Gå til innhold
Arkivverket

Løytnant Jakob Fredriksen Budde f.ca.1623? identisk med senere Kaptein Jakob Fredriksen Tostrup?


Torkild Knudsen
 Del

Recommended Posts

På 3.2.2019 den 16.13, Odd Roar Aalborg skrev:

1694: Her er det Reinholdt Tostrup som opptrer som prest. Da er han 25 år gammel. I tredje lenke nevnes han som "Dn.", i så fall antagelig diakon, som vel er å sammenligne med en kapellan. 

 

 

Diakonane forsvann med reformasjonen og kom ikkje tilbake til den norske kyrkja før på slutten av 1800-talet, om vi ser bort frå at degn er same ordet, nytta om den etterreformatoriske klokkaren. Og når klokkaren har halde andakt, ser vi at herr Melchior rett og slett skriv Klokertieniste. Dn. og Dm. i denne samanheng er nok rett og slett forkortingar for dominus, altså herr, med andre ord ein prest, uavhengig av type prestestilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk så mye for en grei oppklaring!

 

Mest mulig kunnskap om datidens verden er nyttig når en skal finne ut av såpass gamle slektsforhold, og den enkelte kan ikke være allvitende om enhver detalj som er av interesse i slik sammenheng.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har lagt merke til at Jakob Fredriksen Tostrups hustru Mette alltid kalles Mette Tostrup i Meldal kirkebok, altså ikke Nøring. Til forskjell fra dette kalles Captein Røyers hustru alltid Anne Blom. 

 

Mette Hansdatter Tostrup kan, som tidligere antydet, ved en skrivefeil 1697 ha fått familienavnet Nøring. Dette nettop fordi hun nevnes i samband med sin sønn Markus Jakobsen Nøring, som vi vet bruker slektsnavnet Nøring. Det er flere muligheter her, Markus kan for eksempel være bare Mettes Hansdatters sønn eller bare Jacob Tostrups sønn eller begges sønn.

image.png.7e17708de05a359cf40147fd6bb5d4c8.png

 

Hvis dette er tilfelle kan hun jo godt være fra Trøndelag, som tidligere foreslått. Det er jo en klar og nær kontakt  mellom Tostrup familien og Melchior Augustinussen sin familie.

 

Interessant å se at Fredrik Tostrup også er nevnt ved flere kirkelige handlinger 1684-1690. Skulle gjerne visst om han også kan ha hatt utdanning utover den som familiens private huslærer kunne gi.

Jeg håper det etterhvert også vil være mulig å finne ut hvilken bakgrunn Fredrik Jakobsen Tostrups hustru Alhed Nilsdatter Koch har. Hun er vel sannsynlighvis kommet fra en kondisjonert familie enten på Sørlandet hvor de gifter seg, eller fra Trøndelag hvor også familienavnet Koch eksisterer på denne tiden.

 

Fra innlegg 238:

" Fredrik Jakobsen Tostrup gm Alhed Nilsdatter Koch 1695 Øyestad

Deres barn:

Maria Fredriksdatter Tostrup døpt 26 april 1696. I skiftet etter faren 1730 er hun gm Johan Henriksen Ægidius maler/måler? i Kragerø.

Jakob Fredriksen Tostrup døpt 1698. Trolovet ved skiftet 1730 med Karen Johnsdatter

Christopher Fredriksen Tostrup døpt 26 november  1702

Mette Marie Fredriksdatter Tostrup døpt 9 august 1705

Anders Fredriksen Tostrup døpt 31 august 1710

Jakob Fredriksen Tostrup døpt 31 august 1710

 

Alle døpt i Øyestad.

 

Så langt har jeg ikke kunnet finne hvor Alhed Nilsdatter Koch kommer fra. Merkelig nok er det ingen Nils blant barna som oppkalling etter morfaren Nils Koch"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen!

 

I Kristiansands borgerrulle https://www.nb.no/nbsok/nb/8574890f726d40b059bb06deb05c261f#0 finnes på side 57 Christen Nielsen Koch i Arendal under "1676 eller før".

I 1694 nevnes hans enke Maren Poulsdatter. Dette er jo like ved Øyestad, så Cristen er kanskje Alheds bror? Han er antagelig mye eldre enn henne, siden hun neppe er født særlig tidligere enn 1665, men aldersforskjell mellom søsken og (enda mer) halvsøsken kan være ganske stor i gammel tid. (Ser av Hitterslekt at du har vært inne på dette før - nok tidlig i herværende tema.)

 

Det er verd å merke seg at de har to sønner Jakob, hvorav den eldste når voksen alder, så kanskje finnes det en slik å kalle opp på Koch-siden også. Helt teoretisk kan navnet Anders her være en kjønnsbyttet oppkalling av Anne, men det er vel ikke det mest sannsynlige. (Kfr. i så fall Anne Urup og at Guri Audensdatter Aspa på Hitra ser ut til å bli oppkalt som Gunder hos en dattersønn på midten av 1600-tallet.)

 

Min teori er jo at Mette Hansdatter mest sannsynlig har en prest som far, siden såpass mye av familien tilhører geistlig miljø. Teoretisk kan det også være det tydeligvis nære forholdet til hr. Melchior som påvirker til et slikt yrkesvalg for tre av Mettes sønner. Men jeg tror nok mest på at hun selv ætter fra geistlige, og at det kanskje også bidrar litt til familiens gode kontakt med presten i Meldal.

 

Litt interessant vedr. hr. Melchior Augustinussen i Meldal og den eldre halvbroren hr. Jens Augustinussen i Inderøy:

 

På gamle hollandske kart står to norske prestenavn oppført fordi de er så betydelige trelasthandlere - det er "hr. Christen op Our" og "hr. Michel op Hemn". Hr. Christen Lauritzen i Aure er morfar til hr. Jens og hr. Michel Christensen i Hemne er morfar til hr. Melchior. Begge er altså svigerfedre til hr. Augustinus Jensen i Vår Frue kirke i Trondheim. (Det finnes en kannik hr. Christen Michelsen i samme by, som i tid og ved navn kan tenkes å være far til hr. Michel i Hemne.)

 

Tar med at hr. Melchior Augustinussen nok har navn etter sin mors stefar, som er hr. Melchior Jacobsen Falch i Hemne, mens Jacob Friderichsen Budde sannsynligvis er oppkalt etter sin mors første stefar, som er admiral Jacob Lavesen Bech i Skåne. Det viser at oppkalling kan skje også utenfor genetiske linjer.

 

Endret av Odd Roar Aalborg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Takk, 

 

Hvis jeg leser riktig hadde han da 8 barn hvis vi også tar med Christopher fra 1701 tellingen:

 

Løytnant Hans Jakobsen Tostrup på Frisvold f.ca.1659

gm Martha Eriksdatter Løken fra Sunndal

Barn:

- Christopher Hansen Tostrup f.ca.1687 nevnt 1701 død før 1714?

- Jakob Hansen Tostrup  f.ca.1689 bosatt og gift i København

- Erik Hansen Tostrup taxadør og opplagsskriver i Trondheim. Skifte i Trondheim 1725.

- Guri Hansdatter Tostrup gift med  Thomas Larsen  forvalter av Vestnesgodset. 

- Mette Hansdatter Tostrup

- Regina Hansdatter Tostrup

- Susanne Hansdatter Tostrup

- Margrethe Hansdatter Tostrup

 

Dette mener jeg svekker teorien om at det skal være en forbindelse til slekten Budde. Det er hele fem døtre her, men ingen av navnene ser ut til være typiske navn innen slekten Budde. når også slektsnavnet Budde er helt fraværende i slekten Tostrup tviler jeg sterkt på at det er noen forbindelse. Uansett er Tostrup slekten interessant og det er etterhvert blitt en omfattende slekt. Forhåpentlighvis greier en til slutt å finne noe konkret om ekteparet Jakob Fredriksen Tostrup og Mette Hansdatter Nøring sin opprinnelse

 

I tillegg til jentene ovenfor har en jo også Jakob Fredriksen Tostrups datter Lisbeth som også må kunne sies å ikke være noen typisk oppkalling fra slekten Budde. 

 

Avskriver ikke helt at det kan være en forbindelse mellom Tostrup og Budde, men jeg har problem med at ingen i Tostrup slekten bruker navnet Budde som slektsnavn. Alle  etterkommere av slekten Budde, som jeg vet om, kaller seg såvidt jeg vet Budde.

 

Det er vel naturlig at Jakob Fredriksen hadde forbindelser til slekten Budde gjennom sin militære bakgrunn. Uansett må jeg innrømme at det er endel snedige sammentreff som er kommet frem i denne tråden.

 

Kanskje hadde det vært en ide å  prøve finne opplysninger om slekten i København hvor jo flere av medlemmene av slekten tydelighvis har oppholdt seg. 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.