Gå til innhold
Arkivverket

Tyding av farfar f.8 okt. 1886 sin dåp 21 nov 1886. Vil hvite hva det står om hans far, Mikkel Johannes(s)en. F. 1857 (utydelig). Mor Grethe Mathea Andersdatter, etternavn utydelig. Mikkel fra Hedemark, Vang?


Tom Kandal
 Del

Recommended Posts

Det er sak nr 43 , nest øverst som er aktuell. Det står ūekte i ene feltet.

Kan være utenom ekteskap. Mikkel kan eventelt være gift fra før. Har funnet et noen treff på hans navn og fødeår 1857 i blant annet Ringsaker, Furnes og Vang i Hedmark.  Samt Ål i Hallingdal, Buskerud. 

Mor til Farfar, Grethe Mathea (Andersdatter) giftet seg kort tid senere med en murmester Hansen i Skiptvet. 

Mikkel skal ha vært sjømann,  muligens kaptein og han omkom på havet. Ingen dato på dette. Men trolig slutten av 1880 tallet/tidlig 1890 tallet .

Den Mikkel Johannes(s)en jeg Gant i Ringsaker døde i 1888. Står da oppført på Herberg gård i Ringsaker. 

Spørsmålet er da om han kunne ha hatt en gård i tillegg til at han var sjømann og eventuelt gikk et barn på siden av ekteskap?

Dette var litt mere inf0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med brukslenke for sidevisning ved tydespørsmål, for da kan en bla i boken og sammenlikne skrift.

 

Østfold fylke, Skiptvet i Skiptvet, Ministerialbok nr. 9 (1878-1900), Fødte og døpte 1887, Side 46
Permanent bilde-ID: kb20060907060536
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060907060536

(Nr. 43)

 

Jeg overlater tydingen til bedre kvalifiserte enn meg. Vil bare bekrefte at begge foreldre er ugifte. Moren er pike Grethe Mathea Antonsdatter.

 

Her er hennes konfirmasjon i 1881. Moren hennes er på Aamodtsplass som Grethe Mathea var ved dåpen til Karl Magnus.

Østfold fylke, Skiptvet i Skiptvet, Ministerialbok nr. 9 (1878-1900), Konfirmerte 1881, Side 89
Permanent bilde-ID: kb20060907060572
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060907060572

(Nr. 23)

 

Endret av Anne-Lise Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nokre atterhald... les eg

"Tjenestedreng Ungk. Mikkel Johannesen

Brumundalen(?) fra Vang, Hedemarken og

Pige Grethe Mathea Antonsdatter(?)."

 

Så spørs det om dette gjev noko meining.

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for hjelp og info.

Da er ihvertfall Aamodtsplass bekreftet som oldemor Grethe Mathea Andersdatter sin hjemplass.

Leser dette kun fra mobil nå så litt vanskelig å se alt i kirkebok etc.

Ser dere hvem som står som foreldre til Grethe Mathea Andersdatter?

Ellers takk for fødsels og dåpsdagen hennes.

Til oldefar,  Mikkel Johannesen han eller det navnet  har jeg sett oppført som Tyende på en gård i nevnte områder.

Tyende skal kunne bety tjenestegjørende. Dette var på en folketelling fra 1875, der han er ca 18 år gammel. Lurer på om det var på Guldskjæggerød søndre gård, Vang eller Furnes. Er dere enige om at 1857 er riktig årstall? Kan se ut som det muligens har blitt oppført 1859 først og deretter overskrevet til 1857. Ligner ihvertfall på andre 7 tall på samme side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg fant faren til Oldemor Grethe Mathea Andersdatter,  står Henrik Anton Hansen. Når jeg søkte opp det navnet på en slektsside så kom det frem en person som het det og som var far til Grethe Mathea Hendriksen som har den fødselsdatoen og dåpsdagen som det står oppført under Grethe Mathea Andersdatter sin konfirmasjon. 

Henrik Anton Hansen var fra Skiptvet. 

Hans kone står som Karen Marie Christiansdr. 

Jeg vet det var veldig stokking på navn før i tiden. Kan Grethe Mathea blitt hetende Hendriksen pga farens navn Henrik? Og hvor kommer Andersdatter fra? Kan det være Antonsdatter i stedet for? Har sett den skrivefeilen tidligere på min mors slekt.

Ellers kan faren til Henrik Anton Hansen være Hans Andersen, og da kan jo Andersdatter navnet eventuelt komme fra farfar? Kunne slikt være normalt?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anne-Lise Hansen skrev:

 Moren er pike Grethe Mathea Antonsdatter.

 

Her er hennes konfirmasjon i 1881. Moren hennes er på Aamodtsplass som Grethe Mathea var ved dåpen til Karl Magnus.

Østfold fylke, Skiptvet i Skiptvet, Ministerialbok nr. 9 (1878-1900), Konfirmerte 1881, Side 89
Permanent bilde-ID: kb20060907060572
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060907060572

(Nr. 23)

 

 

Utan å ta stilling til om dette er den same som vart mor til Karl Magnus i 1886:

Eg les konfirmanten som

"Grete Mathea Antonsdr Mortenshytten f. 1767 23/5  dp. 1867 30/6 

fødestad: "Skiptvedt - Mortenshytten", opphaldsstad same

Foreldre "Ungk Henrik Anton Hansen, Hst(?!!), Marie Christiansdatter Aamotplads"

 

Patronymet "Antonsdr" fortel vel at det var dette namnet Henrik Anton brukte til vanleg.

(Det var ikkje så uvanleg at folk brukte eit 2. eller 3. førenamn, og at barna får dette som patronym. Det kan også gje ein del forvirring ved at

t.d. Grete her kan vere omtala som både Antonsdr. og Henriksdr. - og med faren sitt patronym også, alts Hanssen eller Hansdr.)

Kvar Andersdr. kjem frå, har eg ikkje noko framlegg til...

 

Dåpen er her: https://www.digitalarkivet.no/kb20060320020543

Foreldre "Uk. tjenestedreng Henrik Anton Hansen Aamot og

Pig. Karen Maria Christiansd Aamotplads." 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mere hjelp og informasjon om min oldemor Grethe Mathea Antonsdatter. 

Kjekt å lære mere hvordan ting var før.

Kunne kanskje prøve å få tak i eller lest i det minst om det finnes noen bygdebøker fra Skiptvet?

Har selv dette fra min mors slekt Kandal i Breim i Gloppen i Nordfjord. 

Ellers når det gjelder oldefar og hvor det ble av han og hvor han kom fra.  Skal gjøre et nytt forsøk med å kontakte en gjenlevende onkel,  elste bror til far. Over 90 år nå. Om han kan erindre noe mer om eventuelt når oldefar forliste på sjøen. Kjenner dere til noen lister over mannskap for de forliste på sent 1800 tallet ? Sikkert vanskelig om en ikke vet hvilken seilskute det gjaldt. Mener det var seilskute og ikke dampskip.

Pga skilsmisse mellom mor og far tidlig på 70 tallet mistet jeg det meste av kontakten med farssiden av slekta. 

Pratet litt med  nevnte onkel nylig på tlf. Men lett å spore av da det er en masse info og persongalleri. Nevnte Grethe Mathea Antonsdatter giftet seg jo som beskrevet med en murmester Hansen og min farfar Karl Magnus, fikk fra da navnet Hansen. Han fikk etterhvert 4 halvsøsken. Selv var han gift 2 ganger så det er 11 unger til sammen der også. 

6 i første ekteskap og 5 i siste der min far Per Hansen er en av disse. Farmor var Svensk men født i Norge. 

Jeg har tatt mors pikenavn Kandal i godt voksen alder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.