Gå til innhold
Arkivverket

Lars Hansson Mo i Vefsn f. ca 1651, død 1734

Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

Det demrar for meg at det er ein domsprotokoll som ikkje er digitalisert.  Men no er det snart jul,  både her og i arkiva. God jul til deg også, og så kunne ein jo håpe på ei julegåve i pakke 3!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Knut Skorpen skrev:

Det demrar for meg at det er ein domsprotokoll som ikkje er digitalisert.  Men no er det snart jul,  både her og i arkiva. God jul til deg også, og så kunne ein jo håpe på ei julegåve i pakke 3!

God jul, Knut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutter siden, Erlend E. Mæhlum skrev:

Tror det mangler protokoll for tiden dere søker. Legger ved en arkivkatalog jeg fikk fra statsarkivet for noen år siden.

nordland lagting.pdf 112 kB · 1 download

Takk, Erlend! Du mener at dette skulle være å finne i justisprotokollen mellom 3 og 4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sendt inn en forespørsel til Arkivverket med de opplysningene du hadde, Knut, så får vi se om det blir napp en gang på nyåret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over et skifte der Lars Hansen er nevnt (skjønner ikke helt at jeg ikke har søkt på det før.) Det er skifte etter Vilken (Wilchen) Kristensen i 1747. Der går det fram at Lars er Vilkens morbror. https://media.digitalarkivet.no/view/24845/76

Min (helt sikkert mangelfulle) tolkning er:

Anno 1747 den 10de Junij, blev
holdet skiftte og Deeling paa
gaarden Stoer=Sterøe udj
Nesne fierding eftter Sal: Wilchen Christen
sen. imellem hans igienlevende Enke
Synneve Andersdaatter og hans arvinger
som ere for det første hans fædrefren,
der sc: farbroder Haagen Josephsen
Walle i Raen, død, og eftterladt sig Børn,
men hvor mange de ere, viides ikke.
   den 2de farbroder Peder josephson Dahl 
i Raen, og død, eftterladt sig Børn, men 
hvor mange eller hvor de ere viides
heller ikke. - den nest faders søster, 
sc: Karen Josephsdaatter Welsvogen, 
død, og eftterladt sig Børn, sc: Torger Pe,
dersen, myndig; Kiersti Pedersdaatter,
giftt ved Hans Melchiorsen Breeland; Giø
ran Pedersdaatter Leevang, død, og eftter
ladt sig Børn, sc: Peder Thomæsen, myn
dig, Joseph Thomæsen. 23 aar gl, Halvor
Thomæsen, 13 aar, Peter og Jørgen Thomæ,
sønner, tvillinger, 10 aar gl: Susanna
Thomasdatter, giftt; Eva, Kari og Berethe
Thomasdøttre, u,giftte; item: Anne Pe,
dersdaatter Stavseng, død, i stæden hen,
des Børn, sc: Anders Joensen, 23 aar gl:,
Joseph Joensen, 19 aar, Hans Joensen
12 aar og Peder Joensen. 8 aar gamel;
item: Kari Joensdaatter 6 aar gl___%

Den anden faders søster Anne Josepzs,
daatter, død, i stæden een Daatter, nehml:
Marithe Arentzdaatter, giftt med Peter
Jonasen Schar i Herøe fierding; fleere skal
der ikke være paa faderne siide.-
  Den nest som det 2det den afdødes mø,
derne frender, sc: morbroderen Lars Han,
sen Moe i Wæfsen, død, i stæden hans børn
sc: Christen Larsen Søfting, myndig, og Hans
Larsen Baadhølen, død, i stæden hans børn,
men hvor mange de ere, viides ikke.-
  item: Maren Larsdaatter, gifft ved Hans
Nielsen Moe i Wæfsen._ den 2den mor,
broder Joen Hansen Alsøen, som var nær,
værende ._ 3de morbroder Hans Han,
sen ytt: Levang, død, i stæden Børnene, sc:
Christopher Hansen, myndig og tilstæde.
Thomas Hansen og myndig; Hans Hansen
Meehuus, myndig; item: maren Hans,
daatter, gifft med Isach Jacobsen Wels,
vogen; Inger Hansdaatter Moe i Wæfsen,
giftt, og giertrud Hansdaater, ugiftt; hvil
ke alle skal være den sl: Mands rette
arvinger

Det gir følgende slektskap om jeg ikke tar feil:

Joseph ??
    1. Christen Josephsen gm. ?? Hansdatter
        i. Wilchen Christensen gm. Synneve Andersdaatte
    2. Haagen Josephsen Walle i Raen, ukjent antall barn
    3. Peder josephson Dahl i Raen, ukjent antall barn
    4. Karen Josephsdaatter Welsvogen, gm. Peder
        i. Torger Pedersen, myndig; 
        ii. Kiersti Pedersdaatter, gm. Hans Melchiorsen Breeland 
        iii. Giøran Pedersdaatter Leevang, gm. Thomas 
            a. Peder Thomæsen, myndig, 
            b. Joseph Thomæsen. 23 aar gl, 
            c. Halvor Thomæsen, 13 aar, 
            d. og e. Peter og Jørgen Thomæsønner, tvillinger, 10 aar gl: 
            e. Susanna Thomasdatter, giftt; 
            f. Eva Tomasdatter
            g. Kari Tomasdatter
            h. Berethe Thomasdøttre, 
        iv. Anne Pedersdaatter Stavseng, gm. Jon
            a. Anders Joensen, 23 aar gl:
            b. Joseph Joensen, 19 aar
            c. Hans Joensen, 12 aar
            d. Peder Joensen. 8 aar gamel
            e. Kari Joensdaatter 6 aar gl
    5. Anne Josepzsdaatter
        i. Marithe Arentzdaatter, gm. Peter Jonasen Schar i Herøe

Hans ??
    1. ??? Hansdatter, gm. Christen Josephsen
    2. Lars Hansen Moe i Wæfsen
        i. Christen Larsen Søfting
        ii. Hans Larsen Baadhølen
        iii. Maren Larsdaatter, gifft ved Hans Nielsen Moe i Wæfsen
    3. Joen Hansen Alsøen
    4. Hans Hansen ytt: Levang
        i. Christopher Hansen, myndig
        ii. Thomas Hansen og myndig
        iii. Hans Hansen Meehuus, myndig
        iv. Maren Hansdaatter, gm. Isach Jacobsen Welsvogen
        v. Inger Hansdaatter Moe i Wæfsen, giftt
        vi. Giertrud Hansdaater, ugiftt

Kan det være noe å hente her? Abelone Hansdatter må vel i hvert fall kunne avkreftes som Lars' søster.

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alderen på brødrene Jon og Hans finner vi i i manntallet 1701.

Jon er f. ca. 1668: https://media.digitalarkivet.no/view/38463/70

Hans f. ca. 1673: https://media.digitalarkivet.no/view/38463/54

Vi kan mao. skrinlegge teorien om at Lars er sønn av Hans Hansen fra Sandnes som dør ca 1661-62. Jeg har laget et kart som viser plasseringene gitt ut fra skiftet til Vilken og noen andre kilder. 

kart-Lars-Hansen.thumb.png.4684aa4d477d2e5c8a7ef8c7ab4411aa.png

De røde pilene er plasseringen til Josef sine barn:

J = Josef Hågensen (far til Josefsønnene og -døtrene) - Forsenget i Rana

P = Peder Josefsen - Nerdal i Rana

H = Hågen Josefsen - Valla i Hemnes

K = Karen Josefsdatter - Velsvågen i Leirfjord.

De blå pilene er Lars og brødrene:

L = Lars Hansen - Hamnes i Alstahaug

J = Jon Hansen - Alsøya på Tomma

H = Hans Hansen - Ytre Låvong - Leirfjord

Den rødblåe pila er Stor-Steiro på Handnesøya der Vilken dør, men det går ikke direkte fram om Kristen Josefsen og NN Hansdatter bodde der. 

Plutselig blir ikke de to alternative Lars Hansene så alternative lenger. De lilla pilene viser

B - Berfjorden på Dønna

N - Nordbostad på Hugla. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker å kartlegge de to gårdene der litt for å se om noe kan underbygge at søsknene kom derfra. Ingen av dem ser ut til å ha skippere eller styrmenn så vidt jeg kan se, så det spørs om opphavet er forklaringen på Lars' rikdom. Kanskje kom formuen med kona?

Jeg skulle gjerne visst hvor Lars' søster og Kristen bodde. Det har jeg ikke greid å avklare så langt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg funnet ut:

Berfjorden, Herøy

Lars er bruker til 1650. I 1652 driver enken. Så er det et hull i listene til 1663. Fra 1663 til i hvert fall 1701 er Hans Larsen en av 3 brukere. Gården hadde en landskyld på 2 våger fisk, som er delt likt med 2 pund pr bruker. Hans Larsen oppgis som 30 år i fogdenes manntall 1665, men 45 i sogneprestens manntall samme år. Han lever ennå i 1701, oppgitt som 80 år, så 45 er nok riktigst. I 1665 har han sønnene Tomas 12 og Lars 9 i følge Sogneprestens manntall, mens det i fogdens manntall oppgis en Jakob Tomasen på 28. I 1701 skal han ha sønnene Jacob Madsen 60 og Lars Hansen 3. 

Nordbostad, Nesna

Nordbostad er en stor gård på hele 7 våger fisk. Gjennom alle årene jeg har sett på (1645-1701), er den fordelt på et stort bruk på 3 våger, et mellomstort på 5 pund (1 våg 2 pund), og to bruk på 1 våg 18 mark. Fra starten av perioden drives dette av henholdvis Iver, Anders, Jørgen og "enken". Iver betaler i starten skipperskatt. Av en eller annen grunn finner jeg ikke gården i manntallene i perioden 1648-1652. I 1663 har Gulle Pedersen overtatt den største gården og Hans Larsen har tatt over enkens del. Hans er 49 år i begge manntall 1665 og har sønnene Lars 8, Tomas 6 og Willum 2. Hans forsvinner som bruker i 1690 og hans del overtas av Ole Arntsen.  

Jeg har lite tro på Berfjorden, dels fordi det er en liten gård som aldri er nevnt i forbindelse med jektefart, dels fordi Hans Berfjorden ser ut til å få en ny sønn Lars i 1698, som kan tyde på at hans første Lars er død. Det er også nevnt en Lars Berfjorden som dreng eller bondesønn (uklart hva) i 1690. Dette året har Lars Hansen (Mo) allerede begynt å bruke Hamnes. 

Det som taler for Nordbostad er:

• Hans driver en relativt stor gård - 1 våg 18 mark (3,5 pund).
  • Selv om jeg ikke finner Hans i noen skippermanntall, har det vært jektedrift fra Norbostad https://www.nb.no/nbsok/nb/a64d1866af0c2b942de8c77a46d7917d?lang=no#141 (store deler av perioden jeg har undersøkt finner jeg heller ikke skippermanntall)
  • Ole Arntsen som tar over etter Hans, viser seg å være ganske velstående. I skiftet hans 1710 har han en formue på 400 rdl. https://media.digitalarkivet.no/view/24833/62
  • I samme skiftet er Hans Levang (Lars' bror) nevnt med et lån av Ole på 2 rdl. 
  • Hans Larsen har en sønn Tomas. Hans Hansen får også en sønn Tomas. (Men det har Hans Larsen Berfjord også)
  • I 1701 på Nordbostad finnes det to drenger - en Hans Christens 9 og en Wilchen N: 7. Jeg er usikker på hva N: betyr - om det er forkortelse for et patronym på N eller om det betyr noe annet, men jeg finner ingen andre potensielle Vilken Kristensen i 1701. Kan det være Kristen Josefsen og NN Hansdatters barn, som foreldreløse befinner seg på gården, evt. sammen med mor? Kristen Josefsen finnes i hvert fall ikke i manntallet. https://media.digitalarkivet.no/view/38463/71

Det som taler i mot er et Hans Larsen står oppført med 3 sønner og at 2 av disse ikke finnes i skiftet etter Vilken. Det er likevel fullt mulig at begge disse er døde uten arvinger i 1747. 

Konklusjonen min er altså at jeg ikke sikkert kan si at Lars Hansen kommer fra Nordbostad, men det er den mest sannsynlige forklaringen jeg har ut fra de kildene jeg har funnet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.12.2019 den 22.03, Baard Vidar Pettersen skrev:

- Ville ikke Lars hatt odel på Sandnes da og ikke Kristen Hansen Kruse fra Hundålsvatnet i 1681? Eller hadde han eldre søsken som hadde odel? Det ser ut til at en svigersønn overtar Sandnes. I 1665 driver en Nils Iversen (med sønn nummer to kalt Hans) Odelsgodset Sandnes: https://media.digitalarkivet.no/view/35531/17.

Eg las igjennom tråden på nytt. Med fare for at eg kanskje misforstår spørsmålet ditt, har eg likevel ein kommentar:

Det at Lars har odel utelukkar ikkje at også Kristen har odel. Ektefødde barn, barnebarn og oldebarn* av ein odelsbonde hadde odelsrett. Dersom det er fleire med odelsrett som ønskjer å ta over ein gard, kjem spørsmålet om odelsrekkefølgje inn. Men det er ikkje tema i første omgang.

*I dag går odelsretten berre til barn og i dei fleste høve også til barnebarn. Om den gamle odelslova rakk heilt ut til tippoldebarn, minnest eg ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Knut Skorpen skrev:

Eg las igjennom tråden på nytt. Med fare for at eg kanskje misforstår spørsmålet ditt, har eg likevel ein kommentar:

Det at Lars har odel utelukkar ikkje at også Kristen har odel. Ektefødde barn, barnebarn og oldebarn* av ein odelsbonde hadde odelsrett. Dersom det er fleire med odelsrett som ønskjer å ta over ein gard, kjem spørsmålet om odelsrekkefølgje inn. Men det er ikkje tema i første omgang.

*I dag går odelsretten berre til barn og i dei fleste høve også til barnebarn. Om den gamle odelslova rakk heilt ut til tippoldebarn, minnest eg ikkje.

Jeg tenkte vel at Lars i så fall måtte stå tidligere i rekkefølgen, men som du sier, var ikke det tema i først omgang, og det er jo nå heller ikke aktuelt. 

På 30.12.2019 den 10.48, Knut Skorpen skrev:

Denne arkiverer eg! Her var det mange kjente namn. "Hans Larsen Baadhølen" var i Øvre Baadhølen, altså på Jomfruremma

Opplysningene i dette skiftet gjør også Jon Hansen, Lars Hansens bror, til svoger av Ole, Arne og Peder Kristoffersen i Vefsn, jf. mitt innlegg om dem:

https://media.digitalarkivet.no/view/38463/71

Han gifter seg med Dorte Kristoffersdatter ca 1700. 

PS: Jeg stilte deg et spørsmål i den tråden som sikkert druknet i et langt innlegg, men har du/dere noen planer for et bind som dekker de Vefsn-gårdene som i dag befinner i Leirfjord? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

... har du/dere noen planer for et bind som dekker de Vefsn-gårdene som i dag befinner i Leirfjord? 

Nei, våre planar gjeld Vefsn/Grane/Hattfjelldal med grenser anno 1960. Det er varsla ein diskusjon når det gjeld områda Vefsn overtok frå Alstahaug i 1995, men lenger ut har det ikkje vore snakk om å gå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

I 1701 på Nordbostad finnes det to drenger - en Hans Christens 9 og en Wilchen N: 7. Jeg er usikker på hva N: betyr - om det er forkortelse for et patronym på N eller om det betyr noe annet, men jeg finner ingen andre potensielle Vilken Kristensen i 1701. Kan det være Kristen Josefsen og NN Hansdatters barn, som foreldreløse befinner seg på gården, evt. sammen med mor? Kristen Josefsen finnes i hvert fall ikke i manntallet. https://media.digitalarkivet.no/view/38463/71

Etter en natts søvn og god hjelp av tydeforumet (https://forum.arkivverket.no/topic/241849-n-i-manntallet-1701/) tenker jeg at dette kanskje er nøkkelinformasjonen i det jeg har funnet ut. 

Vilkens far er født ca. 1656-57 på Forsenget i Rana: https://media.digitalarkivet.no/view/35531/38. Han er død før 1701. Altså må Vilken være født mellom ca. 1675-1700. Med diverse varianter på søket finner jeg bare 3 Vilken-er i 1701, og da kun en som kan være vår Vilken, siden han ikke har patronym. Aldersmessig passer det fint. Kristen ville da være ca 37 år når Vilken ble født. Mor bør da være født et sted mellom 1650 og 1670, som passer godt inn i søskenflokken. Om faren Kristen er død, er det vel ikke unaturlig om Vilken enten alene eller sammen med mor bor på mors hjemgård.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Knut Skorpen skrev:

Nei, våre planar gjeld Vefsn/Grane/Hattfjelldal med grenser anno 1960. Det er varsla ein diskusjon når det gjeld områda Vefsn overtok frå Alstahaug i 1995, men lenger ut har det ikkje vore snakk om å gå.

Synd 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort et lite forsøk for å finne ut hvor Kristen Josefsen og NN Hansdatter bodde da Vilken ble født. Jeg kartla alle Kristen-er i Nesna og Rana rundt fødselen til Vilken og et par år etter (1694-97). Deretter utelukket jeg de som var i live 1701 og dessuten andre Kristen-er som jeg fant patronymet til og som ikke het Josefsen. Det var i utgangspunktet 16 stykker hvorav 14 ble eliminiert. De to Kristen-e som er igjen var brukere på henholdvis Forseng og Mehus. Begge er brukere nøyaktig like lenge. De dukker opp første gang 1690 og begge er borte i 1696. Ingen av dem har jeg funnet patronym på. Jeg greier ikke sannsynliggjøre det ene mer enn det andre. 

Forseng vil normalt vært mest sannsynlig ettersom Kristen er født der. Men Mehus (på sørsiden av Nesna-halvøya) er mye nærmere Nordbostad og NN Hansdatters fødested. Jørgen Abrahamsen, sønnen til hovedbrukeren på Mehus, blir dessuten bruker på Nordbostad og dør der 1719

Jeg fant imidlertid en annen interessant ting da jeg kartla Kristen-ene i Rana og Nesna. På Øbø - et av nabobrukene til Stor-Steiro der Vilken dør - finnes det i 1665 en Kristen på 37 år. 3 år senere finner vi ut at han heter Kristen Vilkensen. Han er bruker på Øbø t.o.m. skatten 1700. Jeg spekulerte en stund på om dette var far til Vilken og en halvbror til Josefsønnene og -døtrene, men det er ikke fysisk mulig, med mindre mor til alle disse var 13 år eller yngre da hun fikk Kristen. Likevel må det være noe slektskap her, gitt navnet og bostedet. Kanskje var Josefs kone en Vilkensdatter? Umulig å si. Det finnes også noen få Vilken-er like før og etter 1700 i området rundt Utskarpen.

For egen del blir dette det siste aktive jeg gjør rundt Lars Hansens slekt. Men hvem vet hva som tilfeldigvis dukker opp.. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
På 23.12.2019 den 11.06, Knut Skorpen skrev:

Orsak, eg bomma på tastaturet i grålysninga. Det skulle stå 1681, slik eg no har retta i #20.
Og erklæringa er ikkje lenger enn at eg kan ta ho inn her, i Kjell Jakcobsens avskrift som tydelegvis ikkje er heilt ortografisk presis :

Hals, 20. august 1681

"Kristen Hanssøn Krusse, boende ved Hundålvatnet, Per Eriksøn, Øvre Hundåla på vegne av kona Ane Hansdtr Kruse, og Ola Kristenssøn, boende ved Kulstadsjøen og  Sakarias Hanssøn, boende i Dyrdalen [ i Tjøtta fjerding lyser odelsrett til Sandnes i Alstahaug etter sin] sal. faders oldemoder, sal. Ane Kruse [på Sandnes]."

Jeg har nå fått denne dommen og det jeg får ut av den er publisert i ny tråd:

Lenke til kommentar
Del på andre sider