Gå til innhold
Arkivverket

Fostersønn? Sogneprestenes manntall 1664-1666 Helgeland


Baard Vidar Pettersen
 Del

Recommended Posts

I forbindelse med en annen tråd, vil jeg bare dobbelsjekke min konklusjon når det gjelder en innføring i Sogneprestens manntall for Tjøtta fjerding 1665/66. 

https://media.digitalarkivet.no/view/35531/23

 

Under Blomsøen, tredje gård på høyre side, finner vi Hans Hansen 64. Under sønner står det Lauritz (om jeg tyder spesialtegnet på slutten riktig). Foran leser jeg f. 

 

Er det noen tvil om at det står for fostersønn og at Lars ikke er sønn av Hans Hansen? Kan det også tolkes som stesønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Baard Vidar Pettersen skrev:

Foran leser jeg f. 

 

Er det noen tvil om at det står for fostersønn og at Lars ikke er sønn av Hans Hansen?

 

Naturlegvis er det "tvil".... 

Så lenge du ikkje veit sikkert, er det uvisse.

 

Instruksen til prestane var ikkje særleg presis, og kvar prest måtte gjere eigne tolkingar. Om husmannssøner skal stå under søner eller under

husmenn er eit døme, der eg ser ulike prestar har følgt ulik praksis. Om ein fosterson var son eller tenestedreng, kan vere eit anna spørsmål.

Denne markeringa - kva ho no enn tyder - er noko den lokale presten (evt. i samråd med prosten eller andre kollegaer) har funne på.

Dersom det ikkje er skrive nokon stad kva tydinga er, kan du ikkje vite det sikkert.

 

Eg ser at det er skrive "F.s." somme plassar.  Det kan framleis vere fosterson (eller frilleson...).

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står nok for Fostersønn/-dreng. Om man ser noen sider senere for Vefsn er det ingen i Sønner-kolonnen som har F eller FS foran seg, men det er kommet en ekstra overskrift i drenge-kolonnen: Tieneste och foster drenge. Der står det stort sett F.S foran noen av dem, men også av og til T.D, F.D og en del sider lenger bak bare F. 

 

Jeg tror vi trygt kan gå ut fra at presten ikke anså Lars som Hans Hansens sønn. Det betyr selvfølgelig ikke at han ikke het Hansen og fremdeles kan være den Lars Hansen jeg leter etter. Men ganske umulig å fastslå. 

Endret av Baard Vidar Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.