Gå til innhold
Arkivverket

Kuraas, Røros --> Nordreisa / Skjervøy - Rydding på Geni.com ?


Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Anne Maria Fastesdatter  var, som nevnt ovenfor, gift med Lars Jonassen Bovigen.

SKIFTE Lars Jonassen (Boevigen) 21/6-1754 RB (1742-1756, side 1017)

Det var avdødes kreditorer som forlangte dette skiftet avholdt. Avdøde Hytteknegt Lars Jonasen etterlot seg enken Anna Maria Fastesdatter og følgende felles barn: 1: Faste Larsen 3 år, 2: Marithe Larsdatter 15 år, 3: Maria Larsdatter 13 år, 4: Anne Lisbet Larsdatter 10 år, 5: Laurentia Larsdatter 5 år (fornavnet er tilføyd av meg, det mangler i skiftet). Overværende ved skiftet var enkens søster Lisbet Fastesdatter og hennes mann Erich Ingebrigtsen Backen, videre hennes bror Thomas Fastesen. Boet var fallitt.

 

 

Lars Jonasen ble begravet 10/2-1754 42 år. Han var sønn av Jonas Larsen Boevigen som i 1701 var 25 år og bergsknegt, sistnevntes far Lars Boevigen var 75 år. Avdødes mor var Maritte Nielsdatter, se skiftet etter sistnevntes halvbror Niels Pedersen Hopop i 1747. Enken Anne Maria Fastesdatter ble 1757 gift for andre gang med Jens Monsen Funnesdal alias Molling. Hun hadde også barn med ham. Datteren Anne Lisbet Larsdatter av enkens første ekteskap ble gift med Hans Olsen Kurås, og ved midten av 1770-tallet dro de sammen med de fleste av Anne Lisbets søsken og halfsøsken, samt hennes mor Anne Maria Fastesdatter til Skjervøy i Troms. Anne Maria Fastesdatter ble begravet i Skjervøy 2/9-1804 95 år gammel. Hun var datter av Faste Andersen (skifte 1741) og Maria Mathiasdatter Djupsjølien. I sitt andre ekteskap med Jens Molling hadde hun datteren Johanna Jensdatter, døpt 27/12-1758. 

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den 17 Junii  (1780) trolovet Lars Olsen Røraasing med Johanna Jensdtr av Reisen som efter Madame Røstes Skriftelige Beviis av 15 huius ere bevilgede Huusmands Vilkaar hos Ole Jonsen Ackerjord i Oxfiord, at de ere ey hinanden beslægtede, derfor Caverer Hans Olsen Barenfelt Klokker Matthis Matthiæsen Qvænang.

 

Troms fylke, Skjervøy i Skjervøy, Tromsø, Ministerialbok nr. 1 (1748-1780), Trolovede 1780, Side 93
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070607650181
De ble gift 27/12 samme år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant da omsider tilbake til skiftet etter Anne Lisbet Larsdatter, Ludvig Henriksens kone, som var gift i første ekteskap med Hans Olsen Kuraas.

Troms fylke, Tromsø i Senja og Tromsø, Skifteutlodningsprotokoll nr. 163 (1809-1816), Skifteprotokollside, Side 458b-459a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081208680864

 

Ludvig Henrichsens Kone af Hounæs døde 16 april 1812 72 år gammel

Troms fylke, Skjervøy i Skjervøy, Ministerialbok nr. 2 (1781-1817), Døde og begravede 1812, Side 304-305
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070607650352
 

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Grethe Flood skrev:

For å sitere Heidi Weng: jeg bøyer meg i hatten!  - for all den kunnskapen du har om folket på Røros, Astrid! 

Grethe, jeg tar til meg dine gode ord og sier tusen takk!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk for mykje god informasjon Astrid.

 

Tenker du at "Johanna Jensdatter, døpt 27/12-1758" er den same som vart trolovet/gift med "Lars Olsen Røraasing" ?

Og at halv-søster til Johanna vart gift med bror til "Lars Olsen Røraasing" (d.v.s. Hans)?

 

Skulle gjerne ha klart å lese dette skiftet sjølv, men om nokon kunne satt opp navna på barn med ektefeller så hadde det vore toppers :-)

13 hours ago, Astrid Ryen said:

Jeg fant da omsider tilbake til skiftet etter Anne Lisbet Larsdatter, Ludvig Henriksens kone, som var gift i første ekteskap med Hans Olsen Kuraas.

Troms fylke, Tromsø i Senja og Tromsø, Skifteutlodningsprotokoll nr. 163 (1809-1816), Skifteprotokollside, Side 458b-459a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20081208680864

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Gisle Hersvik skrev:

Tenker du at "Johanna Jensdatter, døpt 27/12-1758" er den same som vart trolovet/gift med "Lars Olsen Røraasing" ?

Og at halv-søster til Johanna vart gift med bror til "Lars Olsen Røraasing" (d.v.s. Hans)?

 

Jeg tenker det, ja. Halvsøsken, med samme mor, men forskjellig far. Både Hans Olsen og Lars Olsen har døtre ved navn Anne Maria,

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Olsens barn nevnt i skiftet: 1: Peder Hansen, 2: Dorthea Hansdatter, gift med Johannes Olsen, 3: Anne Maria Hansdatter, gift med Jens Andersen Dahl, 4: Lorentze Hansdatter, gift med Johannes Michelsen Konst, Olava Hansdatter, gift med Andreas Andersen Rukvig eller Rekvig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takkar så mykje, Astrid, for siste innlegget.

 

#34: Ja, det synes slik, og i tillegg har Lars ein son Faste...

 

Eg har prøvd å lese gjennom diverse debatter på her på DA og Dis-Norge - og har hatt eit håp om at Lars frå Kurås kunne ha ei dotter Cathrine Larsdtr. som er busatt og konfirmert på Hamnes i 1801. Men slik eg forstår det så er vi ikkje heilt der at vi kan konkludere med at dette er tilfellet. Finnes det evt nokre mulige skifter som kunne oppklare/avkrefte dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn født med foreldre Lars Olsen og Johanna Jensdatter:

1: Anne Maria 1783, 2: Eva Schieldrup 1795, Doreth 1795, 4: Faste 1797, Johannes 1801. Sted: Reisen, Vigen, Foldet. Ut fra sted, kan det se ut som det var barn som døde like etter fødselen eller var dødfødt: 1799 !! Larsen, det samme i 1801. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste Andersen, 21/1-1741 RB (1722-1742, side 826).

Avdøde bergsell Faste Andersen døde «for nogle år siden» (1728). Han etterlot seg enken Maria Mathiasdatter (Djupsjølien) og følgende felles barn: 1: Mathias Fastesen 32, 2: Anders Fastesen 25, 3: Henrich Fastesen, 21, 4: Thomas Fastesen 18, 5: Anne Fastesdatter, gift med Smelter Ole Andersen Nordfjord, 6: Elisabeth Fastesdatter, gift med Hytteknegt Erich Ingebretsen Bachen, 7: Anne Maria Fastesdatter, gift med Lars Jonassen. Boet omfattet vånegård og grunn på Storegaden mellom Even Biørgums og Joen Olsen Tronshats gårder, videre et engestykke i Hvidsandhagen. Mathias Fastesen hadde i mange år forsørget sin mor og sine mange små søsken. Det var 27-2-0 til arv og deling.

Faste Andersen ble begravet 15/8-1728 47 ½ år gammel. Han var 20 år og Bergsjunge i manntallet 1701, sønn av Anders Kieldsen og Anne Fastesdatter, se skiftet etter faren i 1721. Faste Andersens enke Maria Mathiasdatter ble begravet 13/3-1763 88 år. Hun var datter av Mathias Eriksen Djupsjølien, som døde før 1701, mors navn ukjent. Se skiftet etter hennes bror Erik Mathiassen som døde uten livsarvinger.

 Dette er skiftet Anne Marias far Faste Andersen ved Røros Bergrett (RB) protokoll 1722-42, samt sidetall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Gisle Hersvik skrev:

Eg viser til #4 i denne debatten; https://forum.arkivverket.no/topic/208919-catrina-larsdtr-hamnes-skjervøy-hennes-opphav/

 

Kan denne informasjon om bruken av faddere indikere at det er slektskap - eller skal ein sjå på dette berre som at dei var gode naboar?

Fadder på Ole er Hans Olsen (kan være bror til Lars Olsen. Videre Anne Marie: Peder Bersvendsen Reisen og Hans Olsen ibidem. Peder Bersvendsen 64 år i 1801, hans kone Maria Larsdatter 58, en sønn Henrik 17, videre Anna Trastensdatter 86, konens Moder, i andre ekteskap. Maria Larsdatter er Anne Maria Fastersdatters datter i hennes første ekteskap med Lars Jonassen. https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058502001028

Endret av Astrid Ryen
Tillegg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var mye informasjon her, men hvis Cathrine ikke var datter av Lars Olsen Kuraas, er de ikke av min slekt, dessverre.
Det jeg har lett mye etter, er skiftet etter Lars Olsen, men jeg finner ikke engang når han døde!
Han er med i FT 1801, men Johanna Jensdatter er enke da hun dør i 1835, så det må ha vært før det. Rart at det skal være så vanskelig å finne ham!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Wenche Flatvoll Lømo skrev:

Det var mye informasjon her, men hvis Cathrine ikke var datter av Lars Olsen Kuraas, er de ikke av min slekt, dessverre.
Det jeg har lett mye etter, er skiftet etter Lars Olsen, men jeg finner ikke engang når han døde!
Han er med i FT 1801, men Johanna Jensdatter er enke da hun dør i 1835, så det må ha vært før det. Rart at det skal være så vanskelig å finne ham!

Jeg har ikke funnet noe skifte etter Johanna Jensdatter, Jeg har også vært innom diverse Lars Olsen uten resultat. Det er også noen skifteprotokoller som mangler register, dessverre, Har du prøvd å finne hennes dåp i kirkeboka?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2020 den 12.57, Astrid Ryen skrev:

 

Hvem var Laurentia Hansdatter gift med i sitt første ekteskap ?

 

.

Laurentia (Laurenza/Lauwrentzia) Hansdatter Kurås (f. 11 Jun 1780) var første gang g.m. Christian Anderssøn Taskeby (ca.1776-1803?),

og fikk med ham datteren Hanna Elisabeth Christiansdatter (1801/1805-1864).  Christian var sønn av Anders Anderssen Borch og Ane Ditlevsdatter Meiland.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎13‎.‎02‎.‎2020 den 12.36, Astrid Ryen skrev:


Laurentia Hansdatter i 1801:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01058502001435

.....

Per Nermo, hvorfor skriver du Laurentia Hansdatter Kuraas (Kjelsberg).

.

Skal tro om Laurentia (i 1801) var fosterdatter (ført som 'Deres børn') av gj.giver på Olaberget i Nordreisa, Hans (Mikkels.) Ema(h)us (53), eller om hun 'bare' var i hans tjeneste ?

 

Jeg skrev 'Laurentia Hansdatter Kuraas (Kjelsberg)' fordi jeg her adopterte (fra Thomas) den (dårlige ?) vanen å antyde vedkommendes herkomst ved å referere til etternavnet til (i dette tilfelle) mormoren, som såvidt jeg vet var Anne Marie Fastesdatter Kielsberg, angivelig datter av berggesell Faste Andersson Fasterborg Kielsberg (1681-1728) og Maria Mathiasdatter (se ellers bl.a. Astrid's innlegg #26 og #40 over).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Per Nermo skrev:

Skal tro om Laurentia (i 1801) var fosterdatter (ført som 'Deres børn') av gj.giver på Olaberget i Nordreisa, Hans (Mikkels.) Ema(h)us (53), eller om hun 'bare' var i hans tjeneste ?

 

Jeg antar hun var fosterdatter, som du sier, det var sikkert de øvrige også. De var vel barn, hvis foreldre (far) var døde. Men det innebar kanskje også at de var i tjeneste og fikk en viss opplæring gjennom dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt å oppsummere endel av den informasjonen

som har framkommet i denne og refererte debatter om noen av

anene og etterkommerne til dette brødreparet og deres ektefeller, som rundt 1776 flyttet fra Kuråsen ved Røros (ST) til Nordreisa i Skjervøy (TR) :

(Disse var barn av Ole Jonsen Kurås og Dordi Pedersdatter (Kvips)Dalen på Kuråsen (g.1733),

som skal ha hatt ialt 12 barn, hvoriblant Lisbet, Jon, Peder, Marta og Siren i tillegg til Hans og Lars, som muligens var yngst i søskenflokken).
 

(Klikk deg opp og ned gjennom generasjonene etter lyst og behov ...)

(Kilder er altså hovedsaklig de mange innsiktsfulle innlegg i denne og andre debatter her på DA).

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser jo greit ut, bortsett fra at vi fremdeles mangler kilder på at Cathrina var datter av Lars Olsen Kuraas. Merkelig at hun ikke er å finne, spesielt siden de andre barna er født på Skjervøy.
Ifølge kirkebøkene er Jens barn nummer 3, så den ukjente nummer fire burde være født mellom 1786 og 1791, noe som ikke stemmer med Cathrina.
Men, på den annen side, er det jo allerede rotet med nummereringen av Eva og Doreth, så hvem vet...

I følge kirkebøkene ville det bli slik:
1: Ole født 1780 
Dåp
2: Ane Maria født 1783 Dåp
3: Jens, døpt 30.7 1786 Dåp 
4: ?
6: Eva Andrea Schjeldrup  født 1791 Dåp

5: Doreth født 1795 Dåp
7: Faste født 16.okt 1797 Dåp
8: Johannes født 1 Aug 1801 Dåp

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.