Gå til innhold
Arkivverket

Kuraas, Røros --> Nordreisa / Skjervøy - Rydding på Geni.com ?


Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Eva Hendrichdtr.s far er innført i husforhørene som Matinheiki, at det ved vielsen står Matti er vel bare en forkortelse av navnet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.6.2020 den 19.40, Per Nermo skrev:

.Fadder var også Salomon Adamsen, som to år tidligere hadde utført hjemmedåpen av Johannes' sønn Ole, bekreftet i kirken den 23. Juli 1826 (også f. u.e.).

 

Salomon Adamsen er antageli nær slekt fra Kukkula?

 

Hvis du er interresert kunne du kanskje lage ett eget emne for Lars Larson Fräki og Eva Henrikson Matti(nheikki) slekt i Norge, Sverige og Finland.

Endret av Leif B. Mathiesen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Per Nermo skrev:

.

Denne Lars Samuelson var f. 1710. Faren til Henrik Larsson Fräki (1710-1796) må være f. rundt 1675.

.

Det er ikke Lars Samuelsson som er født i 1710, men Henrich!

Hendrich Larsson 1710.jpg

Endret av Wenche Flatvoll Lømo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om du har funnet riktig Henrik . Her står bare Kuckola og ikke Fräki, og denne Henrik blir noe yngre enn Henrik Larson Fräkis alder oppgitt i forhørslista 1750. Der er hans alder oppgitt til 45 år.  https://digihakemisto.appspot.com/edit?kuvanumero=15&kuid=4851491&amnimeke=Alatornion+seurakunnan+arkisto&sarnimi=Rippikirjat&aynimi=Rippikirja+1750-1762+(AI%3A1)&ay=1366679&sartun=188234.KA&atun=184266.KA&ay2=90725

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg ser det ut som det finnes 2 stk. Henrik Larson.

1. født 1704 uten angitte foreldre

2. født 1710 far Lars Samuelson.

 

Församlingar och orter - Google Chrome 2020-06-10 12.06.57.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

For meg ser det ut som det finnes 2 stk. Henrik Larson.

1. født 1704 uten angitte foreldre

2. født 1710 far Lars Samuelson.

 

Ja, det ser nesten slik ut, det var jo ikke et helt uvanlig navn. Får se om jeg finner noe mer om Lars Samuelsson sønn Hendrich for å kunne avskrive ham helt. Synd at det mangler kirkebøker for flere av de årene som er aktuelle her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Av tidligere info. i denne debatten fra församlingsregistre / husforhør i Kukkola (Nedertorneå, Finland) kan de se ut til at Hendrich Larsson Fräki (1704-1796)

kan ha hatt broren Nils Larsson Fräcki (1714-1801), som var g. m. Maria Josefsdotter. Maria kan vel da kanskje være f. rundt 1725.

 

Hendrich og kona Margareta Olsdotter Callio er oppgitt med tre sønner: Lars f.1737, Henrik f.1752 og Hans f.1753.

Denne Henrik Henriksson Fräki f. 8 Feb 1752 skal i 1779 ha blitt g. m. Karin Josefsdotter, f.1750.

 

Siden det antakelig er ca. 25 år mellom disse to ovennevnte Josefsdøtre er de vel neppe søstre, men kanskje i slekt ?

.

Endret av Per Nermo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Vi har såvidt jeg kan se flg. 9 barn av Lars Larsson Fräki (1760-ca.1811) og Eva Hendrichsdotter (ca.1760-1829) (g.1782),

som altså skal ha flyttet fra Kukkola (i Nedertorneå, Finland) til Norge i 1788 :

  1. Maria,                 f/d 1783  Kukkola
  2. Katrina (Cathrine) (1785  Kukkola -1864 Nordkjosen, Nordreisa, Skjervøy), g. 1806 i Skjervøy m. Henrik Abrahamsson fra Kiexis, Pajala
  3. Eva,                        f.1787  Kukkola, kanskje den som døde i Mefjord (Finnmark) i 1863), g.1810 i Skjervøy m. Peder Samuelsen
  4. Anne Grethe          (1794  Lyngen - 1785 Kvittevik, Talvik), g. 1) ca.1827 (i Talvik ?) m. Salomon Adamsen, g. 2) ca.1837 m. Ole Thomassen fra Talvik
  5. Johannes,             f.1797  Lyngen, g. 1828 i Talvik m. Berith Kirstine Andersd. (Salomon (av Kukkola-sl. ?) var fadd. for første barn i 1826, samt forlov.)
  6. Erich                       (1798  Lyngen - 1808 Langnæs, Kåfjord, Lyngen)
  7. NN,                     f/d 1801  Lyngen
  8. Lisa Kirstine,        f.1805  Lyngen, g. 1828 i Talvik m. Andreas Iversen (Salomon var fadder for første barn i 1828)
  9. Hendrich,          f/d 1809  Langnæs, Kåfjord, Lyngen.

Ekteparet Lars og Eva var mao. produktive, og det er vel grunn til å tro at de også kan ha fått 2-3 barn i tidsrommet 1788 -1793, dvs. etter at de forlot Kukkola (Nedertorneå, Finland) og før datteren Anne Grethe ble født i Lyngen, Troms, i sept. 1794 (kanskje i HammervikKåfjord, der de bodde (som inderster hos Jac. Clemetsen Dannefær) i febr. 1801) ?

 

Hvor (i Norge) kan dette ekteparet (med to små barn) ha bodd i de fem åra mellom 1788 og 1793 ?

.

Endret av Per Nermo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Per Nermo skrev:

.Hvor (i Norge) kan dette ekteparet (med to små barn) ha bodd i de fem åra mellom 1788 og 1793 ?

 

Hvilke rute har de valgt? 

Fra Kukkola (like nord for Haparanda til Lyngen.

Kanskje over Kautokeino?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Leif B. Mathiesen skrev:

 

Hvilke rute har de valgt ? 

Fra Kukkola (like nord for Haparanda) til Lyngen.

Kanskje over Kautokeino ?

 

.

De må vel ha reist med hest og kjerre (leilighetsskyss ?),

nordover Torneådalen (langs riksgrensa mellom Finland og Sverige) til Palojoensuu, hvorfra de videre kan ha reist enten

  1. mot nord langs en rute (tilsv. dagens rv. 93) gjennom Finland, over riksgrensa, over Finnmarksvidda (dagens E45) via Kautokeino til Alta (Talvik ?), 
  2. eller dreid mot nordvest og reist langs (dagens E8), krysset riksgr. og kjørt ned Skibotndalen og så ev. nordover langs Lyngenfjorden (til Kåfjord ?).


Google Maps (hadde de det i 1788 ?) anslår følgende effektive reisetider :                                                                                         

                                                                                          til fots       på sykkel

  1. Kukkola - Alta (E45 over Finnmarksvidda):  110 timer    27 timer
  2. Kukkola - Skibotn (E8 ned Skibotndalen):     100 timer    25 timer
Endret av Per Nermo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
På 10.6.2020 den 11.31, Leif B. Mathiesen skrev:

Hei. Når blander jeg meg inn igjen.😎

Det tabellen jeg la ut i #70 viser i parentes   husforhør sider o.s.v.

Kopi:

#70.jpg

 

 

Jeg har også funnet denne siden for søk i Finland.

http://www.sukuhistoria.fi/sshy/index_sve.htm

Jeg lurer på hvor dette med at han er død 1796 står? Har funnet det som står på side 197, men på s.237 står det ikke noe om Henrik Larsson... Dvs i den boken det står at det skal være, finner jeg ikke noen side 237...
Jeg fant dette under her nå, som tyder på at Henric Larsson født 1704 er sønn av Lars Henricsson, og dør i 1763. Det er jo en Henric Larsson, sønn av Lars Samuelsson født i 1710 også, kan det være han som dør i 1796?
Jeg skal lete videre i husforhørene i kveld, om ingen har en link til dette med at han dør i 1796.
 

Länk till denna händelsen [ 501648 ]

Död / Begravd 6.3.1763 20.3.1763
By / Gård Kuckoila  
Avliden (mod: Ella Ersd:r fad: Lars Hindersson) Henric Larsson  
Dödsorsak / Ålder hast:död: 59 år - m. - v. - d.
Egen komm.  
Original komm.  
Länkar SSHY - Digiarkisto
Endret av Wenche Flatvoll Lømo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant det tilslutt... Og det står at han døde i 1791 (ikke 1796), samme som kona. Kan det være feil, at det egentlig skulle stått bare på henne? Jeg prøver å se om jeg finner henne som enke noe sted, men uten hell hittil... Dessuten, hvis han døde i 1763, ville han jo ikke ha vært med i manntall for 1784 - 1820. Dette blir bare rot!
Nå har vi altså:
1. Henric Larsson f. 1704 og d. 1763,(med far Lars Henrichsson)
2. Henric Larsson f. 1704 og d. 1791, ("vår" mann)
3. Henric Larsson f. 1710 som jeg ikke vet når er død! (Med far Lars Samuelsson)

Henrich Larsson Husforhør 1784-.jpg

Endret av Wenche Flatvoll Lømo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant Margetas begravelse, hun dør som enke 12 desember 1791 (https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034803_00055#?c=&m=&s=&cv=54&xywh=2904%2C4123%2C2762%2C1373)

Den 10.juli samme år er det muligens Henric som er død, men navnet hans står der det ellers står navnet til pårørende, så intet hint om hvem som var foreldrene hans. Klarer noen å tyde hva som står der navnet skulle stått? ??? Bonden gift???
(https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/C0034803_00055#?c=&m=&s=&cv=54&xywh=2809%2C4117%2C2762%2C1373)

Henric Larsson 1791 død.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.