Gå til innhold
Arkivverket

Drep et slektvirus. Hans Kyhn – død 1698, hans to ektefeller og barn

Niels Hegge
 Del

Recommended Posts

Per

Jeg skrev bare kanskje. Jeg vet ikke hvem han er. Jag reagerte på navnet.
Du kan selvsagt ha rett i at han kan være en sønn til Anna Kyhn og Melchior Ramus.

Da må man ta videre undersøkelser av denne personen. Jeg er for tiden borte og har alt det jeg fant

om han hjemme. Ska ta å se på det når jeg er hjemme igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg skrev bare kanskje. Jeg vet ikke hvem han er. Jag reagerte på navnet.

Du kan selvsagt ha rett i at han kan være en sønn til Anna Kyhn og Melchior Ramus.

...

.

Jeg tror likevel ikke at Hans Cristopher Kyhn i Danmark (f. ca. 1682) kan være en sønn av Anna Kyhn og Melchior Ramus, for da må han jo ha vært død allerede i 1693 da Melchior Ramus døde og 'Anna ble enke med en datter og tre sønner' (ref. innlegg #198).

De nevnte fire barna må da ha vært Johan Daniel (ca. 10 år) , Anne Beate, Jochum Friderich og Christian (6 år). Ingen fjerde sønn ...

Og siden 'din' Hans Cristopher Kyhn i Danmark (f. ca. 1682) fikk en sønn (Jochum Friderich) så må denne HCK i alle fall ha levd til å bli minst 20 år (dvs. minst til 1702 ...).

Det jeg stusset på i ditt innlegg #195, Wenche, var formuleringen 'Hans Kyhn kan ikke hatt en sønn til med navn Hans Christopher'

siden det vel ikke fra før er nevnt noen sønn 'Hans Cristopher' av oberstløytnant Hans Kyhn (død des. 1698).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wenche skrev:

jeg har funnet en Hans Cristopher Kyhn i Danmark, har ikke fulgt opp denne-er usikker
Han skal være født ca. 1682. Det som er merkelig at et av hans barn heter Jochum Friderich det samme
som Melchior Ramus barn. Har andre barn som som igjen får barn som har navnet Melchior.

Jeg kjenner att vi kanskje har glemt att det er flere Kyhn som vi ikke har tittet nærmere på som kan være far eller farfar till denne Christopher. Jeg har fire (så langt):

- Christian f ca 1640 d 1711 (finner han på hjemmesider men har ikke sett sikre kilder på navn og år)

- Jacob Hansen Kyhn d 1706 se #18 og #21

- Joachim Kyhn, Ovenstad har han som fenrik 1644. Joachim heter en av Anna Hansdtr og Melchior Ramus sønner

- Henning Kyhn, avtakket 1679 ifølge Ovenstad. Ingen direkte treff på Internet søk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I #30 får vi fra Per familien til Hans Ulrich Kyhn (1739-1784) "prokurator på Bragerøen". I skifteregisteret fra 14 nov 1788 http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000021008 får vi hele familien:

- hustru: Anna Dorothea

- svigerfar: Halvor Justsen

- Sønn: Hans Jacob 14 år

- Sønn: Jens Christian 15 år

- Sønn: Johan Joachim 9 år.

Jens Christian ser jeg på div hjemmesider død 1823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I #30 får vi fra Per familien til Hans Ulrich Kyhn (1739-1784) "prokurator på Bragerøen". I skifteregisteret fra 14 nov 1788 http://digitalarkivet.arkivverket.no/gen/vis/27/pa00000000021008 får vi hele familien:

- hustru: Anna Dorothea

- svigerfar: Halvor Justsen

- Sønn: Hans Jacob 14 år

- Sønn: Jens Christian 15 år

- Sønn: Johan Joachim 9 år.

...

.

I tillegg til de som er nevnt i skiftet i 1788 hadde HUC flg. barn :

fra 1. ekteskap m. Anne Henricha Willer :

- Uldricha Magrethe Kyhn, døpt på Bragernes 12 Apr 1771

fra 2. ekteskap m. Anna Dorothea Justsen (døpt på Bragernes 4 Mai 1748, gift der 18 Okt 1775) :

- Anne Magrethe Kyhn (døpt på Bragernes 29 Mar 1777, gravlagt der 1 Jun 1777)

- Anne Magretha Kyhn (døpt på Bragernes 13 Okt 1779)

- Dorthea Maria Kyhn (døpt på Bragernes 4 Jul 1781).

Hans Jacob ble begr. på Bragernes 13 Des 1796 (21 år). Jens Christian var lensmann på Eidsvoll og g.m. Albertine Philipine Larsdatter Wardrum.

Skal tro om hustru nr. 2 Anna Dorothea Justsen var en 'Josten'/'Justen', mao. at faren Halvor Justsen var

en etterkommer etter fogd i Bamle 1662-1670, Henrich (von) Josten, bosatt på Bjørntveodt i Eidanger (g. 1 Nov 1663 m. Kirsten Syvertsdatter) ?

Disse hadde barna

• Nils c1670 (g. 1701 m. Kirsten Margrethe Halvorsdatter Borse) (skispsreder, eier av Nes Jernverk),
  • Hedvig c1672 (g. 1698 m. Rasmus Sørensen Malling),
  • Christine c1678 (g. 1) enkemann, skipsreder Jørgen Pedersen Holst og 2) kaptein Johan Arnold ('Aamodt' ?))
  • Christopher c1680, forretningsmann, i London i 1720,
  • Anna Marie c1680 (g. 1) 1702 m. sorenskriver i Nedre Telemark, Hans Jespersen Richard og 2) m. 'eftermanden' i embedet, Hans Jacobsen Morland).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg kjenner att vi kanskje har glemt att det er flere Kyhn som vi ikke har tittet nærmere på som kan være far eller farfar till denne Christopher. Jeg har fire (så langt):

- Christian f ca 1640 d 1711 (finner han på hjemmesider men har ikke sett sikre kilder på navn og år)

- Jacob Hansen Kyhn d 1706 se #18 og #21

- Joachim Kyhn, Ovenstad har han som fenrik 1644. Joachim heter en av Anna Hansdtr og Melchior Ramus sønner

- Henning Kyhn, avtakket 1679 ifølge Ovenstad. Ingen direkte treff på Internet søk.

.

Jeg har i tillegg notert en 'Ulrich Friderich Kyhn (1671-1745)', men har ikke notert kilder eller informasjon om hans aner.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magdalene Cathrine Ramus begravet 9 juni 1755 i Vestenskov
Se Maribo-Lolland Sønder-Vestenskov 1743-1810 Opslag 131
Død i barselseng og begravet med sin døde sønn..
Gift med Mathias Jensen i Sct Knud i Odense 11 april 1742.
Se Odense -Sct Knud-1742-1797 Ny utgave Opslag 272

Mathias Jensen døpt 29 september 1709 i Sct.Nicolay i Naskov
Se Maribo-Lolland Nordre-Naskov-Sct.Nicolay 1707-1757 Opslag 11

Sønn til Christian Melchiorsen Ramus Jacob gift med Sara Dreyer 5 mai 1745 i Sct Knud i Odense
Sct Knud-Odense 1742-1797 Opslag 281.
Jacob Begravet 6 januar 1786 i Sct Knud i Odense
Samme kirkebok 1742-1797 Opslag 509
Han tok over etter sin far som Biskop

Christian Melchiorsen sønn Melchior
gift i Sct Knud i Odense 24 september 1738 med Apollonia Aabye
Se Sct Knud-Odense 1698-1741 Opslag 431

Christian Melchiorsen Ramus sønn Christian gift 4 desember 1754 i Græshave i Maribo med
Barbara Thestrup
Se Maribo-Lolland Sønder-Græshave 1733-1814 Opslag 92

Denne vet jeg ikke om man skal spandere tid på- Jeg reagerte kun på navnelikheten- Aner ikke om de er i slekt- Litt spesielt med navnet Jochum Friderich. Samt at han igjen får en sønn med navn Johan Jørgen Mathis. Dette tatt fra en dansk anetavle.

Jochum* Friderich Kyhn, søn af Hans* Christoffer Kyhn (som igjen er sønn av Hans Christopher Kyhn født ca. 1682) og Anna* Magretha -, blev født i 1733, blev døbt 08.03.1733 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A, døde 10.12.1807 i en alder af 74 år, og blev begravet 14.12.1807 i Fredericia, Trinitatis Sogn, Elbo Hrd., Vejle A.
Jochum* blev gift med Anne* Kirstine Frederica Worm 08.05.1757 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A. Anne* blev født før 1740.

Børn af dette ægteskab:

i. Anne Margretha Kyhn blev født i 1758 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A, blev døbt 05.02.1758 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A, døde i 1758, og blev begravet 11.10.1758 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A.
ii. Hans Christopher Kyhn blev født i 1759, blev døbt i 1759 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A, døde 02.03.1848 i en alder af 89 år, og blev begravet 08.03.1848 i Fredericia, Trinitatis Sogn, Elbo Hrd., Vejle A. Hans blev gift med Wiverke (Vibeke) Brandt i 1786 i Fredericia, Trinitatis Sogn. Wiverke blev født Ber. 1762.
iii. Anne Marie Kyhn blev født i 1762 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A, blev døbt 02.05.1762 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A, døde i 1777 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A i en alder af 15 år, og blev begravet 03.01.1777 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A.
44 iv. Johann* Jørgen Mathis Kyhn (født i 1764 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A - døde efter 1813). Johann* blev gift med Bolettha* Hansdatter 19.08.1786 i Fredericia, Michaelis Sogn, Elbo H., Vejle A. Bolettha* blev født Ber. 1763, døde 29.05.1813 i Fredericia, Trinitatis Sogn, Elbo Hrd., Vejle A i en alder af 50 år, og blev begravet 03.06.1813 i Fredericia, Trinitatis Sogn, Elbo Hrd., Vejle A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Denne vet jeg ikke om man skal spandere tid på- Jeg reagerte kun på navnelikheten- Aner ikke om de er i slekt- Litt spesielt med navnet Jochum Friderich. Samt at han igjen får en sønn med navn Johan Jørgen Mathis. Dette tatt fra en dansk anetavle.

Jochum* Friderich Kyhn, søn af Hans* Christoffer Kyhn (som igjen er sønn av Hans Christopher Kyhn født ca. 1682) og Anna* Magretha -, blev født i 1733, ...

...

.

Her blir det jamen trangt (kun 25 år i snitt) mellom fødselsårene :

c1682     Jochum Friderich Kyhn

c1707 ?  Hans Christoffer Kyhn  (g.m. Anna Magretha)

1733    Jochum Friderich Kyhn

.

I ditt innlegg #195 skriver du at

'Hans Cristopher Kyhn i Danmark' .... 'skal være født ca. 1682.

Det som er merkelig at et av hans barn heter Jochum Friderich,

det samme som Melchior Ramus' barn. Har andre barn som igjen får barn som har navnet Melchior.'

Betyr dette at Hans Christoffer Kyhn  (g.m. Anna Magretha) i tillegg til en sønn Jochum Friderich også

hadde broren Jochum Friderich ?

Hvem var foreldre til (de) omtalte Melchior ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer du med motspørsmål. Jeg har ikke gått igjennom denne familien, eller begynt å
forske her. Tror ikke engang jeg orker å starte på det, når det er så usikker, 
Kanskje jeg gjør det for meg selv, og heller kommer tilbake til denne familien, hvis eller om
jeg finner den linken som sammenfører Kyhn i Danmark og Norge.

Om han hadde en bror med navn Jochum så vet jeg ikke det, da må en begynne å gå igjennom
kirkebøkene. Men som Niels Hegge skriver det finnes en del Kyhn vi ikke vet en tøddel om.

Årstallene du nevner ville jeg ta med en klype salt, det står ca, kan like godt være 10 år fra eller til.

Angrer egentlig på at jeg nevnte personen her, da det blir alt for mye blest om noe som er så usikkert.
Jeg legger han død fra nå av her i forumet.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå kommer du med motspørsmål. Jeg har ikke gått igjennom denne familien, eller begynt å

forske her. Tror ikke engang jeg orker å starte på det, når det er så usikker, 

Kanskje jeg gjør det for meg selv, og heller kommer tilbake til denne familien, hvis eller om

jeg finner den linken som sammenfører Kyhn i Danmark og Norge.

Om han hadde en bror med navn Jochum så vet jeg ikke det, da må en begynne å gå igjennom

kirkebøkene. Men som Niels Hegge skriver det finnes en del Kyhn vi ikke vet en tøddel om.

Årstallene du nevner ville jeg ta med en klype salt, det står ca, kan like godt være 10 år fra eller til.

Angrer egentlig på at jeg nevnte personen her, da det blir alt for mye blest om noe som er så usikkert.

Jeg legger han død fra nå av her i forumet.  

.

OK, bøyer meg selvsagt for det men .....

... poenget mitt var 'bare' at du i innelegg #195 skrev at  Hans Cristopher Kyhn i Danmark, født ca. 1682, har et barn som heter Jochum Friderich,

mens du i innlegget ovenfor her skriver 'Jochum Friderich Kyhn, søn af Hans Christoffer Kyhn (som igjen er sønn av Hans Christopher Kyhn født ca. 1682)'.

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2449&idx_id=2449&uid=ny&idx_side=-119

Noen som vet når Christian Richter ble født. Han var gift med Eva Elisabeth Kyhn. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på
om det er riktig Christian Richter jeg har funnet begravet 24 oktober 1784 i Røros.
79 år gammel.

NR 46 på høyre side.

Redigert: Er nok feil Christian Richter-Da jeg finner en enke med et helt annet navn en Eva Elisabeth Kyhn.

Da finnes det  det visst flere Christian Richter.

Endret av Wenche Hillstrand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,Wenche,

Nå er vi inne på "mine" Kyhns. Jeg har Christian Richter født ca 1704 død før skifte 1780 der Eva Elisabeth er enke. Jeg har også et notat om att Christian bodde på Skaret i Alvdal HE. Når jeg kommer i orden imorgen etter reise skall jeg se om jeg finner kilden til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv lett etter hvor Christian Boghart Richter c1704-1765 var begravet.  Hvor er skiftet fra 1780 fra? 

Christian Richter som begr. på Røros i 1784 var 79 år gammel http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2449&idx_id=2449&uid=ny&idx_side=-119  og må altså være født ca 1705.  Det passer godt med ovennevnte hvor dødsåret kanskje er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2449&idx_id=2449&uid=ny&idx_side=-119

Noen som vet når Christian Richter ble født. Han var gift med Eva Elisabeth Kyhn. Grunnen til at jeg spør er fordi jeg lurer på

om det er riktig Christian Richter jeg har funnet begravet 24 oktober 1784 i Røros.

79 år gammel.

NR 46 på høyre side.

Redigert: Er nok feil Christian Richter-Da jeg finner en enke med et helt annet navn en Eva Elisabeth Kyhn.

Da finnes det  det visst flere Christian Richter.

.

Het enken (etter 1784) Lucie Jacobsdatter ?

I så fall er nok avdøde den  ( a )  Christian Richter jeg har registrert som gift på Røros 31 Mai 1733 med nevnte Lucie.

Han skal være ørlite yngre enn angitt ved nevnte begravelsen (født c1708), og dessuten både

kjødelig bror og navnebror av Understiger ved Kvikne gruver ( bChristian Boghart Richter (c1704-1765) (g.m. Eva Elisabeth Kyhn (1712-et.1780)).

Av ( a ) har jeg registrert 11 barn: Jacob, Helle, Lisbeth, Sophia, Sophia, Christian, Jacob, Lucia, Hille, Anne Kirstine, Karen.

Av ( b ) har jeg registrert barna Karen (usikker), Elisabeth Sophie (usikker ?) (f. c1744 ?) og Mette Lossius (f. ca. 1753) (enke et. Jon J. Løch i Kr.sund i 1801) 

(de to førstnevne ('usikre') døtrene er, som det framgår i innlegg #217 nedenfor, ikke nevnt som hjemmeværende hos foreldrene ved ekstraskatten i 1762).

*)

( bChristian Boghart Richter (c1704-1765) skal etter farens død på Røros i 1709 ha kommet i pleiehjem hos

sin fars sammødrene halvbror Brostrup Tax (c1665?-1738), verksdirektør ved Fådalsverket, Tynset (oppkalt etter Berghauptmann Brostrup Giedde).

(Br. Giedde var 1649-52 på studietur og "headhunting" i Kursachsen, Østerrike og Ungarn. Rett etter hjemkomsten ble Giedde Oberberghauptmann,

og Jacob Mathias Tax (far til ovennevnte Br. Tax), som fulgte med hjem til Norge i 1652, ble hans rådgiver).

*)  Mette's tre sønner i 1801 :

-  Christian (1783-1866) (I 1828 skoleholder på Romfo, Sunndalen, g. 1838 m. Anne Justsd. (1807-1890) fra Lesja. 1 barn) (Kilde: Knut Bryn, Molde, 2001)

-  Jon (f. ca. 1787)

-  Ole Andreas (f. ca. 1789).

Mette er oppkalt etter sin mormor Mette Christoffersdatter Lossius (c1671-1718) (g.m. kapt.lt. Ulrich Christian Kyhn (c1670?-1720).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun som står som enke etter Christian Richter het Lucia Jacobsdatter og døde på Røros 1793 84 år gammel.

Da skjønte jeg at det nok var feil Christian Richert jeg hadde funnet.

Christian Richert gift med Lucia Jacobsdatter hadde også en datter med navn Elisabeth Sophia.

Hun konfirmeres i Røros 1754. Trodde først jeg hadde funnet dem, helt til jeg innså at datteren til

Christian Richert og Eva Kyhn var 10 år ved konfirmasjon. Så det er datteren til førstnevnte (mor Lucia).  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8717&idx_id=8717&uid=ny&idx_side=-124
Dåp 17 september Jochum Jochumsen og Anne Grethe Køhn

Er det noen som har sjekket opp om Jochum Jochumsen Køhn er i familie med Kyhn. Skal være født ca. 1698/1700
Har prøvd å følge han et stykke på vei, men har ikke funnet han født.
Gifter seg med Anne Margrethe Brynning i 1724 i Bergen.
På denne dåpen her står det at hun heter Anne Grethe- men i alle andre barnedåp så heter hun
Anne Margrethe-så også når de gifter seg.

Ser at en Christian Richert er fadder til Anne Sophie Kiøn i 1763 i Bergen.(Tilhører samme familie som ovenevnte Jochum)
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8635&idx_id=8635&uid=ny&idx_side=-30
Døpt 1 januar 1763 i Domkirken

Noen som vet om dette er en Kyhn familie- Er det presten som har stavet navnet feil. Eller er det en totalt annen familie.

Christian Richert er fadder, og hans kone er en Kyhn kan det være en link her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper inn tre innlegg fra debatten ”Christian Richter rundt 1700 (Røros/Kvikne)" startet på no.fritid.slektforskning.etterlysning desember 2000 av Knut Bryn.

https://groups.google.com/forum/#!msg/no.fritid.slektsforsking.etterlysing/kARcttCPc0w/CqTrTEPZjPYJ

Knut Bryn:

Christian Christiansen RICHTER (ca.1671-1708) arbeidet ved Røros Kobberverk rundt 1700, men døde seint på høsten 1709. Skiftet etter ham, datert 21.1.1709, viser at han etterlot seg enken, Elisabeth Christophersdatter KOHLBERGER og disse tre barna:

1. Christina RICHTER f.ca.1698

2. Christian Burghardt RICHTER f.ca. 1704

3. Christian RICHTER f. 1708

Datteren Christina giftet seg i 1731 med Svend Isachsen ALBECH og de slo seg senere ned på Kongsberg. De to brødrene som begge het Christian er jeg mer usikker på, men skiftet fra 1709 kan gi noen holdepunkter. Der står det nemlig om den eldste sønnen at han har flyttet til Kvikne der "Brostorph Tax som er barnets sl. faders halffbroder" allerede har tatt ham til seg. Dette kan kanskje tyde på at han er identisk med den Christian RICHTER som i 1740 og 1756 er nevnt som understiger ved Kvikne Kobberverk (Tronshaug 1997).

Den yngste Christian tok vel moren vare på. I skiftet er det nevnt at "enkens faderbroder Claus Kohlberger" skulle være verge for ham. Trolig er han identisk med den Christian RICHTER som gifter seg på Røros i 1731 med en Lucie Jacobsdatter og får barna Jacob (f.1733+), Helle (1735-1750), Lisbeth (f.1737-ett 1779), Sophia (1739-1742), Sophia (f.1742), Christian (f.1745), Jacob (f.1748+), Lucia (f.1749), Hille (f.1752), Anne Kirstine (f.1755-ett 1770), Karen (f.1758+). Datteren Lisbeth gifter seg på Røros i 1763 med en Hans Larsen og de får datteren Lucia i 1779. Det er foreløpig alt jeg vet om skjebnen til denne familien.

Jan Erik Aas:

Som inderster under gården Skaret i Alvdal, ved ekstraskattmanntallet 1762, står oppført Christian Richter. De neste to som står oppført under ham er Eva Elisabet Kyhn og Mette Christiansd. Det virker sannsynlig at det er kone og datter

Finn Kyhn:

Jeg har lidt supplerende oplysninger om Christian Richters kone. Eva Elisabeth Kyhn er døbt 29 december 1712 i Trondhjem Domkirke, hun er datter af kapt.løjt. Ulrich Friderich Kyhn der døde 1720 (Han er nævnt i Olai Ovenstads militærbiografier) og Mette Lossius Kristoffersdatter født ca 1680, død 1718.

Eva E. Kyhn blev gift med stiger ved Kvikne Kobberværk Christian Richter og de har en datter der blev gift med Amund. Eva Kyhn boede sammen med datteren og svigersønnen i Hefne i 1780, er Richter død før 1780?

Ulrich Friderich Kyhn har et barn udenfor ægteskab med Gundele Larsdatter. Barnet boede i Trondhjem i 1703, er der nogen der kender noget til det?

Når I finder den Christian Richter der blev gift med Eva Elisabeth Kyhn er jeg meget interesseret i at få ham registreret, samt hvis der er supplerende oplysninger til ovenstående.

Det er mye annet interessant om familien Richter her, men disse tre innleggene gir vad jeg mener er nødvendig informasjon for å få Eva Elisabeth Kyhns familie bekreftet. Og så har vi en person til å grave etter, Ulrich Friedrichs uekte barn.

Endret av Niels Hegge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif #213

Beklager att jeg ikke har fått svare deg tidligere, men skiftet det refereres til er ikke etter Christian Richter se innlegget #165 http://forum.arkivverket.no/topic/193356-drep-et-slektvirus-hans-kyhn-%E2%80%93-d%C3%B8d-1698-hans-to-ektefeller-og-barn/page-9#entry1638053. Det virker som både Christian og Eva Elisabeths død blir en vanskelig nøtt å knekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif #213

Beklager att jeg ikke har fått svare deg tidligere, men skiftet det refereres til er ikke etter Christian Richter se innlegget #165 http://forum.arkivverket.no/topic/193356-drep-et-slektvirus-hans-kyhn-%E2%80%93-d%C3%B8d-1698-hans-to-ektefeller-og-barn/page-9#entry1638053. Det virker som både Christian og Eva Elisabeths død blir en vanskelig nøtt å knekke.

Ja, jeg har forstått det.  Selv har jeg lett i kb for Tynset (Alvdal), Kvikne og Røros.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klipper inn tre innlegg fra debatten ”Christian Richter rundt 1700 (Røros/Kvikne)" startet på no.fritid.slektforskning.etterlysning desember 2000 av Knut Bryn.

https://groups.google.com/forum/#!msg/no.fritid.slektsforsking.etterlysing/kARcttCPc0w/CqTrTEPZjPYJ

...

Finn Kyhn:

Jeg har lidt supplerende oplysninger om Christian Richters kone. Eva Elisabeth Kyhn er døbt 29 december 1712 i Trondhjem Domkirke, hun er datter af kapt.løjt. Ulrich Friderich Kyhn der døde 1720 (Han er nævnt i Olai Ovenstads militærbiografier) og Mette Lossius Kristoffersdatter født ca 1680, død 1718.

Eva E. Kyhn blev gift med stiger ved Kvikne Kobberværk Christian Richter og de har en datter der blev gift med Amund. Eva Kyhn boede sammen med datteren og svigersønnen i Hefne i 1780, er Richter død før 1780 ?

....

.

Nevnte Amund skal ha hett Norum til etternavn. Han og Elisabeth Sophie Richter (f. ca. 1744 ?) ble g. i Hemne 12 Nov 1766.

(Elisabeth Sophie er altså datter av Eva Elisabeth Kyhn (1712-et.1780) og Christian Boghart Richter (c1704-1765)).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori om hvor familien Christian Richter – Eva Elisabeth Kyhn har tatt veien, men behøver sikkert hjelp til å finne dem.

Vi vet att Eva Elisabeth bor hos en datter i Hemne 1780. Datteren er Lisbeth Sophie Richter gift med Amund Norum. Vigsel 1766 http://digitalarkivet.arkivverket.no/kb/vi/person/pv00000000771341

Christian, Eva og datteren Mette bor på gården Skaret i Alvdal 1762. http://www.disnorge.no/genress/ut.php?id=108900

Lisbeth Sophie og den eventuelle søster Karin bor ikke hjemme.

Christian dør etter 1762 og før 1780. Eva Elisabeth flytter til familien i Hemne. De kan ha flyttet til den ukjente Karin

Amund og Lisbeth finner vi i FT 1801 http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft/person/pf01058435001040 De livnærer seg på fiske og bor hos svigersønn og datter. Jeg tror Eva Elisabeth er dør før 1801, men att hun har flyttet fra denne familien før hun døde. Kirkebøkene for begravde i Hemne denne tiden er transkriberte og jeg har søkt både digitalt og i original uten å finne henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett på Hemne til 1818. Har sett også på Sunndalen og Kristiansund. Der 2 av døtrene havner.
Datteren Karen er en ektefødt datter.
Sender link på henne her:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9228&idx_id=9228&uid=ny&idx_side=-35
Se venstre side.
Sønnen Peder tror jeg døde som barn.
Hvis det er riktig at de giftet seg i 1732 som blir skrevet, så får de
det første barnet Peder i 1740-hva med de første 8 årene?

Er det noen forresten som vet hvor de giftet seg, har ikke funnet det heller på dette paret.

Jeg begriper ikke hvor hun har tatt veien. Kanskje hun flyttet til noen av sine søsken.??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hopper tilbake til Ulrich Friedrichs familie. En familie som har blitt debattert flere ganger på de forskjellige fora. I denne debatten har vi registrert syv barn. Anne Perenella og Mette døde 1719. De andre fem (innlegg nr #)

1. Anne Christine f. 1708 d 1784 (#25, #166)

2. Johan f. 1709 (myndig (25 år) skifte etter Ulrich 1733) (#13, #25)

3. Christopher f. C1710 (#25) levde 1733

4. Reinholt Andreas f. 1711 (#25) skifte 1780

5. Eva Elisabeth f. 1712 d etter 1780 (#4, #25)

”Det Coldevinske Slægtregister” har bare med tre av de fem.

Finn Oldervik skriver på gamle debattforum 2010 #72791 inlegg #288 http://forum.arkivverket.no/topic/158140-72791-kaptein-gunder-holgersen-kofoed-1696-1778/page-15(mine understrykninger):

Kan jo nemne at Elen Lovisa Kofoed var fadder til presten i Oppdal si dotter i 1746. Ho vert da omtala som Jomfru Elen Kofoed. I skiftet etter etter Reinholt Kyhn i 1780 opplyser enka, Elen Kofoed det ho veit om arvingane, dvs sysken og ev avkom der dei var døde. 1. Broren Johan Kyhn skal ha vore underoffiser og budd i Trondheim, men var avliden i 1780. Han skal ha etterlatt seg 'omtrent' 4 born, 2 sonar og 2 dotrer. Om sonane levde eller var døde visste ikkje Elen, men døtrene levde meinte ho. Den eldste, Mette Kyhn var gift og bodde i 'Nordlandene', mens den yngste, Anna Beathe var ugift og held seg i Trondheim. 2. NN (Kristoffer) Kyhn skal ha budd i Christiania. Han var død og hadde etterlatt seg born. Meir visste ikkje Elen. 3. Anne Kristina Kyhn, enke etter Hans Holgersson Kofoed og budde no i huset til 'kapteininde' Lossius i Hemne. 4. Eva Lisbeth Kyhn, enke etter Christian Richter. Dette er altså borna til Ulrik Fredrik Hansson Kyhn og kone Mette Christofferdotter Lossius. Sjå også innlegg (272) og (274).

...

.

Kapteinde Lossius i Hemne (hos hvem enken Anne Kristina Kyhn (1708-1784) bodde i 1780), kan kanskje ha vært

Maren Marie (Elisabeth ?) Holthe Testmann (1714-1785), enke (for 2. gang) etter kaptein Christopher Christophersen Lossius (1719-1776),

som kjøpte Holden gård i Hemne (av sine svigerforeldre) i 1754.

Avdøde kaptein Christopher Lossius var brorsønn av den i innl. #214 omtalte Mette Christophersd. Lossius (c1671-1718), g.m. sec.ltn. Ulrich Friderich Kyhn (c1670-1720) (foreldre til ovennevnte Anne Kristina Kyhn, som altså, hvis ovenstående holder vann, i 1780 bodde hos enken etter 'fetter Christopher').

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå gått igjennom 5 av barnbarnen til Eva Elisabeth Kyhn. Hun var ikke fadder til noen av dem.
Det mangler flere barnebarn som jeg prøver å finne, for å se om hun var tilstede.

Datteren Karen kalte opp sin datter hun fikk utenfor ekteskap med navn Eva Elisabeth, moren var ikke tilstede som fadder.
Karen ble senere gift med Paul Torstensen (Ravem) han var også far til Eva Elisabeth.

Sender linken til deres ekteskap:
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16131&idx_id=16131&uid=ny&idx_side=-79
Gift 2 juli 1770 tror jeg. Tror det står Maria Besøkelsesdag. Står det Torstensen????
Den siste på venstre side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Datteren Karen er en ektefødt datter.

Sender link på henne her:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9228&idx_id=9228&uid=ny&idx_side=-35

Se venstre side.

Sønnen Peder tror jeg døde som barn.

Hvis det er riktig at de giftet seg i 1732 som blir skrevet, så får de

det første barnet Peder i 1740-hva med de første 8 årene?

...

.

Jeg lurer fært på hvordan du har funnet ut at de hadde en sønn Peder (f. 1740).

Når ble Karen døpt ?

Var det flere barn etter Peder (1740) enn Karen, Elisabeth Sophie (c1743) og Mette Lossius (c1753) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider