Gå til innhold
Arkivverket

DNA-analyse - endå ein gong... - kva skal eg gjera?


Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

6 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Kanskje fordi du har klikket på "Følg dette" ?

 

Ser at du har svart i dette temaet.

(innlegg 83)

Da får du varsel.

Ok, kan jeg klikke av et sted? Innboksen min tyter over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Ann-Mary Engum skrev:

 

Kanskje fordi du har klikket på "Følg dette" ?

 

Ser at du har svart i dette temaet.

(innlegg 83)

Da får du varsel.

Fant det.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Ann-Mary og Svein Arnolf for interessante og nyttige innlegg!

 

Eg har studert innleggi og ser at Maren Andersdotter frå Aadnes tydeleg er ei skikkeleg utfordring!

 

Eg har òg vurdert å ta kontakt med vedkommande amerikanar som ættar frå Maren si dotter Inge Marthea, men reint generelt er eg i første omgong vel so oppteken av å få greie på kor langt attende me lyt gå i tid for å finna ei felles stammor!?  Og minst like relevant er spørsmålet når det gjeld dei to svenske treffi...!?

 

No har eg lagt ut eit eige tema om Maren Andersdotter og opphavet hennar gjennom oppslag i bygdeboki for Søndre Land, so får me sjå om nokon kan greia å finna ut noko meir den vegen...:

 

https://forum.arkivverket.no/topic/225640-oppslag-i-bygdebok-søndre-land-garden-odnes-aadnes-tidleg-1800-tal/

 

Ein ny kjempetakk for interessante innspel!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Heisan, eg har i dag motteke resultatet av «Big Y» testen min, men har visse vanskar med å forstå dette.  Kanskje kan Svein Arnolf eller andre som har tilgjenge til denne analysen ta ein kikk og forklara meg det mest vesentlege?

 

Eg ser i grunnen ikkje noko nytt i høve dei resultati eg hadde frå før...  Eg får full match med ein person frå Azorene - som eg ikkje forstår...

 

Takkar på ny for alle gode tips!

Endret av Lars E. Øyane
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars E. Øyane skrev:

Heisan, eg har i dag motteke resultatet av «Big Y» testen min, men har visse vanskar med å forstå dette.  Kanskje kan Svein Arnolf eller andre som har tilgjenge til denne analysen ta ein kikk og forklara meg det mest vesentlege?

 

Eg ser i grunnen ikkje noko nytt i høve dei resultati eg hadde frå før...  Eg får full match med ein person frå Azorene - som eg ikkje forstår...

 

Takkar på ny for alle gode tips!

Jeg tok en rask kikk på resultatene dine, du tilhører denne grenen i Y-treet: https://yfull.com/tree/N-Y7795/ men det ser så langt ut til at du ikke deler noen av undergrenene og du vil derfor danne en ny gren under denne, hvis noen senere deler en av dine private SNPer. For å være mer sikker på hvor nære din egen gren er de som allerede er testet, så kan du få et aldersestimat ved å laste opp til YFull. Tolkningen de gir kan i tillegg føre til at de finner SNPer som FTDNA ikke har brukt for å beregne hvilken gren du tilhører, de kvalitetsvurderer avlesningene og gir en presentasjon av resultatene som iallfall jeg synes er mer oversiktlig. I tillegg har jeg fått oversatt det meste av nettsidene til norsk.. Ellers ser jo grenen du tilhører ut til å være skandinavisk med tydelig svensk overvekt.. Hvis du også ser på FTDNAs nye Y-tre https://www.familytreedna.com/public/y-dna-haplotree/N;name=N-Y7795 vil du se at av de som er bekreftet å tilhøre N-Y7795 så er det oppgitt Sverige: 13, Finland: 10, Norge: 3, Tyskland: 1, Ukjent: 3. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til David for siste innlegget!

 

Eg veit ikkje om eg vart so veldig klok på svaret.  Du nemner om å lasta opp til YFull, men den varianten ser eg ikkje i prislista til FTDNA.  Derimot har det «svart fredag» tilbod på Family Finder, men den har det vel ingen hensikt å tinga...

 

Eg får studera litt meir på dette, og kanskje går det eit ljos opp for meg ein eller annan stad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars,

 

YFull er en tredjeparts-tjeneste, og ikke en del av FTDNA. For å laste opp dataene dine dit, må du først be om å få BAM-filen fra FTDNA, de har et eget skjema til det bruk på kontaktsiden deres. Det tar gjerne noen få dager før filen er klar inne på kontoen din. Så kan du lime en lenke fra denne filen inn hos YFull. Her er hovedsiden deres https://www.yfull.com/ . De har også trær som utvikles etter hvert som flere sender resultatet sitt dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til Hg N Lars  - "We are the best!"

 

Jeg vet ikke hvor mye du har lest om Hg N Lars, men det er ikke mange av oss i Norge, bare 3-4%, hvor ca. halvparten er etterkommere av Skogfinner.

 

Jeg har vedlagt en kopi av Georg Dunkel's flotte Hg N tre hvor du kan finne din Y7795 mutasjon og underbransje.  Hvis du starter helt nede ved rota av Hg N, hvor M231 mutasjonen hendte for ca 21900 år siden, og går opp hovedbransjen til du kommer til VL29 mutasjone, ca 3700 år siden, og svinger til venstre finner du L550 mutasjonen. Det er 7 underbransjer fra L550 og Y7795 er en, vist rett opp fra L550. Som du ser, og som David sier, er det mange flere mutasjoner etter Y7795 som vi kanskje kan diskutere senere.

 

Jeg tilhører også en L550 underbransje, FGC14542, som du ser til venstre for Y7795. Det er ca 30 av oss som tilhører N-FGC14542,. Jeg er Y17416 sirkelen med farslinje tilbake til Vestfold, med de andre spredd over Norge,  Sverige og Finnland, og en veldig interessant under-under-bransje, N-FGC14538 med farslinje tilbake til Irland og Skottland - mulig norsk viking etterkommere?

 

Hvis du har andre spørsmål om Hg N Lars, bare spør og vi skal forsøke å svare.

 

Ha en god helg,

Svein

 

Direkte lenke til Georg's tre http://www.kolumbus.fi/geodun/YDNA/SNP-N-TREE-FIN.jpg

G Dunkel 30Nov18 SNP-N-TREE-FIN.jpg

Endret av Svein Davidsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars

 

Ikke gå i denne fella gamle venn.

Her vil du få forskjellige aner ettersom hvilke slektsbase du bruker og det sier vel sitt.   Skal du finne din far eller sønn ok, da funker det sikkert hvis de har sendt inn samme analyse til samme selskap. Utover det så er det bare surr.          Geni "forfader" i Tyrkyia.     MyHeritage "forfader   i Brasil". 

 

M
 

Mvh

Ivar

Endret av Ivar Moe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Ivar Moe skrev:

Lars

 

Ikke gå i denne fella gamle venn.

Her vil du få forskjellige aner ettersom hvilke slektsbase du bruker og det sier vel sitt.   Skal du finne din far eller sønn ok, da funker det sikkert hvis de har sendt inn samme analyse til samme selskap. Utover det så er det bare surr.          Geni "forfader" i Tyrkyia.     MyHeritage "forfader   i Brasil". 

 

M
 

Mvh

Ivar

Nå snakker du om noe helt annet.. Det du henviser til er de såkalte etnisitetsberegningene og de har svært lite med slektsforskning å gjøre. Det eneste de viser er at man har likheter med andre i en referansegruppe, det handler da ikke om at man får andre forfedre, men at referansegruppene og tolkning er forskjellig. De resultatene kan kun brukes til en indikasjon på et opphav og er den minst viktige delen av en DNA-test. I tillegg baseres dette ikke på Y-DNA (farslinjer), men på vårt autosomale-DNA (kromosomene i vårt DNA som ikke er kjønnskromosomer). Det er alltid treffene man får som er viktig og er da også ikke de samme i de forskjellige databasene. Autosomalt-DNA er det DNAet vi arver 50% fra våre foreldre og som vi kan bruke til å spore slektskap gjennom alle besteforeldre, men er mest relevant for å finne slekt innen 5-6 generasjoner (man kan da få treff med alle sine søskenbarn, tremenninger og enkelte av sine firmenninger, femmeninger osv.). Men for å bekrefte og finne slektslinjer langt tilbake i tid er det Y-DNA (farslinjer) og mt-DNA (morslinjer) som gjelder.

Endret av David Widerberg Howden
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.