Gå til innhold
Arkivverket

Slekt på Simle i Leka, Nord Trøndelag

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

5 hours ago, Wenche Hillstrand said:

Her står det en del om Jens Jonsen Schanche.

Står bl.a at navnet Schanche er tatt etter den rike Jens Jensen Schanche

https://nbl.snl.no/Jens_Schanche

Mulig, det, Jens Joensen Finvedgaard Schanches (1717-87) familienavn Schanche kom opprinnelig fra farfars far Joen Andersson Schancke (Finvedgaard) (1610-74), mens fornavnet Jens muligvis kom fra "den rike" Jens Jensen Schanche (1653-1645), selvom jeg ikke har regisrtret sistnevnte som en tidligere slektning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nå bare noen kunne sitere hva som står i kildene slik det faktisk står der hadde alt vært så mye enklere.....

Hva er det Robelin faktisk skriver om Jens J(o)enssen Schanche?

Jo, han skriver at han er født i Hafn under gården Hestmanden på Helgeland.

Stemmer den opplysningen (grunnlag?) så har jeg i et tidligere innlegg henvist til at det finns en Jon Mentzen med borgerleie på Helgeland benevnt "Hafun".

JJSchanche.JPG

Hafn.JPG

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

#277:

Dette var interessant og kan potensielt bli en "game changer" i denne "jakten". Hvem var denne Jo(e)n Mendtssen/Mentzen? Navnekombinasjonen er vel ikke veldig vanlig på den tiden og i dette området (Trøndelag/Helgeland). Mentz-navnet forekommer i Darre-slekten på denne tiden, uten at jeg vil spekulere i noen forbindelse her. Kanskje nærmer vi oss riktig mann korrekt plassert i tid og rom (1680-tallet) på Helgelandskysten på en tid som passer inn i det store puslespillet (?). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 278 Det hadde vel vært greit å starte med å finne kildegrunnlaget til Robelin. Kan det finnes et innrulleringsmanntall for Nærøy eller Namdal der det fremgår hvor denne Jens Jonssen Schancke var født, eller finns det en annen kilde som forteller hvor han er født?

Jeg har en annen kilde som nevner en Jon Mentzen i samme område (Lurøy på Helgeland):

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Helgeland sorenskriveri, Tingbok 3 , 1700-1709, oppb: Statsarkivet i Trondheim.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/28719/5/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rg20090515640196.jpg

...Ombudsmanden tiener Jon Mentzen hafde ladet stefne Margrete Grøn for hun hafuer tagen en oxe fra Hans i Sandvigen, som ombudsmanden var tilagt i betaling for hans resterende bøxel penger, Hans i Sandvigen var her i retten og tilstod at Margretes folck tog oxen med magt i fra sig, paa ? veigne var hindes søn Henrich Olsen sagde at Hans var skyldig sin moder, og derfor hafde de taget oxen...

Jeg har ingen ide om det kan være samme mann som hadde borgerleie på Hafn. I så tilfelle har han fått en ny rolle.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Østensen skrev:

# 274 Det var skifte etter Synneve Jensdatter 29. april 1671. Det er påfallende at dato om ikke år er sammenfallende. Har godeste Per blandet sammen Synneve og denne apokryfe Susanne?

.....

.

Det kan det meget vel hende at 'godeste', resp. 'en viss' (sic) Per Nermo har gjort, men hva som er mer sikkert er at samme PN ikke er Viknabokas kilde til at

Susanne Jensdtr. skulle være en søster av Jens Jensen Schanche !

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 280 Per, du er helt uskyldig i forhold til hva som står i Nærøyboka. Det får de som har skrevet dette ta på sin kappe om det nå viser seg å være feil (hvilket jeg sterkt mistenker). Du klarer vel neppe å rekapitulere hva du tenkte på når du skrev det du skrev i den debatten jeg henviste til. Uansett så er det vel sannsynlig at du har hatt den omtalte Synneve i tankene når du henviste til det aktuelle skiftetidspunktet, og rett og slett blandet sammen navnene Synneve og Susanne.

Jeg tror denne Susanne kan skrives ut av historien engang for alle med mindre noen er i stand til å finne et virkelig kildegrunnlag. Jeg mistenker at hun er en konstruksjon som har oppstått for å forklare forbindelsen mellom Jens Jensen Schanche og folkene på Hamland. Noen har sikkert sett obligasjonen jeg linket til der JJS omtales som moders morbror til Adrian Andersen, og så har de ikke klart å rekonstruere sammenhengen på rett måte, og har istedet gitt Adrian Jensen en kone # 2 som var søster av JJS. Slik var det dog ikke.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Mentz Hansen Klæboe som dør ca 1745 på Vikholmen i Nesna g m HelleneMargrethe Nilsdatter Parelius. Har bare to barn notert : Anne Elisabeth og Niels Tulesius. Kan være flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 282 Han er helt uaktuell i denne sammenhengen. Du kan forøvrig glemme det som står hos Robelin når det gjelder koblingen mot Husby og Nesna. Der har Robelin blandet sammen personer med likelydende navn. Mentz Klæboe og Hellenas barn går frem av skiftet etter Hellenas søster som det er skifte etter i 1768. Hun hadde ikke livsarvinger så der rulles etterslekten opp.

For øvrig er du nok litt tidlig ute når det gjelder hans død:

DÖD. begr. 24/5 1763 i Nesna sogn.
"1763. Dom: Jubil: Kirketieneste ved Næsne. bestæd. Mentz Klæboe
æt: 76 Aar."

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎07‎.‎03‎.‎2017 den 1.02, Per Nermo skrev:

Er det slik at forstå at begge nedenstående kan være mulige sønner av Siri Jensdatter Schancke (f. rundt 1648 ?) og hennes 2. ektemann Jon Mentzen : ?

•  Joen Joensen Schancke, oppført i Manntall over Trondhjem bys befolkning (1736) som utliggerborger i Namdal, NT
  •  Jens Jonsen Schancke (c1685-1766) i Austafjord, Vikna, Namdal, NT (g.m. Gjertrud Cathrine Rasmusdatter Krag) (skifte etter ektefellene i 1770).

.
ER det slik å forstå ?

Edit: 8/3 kl. 17:41:

I innlegget under antydes det altså at utliggerborgeren i Namdal i 1736 muligens skal være JENS Jonsen Schancke (c1685-1766) i Austafjord.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 284 Jeg tror det er feilavskrift i manntall 1736. Sammenlign med manntall 1722 som jeg har henvist til tidligere i debatten.

Udligere.

Nummedals Fogderie

Jens Jensen Schanche             Velformuende.

Joen Andersen                        Ligeleedes.

Peder Larsen Holte                 Een ung mand, staar sig saavit vel.

Joen Joensen Schanche           Middelmaadig tilstand.

Barbara Hans Jörgensens        Af samme Vilkaar.

Hans Larsen Falch                  er velbeholden.

Niels Drejer                            Middelmaadig tilstand.

Det er merkelig at Jens Jonsen Schancke er blitt til en Joen Joensen Schanche fra 1722 til 1736.

Manntall over Trondhjems bys borgere og innvånere, ca 1722

Vdj Numedals fogderi:
Nærøe gjeld:
Jens Jens. Schancke, Borger
John Anderson, Borger
Ped. Larson Holt, Borger
Jens Jons. Schancke
Barbara Hans. Jürgens.
Foesnæs gjeld:
Hans Larson Falck
Niels Drejer
Borgere

Jens Jonssen Schancke finns det jo andre kilder på i tillegg.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Jens Jonssen Schancke må ha tatt borgerskap (sannsynligvis i Trondheim). Et tips for en tålmodig sjel er å lete gjennom rådstueprotokollen etter ham. Mange ganger er det angitt hvor de var barnefødt og hvor de hadde sitt borgerleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dette skifte fra Trondheim den 9. april 1749 være til opplysning (eller forvirring)?

SAT, Byfogden i Trondheim, 1747-1751, s. 152b-153a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090204330597

Jeg har prøvd å transkribere første del. Det er mye mer, men det er litt omstendelig og jeg har ikke mer tid akkurat nå.

Friderich Wilhelm Gulschwager, Primier Lieutenant ved det første Tronhiemske Regimente, og Peder Lauritzen Holte, Borger til Tronhiem, som tilkaldet Samfrender.

Giør vitterligt at:

Anno 1749. Onsdagen den 9de Aprilblev paa Borgerleyet Carstenøen Udi Nærøe Præstegield i Nummedals Fogderie i allerunderdanigst følge …. …. Mayts Allerunderdanigste meddelte Bevilling, under 1te Novembr 1748 foretagen en Samfrenders Skifteforhandling, efter den samme steds afdøde Negotiant nu Sl. Joen Andersen Finvegaard til deeling og Rigtighed imellem den afgangne Mands Enke Elen Borchmand paa den eene, og hans efterlevende Børn paa den …. anden side, hvoraf er 2de udi hands forrige Egteskab med afgl. Lussia Claus Datter, Een Søn Nafnlig Claus Joenson Finvegaard, boende i Fosnæss Præstegield udi Numedalen Fogderie, og een datter ved nafn Maren Maria Finwegaard, i Ægteskab med Lieutenant Christen Bull, ved det 3die Tronhiemske Regimente, Leve? saa udi … Ægteskab med nu efterlevende Enke, 2de Søner og 4 Døttre, Sønnene nemlig: Jens Schanche, T.ved Procureur, saa og Lavtings Skriver ved Tronhiems Lavstoel, og Andreas Borchman i Condition hos hr. Commerce Raad og Soerenskriver for Stør- og Werdals Fogderie, Lauritz Brun, begge fuldmyndige; Døttrene, navnlig: Wibiche Lussia Borchmand i ægteskab med Peder Wittrup proprietaer, boende i Inderøens Fogderie, Sitselle Finvegaard i ægte-skab med Knud Andersen Metzel Boende udi Stoer Fosens Fogderie i Biørnoers Præstegield, Alethe Johana, U-gift?, er hos Broderen Claus Joensen Finvegaard og Karen Margrethe Borchmand U-gift er hieme hoss sin Moder; ….. Nærværende Enken Elen Borchmand … Joen Andersen Finvegaard, hvis Lavverge var bemelte Peder Larsen Holte.

Ligeledes var og tilstæde af Børnene Neml: Sønnene Claus Joensen Finvegaard og Andreas Bochmand. Lieutenant Christen Bull paa egnes og sin Svoger Knud Metzells vegner, og sønen Jens Schanches vegne.

Som Wurderingsmænd ved denne Forretning var tilstæde de 2de af ….. Mayts Foged opnefnte Bøygde Lænsmænd udi Nærøens Præstegield, nemlig: Willich Wæhrum og Andreas Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Lars Østensen skrev:

# 280 Per, du er helt uskyldig i forhold til hva som står i Nærøyboka. Det får de som har skrevet dette ta på sin kappe om det nå viser seg å være feil (hvilket jeg sterkt mistenker). Du klarer vel neppe å rekapitulere hva du tenkte på når du skrev det du skrev i den debatten jeg henviste til. Uansett så er det vel sannsynlig at du har hatt den omtalte Synneve i tankene når du henviste til det aktuelle skiftetidspunktet, og rett og slett blandet sammen navnene Synneve og Susanne.

Når det gjelder Nærøyboka, er den skrevet av nå avdøde Sveinung Leirvik, og utkom i 1991, lenge før Internet og digitale kilder var tilgjengelig. Sveinung Leirvik var, i likhet med utallige andre bygdebokforfattere (f.eks. Viknaboka), en glad amatør, som skrev 5 bygdebøker, + ei tykk bok om Wendelbo-slekta. Dette gjorde han på fritida, stort sett på kveldstid, etter fjøsstell og annet gårdsarbeid var unnagjort. (Han dreiv gården Leirvik i Foldereid). En stor del av dette arbeidet gjorde han gratis, og kommunen dekket vel knapt nok utgiftene til blekk og frimerker. Jeg kjente ham godt, og besøkte ham flere ganger. Han var klar i hodet og oppegående til godt over 90 år. Når det er sagt, klart det blir en del feil og mangler i ei sik bygdebok, og i likhet med mange, mange andre bygdebøker, må den ses på som et oppslagsverk eller hjelpemiddel. Hvis man skal ha harde fakta, må man til primærkildene. 70-80% av mine forfedre kom fra Nærøy, og jeg har gjort det til en vane å sjekke alle opplysninger opp mot primærkilder, når jeg f.eks. jobber med slektstreet. Jeg kan si, med rimelig stor sikkerhet, at Sveinung neppe konstruerte personer eller slektskapsforbindelser selv, eller brukte fri fantasi. Han var ekstremt nøye og etterrettelig i sitt arbeid. Om han har publisert noe feilaktig, stammer nok det fra andre (sekundær)kilder, vil jeg tro. PS! Vi skal heller ikke glemme kona hans, Jorun, som la ned en formidabel innsats i arbeidet med bygdebøkene. Hun ble, så vidt jeg vet, aldri kreditert. Hun bor her på Kolvereid. 

Endret av Ørjan Kvaløy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 288 Feil kan alle gjøre. Problemet er å bli kvitt denne Susanne Jensdatter Schanche dersom hun nå er en konstruksjon og et fantasiprodukt. Jeg er redd for at hun kommer til å eksistere på slektstreet til de mange der ute som tar det som står i bygdebøkene for god fisk. Når det gjelder vrøvlet på Geni er det bare å legge seg på ryggen uansett. Det er ikke mulig å rette opp det som publiseres der på grunn av omfanget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg kom i skade for å skrive at Hans Pettersen Leth kjøpte borgerleiet Hongset av Lars Lodvigsen. Det er ikke rett. Lars Lodvigsen solgte det først til Erich Pedersen Bech som igjen solgte det til Hans Pettersen Leth.

SAT, Byfogden i Trondheim, Pantebok nr. 2a, 1700-1709, s. 24
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/tl20080328650826
Hans Pettersen Leth kjøper borgerleiet Hongset av Erich Pedersen Bech. Vitner ved overdragelsen er Jens Jensen Schanche og Ole Kieldsen.

SAT, Trondheim magistrat, A/Aa/L0008: Rådstueprotokoller, 1705-1707, s. 52
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/rg20090505330250
Hans Pettersen Leth tar borgerskap i Trondheim 23. februar 1706.
"Hans Pettersen Leth, eftter aflagde sin throskabs ed, bekom sit borgerskab: som nordlandshandler, hvilke hafer till forhandlet sig en frit borgerleie af Erich Pedersøn, udj Brøndøe prestegield, kaldet Hongset i Wægens fierding, det ogsaa Erich Pedersøn hannom in for retten tillstod."

Denne Lars Lodvigsen var gift med en Lisbet Jonsdatter om nå den opplysningen kan brukes i en eller annen sammenheng.

Endret av Lars Østensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎03‎.‎2017 den 9.01, Per Morset skrev:

Kan dette skifte fra Trondheim den 9. april 1749 være til opplysning (eller forvirring)?

SAT, Byfogden i Trondheim, 1747-1751, s. 152b-153a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/sk20090204330597

....... efter den samme steds afdøde Negotiant nu Sl. Joen Andersen Finvegaard til deeling og Rigtighed imellem den afgangne Mands Enke Elen Borchmand paa den eene, og hans efterlevende Børn paa den …. anden side, hvoraf er 2de udi hands forrige Egteskab med afgl. Lussia Claus Datter, Een Søn Nafnlig Claus Joenson Finvegaard, boende i Fosnæss Præstegield udi Numedalen Fogderie, og een datter ved nafn Maren Maria Finwegaard, i Ægteskab med Lieutenant Christen Bull, ved det 3die Tronhiemske Regimente, Leve? saa udi … Ægteskab med nu efterlevende Enke, 2de Søner og 4 Døttre, Sønnene nemlig: Jens Schanche, T.ved Procureur, saa og Lavtings Skriver ved Tronhiems Lavstoel, og Andreas Borchman i Condition hos hr. Commerce Raad og Soerenskriver for Stør- og Werdals Fogderie, Lauritz Brun, begge fuldmyndige; Døttrene, navnlig: Wibiche Lussia Borchmand i ægteskab med Peder Wittrup proprietaer, boende i Inderøens Fogderie, Sitselle Finvegaard i ægte-skab med Knud Andersen Metzel Boende udi Stoer Fosens Fogderie i Biørnoers Præstegield, Alethe Johana, U-gift?, er hos Broderen Claus Joensen Finvegaard og Karen Margrethe Borchmand U-gift er hieme hoss sin Moder; .....

.

I samfrendeskiftet nevnes 6 barn i dette ekteskapet (mor: Elen Borchmann, far: avdøde Joen Andersen Finvegaard).

Jeg savner det. 7. barnet, Maren (Matsi) Klara Jonsdatter Finvedgaard, døpt 6 Mai 1735 i Vikna, Nærøy,

angivelig gift 11 Okt 1772 i Namdal med Lars Juul Bech (1724 Brønnøy - 1771 (?) Oksbåsen, Flatanger, Fosnes, Namdal)

(her må mao. enten giftermålsdatoen eller Lars' dødsår være feil).

Lars skal angivelig tidligere ha vært gift (etter 1749) med Maren's yngre søster Alhed Johanne (Alethe Johana) (1719-1765),

muligens mor til den Lars Bech som bodde i Oksbåsen og døde i Fosnes 1799. (Eller er dette ovennevnte Lars Juul Bech f.1724 ?).

Forøvrig har jeg notert at Joen Andersen Finvegaard skal ha vært gift før Lucia (Lussia) (g.1705) og Elen (g.1713), nemlig i 1702,

med Wibeche (Wiviche) Ottesdatter (Kruse) f. c1670 (oppkalt etter Otte's søster og igjen oppkalt gjennom 1. datter i Joen's ekteskap m. Elen),

datter av borger i Trondheim, Otte Carstensen Esche (s. av Alhed Kruse) og Cathrine Johansdatter Grøn.

Om denne 1. hustru Wibeche har jeg notert at hun skal ha stevnet sin svigersønn for å ha lurt henne til å underskrive en arvekontrakt den 20 Mai 1702.

Om hun altså hadde en datter, så må denne datteren være f. rundt 1690 (?) i et ev. tidligere forhold. (strøket 9. mars kl. 20:43).

Kan dette være riktig, eller har jeg surra (igjen) ?

Korreksjon, 9. mars kl. 20:43:

Det var ikke Wibeche Ottesdatter, men hennes mor, Cathrine (Thrine) [Johansdatter] Grøn, ved hennes lagverge Jens Jensen Schancke, som stevnet (Thrine's) svigersønn (Jon Andersen Finvedgaard) for å ha lurt henne til å underskrive en arvekontrakt den 20 Mai 1702. (Altså var det jeg som surra. Igjen.)

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Lars Østensen skrev:

# 284 Jeg tror det er feilavskrift i manntall 1736. Sammenlign med manntall 1722 som jeg har henvist til tidligere i debatten.

Udligere.

Nummedals Fogderie

Jens Jensen Schanche             Velformuende.

Joen Andersen                        Ligeleedes.

Peder Larsen Holte                 Een ung mand, staar sig saavit vel.

Joen Joensen Schanche           Middelmaadig tilstand.

Barbara Hans Jörgensens        Af samme Vilkaar.

Hans Larsen Falch                  er velbeholden.

Niels Drejer                            Middelmaadig tilstand.

Det er merkelig at Jens Jonsen Schancke er blitt til en Joen Joensen Schanche fra 1722 til 1736.

Manntall over Trondhjems bys borgere og innvånere, ca 1722

Vdj Numedals fogderi:
Nærøe gjeld:
Jens Jens. Schancke, Borger
John Anderson, Borger
Ped. Larson Holt, Borger
Jens Jons. Schancke
Barbara Hans. Jürgens.
Foesnæs gjeld:
Hans Larson Falck
Niels Drejer
Borgere

Jens Jonssen Schancke finns det jo andre kilder på i tillegg.

Scannet inn fra Namdalens historie 1500 - 1837, Bd. II: 

Jens Jonsen Schanche (1).pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 292 Jeg leser Joen Joensen Schanche på ham. Trolig er det da feil i originalen med mindre det faktisk fantes en Joen Joensen Schanche i tillegg til Jens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#293: Jeg leser også Joen Joensen Schanche i manntallet fra 1736. I kvitteringen fra 1732 leser jeg Jens Johnsen. Kvitteringen er signert Herman Dwerhagen sr., som vel var født og oppvokst i Tyskland (uten at det nødvendigvis har påvirket hvordan han skrev navnet til JJS). 

Endret av Eirik Amundsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Per Nermo skrev:

.

I samfrendeskiftet nevnes 6 barn i dette ekteskapet (mor: Elen Borchmann, far: avdøde Joen Andersen Finvegaard).

Jeg savner det. 7. barnet, Maren (Matsi) Klara Jonsdatter Finvedgaard, døpt 6 Mai 1735 i Vikna, Nærøy,

angivelig gift 11 Okt 1772 i Namdal med Lars Juul Bech (1724 Brønnøy - 1771 (?) Oksbåsen, Flatanger, Fosnes, Namdal)

Lars skal angivelig tidligere ha vært gift (etter 1749) med Maren's yngre søster Alhed Johanne (Alethe Johana) (1719-1765),

muligens mor til den Lars Bech som bodde i Oksbåsen og døde i Fosnes 1799. (Eller er dette ovennevnte Lars Juul Bech f.1724 ?).

Forøvrig har jeg notert at Joen Andersen Finvegaard skal ha vært gift før Lucia (Lussia) (g.1705) og Elen (g.1713), nemlig i 1702,

med Wibeche (Wiviche) Ottesdatter (Kruse) f. c1670 (oppkalt etter Otte's søster og igjen oppkalt gjennom 1. datter i Joen's ekteskap m. Elen),

datter av borger i Trondheim, Otte Carstensen Esche (s. av Alhed Kruse) og Cathrine Johansdatter Grøn.

Om denne 1. hustru Wibeche har jeg notert at hun skal ha stevnet sin svigersønn for å ha lurt henne til å underskrive en arvekontrakt den 20 Mai 1702.

Om hun altså hadde en datter, så må denne datteren være f. rundt 1690 (?) i et ev. tidligere forhold.

Kan dette være riktig, eller har jeg surra (igjen) ?

.

Den 17 januar 1701 begjærte Joen Andersen Finvedgaard copulation med Wibeche Ottesdatter i Domkirken i Trondheim.

https://media.digitalarkivet.no/view/16323/60

Øverst på venstre side

Den 11 februar 1703 begjærte Joen Andersen Finvedgaard copulation med Lucia Clausdatter Holst i Domkirken i Trondheim.

https://media.digitalarkivet.no/view/16323/63

Øverst høyre side.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎08‎.‎03‎.‎2017 den 21.22, Per Nermo skrev:

.

Jeg savner "det 7. barnet" (?), Maren (Matsi) Klara Jonsdatter Finvedgaard, døpt 6 Mai 1735 i Vikna, Nærøy,

angivelig gift 11 Okt 1772 i Namdal med Lars Juul Bech (f.1724 Brønnøy, i 1766/1771 bosatt (ikke død) i Oksbåsen, Flatanger, Fosnes, Namdal

Lars skal angivelig tidligere ha vært gift (i så fall etter 1749) med Maren's yngre søster Alhed Johanne (Alethe Johana) (1719-1765),

.....

.

Det ser ut til å herske ulike oppfatninger mht. hvem handelsborger i Flatanger, Lars Juul Bech (f.1724 i Nordhus, Brønnøy, muligens død i 1799) var gift med.

1. gang skal han angivelig ha vært g.m. Alhed Johanne Jonsd. Finvedgaard (1719 Karstensøy -1765). Som hans 2. hustru (g. Namdal 11 Okt 1772) fører noen

• Maren/Matsi Klara Jonsd. Finvedgaard, døpt i Nærøy 6/5-1735 (NB: ikke nevnt 9/4-1749 i samfr.sk. mell. JAF's enke og barn), mens andre oppgir
  • Maren/Matsi Clarine/Clara Lemvig, døpt 12/9-1750 Gloppen, mulig d. av offiser Jacob Ped.s. Lemvig (1716-65) / Anna Christiansd. Bugge (1727-62).

(Jeg har også sett sistn. Maren (død i Fosnes i 1778 ?) ført som d. av nevnte Jacob's bror Dominikus Nagel Lemvig (1711-80), som 9/3-1751
           ble g.m. enken (hustru #3) Elen Andersd. Borchmann etter (ovennevnte Alhed's far) Jon Anders. Finvedgaard (c1679-1748) på Karstensøy).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 21.59, Per Nermo skrev:

.

Det ser ut til å herske ulike oppfatninger mht. hvem handelsborger i Flatanger, Lars Juul Bech (f.1724 i Nordhus, Brønnøy, muligens død i 1799) var gift med.

1. gang skal han angivelig ha vært g.m. Alhed Johanne Jonsd. Finvedgaard (1719 Karstensøy -1765). Som hans 2. hustru (g. Namdal 11 Okt 1772) fører noen

• Maren/Matsi Klara Jonsd. Finvedgaard, døpt i Nærøy 6/5-1735 (NB: ikke nevnt 9/4-1749 i samfr.sk. mell. JAF's enke og barn), mens andre oppgir
  • Maren/Matsi Clarine/Clara Lemvig, døpt 12/9-1750 Gloppen, mulig d. av offiser Jacob Ped.s. Lemvig (1716-65) / Anna Christiansd. Bugge (1727-62).

(Jeg har også sett sistn. Maren (død i Fosnes i 1778 ?) ført som d. av nevnte Jacob's bror Dominikus Nagel Lemvig (1711-80), som 9/3-1751
           ble g.m. enken (hustru #3) Elen Andersd. Borchmann etter (ovennevnte Alhed's far) Jon Anders. Finvedgaard (c1679-1748) på Karstensøy).

.

Jeg kan ikke med 100% sikkerhet si hvem som er Lars Garbantsen Bech (Oxbaasen) 2) kone men tar vi utgangspunkt i deres 2 barn sammen.

så vil jeg tro at hun heter Maren Jacobsdatter Lemvig. (ikke funnet Lars og Marens ekteskap) Deres 2 barn:

Jacob Dominicus Nagel døpt i Fosnes 15 januar 1775

https://media.digitalarkivet.no/view/16469/218

Venstre side

Jens Lemvig døpt 25 mars 1777 i Fosnes.

https://media.digitalarkivet.no/view/16469/234

Høyre side.

Jens Lemvig døde 17 dager gammel.

Kan heller ikke se at Lars Bech ble døpt Juul etter sin mor.-det står kun Lars ved hans fødsel.

Lars fikk med sin første kone så langt jeg kunne finne 8 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Wenche Hillstrand skrev:

Jeg kan ikke med 100% sikkerhet si hvem som er Lars Garbantsen Bech (Oxbaasen) 2) kone men tar vi utgangspunkt i deres 2 barn sammen.

så vil jeg tro at hun heter Maren Jacobsdatter Lemvig.

.....

.

Det er jeg forsåvidt enig i.

Jeg tror kanskje at  innlegg #3 i denne 14 år gamle debatten på DA  (klikk på lenken)  kan ha bidratt til 'forvirringen'.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Per har du det endelige beviset på at Lars Bech giftet seg med

Maren Clarine Lemvig. Gift 11 oktober 1772 på Vikna i Nærøy.

https://media.digitalarkivet.no/view/2525/171

Aller øverst på høyre side.

De giftet seg i huset på Castenøen.

Så da burde all tvivel over hvem han giftet seg med være over.

Hvorfor skriver presten - etter kongelig allernådigste tilatelse. De var vel ikke så nære slekt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Wenche Hillstrand skrev:

Her Per har du det endelige beviset på at Lars Bech giftet seg med

Maren Clarine Lemvig. Gift 11 oktober 1772 på Vikna i Nærøy.

https://media.digitalarkivet.no/view/2525/171

Aller øverst på høyre side.

De giftet seg i huset på Castenøen.

Så da burde all tvivel over hvem han giftet seg med være over.

Hvorfor skriver presten - etter kongelig allernådigste tilatelse. De var vel ikke så nære slekt ?

.

Tusen takk, Wenche !

Man trengte vel også kongelig bevilling til å vies 'i huuset' (dvs. hjemme, istedet for i kirken). Dog måtte vel ekteskapet stadfestes av presten i kirken.

Ovenstående beviser utvilsomt at bruden i 1772 heter Maren Clarine (Clara/Klara) Lemvig, men det er vel strengt tatt ikke bevist

at hun ikke kan være identisk med den Maren Klara som ble født på Karstensøy i 1735 (døpt 6 Mai i Vikna), som yngste datter av

Jon Andersen Finvedgaard (død 1748) på Karstensøy og hans 3. hustru Elen Borchmann.

Denne sistnevnte Maren Klara hadde Dominikus Nagel Lemvig som stefar (g.m. Elen i 1751), og KAN jo benyttet hans etternavn.

Med sitt f.år (1735) passer hun jo også litt bedre som hustru til Lars Bech, som skal være f. i 1724.

(Maren Clarine Jacobsdatter Lemvig skal være født 1750 i Gloppen, SF).

Noe som taler mot at det var Maren Klara Jonsd. (f.1735) som ble g.m. Lars Bech i 1772 er selvsagt at hun ikke er nevnt i samfrendeskiftet i 1749, og derfor antakelig var død før dette.

Er det forresten mulig å finne Lars Bech sitt første ekteskap i kirkeboka for Vikna ?

Han ble vel g. ca.1750 (etter 1749) med Alhed Johanne Jonsdatter Finvedgaard, f.1719 på Karstensøy, død 1765 (ovennevnte Maren Klara f. 1735 sin nest eldste helsøster).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider