"

- Her antyder han at det kanskje kan være Karen Marie Kristoffersdatter, døvstum og gift kone og hardt arbeidende småbarnsmor på Øvre Fosse, som er mor til gutten. Men Keiseren var ikke i Sogn i 1905, og Karen fødte en sønn i april 1906.

 

2. "Det er fortalt av Severin Fosse, f. 1889, at det var nokon som meinte at keisaren hadde ein son som heldt til på Fosse, og at keisaren besøkte han. Han kom med båt til Fossesjøen. og gjekk på ein sti frå kaien og opp til øvre Fosse."

- Her er det vist til Severin Fosse som hadde fortalt, at noen hadde "meint", at keiseren hadde "ein son som heldt til på Fosse". Det er ikke sagt noe om hvem denne gutten skulle være, eller hvem som hadde "meint".

 

3. "BA har skrive at foreldra til Anders Elias prøvde å halda guten skjult for omverda på ymse stader - på Røyset Fjordhotell, ved Fana fjellet og i Bergen."

- Her er det Bergensavisen som er "kilde" til en fortelling om "foreldra til Anders Elias". Hvem var disse "foreldra"? Elias og Karen, eller Wilhelm og Sofie?

 

4. "Knut Fosse, f.1894 frå Almo, besøkte Severin Fosse ein gong, og if niesa hans, Anny Mathisen, hadde Severin fortalt om keisaren sitt besøk med tilknytning til ein gut på Fosse."

Her er vi tilbake til samme påstand som under punkt 2.

 

5. "Dette er det eg har høyrt og info om Keiser Wilhelm sin tilknytning til Fosse."

- Det er neppe grunn til å tvile på sannheten i det gammelordføreren her har skrevet, men det er en særdeles vag samling overleveringer, bygd på det Severin Fosse skal ha fortalt. Og jeg kan godt tro at Severin Fosse har fortalt dette, for det er stadfestet gjennom flere, kanskje uavhengige, overleveringer. Men Severin Fosse bodde i Fana da Anders Elias Fosse var liten, og har derfor sannsynligvis heller ikke vært øyenvitne til det han har fortalt. Og kanskje var keiseren en gang i nærheten. Han seilte i hvert fall forbi Meland mange ganger.

 

Men hvorfor i all verden skulle keiseren plassere sin angivelige sønn hos et fattig ektepar i en liten stue på Meland, hvis moren var fra Skånevik, men bosatt i USA, og faren var Keiser over det tyske riket? Og hvorfor hos en fattig familie som allerede hadde mange nok munner å mette, og som i tillegg til det, også måtte slite med at de var døvstumme?

 

Og det er rett som det er påstått at "Gardsvaldet for Fosse er eit av dei største i Meland", men det bodde mer enn 100 mennesker på Fosse rundt 1906, og Elias Andersen og hans familie eide ikke annet enn en liten stue, så størrelsen på arealet til Øvre Fosse, hadde ikke noe å si for sosial posisjon eller formue. Elias Andersen, født 1869, kom fra det som ble bruk 11, Sørgarden, som var overtatt av hans eldre bror Anders Gjertin (1864-1919). Bruket ble i 1915 overtatt av Severina Martina Andersdatter Fosse (1882-1961) og hennes mann Gustav Andreas Andersen Moldekleiv (1894-1964). Severina var søster til Elias Andersen, og tante til Anders Elias. Severina og Gustav overtok også stuen til Elias og Karen, men det er ikke rett når det står at det var hos Severina og Gustav Anders Elias vokste opp. I skriftlige kilder er det dokumentert at Anders Elias i voksen alder besøkte dem, sin tante og onkel, og da fikk han bruke den gamle stuen etter foreldrene.

 

De muntlige overleveringene som er presentert i denne saken har fortalt om en forbindelse til Sofie Øvstebø i Fana. Forbindelsen er stadfestet i de skriftlige kildene: Sofie var tante til Anders Elias, og det er all grunn til å tro at han har besøkt henne, og at han har fortalt sine barn om disse besøkene. Men Sofie på Øvstebø var åpenbart ikke hans mor!

 

Familien til Elias Andersen og Karen Kristoffersdatter er nevnt på side 399 i bind 2 av Meland bygdebok, ganske kort og nøkternt, og uten antydning til spesielle muntlige overleveringer:

post-286-0-77325800-1380434944_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har diverre ikkje følgt med på alle innleggi i denne debatten, men eg held fast ved at DNA analyse må vera ein viktig faktor for å kunna prova skyldskap. Elles har jordmor-rapport vore oppe som tema før, og dersom noko slikt finst, vil det vera eit viktig prov. Og dette provet kan forsovidt slå båe veger:

 

Eg har sjølv sett mange døme på at born vert døypte meir enn eit år etter fødsli. Dette har eg sett både i det norske Amerika og ikkje minst i Nord-Noreg, til dømes i Vesterålen. Orsaki kan sjølvsagt ha vore lang avstand frå bustad til kyrkja, men dette argumentet kan då ikkje vera gyldig kvar gong... Men når det går so lang tid mellom fødsel pg dåp, KAN det tenkjast at ein prest i vanvare har skrive feil fødselsår! Det eg vil seia med dette, er at Anders Elias Fosse KAN vera fødd eit år før det kyrkjeboki seier, men, so vidt eg hugsar, vart alle dei andre borni i denne huslyden døypte innan få månader etter fødsli, so kvifor skulle dei venta so lengje med å døypa Anders Elias?

 

Med venleg helsing,

 

Lars E. Øyane

Har då det feil innførte fødselsåret fulgt dei gjennom alle arkiv og inkl. giftemål, folkeregister og eigne politiforklaringar resten av livet?

Har ikkje det då blitt oppdaga og korrigert f.eks. i forbindelse med konfirmasjon når det dreier seg om 1900-talet?

 

Ellers så lurer eg fortsatt på kva forbindelse kongen av Spania har med Huset Hohenzollern?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Philip Kiril Preussen

 

, ich bitte um Verzeihung für die Beantwortung so spät! ich habe gerade Ihre Nachrichten und lesen Sie sie zum ersten Mal! sorry for that! Ihre Geschichte ist wahrscheinlich, um wahr zu sein, frage ich meinen Vater, ob er es wusste. Aber ich habe gerade einen Film über ehemalige Kronprinz von Österreich - und sein Freund junge Kronprinz William (II) wurde als recht Frauenheld portraied ... Ich wünschte, er war es nicht, aber ich denke, es ist wahr. Wir können in Kontakt bleiben. Ich könnte sogar passieren, um in Norwegen im September sein. Gott segne dich, Philip

 

Dersom dette kommer fra familien står det bare at de har hørt at keiseren (som ugift kronprins) skal ha vært en skjørtejeger, noe de beklager, men ikke kan se bort fra er rett. Men hva beviser det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Philip Kiril Preussen

 

, ich bitte um Verzeihung für die Beantwortung so spät! ich habe gerade Ihre Nachrichten und lesen Sie sie zum ersten Mal! sorry for that! Ihre Geschichte ist wahrscheinlich, um wahr zu sein, frage ich meinen Vater, ob er es wusste. Aber ich habe gerade einen Film über ehemalige Kronprinz von Österreich - und sein Freund junge Kronprinz William (II) wurde als recht Frauenheld portraied ... Ich wünschte, er war es nicht, aber ich denke, es ist wahr. Wir können in Kontakt bleiben. Ich könnte sogar passieren, um in Norwegen im September sein. Gott segne dich, Philip

 

Den "ekte Philip Kiril av Prreusen" er prest og ville neppe ha skrevet så dårlig tysk som dette. Hans far har ligget i arvestrid med Hohenzollern i flere år fordi han giftet seg borgerlig og mistet derfor sin arverett.

 

"Georg Friedrich Ferdinand von Preußen

 

My Norwegian family lost and found . "

 

Hva kal dette være en henvisning til? Det er absolutt intet tilsvarende å finne på nettet. Under www.preussen.de er det intet å finne om "den norske del av slekten". Dersom de var så glad for endelig å ha funnet "The norwegian family" så skulle en jo tro at de ville ha offentliggjort det på preussen-siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mer fantasifullt nå, er jeg stygt redd for at jeg kommer til å le meg ihjel. Dette går over stokk og stein! Men underholdende er det så visst.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at han var en skjørtejeger ;)

 

Nei, det beviser ikke at han var en skjørtejeger. Det eneste dette beviser er eksistensen av et rykte om at han var skjørtejeger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det mer fantasifullt nå, er jeg stygt redd for at jeg kommer til å le meg ihjel. Dette går over stokk og stein! Men underholdende er det så visst.

 

Mvh og *Smil* fra Rigmor

jeg holdt på og legge ut et stemplet brev fra tyskland signert . men hva er vitsen med det ? jeg blir redd for at du kommer til og le deg ihel så jeg skal spare deg for det . Jeg tar deg for lite seriøs og du er bare her på forumet for og slenge dritt . jeg er her for og finne ut av alt . vist du har lest hva som siest på fosse så prøv i det minste og forhold deg litt til våres kilder ,

 

Smil fra jan harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan Harald, her er en fin bok som gir innføring i slektsgranskning, og som forklarer hva som gjelder angående kildekritikk og hvordan forskjellige typer av kilder vektlegges og veies opp mot hverandre. Se s. 30 og 31, og les spesielt det som står om muntlige kilder: Nils Johan Stoa og Per-Øivind Sandberg: Våre Røtter, Håndbok i slektsgranskning for nybegynnere og viderekomne, J. W. Cappelens Forlag AS 1992

Mulig noen har oversett dette innlegget...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... jeg er her for og finne ut av alt ...

 

Akkurat det har du vel vist at du ikke er, dessverre. Det er ting som tyder på at du er her for å få rett. Du blander sammen rykter og bevis, muntlige utsagn som har gått gjennom generasjoner, og folkesnakk ifht. skriftlige tidsktuelle kilder. Du har vel sagt at du kommer til å være overbevist om slektskapet til keiseren helt til du dør (#413), og jeg tror dessverre ikke det er noen andre som kan forhindre det. Vil en DNA-test endre det? - og hvem har dere fått til å teste seg - som dere skal sammenlikne resultatet med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når debatten no tydelegvis er slutt, let eg meg freiste til å vere så uærbødig at eg siterer mi mormor, som var ei bestemt dame. Ho hadde meiningar om mykje, men ikkje alltid like mykje kunnskap om emna, så meir enn ein gong høyrde eg at diskusjonar slett ikkje gjekk i hennar favør - motparten argumenterte godt, og det var tydeleg at mormor var i ferd med å tape. Seansen blei då avslutta med følgjande fyndord frå henne: Jaja, eg har no MI tru. Og det kan vi vel seie her og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

for og si det sån jeg har knapt nok tro . men når en bygd mener at dette er sant kan jeg ikke tro noe lengre ..jeg bare mener . men vi kan snu hele saken kan noen her så meg hvor lenge fosse navne har vert på meland ? stammer det familien til bake til viking tiden ? jeg tenker på blod typen som vi har ab b- b . greier noen her og finne ut av hvor lenge slekten har vert i Norge ?

 

Nå er jeg ikke sikker på hva du mener, men gården Fosse har nok eksistert siden gammel tid. I øyeblikket fant jeg den i 1519-listen! Men det er nok ikke snakk om EN slekt, slik du formodentlig tenker på! Fosse bestod, og består fortsatt, av mange bruk. Dine forfedre bodde på bruk nr 11. De giftet seg kan hende med en fra nabobruket eller en fra nabogården, eller litt lenger borte, som Moldekleiv, eller de dro til byen og kan ha giftet seg med en fra byen eller en som var kommet fra f eks Sunnfjord, eller Sogn som i tilfelle med Elias. Noen gårder var eid av adel eller geistlige, mens det var andre som bodde og drev gårdene. Dette må vi studere litt nærmere for å kunne si noe sikkert om.

 

Når det gjelder blodtyper så har det ingen ting med DNA å gjøre! En vanlig blodtype, A, B o.s.v. kan altså ikke brukes til å avklare slektsskap!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for og si det sån jeg har knapt nok tro . men når en bygd mener at dette er sant kan jeg ikke tro noe lengre ..jeg bare mener . men vi kan snu hele saken kan noen her så meg hvor lenge fosse navne har vert på meland ? stammer det familien til bake til viking tiden ? jeg tenker på blod typen som vi har ab b- b . greier noen her og finne ut av hvor lenge slekten har vert i Norge ?

 

Det er vanskelig å vite hva du egentlig vil vite, men når det gjelder blodtype så kan jeg svare litt. :)

Det er altså ikke slik at du arver blodtype AB fra en av foreldrene. Du arver A fra den ene og B fra den andre.

Hos nordmenn er blodtype A endel vanligere enn blodtype B. Østeuropeere og russere har hyppigere B enn andre. Derved vil de også oftere ha blodtype AB.

 

Du kan lese litt om det her: http://no.wikipedia.org/wiki/Blod

 

Om arv av blodtyper (AB0) og Mendelsk arv her: http://ndla.no/nb/node/50582

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit takk for hjelpen alle sammen . familien og ikke minst jeg har underholdt dere mye en god stund . historien kommer fra fosse og er 100 år gammel så dette er ikke noe vi har funne på . men kan noen finne ut hvor lenge familien fosse har bodd i Norge går slekten helt til bake til olav kyrres tid ? og karen fra sogn hvor kommer den slekten fra ? er det viking blod der ? ang kaiser saken føler jeg at det for vere nok i den saken .. ;)

 

På Anita og Lasse sin side kan du i hvertfall se hvor langt tilbake de har funnet at du har forfedre på Fosse http://www.look.no/anita/slekt/webcards/wc34/wc34_186.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk jeg har b- . kunne vert gøy og finne ut hvor langt til bake slekten går :) så for vi jo svar fra dna testen nå i uken det blir spendene enig ?

 

Selv om blodtype B er arvet fra foreldre, så er det ingen bevis for hvem foreldre/forfedre er. Det eneste det sier er at minst en av dine foreldre har blodtype B eller AB, men ikke noe mer.

 

Jeg er enig i at resultat av en Y-DNA-test kan bli spennende, men det forutsetter at du har noen å sammenlikne med. Hvem andre har testet seg - som dere skal sammenlikne med? :)

 

For å bevise at du avstammer fra keiseren, så trenger du også Y-DNA fra en som avstammer fra keiseren langs farslinjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Yngve Nedrebø locked this emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.