Gå til innhold
Arkivverket

Jens Kruse på Tind i Lofoten


Kjetil Arntzen
 Del

Recommended Posts

Jeg søker etter Kruse på Tind i Moskenes (Flakstad. Han er nevnt som Jens Hansen i 1670-72-74 men som Jens Kruse i 1674,75 og 76 og 89 På Tind finnes det i 1674.75 og 76 en Henrich og etter  navnet Kruse står det ibm. ibm står under navnet til Kruse. Jens er mulig født 1641 (1647)

i 1665 og 1667 i finner jeg en Jens Hansen sammen med Christen Christensen sammen om å betalehver  sin våg. i 1661 er det Hans Tommesen av Moskenes slkeer som betaler leie. Men jeg finner ikke at Jens er sønn av Hans og Krusenavnet finnes ikke hos Moskenesfamilien. I 1650  er også Hans Tommesen og samme hans er også "eier "på Thuv.

 

Mulig har i 1691 er gift med Barbara Jensdatter fra Buksnes (Ramsvika)

 

Hvem er han og hvor kommer han fra? Kruse?

Endret av Kjetil Arntzen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordland fylke, Lofoten, Lofoten og Vesterålen, Skiftekort (1673-1813), Skifteprotokollside, Side 2069
https://media.digitalarkivet.no/view/77806/2069?indexing=
Permanent bildelenke: URN:NBN:no-a1450-sk11216101802069.jpg  

 

Nordland fylke, Lofoten, Skifteprotokoll nr. 1 (1673-1694), Skifteprotokollside, Side 294b-295a
https://media.digitalarkivet.no/view/24995/310
URN:NBN:no-a1450-sk20090302680310.jpg 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Grete. Dette sliter jeg med å lese. Kan du fortelle litt hva der står... Det er veldig interessant at han heter Kruse og jeg prøver å se sammenheng på eiendom mellom Vefsn / Sandnes og Nordnes. 

Jeg har funnet link mellom Vefsn og Festhæl eiendommen rundt 1800, men denne Kruse finner jeg ikke igjen og heller ikke Hans Kruse

 

Mener du denne Jens er av Ramsvikslekt...

 

Endret av Kjetil Arntzen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen anelse om slektsforholdene her, jeg fant bare skiftekortet og selve skiftet, som jeg anbefaler at du legger ut på Tydeforumet:

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

 

22 timer siden, Kjetil Arntzen skrev:

Han er nevnt som Jens Hansen i 1670-72-74 men som Jens Kruse i 1674,75 og 76 og 89 På Tind finnes det i 1674.75 og 76 en Henrich og etter  navnet Kruse står det ibm. ibm står under navnet til Kruse.

 

Hvor har du funnet disse opplysningene? I regnskaps-/skattemateriale? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I ovennevnte skifte etter Jens Hansen, "Offursöen," står det at hans datter Barbara "har til Egte Jens Kruse paa Tind".

 

Jeg har selv en Kruse-gren i Bergen, og har derfor samlet "Kruser" fra Sollieds skiftesamling for Bergen.
En skifte fra 1696 gjelder Maren Jensdatter Kruse. Her er nevnt hennes datter Mallene Christophersdtr. Kruse og dennes broder boende i Nordland i Lofoten, nemlig Jens Christophersen.

 

Denne Jens Kruse er da en Christophersen og ikke Hansen, men ville tipse om han likevel siden sammenfall i tid.

 

https://media.digitalarkivet.no/view/100099/1673

 

Ibm. som du nevner står nok for Ibidem = sammesteds, dvs. bor på samme sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, May Teistevoll skrev:

Jeg har selv en Kruse-gren i Bergen, og har derfor samlet "Kruser" fra Sollieds skiftesamling for Bergen.

Med fare for å spore av tråden: Dersom du finn Søren Kruse (Mo i Vefsn 1598, Bjørkneset / Birckenes i Vefsn ca. 1600-1620), er eg interessert i tips.

Likeså Kristen Hansson Kruse, Hundålvatnet rundt år 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
På 3.12.2019 den 13.36, Grethe Flood skrev:

Jeg har ingen anelse om slektsforholdene her, jeg fant bare skiftekortet og selve skiftet, som jeg anbefaler at du legger ut på Tydeforumet:

https://forum.arkivverket.no/forum/7-tyding-av-skannede-kilder/

 

 

Hvor har du funnet disse opplysningene? I regnskaps-/skattemateriale? 

justisprotokoll Lofoten 1669-99, skattemanntall 1689, fogdens manntall 1665, jordbok for Nordland 166, lensregnskaper for nordlandenes lend 1650. Jeg har funner kopi hos Børje Johansson og gjelder også årstall 1701 (filmen merkt hf172 bind 18 kolum9) og jordbok 1667  (filmen mekt 12/1953)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.