Gå til innhold
Arkivverket
Hans Egil Hansen

Margrethe Jacobia Jentoft Andersdatter - hvem var foreldrene?

Recommended Posts

Hans Egil Hansen

Margrethe Jacobia Jentoft Andersdatter/Jacobsen var fosterdatter hos Anders Larsen og Anna Hansdatter 

 

Folketelling 1801 Sommerhuus, Hadsel prestegjeld: Margrete Jacobsdatter, 6 år (1795) Fosterdatter (av Anders Larsen).

Konfirmert 6. oktober 1811 Margreth J. (Jacobia) Jent. (Jentoft) And. (Andersdatter) Sommerhuus, 16 Aar (1795).

Gift i Hadsel, Nordland 23. september 1818 som Margrethe Jacobia Andersdatter.

Død 6. januar 1863, begravet 10. mai 1863 Margrethe Jacobia Jentoft Andersdatter

 

Iallefall ett av barna kalles opp med Jentoft navnet - så her kan det være noe. 

 

I en diskusjon om denne familien så er det noen som mente at hun var fra Erikstad på Fauske. Grunnen til dette var at det var flere som het Margrethe Jacobia der på den tiden? Det klarer jeg ikke bekrefte, men 

Slektsbok For Skjerstad Og Fauske, Bind II Side 264 Om Erikstad: "I 1825 Reiste Enken Berith Olsdatter Sammen Med Noen Av Barna Til Hadsel,  Hvor Hun Ble Gift Med Lars Rasmussen" Forloveren på dette bryllupet var Axel Axelsen som var ektemann til Margrete - så her kan det være noe.

 

Så spørsmålet er altså: hvem var foreldrene hennes? 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

Det er skifte etter Sara Hansdatter på Mesøy i Meløy i 1832, Hun døde uten egne livsarvinger slik at hennes søsken eller deres barn arvet henne. Her nevnes bla. søsteren Anna Hansdatter død i Vesterålen og etterlatt 4 barn der et av disse barna var Margrethe Andersdatter gift med Axel Strøm Sand i "Lofoten".

 

Dette er det de har i paroppsettet for Hadsel:

 

Par 1783 - gift 1783 i H.
Anders Larssen (1761- ?), f. her. Foreldre: Par 1763 her.
1. ekteskap av 2, dessuten:
- g. 2) m/Anna Hansdtr (se par 1793 her)
Maren Jentoftsdtr (d. 1792), f. her.
Barn:
1. NN (d. 1792)
2. Elisabet (ca. 1784 - ?)
3. Anna Martha (1787- ?)
4. Lars (1789-1789)
5. Anders Olai (ca. 1791 -1807)

 

Par 1793 - gift 1793 i H.
Anders Larssen (1761- ?), f. her. Foreldre: Par 1763 her.
2. ekteskap av 2, dessuten:
- g. 1) m/Maren Jentoftsdtr (se par 1783 her)
Anna Hansdtr (? - ?).
Barn:
1. Elisabet (ca. 1784 - ?)
2. Anna Martha (ca. 1787 - ?)
3. Anders Olai (ca. 1791 -1807)
4. NN (1794- ?)
5. Hans (ca. 1794 - ?)
6. Eilert Brønlund (ca. 1797 -1875)
- g. m/Pernilla Pedersdtr (par 1823 52/Melbu)
7. Karlotta Sophia (1800- ?)
- g. m/Ole Rist (par 1831 36/Sand)

 

Sammenlign med data fra det transkriberte skiftet nevnt over:

 

Anna Hansdatter      K  Død               Søster; Westeraalen.
Hans Andersen        M                    Barn av Anna; Sommerlund i Lofoden.
Eilert Andersen      M                    Barn av Anna; Haug i Lofoden.
Margrethe Hansdatter K  Gift              Barn av Anna; Axel Strøm, Sand I Lofoden
Charlotte Hansdatter K  Gift              Barn av Anna; Ole Rist, Sand I Lofoden

 

Hansdatter får vi tro er en skrivefeil på de 2 siste i dette skiftet...... I skifteutloddingen står de kun som Margrethe og Charlotte med mand.

 

Og så er det jo selvfølgelig skifte etter Anna Hansdatter på Sommerhus datert 4/8-1825 der arvingene var:

 

Anders Larsen, Sommerhuus i Ulvøy. Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Anna Hansdatter.
Hans Andersen, . Sønn av avdøde. Gift.
Eilert Andersen, . Sønn av avdøde. Gift.
Margretha Andersdatter, Sanne. Datter av avdøde. Gift. Ektefelle: Axel Axelsen. Axel Axelsen, Sanne. Svigersønn av avdøde. Gift. Ektefelle: Margretha Andersdatter.
Charlotte Andersdatter, , 23 år Datter av avdøde. Ugift.

 

Anna Hansdatter var fra Nedre Tjong i Rødøy. i skiftene etter foreldrene hennes (1788/1792) står det om datteren Anna at hun tjente hos prost Dreyer i Hadsel i Vesterålen.

 

I skifte etter en annen søster, Brynelle Hansdtr (som også døde uten livsarvinger),, fra 1796 er Anna Hansdatter nevnt gift med Anders Larsen Hadsel i Vesterålen.

 

 

Endret av Lars Østensen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Egil Hansen

Men er «vår» Margrethe barn nr 4 i 2 ekteskap? Litt snodig at hun nevnes som fosterbarn i 1801 og at hun to ganger omtales med feil etternavn?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

Den Margrethe som var gift med Axel Axelsen må jo nødvendigvis ha vært datter av Anna Hansdatter/Anders Larsen på Sommerhus i Hadsel. Alle kilder her peker i samme retning på tross av feil navngiving og sammenblanding mellom Vesterålen og Lofoten. Det vesentlige her er jo hvilken Margrethe som var gift med Axel Axelsen, og med 2 uavhengige kilder som forteller at hun var datter av Anna Hansdatter som igjen i en tredje kilde benevnes gift med Anders Larsen i Hadsel så er det for meg gitt at det her er en korrekt identifikasjon. Om Margrethe er identisk med nr 4. NN i paroversikten over eller om hun var født mellom Hans og Eilert blir ren gjetting. Hun bør uansett være identisk med "Margrethe Jacobsdatter" i 1801 som da sannsynligvis er feiltranskribering fra originalen. Her må du sjekke hva som står i originalen, men uansett om de hadde en fosterdatter der eller ei så tyder jo alt på at Margrethe er korrekt identifisert via disse skiftene.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Egil Hansen

Supert - tusen takk

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

RA, Folketelling 1801 for 1866P Hadsel prestegjeld, 1801, s. 702b-703a
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/ft20090807320038

 

Jeg tolker det samme som står i transkriberingen.

 

Enten hadde de da en fosterdatter eller så er det også feil i originalen. Kan jo tenkes at dette har vært rotete skrevet på de papirene som har vært undelag for innførsel i boka og at dette egentlig er Margrethe Jacobia, men det blir ren gjetting fra min side. Hun kan like godt ha vært en annen plass på det tidspukt de tok opp informasjonen som dannet grunnlag for det som er ført i boka.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Egil Hansen

Ja, eller skriveren som hørte Jakobsen når det var Jacobia. Jeg skal lete etter fødselen imorgen. Takk for veldig god hjelp

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

Det var så lile.....

 

Jeg tror ikke du skal legge ned for mange kalorier i letingen etter hennes dåp. For det første er kirkebøkene for Hadsel mangelfulle, og i tillegg mangler den for Sande i den aktuelle perioden. Som du ser er barna i ekteskap # 2 hovedsaklig oppført med ca. fødselsdato basert på FT1801, og det har sin årsak.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Egil Hansen

Æsj, men når hun dør oppgis også alder og den stemmer ganske godt

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lars Østensen

Du har jo konfirmasjonen som forteller ca når hun var født.....

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hans Egil Hansen

Gikk igjennom alt dette en gang til.

 

Det som er påfallende er at i folketellingen 1801 https://media.digitalarkivet.no/view/58486/34 så mener jeg at jeg kan se at det er "rotet" med navnet i ettertid. Jacobie er endret til Jacobsen og datter er endret til fosterdatter. Datter er bla skrevet med stor "D"

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

×

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.