Gå til innhold
Arkivverket

Var Lars Jakobsen Stabo og Kari Larsdatter Bellerud fra Toten?


Per Reidar Christiansen
 Del

Recommended Posts

Jeg har forsøkt å finne ut mer om opphavet til Kari Larsdatter Bellerud, men uten mye resultat.  Jeg tror vi kan være ganske sikre på at hun er den Kari som blir døpt 6. mars 1746 som datter av Lars Trætroden.  Den 17. oktober 1739 ble han (Lars Olsen Slagsvold) gift med Mari Halvorsdatter fra Øde Majer som tidligere nevnt.  Jeg er også enig i at Mari Halvorsen sine foreldre må være Halvor Jensen Ronnebye og Anne Larsdatter Ekern (trolovet 18/9 1717).

 

Fra før av vet vi også at Lars Olsen og Mari Halvorsdatter først får barn mens de bor i Maierstuen (1740), dernest Trætroden (1743-1746) og deretter Bellerudstuen (1751-1757), men etter dette er har jeg ikke funnet spor av dem i Totens kirkebøker.  De er ikke nevnt i Folketellingen 1801 i Toten, så de er antageligvis døde før 1801.   Jeg har en mulig Lars Olsen som dør 18/7 1773 på Haug og ei Mari Halvorsdatter som dør på Fossstuen 3/10 samme år, men det er umulig å si om det er de riktige. 

 

Jeg har funnet en ny opplysning som ytterligere peker i retning av at Kari Larsdatter Bellerud er datter av Lars Olsen Trætroden og Mari Halvorsdatter:   disse får nemlig en sønn Christian i 1743.  Jeg tror det er denne Christian Larsen som blir viet til Berte Jørgensdatter den 17/4 1774 på Toten.  Da er nemlig Lars Upsal (Opsahl) forlover.  Og hvem Lars Opsahl er vet vi jo - han er ektemannen til Kari Larsdatter Bellerud.   Christian og Berte bosetter seg på Sønstebystuen, og den 24/10 1779 begraves Christian Larsen Synstebyestuen 36 år gammel - dvs. født 1743!

 

Når det gjelder Lars Jakobsen Stabo (senere Opsahl) sitt opphav tror jeg at Jakob Gundersen Glæstad i Vardal er det absolutt beste sporet/alternativet.  Jeg har sett på konfirmasjoner i Vardal fra 1744 til 1761 og jeg tror jeg har funnet flere av Jakob Glæstad sine barn inkl. de tre søsknene som vi senere finner på Stabo i Toten:

- 1746 Kari Jacobsdatter Alm

- 1748 Hans Jacobsen Nedre Bye, 18 år

- 1749 Marte Jacobsdatter Glæstad, 16 år

- 1749 Mari Jacobsdatter Hund, 22 år

- 1756 Christian Jacobsen Glæstad, 18 år

- 1760 Lars Jacobsen Glæstad, 16 år

 

Men noe endelig bevis på Lars Jakobsens opphav ser ut til å bli meget vanskelig å finne all den tid vi ikke har funnet noe skifte.   Men kanskje er det noen i fremtiden som finner nye biter i puslespillet!?

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.