Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!

Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

8 minutter siden, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Kanskje kan du bruke feltet Biografi og merknader til slike ting?

Det er gjort, både på brud og brudgom.

og det er vel det beste vi kan få til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Kanskje kan du bruke feltet Biografi og merknader til slike ting?

Generelt vil jeg anbefale å lenke de postene som er riktig hendelse og fortelle at om feilen i transkriberingen i biografier og merknader. Når transkriberingen blir rettet opp, vil det bli riktig. Det er personforekomsten som er lenket sammen, og når transkriberingen blir rettet opp, vil det riktige navnet vises i livsløpstabellen. Navnet på toppen av personsiden, vil imidlertid ikke oppdateres. Men det kan man skrive riktig allerede nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg skal registrere meg deg for å rette opp ting i egen familie...Hm... For se.

Uansett, noen spørsmål:
Denne personen, hadde en del feilkoblinger når jeg var inne for en stund siden, de er nå borte, men det ser ut som det er igjen rester av linker når det kommer til søsken og foreldre. Koblinger ser også ut til å være enveis: Dette er vel en bug?
https://www.histreg.no/index.php/person/pf01052295004484

Og denne, står det bare ett barn, men i hovedkilden er det både hustru og et annet barn også. Jeg antar at dette er fordi de i kilden står i annen rekkefølge enn det pleier å gjøre. Altså far og mor pleier å være etterhverandre, men i dette tilfelle er listen Far, barn, mor barn. Tipper det er derfor de ikke tolkes som samme familie?
https://www.histreg.no/index.php/person/pf01073679002572

De to er er jo forresten også samme person, men fordi det er transkrivering feil i den første (Vel, et tall kan tolkes som både 2 og 7, men er tolket som 2, som gjør han eldre en sine foreldre) er fødslesåret ganske langt fra hverandre. Lagt in korrektur på Digitalarkivet, men vet ikke hvordan det fungerer.

Endret av Fabian Mihle Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Fabian Mihle Hansen said:

Kanskje jeg skal registrere meg deg for å rette opp ting i egen famiie...Hm...

Uansett, noen spørsmål:
Denne personen, hadde en del feilkoblinger når jeg var inne for en stund siden, de er nå borte, men det ser ut som det er igjen rester av linker når det kommer til søsken og foreldre. Koblinger ser også ut til å være enveis: Dette er vel en bug?
https://www.histreg.no/index.php/person/pf01052295004484

Og denne, står det bare ett barn, men i hovedkilden er det både hustru og et annet barn også. Jeg antar at dette er fordi de i kilden står i annen rekkefølge enn det pleier å gjøre. Altså far og mor pleier å være etterhverandre, men i dette tilfelle er listen Far, barn, mor barn. Tipper det er derfor de ikke tolkes som samme familie?
https://www.histreg.no/index.php/person/pf01073679002572

De to er er jo forresten også samme person, men fordi det er transkrivering feil i den første (Vel, et tall kan tolkes som både 2 og 7, men er tolket som 2, som gjør han eldre en sine foreldre) er fødslesåret ganske langt fra hverandre. Lagt in korrektur på Digitalarkivet, men vet ikke hvordan det fungerer.

Når familirelasjoner er enveis (dvs registrert hos den ene personen, men ikke den andre), er det en bug som vi skal fjerne. Men det er fortsatt mulig å fjerne den på den vanlige måten der denne vises. Som oftest vil det si å bruke fanen feilhåndteringer. 

Programmet som finner familieforhold, vil ofte gå galt om familien ikke er skrevet i den vanlige rekkefølgen med far, mor, barn. Det vanligste er at programmet overser familieforhold. Disse må da legges inn manuelt ved bruk av familiekurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg går ut frå at svaret er nei - men spør likevel: Finst det nokon måte å reversere tabbar på? Eg tenkte eg skulle prøve å rydde opp i dei tre konene i ein samansett familie, så la trøstig i veg, med bruksanvisning i eiga fane og ein kaotisk familie som skulle ryddast. Jau takk. For kvar manøver eg gjorde, vart alt berre endå verre. 

Brått var arme Johanne Dortine blitt mor til seg sjølv, ektemaken sin og den forrige kona hans, pluss ei namnesyster som ho absolutt ikkje skal forvekslast med. Er det håp for slikt?

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01037364002509

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Eg går ut frå at svaret er nei - men spør likevel: Finst det nokon måte å reversere tabbar på? Eg tenkte eg skulle prøve å rydde opp i dei tre konene i ein samansett familie, så la trøstig i veg, med bruksanvisning i eiga fane og ein kaotisk familie som skulle ryddast. Jau takk. For kvar manøver eg gjorde, vart alt berre endå verre. 

Brått var arme Johanne Dortine blitt mor til seg sjølv, ektemaken sin og den forrige kona hans, pluss ei namnesyster som ho absolutt ikkje skal forvekslast med. Er det håp for slikt?

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01037364002509

Nei, det er ingen måte å reversere en handling på. Her ville jeg første sjekke livsløpstabellen til de viktigste personene og se at det ikke er noen feillenker(jeg så ikke noen feil på de jeg sjekket) og så bruker du feilhåndtering og fjerner familierelasjonene. Du har flere lenkinger til kirkebøker, så de viktigste familierelasjonene vil fortsatt være der. Men du må kanskje legge inn noen barn i familiekurven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Lars Holden skrev:

Nei, det er ingen måte å reversere en handling på. Her ville jeg første sjekke livsløpstabellen til de viktigste personene og se at det ikke er noen feillenker(jeg så ikke noen feil på de jeg sjekket) og så bruker du feilhåndtering og fjerner familierelasjonene. Du har flere lenkinger til kirkebøker, så de viktigste familierelasjonene vil fortsatt være der. Men du må kanskje legge inn noen barn i familiekurven.

Du skildrar omtrent det eg har prøvd 😄  og til no har det berre blitt verre. Men om eg skal fjerne ein feil familierelasjon til ein person som har mange førekomstar - er det nok å bruke hovudførekomsten? Det er kanskje der eg har blingsa -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Du skildrar omtrent det eg har prøvd 😄  og til no har det berre blitt verre. Men om eg skal fjerne ein feil familierelasjon til ein person som har mange førekomstar - er det nok å bruke hovudførekomsten? Det er kanskje der eg har blingsa -

Det skal virke med alle. I noen få tilfeller må man gjenta det to ganger.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Lars Holden skrev:

Det skal virke med alle. I noen få tilfeller må man gjenta det to ganger.

Det var greit å vite; takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette går absolutt ikkje slik eg håpa. Eg løyste opp alle forbindelsar i familien, og prøver så å byggje opp att.

Eg har lagt tre personar i familiekorg - Johannes og Johanne som foreldre til Alv, og Simon og Johanne som foreldre til Ingvald. Når eg går gjennom desse personane ser det fint ut sett frå dei tre foreldra si side, men Alv har fått dobbel både far og mor, pluss mors forrige partner til far  

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01074066002832

Alv og Simon har ikkje vore i same familiekorg - så kvifor skjer dette?

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker for at det fortsatt legges inn veldig mange lenker fra alle bidragsyterne. Det er lagt inn nesten 9.000/lenkede personforekomster pr dag i april. I tillegg er det lagt inn 45.000 lenkede personforekomster pr dag maskinelt. Det er i hovedsak mellom 1910 og 1920 folketellingene basert på samme fødselsdata, navn, familie og kommune og mellom søsken med samme navn og fødselsår i familier som allerede er lenket. Dvs. dette er lette og sikre lenker og vi er avhengig av de manuelle bidragene for mer komplisert lenking.

Det er laget en statistisk analyse av lenkene i histreg-databasen. Den er tilgjengelig her og også i en lenke nederst på førstesiden av histreg.no.

Jeg har gått igjennom folketellingen for 1910 for alle kommunen og sett hvordan disse personforekomstene er lenket. I gjennomsnitt har hver person 3,0 lenker og det er bare 17% som ikke er lenket. 63% av personene som levde i 1900 er gjenfunnet i denne folketellingen og 54% er gjenfunnet i 1920 folketellingen. Men Kristiania er ennå ikke transkribert ferdig for 1920 folketellingen. Vi ser at vi har en veldig høy lenkingsandel i noen kommuner. Her er det noen ivrige bidragsytere som lenker i «sin» kommune og «sitt» område.

Notatet vises lenkingsgrad for hver kommune. Det viser også mobilitet i hver kommune. Hvor stor andel av befolkningen er i samme kommune i folketellingene før og etter. Jeg blir overrasket over hvor stor mobilitet det er, 12% i en annen kommune i 1900 og 18% i en annen kommune i 1920. Men dette varierer veldig mye mellom kommunene.  

• Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Aase R Sæther - Gloppen said:

Nei, dette går absolutt ikkje slik eg håpa. Eg løyste opp alle forbindelsar i familien, og prøver så å byggje opp att.

Eg har lagt tre personar i familiekorg - Johannes og Johanne som foreldre til Alv, og Simon og Johanne som foreldre til Ingvald. Når eg går gjennom desse personane ser det fint ut sett frå dei tre foreldra si side, men Alv har fått dobbel både far og mor, pluss mors forrige partner til far  

https://www.histreg.no/index.php/person/pf01074066002832

Alv og Simon har ikkje vore i same familiekorg - så kvifor skjer dette?

Da har jeg rettet litt opp og skrevet noen forklarende tekster i biografier og merknader. Men det er noen bug i visningen av denne familien. F.eks. er Alv barn i tredje ekteskap, men likevel vises en av fars tidligere koner. Vi skal skrive om hele denne visninger av familier slik at det blir mer oversiktelig for slike kompliserte familier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Lars Holden skrev:

Da har jeg rettet litt opp og skrevet noen forklarende tekster i biografier og merknader. Men det er noen bug i visningen av denne familien. F.eks. er Alv barn i tredje ekteskap, men likevel vises en av fars tidligere koner. Vi skal skrive om hele denne visninger av familier slik at det blir mer oversiktelig for slike kompliserte familier.

No blei er svært glad! Altså Bug, og ikkje berre min dumskap 🙂 Tusen takk!

Johanne sin før-ekteskapelege son har framleis ikkje rett far, men eg får la vere å komplisere meir no.

Endret av Aase R Sæther - Gloppen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2024 den 18.03, Lars Holden skrev:

Epostene er bare tilgjengelig for innloggede brukere og har ment at det var hensiktsmessig. Vi har antatt at det ikke er så sannsynlig at noe av disse vil medføre plagsom spam. Vi kan fjerne disse epostene, men da må vi gjøre det for alle.

Jeg vet ikke hva tanken med å ha dem der er. Men hvis tanken er at man skal kunne kontakte personer der om endringer de har gjort, hadde en bedre løsing uten å ha et ordentlig meldingsystem på siden vært noe sånt som:
Eposten vises ikke, men en "kontakt" knapp instedenfor.
Når man klikker den, får man opp en tekstboks, hvor man skriver meldingen sin og trykker send.
Derreter får mottakeren en epost med meldingen fra en epostadresse dere har (som kan godt være non reply) som også inneholder eposten til senderen.
Da kan mottakeren bestemme om de skal svare eller ikke uten at senderen får epost adressen før svar sendes 🙂

Mitt førsteintrykk av siden og hvordan den fungerer/den brukes, er at brukervenligheten ikke er den beste. Føles litt som den er lagd av backend devs som setter sammen noe som fungerer og ser OK ut men ikke mere en det. Eller bare ikke vil bruke mere tid på det. Tipper det nok er på grunn av prioriteringer 😛 
Kan hende antallet som vil bidra begrenses av det, vet ikke.

I de personene i min familie som jeg har sett på, ser det ut som automatisk kobling har gjort mere feil en den har gjort riktig. Kan hende jeg bare har vært uheldig med noen av de personene, I dont know.
Kan ikke vise eksempel nå da jeg allerede har fikset opp i de. Men flere eksempler av folk som er født i forskjellig by og bare 1 av 2 navn er felles (0-3 år forskjell i fødselsår), har blitt slått sammen. I ett av de fellene, la oss si at de var forekomst 1 og 2, og også blir slått sammen med forekomst 3 som har mere til felles med nummer 2, men ingenting til felles med nummer 1 bortsett fra byen der folketellingen var.
Kan hende jeg bare har vært uheldig med noen av de personene, I dont know.

Er den en faktisk teknisk grunn bak at når det ser ut til at en person er koblet til to familier (Eller begge familier er koblet sammen), det ikke ser ut som det er mulig og koble fra den ene familien, uten å koble fra alle familieforhold? Eller er det bare noe som ikke har blitt utviklet? Eller ha et "family view" hvor du kan si, disse to hører ikke til familien uten å måtte bruke feilhåndterings siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Fabian Mihle Hansen said:

Jeg vet ikke hva tanken med å ha dem der er. Men hvis tanken er at man skal kunne kontakte personer der om endringer de har gjort, hadde en bedre løsing uten å ha et ordentlig meldingsystem på siden vært noe sånt som:
Eposten vises ikke, men en "kontakt" knapp instedenfor.
Når man klikker den, får man opp en tekstboks, hvor man skriver meldingen sin og trykker send.
Derreter får mottakeren en epost med meldingen fra en epostadresse dere har (som kan godt være non reply) som også inneholder eposten til senderen.
Da kan mottakeren bestemme om de skal svare eller ikke uten at senderen får epost adressen før svar sendes 🙂

Mitt førsteintrykk av siden og hvordan den fungerer/den brukes, er at brukervenligheten ikke er den beste. Føles litt som den er lagd av backend devs som setter sammen noe som fungerer og ser OK ut men ikke mere en det. Eller bare ikke vil bruke mere tid på det. Tipper det nok er på grunn av prioriteringer 😛 
Kan hende antallet som vil bidra begrenses av det, vet ikke.

I de personene i min familie som jeg har sett på, ser det ut som automatisk kobling har gjort mere feil en den har gjort riktig. Kan hende jeg bare har vært uheldig med noen av de personene, I dont know.
Kan ikke vise eksempel nå da jeg allerede har fikset opp i de. Men flere eksempler av folk som er født i forskjellig by og bare 1 av 2 navn er felles (0-3 år forskjell i fødselsår), har blitt slått sammen. I ett av de fellene, la oss si at de var forekomst 1 og 2, og også blir slått sammen med forekomst 3 som har mere til felles med nummer 2, men ingenting til felles med nummer 1 bortsett fra byen der folketellingen var.
Kan hende jeg bare har vært uheldig med noen av de personene, I dont know.

Er den en faktisk teknisk grunn bak at når det ser ut til at en person er koblet til to familier (Eller begge familier er koblet sammen), det ikke ser ut som det er mulig og koble fra den ene familien, uten å koble fra alle familieforhold? Eller er det bare noe som ikke har blitt utviklet? Eller ha et "family view" hvor du kan si, disse to hører ikke til familien uten å måtte bruke feilhåndterings siden.

Alle forslag som kommer i dette forumet vurderes. Programsystemet er allerede stort og det tar tid og det må prioriteres hva vi har kapasitet til. Et bedre system til å endre familierelasjonene prioriteres høyt, men det krever mye arbeid fordi det er krevende, både teknisk og å finne et egnet brukergrensesnitt. Utviklerne har svært mye erfaring med både manuell og maskinell lenking.

Det er fortsatt en del feillenking. Men mitt inntrykk er at det er sterkt avtagende. De som har brukt systemet mye, ser at personer ofte bruker ulike navn, både fornavn og etternavn, flytter og årstall kan godt variere også i riktig lenking. Feil kan lett oppstå. Hvis en person fins i 10-15 ulike personforekomster er det nok at en av disse blir knyttet til en annen person. Når det er feillenking, er det som oftest veldig raskt å rette opp. Selv har jeg sikkert rettet opp flere tusen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I går, 19. april la eg ut ei melding på Facebook om at det var 199 bidragsytarar på histreg.no og oppfordra til å bli nr 200. Eg ser at talet no er 200, men veit ikkje kven som fekk æra av å bli nr 200. 

Som kommentar til innlegget mitt kom det eit spørsmål om korleis melde frå om feil i histreg.no, og eg hadde ikkje eit godt svar, men eg visste det fans ei liste. Eg trudde den var kort, men oppdaga at det ligg 1161 rapporterte mulige feil. Eg trur vi kunne ha forbedra omdømmet til histreg.no ved å rette desse feila. Nokon som vil bidra til ein aksjon på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

I går, 19. april la eg ut ei melding på Facebook om at det var 199 bidragsytarar på histreg.no og oppfordra til å bli nr 200. Eg ser at talet no er 200, men veit ikkje kven som fekk æra av å bli nr 200. 

Som kommentar til innlegget mitt kom det eit spørsmål om korleis melde frå om feil i histreg.no, og eg hadde ikkje eit godt svar, men eg visste det fans ei liste. Eg trudde den var kort, men oppdaga at det ligg 1161 rapporterte mulige feil. Eg trur vi kunne ha forbedra omdømmet til histreg.no ved å rette desse feila. Nokon som vil bidra til ein aksjon på det?

Flott at vi nå har blitt 200 bidragsytere, dvs. personer som har logget inn og registrert minst en lenke.

Det beste er at man retter opp feil selv. Ellers kan man melde inn feil til histreg@nr.no. Så skal jeg rette opp. Foreløpig har jeg  hatt kapasitet til alle slike henvendelser. Feil som andre kan lære av, kan meldes i dette forumet.

Vi har en liste over mulige feil på siden for feilhåndtering. De postene som ligger her, er funnet av algoritmer ved gjennomgang av databasen, og hvor algoritmen er usikker på opprettingen. Tanken er at disse må sjekkes manuelt. Når en person er sjekket, og bruker er sikker på at den er riktig, kan brukeren fjerne personen fra listen. Hver gang siden vises, kommer man et tilfeldig sted i listen. For hver person er det oppgitt to PFIDer som algoritmen mente var usikre. Foreløpig har vi ikke laget noen sjekk på om disse personene allerede er kontrollert. Omtrent halvparten av personene er allerede rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lars Holden skrev:

Det beste er at man retter opp feil selv. Ellers kan man melde inn feil til histreg@nr.no. Så skal jeg rette opp. Foreløpig har jeg  hatt kapasitet til alle slike henvendelser. Feil som andre kan lære av, kan meldes i dette forumet.

Veldig bra. Det var en mye bedre status enn jeg fryktet da jeg oppdaget listen med 1161 rapporterte feil. Jeg trodde det var backloggen av feil som brukere hadde rapportert. Da er det sikkert like greit at den listen ligger litt i bakgrunnen og at vi ikke behøver å prioritere de mulige feilene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser et veldig stort potensiale med histreg, og det er veldig bra å ha "alt" til en person koblet til en pfID.

Jeg må rett og slett bare sitte med dette litt, for ikke alt er helt rett frem, men jeg ser jo at det meste går.

En tin, er det mulig å lage et database view av pfID og navn, som er rest-api eller noe? Jeg kobler mennesker til steder i et gis, og det hadde vært veldig spennende å se om man kunne fått bruk for histreg her.

Mvh Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Tipper jeg er nr 200, men min interesse rundt det er mest rundt folk jeg kommer over når jeg leter etter info runt min egen forfedre, ikke særlig mye mere.

2 timer siden, Lars Holden skrev:

Vi har en liste over mulige feil på siden for feilhåndtering. De postene som ligger her, er funnet av algoritmer ved gjennomgang av databasen, og hvor algoritmen er usikker på opprettingen. Tanken er at disse må sjekkes manuelt. Når en person er sjekket, og bruker er sikker på at den er riktig, kan brukeren fjerne personen fra listen. Hver gang siden vises, kommer man et tilfeldig sted i listen. For hver person er det oppgitt to PFIDer som algoritmen mente var usikre. Foreløpig har vi ikke laget noen sjekk på om disse personene allerede er kontrollert. Omtrent halvparten av personene er allerede rettet opp.

Jeg lurte på hvilken liste du mente da jeg ikke så den. Men fant ut at det var link til det på siste linje.
Sånn generelt sett er det en dårlig ide å ha linker i tekst, som bare er ett ord på 3 bokstaver. Linken burde heller dekke hele setningen, eller hvertfall de to-tre siste ordene 🙂 bedre "Accessability".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Fabian Mihle Hansen skrev:

Tipper jeg er nr 200, men min interesse rundt det er mest rundt folk jeg kommer over når jeg leter etter info runt min egen forfedre, ikke særlig mye mere.

Vi sit i same båten då. Men er vi mange nok som gjer "berre litt" blir det ei stor å av dei små bekkane til slutt. Eg er i gang, med små ambisjonar - men alt monnar.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter.  Jeg syntes jeg hadde fått en viss kontroll og slo sammen kilder for Birger Fakset, født Olsen.

Men så jobbet jeg videre med andre tilknyttede personer, og nå kan Birger smykke seg med 5 foreldre: https://histreg.no/index.php/person/pv00000004595927

Er det sånn løsningen er ment å fungere?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Ellen Fakset skrev:

Jeg sliter.  Jeg syntes jeg hadde fått en viss kontroll og slo sammen kilder for Birger Fakset, født Olsen.

Eg brukte LIKER - ikkje fordi du slit, men fordi det er godt at ikkje eg er den einaste..

• Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Nils A. Hafsal said:

Jeg ser et veldig stort potensiale med histreg, og det er veldig bra å ha "alt" til en person koblet til en pfID.

Jeg må rett og slett bare sitte med dette litt, for ikke alt er helt rett frem, men jeg ser jo at det meste går.

En tin, er det mulig å lage et database view av pfID og navn, som er rest-api eller noe? Jeg kobler mennesker til steder i et gis, og det hadde vært veldig spennende å se om man kunne fått bruk for histreg her.

Mvh Nils

Jeg er ikke sikker på hva vi kan få til her. Vi kan ta en diskusjon utenfor forumet og diskutere noen tekniske detaljer om hva du ønsker å lage.

Vi har planer om å følge bosteder (gårder) på lik linje med personer. Vi har stedfestet alle bosteder i folketellingene. Men det tar noen år får før får vist dette i histreg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider