Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Hva er det som gjør at profilen til Hildur Lundekvam feiler? Og hva kan gjøres for å løse problemet? Samme feilmelding på broren Hjalmar.

https://www.histreg.no/index.php/person/pd00000017337526

3 timer siden, Torbjørn Igelkjøn skrev:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.5.2025 den 10.23, Bodil Hørlück Berg skrev:

Hva er det som gjør at profilen til Hildur Lundekvam feiler? Og hva kan gjøres for å løse problemet? Samme feilmelding på broren Hjalmar.

https://www.histreg.no/index.php/person/pd00000017337526

Prøv nå?

Jeg la HP inn i Feilhåndtering og delenket familiekoblinger.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
2 timer siden, Arild Maka skrev:

Prøv nå?

Jeg la HP inn i Feilhåndtering og delenket familiekoblinger.

Tusen takk. Det gjorde tydeligvis susen. Får prøve å finne HP neste gang det feiler sånn. Sto HP i feilmeldingen, eller hvordan fant du den? Ahhh det står jo ved søket. Da har jeg jo knekt en sånn før sjøl. Godt vi kan hjelpe hverandre!

Og når vi først er på denne så har jeg følelsen av de 3 Zakariassen ikke hører til barneflokken, men jeg finner ikke hva som er knytningene som skal løsnes…

Endret av Bodil Hørlück Berg
Fant et svar sjøl 😊
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Bodil Hørlück Berg skrev:

Tusen takk. Det gjorde tydeligvis susen. Får prøve å finne HP neste gang det feiler sånn. Sto HP i feilmeldingen, eller hvordan fant du den? Ahhh det står jo ved søket. Da har jeg jo knekt en sånn før sjøl. Godt vi kan hjelpe hverandre!

Og når vi først er på denne så har jeg følelsen av de 3 Zakariassen ikke hører til barneflokken, men jeg finner ikke hva som er knytningene som skal løsnes…

Jeg ser heller ikke hvorfor de 3 Zakariasene står som søsken i denne søskenflokken. Det første jeg vil prøve er å åpne hver og en av dem og bruke Feilhåndtering til å fjerne familierelasjoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.4.2025 den 18.35, Lars Holden skrev:

Nå arbeides det med effektivisering og deretter skal familier sluttføres rett etter påske.

Jeg har ikke merket noen endring, så jeg antar at den nye visningen av familer ikke er ferdig eller av andre grunner ikke har blitt iverksatt. Jeg har heller ikke merket noen andre endringer de siste månedene. Har utviklingen stoppet helt opp? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uken har Histreg vært veldig ustabilet. Får veldig ofte "504 Gateway Time-out". Er det noe håp om å få det mer stabilt?

• Trist 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HBR-knappen (linken fra Digitalarkivet til histreg.no) ser ut til å ikke fungere som forventet. Jeg har ikke testet mye, men la merke til det på en ny profil som jeg arbeidet med og testet deretter på noen profiler der jeg vet det har vært i orden tidligere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Inge Tomren skrev:

HBR-knappen (linken fra Digitalarkivet til histreg.no) ser ut til å ikke fungere som forventet.

Hva er det som eventuelt ikke fungerer med knappen/lenka? Jeg kan ikke se at det er endret noe i Digitalarkivet; hvis man klikker på knappen og ikke får forventet respons, er det ikke nødvendigvis i Digitalarkivet feilen ligger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Hva er det som eventuelt ikke fungerer med knappen/lenka?

Da jeg meldte om feilen, så var HBR-knappen inaktiv på hendelser som jeg visste var lenket til en profil i histreg.no. Det er imidlertid i orden nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Jeg kan ikke se at det er endret noe i Digitalarkivet; hvis man klikker på knappen og ikke får forventet respons, er det ikke nødvendigvis i Digitalarkivet feilen ligger.

Jeg sa ikke noe om hvor feilen var. Som bruker konstaterte jeg at HBR-kappen var inaktiv på hendelser som jeg visste var knyttet til personprofiler i histreg.no For en bruker er det ikke lett å vite noe om hva som er feil eller hvor feilen ligger. Jeg håper at Arkivverket, Norsk regnesentral og evt andre som er involvert i det tekniske har forståelse for og ser verdien i at vi brukere melder fra om hvordan løsningen fungerer eller ikke fungerer for oss. 

Ellers savnes det respons på spørsmål ang periodevis utilgjengelighet og ny funksjonalitet som ikke har materialisert seg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Jeg sa ikke noe om hvor feilen var. Som bruker konstaterte jeg at HBR-kappen var inaktiv på hendelser som jeg visste var knyttet til personprofiler i histreg.no For en bruker er det ikke lett å vite noe om hva som er feil eller hvor feilen ligger.

Jeg er klar over at du ikke sa noe om hvor feilen var, så mitt innlegg var kun et forsøk på et resonnement.

Hvis knappen har vært inaktiv, så er det mystisk. Da kan det ikke utelukkes at det har vært en feil i Digitalarkivet. Jeg er ikke kjent med hva som konkret aktiverer knappen, men det må vel være en API-kobling mellom Digitalarkivet-databasen og HBR-databasen som forteller Digitalarkivet at personposten er koblet til en profil i HBR.

Det kan jo tenkes at det har vært et midlertidig brudd i ei slik API-kobling. I så fall ville jeg forvente at knappen var inaktiv for samtlige personposter i Digitalarkivet. Observerte du om knappen var aktiv for noen personposter, samtidig som den var inaktiv for andre?

Spørsmål om ny funksjonalitet må Lars Holden svare på, men periodevis utilgjengelighet kan være Arkivverkets ansvar, siden Arkivverket drifter nettstedet. Jeg har personlig dessverre ingenting med Arkivverkets IT-drift å gjøre, så jeg har ikke noe å bidra med, her og nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Observerte du om knappen var aktiv for noen personposter, samtidig som den var inaktiv for andre?

Som jeg skrev testet jeg ikke mye, men bare noen få der jeg visste at knappen skulle være aktiv. På det tidspunktet jeg testet var knappen inaktiv på alle hendelsene jeg sjekket. 

30 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/1/2025 at 10:44 AM, Arkivverket - Kristian Hunskaar said:

Dette har å gjøre med at geografi-filteret i Digitalarkivets personsøk opererer på kildenivå og ikke på personpostnivå. Dersom en kilde dekker hele Troms fylke, vil du få de samme treffene, enten du søker med kommune = Harstad eller om du søker med kommune = Skjervøy, for å ta et eksempel.

Dødsfallslistene i Folkemengdens bevegelse er kilder som dekker hele fylker og noen ganger også to fylker. Det er sannsynligvis disse du har vært borti.

I tillegg har Digitalarkivet kilden Døde 1951-2017 (https://www.digitalarkivet.no/source/108008), som er et uttrekk uten dødsfallsårsak fra Folkehelseinstituttets dødsårsaksregister. Denne kilden er landsdekkende og er med hensyn til geografiske metadata ikke knytta til verken kommuner eller fylker. Man vil derfor ikke få treff i denne kilden, dersom man bruker geografi-filteret (siden dette opererer på kildenivå). Denne kilden har imidlertid geografisk informasjon på kommunenivå for hver enkelt personpost, som kan utnyttes i det kildespesifikke søket (https://www.digitalarkivet.no/search/119/108008). I søkegrensesnittet til Historisk befolkningsregister tror jeg imidlertid ikke at det er mulig å søke på den geografiske informasjonen på personpostnivå, men dee kan @Lars Holden eventuelt korrigere meg.

Beklager at jeg ikke har svart på en stund. Jeg har falt ut av varslingen, så jeg har ikke visst at det var innlegg her.

Det stemmer at for nasjonale kilder får man ikke treff i histreg når det er markert for geografi. I noen av disse kildene er det informasjon om geografi på enkeltposter, men det er ikke tatt med i søket. Vi har laget noe spesielle begrensinger på aviser knyttet til Oslo for å redusere det vi tror er lite aktuelle treff. Dette for å unngå at for mange søkeresultater blir dominert av treff i aviser.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2025 at 7:20 AM, Bodil Hørlück Berg said:

Jeg vet ikke mer om hva som er tilrådd enn at hendelsene markeres som sikre. Men jeg kunne ønske meg at du i tillegg til sikker markering legger en setning på biografi. Og kanskje også for de med  likt navn, skriver i selve navnet -  nr 1 eller kone , eller et stedsnavn som skiller disse to fra hverandre. Når det er bestemte feiltranskribering har jeg noen ganger lagt inn mellomnavnet -forlover ført som far  - i selve navnet, og latt være å slå sammen.

Slik profilen fremstår nå, ser den ganske uferdig ut. Og det er med ærefrykt jeg ellers nærmer med ditt geografisk område i histreg 🙂 så man ser jo at en profil ikke blir sånn uten at det har vært manuelle lenkinger. Men man ser jo ikke om dette er noe som det jobbes med nå, eller om dette var et sidespor som står klar for andre å bygge videre på…

Når det er noe spesielt, anbefales å beskrive dette under biografi og merknader. Vi har vurdert ulike varianter av negative lenker for å unngå at lignende personer lenkes sammen. Det er vanskelig å lage en god modell for det og vi har heller ikke kunnet prioritere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/4/2025 at 2:29 PM, Inger Hohler said:

Jeg tenkte jeg skulle prøve å henge meg på Ole Olsen i Grue-dugnaden, for gjett om det var mange Ole Olsen der. 

Selvsagt sliter jeg med å lære programmet, men jeg  sliter også med Passord:
Jeg registrerte meg som bruker for flere år siden, men har vært inaktiv lenge nok til at jeg ikke husket passordet.
28. april fikk jeg nytt passord, og gikk inn for å endre dette til noe jeg selv hadde valgt.
Jeg la inn selvvalgt passord, logget ut, forsøkte å logge inn med selvvalgt passord, og klarte det ikke. Derimot virket det tilsendte passordet fortsatt.
Dagen etter virket imidlertid mitt selvvalgte passord, og ikke det tilsendte.
I går virket ikke selvvalgt passord igjen, men  det tilsendte virket. Jeg måtte logge meg på flere ganger. Og i dag virker det selvvalgte... Jeg husker ikke om jeg forsøkte å byttet det på nytt i går, men det kan jeg godt ha gjort, siden jeg foretrekker å være den  eneste som har passordet.

Hvis dere ruller tilbake passordbytter, hadde det vært mulig å opplyse om det på innloggingssiden?
Går det an å legge inn  opplysninger om at tilsendt passord vil fortsette å virke inntil neste oppdatering av et-eller-annet, sånn ca. når?

Jeg kan dessverre ikke gi noe godt svar. Endringer av passord skal virke med en gang. Selve driften av nettstedet utføres av Arkivverkets driftsavdeling som også arbeider med Digitalarkivet. Jeg vil tro at det du har opplevd her er et sjelden sammentreff knyttet til noen oppgradering. Det er dessverre ikke lett å lage varslinger for dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/2/2025 at 9:47 AM, Ellen Fakset said:

Jeg kunne ønske meg at "Sist endret" vises på profilen.  Gjerne også hvem som endret.

Jeg kan se behovet. Vi vurder ulike varianter av å vise noe om lenkingen. Men foreløpig har vi ikke kunnet prioritere dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/24/2025 at 2:38 PM, Kjell Inge Tomren said:

Som jeg skrev testet jeg ikke mye, men bare noen få der jeg visste at knappen skulle være aktiv. På det tidspunktet jeg testet var knappen inaktiv på alle hendelsene jeg sjekket. 

Jeg kjenner ikke til at det har vært spesielle driftsendringer som skal være årsak til noen endringer.

HBR-knappen på en personside i Digitalarkivet er aktiv (mørkere farge) når en person er lenket i histreg. Dette sjekkes ved et API-kall til histreg.
Det hender at histreg er overbelastet. Arkivverkets driftsavdeling og vi (Norsk Regnesentral, NR) tror at dette skylles boots som overbelaster systemet. Arkivverket og NR tror vi har klart å redusere problemet noe, men av og til er det fortsatt et problem. Vi skal fortsette å arbeide med dette. Dette har tatt så mye tid, at ny visning av komplekse familier er forsinket. Nå håper vi at vi rekker det før sommerferien.

Visning av enkeltpersoner kan henge pga at mange familierelasjoner. Det er det som er mest komplisert på personsiden.

Det anbefales å fjerne alle familierelasjoner i feilhåndtering. Da blir visningen av personen mye lettere, og man mister ingen lenker. Ofte mister man heller ikke noen korrekte familiemedlemmer fordi disse er sikret gjennom hendelser i kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lars Holden skrev:

HBR-knappen på en personside i Digitalarkivet er aktiv (mørkere farge) når en person er lenket i histreg. Dette sjekkes ved et API-kall til histreg.

Jeg har observert at det ved lasting av ei personpostside i Digitalarkivet noen ganger tar et par tidels sekunder, før HBR-knappen blir aktiv / får den mørkere fargen. Det er nok tid til at øyet observerer at det er en liten forsinkelse. Det kan tyde på at API-kallet ikke alltid går like raskt, og da kan vi vel også se for oss feilsituasjoner hvor API-kallet av en eller annen grunn feiler, og så vil knappen være inaktiv, selv om den burde ha vært aktiv.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Arkivverket - Kristian Hunskaar skrev:

Jeg har observert at det ved lasting av ei personpostside i Digitalarkivet noen ganger tar et par tidels sekunder, før HBR-knappen blir aktiv / får den mørkere fargen. Det er nok tid til at øyet observerer at det er en liten forsinkelse. Det kan tyde på at API-kallet ikke alltid går like raskt, og da kan vi vel også se for oss feilsituasjoner hvor API-kallet av en eller annen grunn feiler, og så vil knappen være inaktiv, selv om den burde ha vært aktiv.

Jeg har erfart flere tilfeller der jeg fra en personside i histreg med mange poster, går til en post i digitalarkivet der HBR- knappen ikke blir aktiv. Skulle gjerne ha lagt til eksempel, men nå får jeg Time out- feilmeldinger uansett hva jeg prøver på 😥

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutes ago, Bodil Hørlück Berg said:

Jeg har erfart flere tilfeller der jeg fra en personside i histreg med mange poster, går til en post i digitalarkivet der HBR- knappen ikke blir aktiv. Skulle gjerne ha lagt til eksempel, men nå får jeg Time out- feilmeldinger uansett hva jeg prøver på 😥

Beklager, men akkurat nå henger histreg. Antar det skyldes boots, dvs. at datamaskiner laster ned dataene. Vi vet ikke hvem som gjør dette. Det er et langsiktig arbeid hos Arkivverket med å redusere slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Lars Holden said:

Beklager, men akkurat nå henger histreg. Antar det skyldes boots, dvs. at datamaskiner laster ned dataene. Vi vet ikke hvem som gjør dette. Det er et langsiktig arbeid hos Arkivverket med å redusere slike problemer.

Tror Kristian har rett i at det kan være en forsinkelse ved oppdatering av HBR-knappen og det kan tenkes å feile i noen situasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/13/2025 at 4:17 PM, Kjell Inge Tomren said:

Jeg har gjort endringene du foreslo @Arild Maka, og det ser ut til at disse to ikke lenger kommer opp i feil-listene. Tusen takk for gode forslag.

For meg er det ulogisk at lange navn i kildene indikerer en feil. Derimot ville det være nyttig å få opp alle profilene som har lange navn i profilene. Det er som tidligere påpekt mange slike profiler med lange navn som henger igjen fra tidligere feil-lenkinger og påfølgende oppsplittinger og i disse er det behov for å rydda. 

Varslingen om mulig feil pga lang navn slår ut om når minst en av fornavn, etternavn eller patronymikon er på minst 30 tegn og minst en av PFene ikke er markert som sikker. Dvs. at hvis navnet skal være langt, må man markere alle PFene som sikre for å unngå slik markering. Grunnen til at vi har en test på langt navn, er at det er en indikasjon på feillenking. Det er er uavhengig av hva som står i kildene.

Varslingen på merkelig livsløp består at mange ulikhetstester mellom alle postene, f.eks. mors alder ved fødsel, alder ved bryllup, alder ved konfirmasjon etc. Når en person har mange PFer, kan det være litt tidkrevende å hvilken kombinasjon av PFer som har utløst varslet. Det gjelder spesielt når fødselsår varierer mellom kildene.

Disse varslene er bare indikasjoner på mulige feil. Hvis testen ikke skulle ha noen gale varsler, ville kravene vært for strenge, og vi hadde fått for få varsler.

• Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at det er histreg henger mye nå. Det er trolig stor belastning fra boots. Arkivverkets driftsavdeling er varslet.

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lars Holden said:

Beklager at histreg henger mye nå. Det er trolig stor belastning fra boots. Arkivverkets driftsavdeling er varslet.

Nå er histreg oppe igjen. Beklager at den er ustabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere vurdert behov for å dukke opp i søkeresultater?  Jeg prøvde å google oldemoren min (Hilda Fuglesang) som døde i 1973.  Treff for Digitalarkivet topper lista over treff, og det er jo ganske sprekt for en som døde for over 50 år siden.

Men viktigere: Treff for histreg.no vises også.  Riktignok på side 2, men likevel.  Hvis Google o.a. crawler seg gjennom alle kildehenvisninger, regner jeg med at det belaster systemene(?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider