Gå til innhold
Arkivverket

Tyde dåp 1784 Trondenes, kronologisk liste


Wenche Falck
 Del

Recommended Posts

Hei.  Det gjelder en dåp i 1784 i en kronologisk liste av barnet Hans som er min tippoldefar og  giftet seg så sent som i 1846.  Dåpen står nestnederst på det som må være side 39 da neste side til høyre er nummerert med 40.

Det er lett å se navnet Ribor Sparboe med sin uægte søn , og navnet Hans, og kan se at navnet Anders er med. Dette er veldig vanskelig å tyde men hvis det går å få litt mer ut av hva som står der enn jeg klarer,  er jeg takknemlig.

 

Trondenes sokneprestkontor, SATØ/S-1319/H/Hb/L0001klokker: Klokkerbok nr. 1, 1779-1794, s. 40
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601650344

 

Vielsen mlm mine tippoldeforeldre  Hans Andersen og Ovidia Marie Sørensdatter 30.oktober 1846.

Side 195,196 til venstre . Løpenr. 22.

 

Trondenes sokneprestkontor, SATØ/S-1319/H/Ha/L0009kirke: Ministerialbok nr. 9, 1841-1852, s. 196
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070227710196

 Vielsen kan jeg tyde forsåvidt men det fremkommer at alder på Hans  ikke rimer med data fra  når han ble født og døpt.
Mvh. Wenche Johanne Falck. 

 


 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåp 1784; det er "d. 17 Sdag eftter Trnit"  (3. oktober)
"nock [også] døbt Ribor Sparboes uægte Søn af Wiger hvilcket hun foregiver

at have avlet med en omreisende Svensk person Nam Anders.

barnets navn er Hans.

fadr Claus Parebj Wigen Arne Nielsen og qvden Same,

Jørgen madsen og qvden Kielloug(?)"

 

Han ville altså fyllt 62 år i 1846.   Men ein sprek 62-åring kan vel enkelt lyge frå seg 11 år?

Endret av Ivar S. Ertesvåg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Ivar S. Ertesvåg skrev:

Dåp 1784; det er "d. 17 Sdag eftter Trnit"  (3. oktober)
"nock [også] døbt Ribor Sparboes uægte Søn af Wiger hvilcket hun foregiver

at have avlet med en omreisende Svensk person Nam Anders.

barnets navn er Hans.

fadr Claus Parebj Wigen Arne Nielsen og qvden Same,

Jørgen madsen og qvden Kielloug(?)"

 

Han ville altså fyllt 62 år i 1846.   Men ein sprek 62-åring kan vel enkelt lyge frå seg 11 år?

Jeg lånte  bygdeboka  Folk og slekter I gamle Trondenes" av Bergljot Bjørkenes og Margareth Jensen på biblioteket for mange år siden  og fikk se at at datteren til Niels Rafn Sparboe fikk et barn utenfor ekteskap med en Anders som kom over fjellet. Og at hun ble gift med en annen Anders senere. Jeg lurer på om faren til Riborg var lensmann, og det virker litt rart at datteren skeiet ut sånn. Men dette var veldig moro å få tydet da jeg lurte veldig på han Anders som kom over fjellet.  

Mange takk for hjelpen! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Wenche Falck skrev:

Jeg lånte  bygdeboka  Folk og slekter I gamle Trondenes" av Bergljot Bjørkenes og Margareth Jensen på biblioteket for mange år siden  og fikk se at at datteren til Niels Rafn Sparboe fikk et barn utenfor ekteskap med en Anders som kom over fjellet. Og at hun ble gift med en annen Anders senere. Jeg lurer på om faren til Riborg var lensmann, og det virker litt rart at datteren skeiet ut sånn. Men dette var veldig moro å få tydet da jeg lurte veldig på han Anders som kom over fjellet.  

Mange takk for hjelpen! 

Iflg. bygdeboka var foreldrene til Riborg; Nils Ravn Hansen Sparboe og Anne Margrethe Eidisdatter ( datter av Eidis Kristoffersen Lech fra Leikvik i Senja og tilhørte Justslekta på Leikvik og Johanna Margrethe Harr.) Riborg Nilsdatter Sparboe sin farfar og farmor var Hsns Eriksen Sparboe fra Trøndelag og Riborg Hansdatter Rafn fra Røkenes datter av Hans Rasmussen Rafn fra Holbæk Sjælland og Johanne Nilsdstter Hveding som var datter av Nils Mortensen bispens ombudsmann og Riborg Danielsdatter Bull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ved vielsen i 1846 er han 51 år gammel - altså født ca 1795.

 

Kanskje bekreftelse av en hjemmedåp av en Hans med far Anders Jensen og mor Karen Olsdatter Agerøen 8. søn. e. Tr. 1795 kan passe bedre?

 

Troms fylke, Trondenes i Trondenes, Ministerialbok nr. 3 (1783-1803), Fødte og døpte 1795, Side 292-293
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640268

(h. side - 8. sønd.)
 

Endret av Anne-Lise Hansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Nå fikk jeg noe å tenke på, og du har nok  rett.  Jeg er sikker på at Ovidia Marie Sørensdatter må være  mor til min oldefar Søren Andreas Hansen og Anders Jenssen er vitterlig  oppgitt som hans far da paret ble gift.

Da står det feil på Geni som ikke er så uvanlig selv om Geni kan være til mye hjelp og gi noen viktige pekepinner,og det står nok feil eller ufullstendig  på noen slektssider.  Det kan være  at det sto oppgitt  feil i bygdeboka Gamle slekter I Trondenes, men det er ikke sikkert. Jeg kan ha oversett noe. Det kommer også fram at far til Hans Andersen er Anders Jenssen. Jenssen er ikke et veldig  svensk ettternavn  Takk for hjelpen og viktige opplysninger!😊

Mvh. Wenche Johanne Falck. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som klarer å tyde datoen til dåpen?  Synes det står 8. søndag Trinit, men når på året kan det være? Og stedet som Anders Jensen holder til på, står det Woldstad? 

Mvh. Wenche Johanne Falck. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene til Hans Andersen f. i 1795 bodde ikke  på henholdsvis Woolstad og Acherøen i 1801 telliningen. Jeg forsøker å finne Karen Olsdatter og Anders Jensen og den rette Hans Andersen i 1801 tellingen, for hele Troms og ikke bare Trondenes prestegjeld. Det hadde jo vært en fordel å vite hvor disse to gårdene lå  geografisk og om de lå i nærheten av steder som lå under andre prestegjeld enn Trondenes og kanskje har hatt bosted i Kvæfjord, Sand eller Dyrøy som lå under andre prestegjeld.   Min tippoldefar  som ble født utenfor ekteskap vokste vel opp som fosterbarn  vil jeg tro, og av fosterbarn er det ikke så mange å velge  mellom med samme  navn. Jeg så også litt på  fadderne, og den ene av dem  Ole Larsen Acherøen og tok et søk på det navnet i 1801- t. Jeg fant Ole Larsen 32 år gammel  på Acherøen i 1801 tellingen og i den samme husholdningen var det en Hans Andreasen men han var 14 år gammel.  Jeg søkte både på etternavnet Andersen og  Andreasen og ingenav disse var født i  1795. . De som var født litt før eller senere bodde hos sine egne foreldre.

Ole Larsen  som kanskje er den samme som var fadder I dåpen til Hans Andersen/ Andreasen var nå  gift med Abelona Olsdatter 47 år som var i sitt  2.ekteskap og hadde ingen barn sammen; men en datter fra hennes 1.ekteskap, Berthe Ivarsdatter og Dorthe Olsdatter som var mannens moder.

Jeg har opplevd en gang før at en slektning av meg som var fosterbarn og søster av min oldemor ble 10 år eldre enn hva hun var i en av folketellingene.  Så det kan skje og kanskje var fosterbarn mer utsatt for det enn de som bodde hjemme hos sine foreldre.  

 

Har prøvd å finne Hans Andersen som konfirmert og fant en I 1815. Det ser ut som konfirmasjonsalderen var høyere enn vanlig blant konfirmantene. Det er løpenummer 25 på høyre side. 

Kan noen tyde oppholdssted og andre opplysninger for meg?

 

Trondenes sokneprestkontor, SATØ/S-1319/H/Ha/L0005kirke: Ministerialbok nr. 5, 1804-1820, s. 420-421
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640486


 

 

Mvh. Wenche Johanne Falck. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Wenche Falck skrev:

Har prøvd å finne Hans Andersen som konfirmert og fant en I 1815. Det ser ut som konfirmasjonsalderen var høyere enn vanlig blant konfirmantene. Det er løpenummer 25 på høyre side. 

Kan noen tyde oppholdssted og andre opplysninger for meg?

"Trøsen"

"Saa hjelpelig dog noget stavende

antagelig grundet"

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Takk for svar!  Jeg tror jeg nettopp fant en annen som kan være min tippoldefar, men er ikke sikker. Jeg opprettet en ny tråd men det var kanskje ikke helt rett av meg

 Jeg fant en med løpenr 10 som var 20 år gammel og det stemmer kanskje bedre året min tippoldefar ble født, i 1795.

 

Jeg legger ut lenken her og beklager hvis det ble feil mår jeg opprettet en annen tråd i tillegg.

 

 

Trondenes sokneprestkontor, SATØ/S-1319/H/Ha/L0005kirke: Ministerialbok nr. 5, 1804-1820, s. 424-425
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20070601640488


 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.