Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!


Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Takk for oppklaringen. Histreg har et input format der vi bruker ID-ene til Digitalarkivet, dvs. siste del av URLen for hver personforekomst. Hvis noen har store samlinger med lenker av god kvalitet og kan skrive ut dette med Digitalarkivets ID-er, er vi interessert.

Hvis man skal arbeide manuelt, er brukergrensesnittet i Histreg mye mer effektivt når man er blitt vant til dette.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Renate Hagen skrev:

De dagene hvor jeg ikke har lyst til å ta tak i mitt eget tre så er det bare å velge en kommune, en folketelling og en person. Mye bedre enn kryssord. 

Helt enig, @Renate Hagen, jeg bruker også histreg.no som alternativ til kryssord og Sudoku. Jeg har blitt anbefalt å konsentrere med om et geografisk område, så jeg lenker mye i den kommunen der jeg er oppvokst. Noen andre "prosjekter" jeg her gjort, er å lete opp alle forfedrene i minst 7 generasjoner til unge familiemedlemmer. Akkurat nå holder jeg på med en anesirkel til en som skal konfirmeres i mai. Jeg koser meg med denne hobbyen og syns det er en svært givende aktivitet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Renate Hagen skrev:

Hvis det er noe jeg savner på digitalarkivet så er det å kunne sortere ut søk utifrå om de har en HBR kobling eller ikke. Det hadde gjort det enklere for oss som prøver å se hvilke kilder som står igjen å lenke sammen.

Vet ikke helt om jeg forstår problemstillingen, @Renate Hagen, men jeg mener at det en aktiv HBR-kobling hvis det i histreg.no finnes to eller flere kildeposter som er koblet sammen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Vet ikke helt om jeg forstår problemstillingen, @Renate Hagen, men jeg mener at det en aktiv HBR-kobling hvis det i histreg.no finnes to eller flere kildeposter som er koblet sammen. 

Når man søker på digitalarkivet (ikke hbr) så prøver man gjerne endel forskjellige måter å søke på. I resultatlisten vises det ikke om det er en aktiv hbr-kobling eller ikke, så man må gå inn på hver enkelt og sjekke om man har fått koblet opp alle. Å kunne filtrere på aktiv/innaktiv hadde hjulpet. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Renate Hagen said:

Når man søker på digitalarkivet (ikke hbr) så prøver man gjerne endel forskjellige måter å søke på. I resultatlisten vises det ikke om det er en aktiv hbr-kobling eller ikke, så man må gå inn på hver enkelt og sjekke om man har fått koblet opp alle. Å kunne filtrere på aktiv/innaktiv hadde hjulpet. 
 

Jeg vet ikke om dette løser problemet. Men på en personforekomsside i Digitalarkivet er det en HBR boks i øvre høyre hjørne. Fargen på denne viser om denne personforekomsten er lenket i histreg. Se på denne siden som et eksempel:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052745001401

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
9 timer siden, Renate Hagen skrev:

Når man søker på digitalarkivet (ikke hbr) så prøver man gjerne endel forskjellige måter å søke på. I resultatlisten vises det ikke om det er en aktiv hbr-kobling eller ikke, så man må gå inn på hver enkelt og sjekke om man har fått koblet opp alle. Å kunne filtrere på aktiv/innaktiv hadde hjulpet. 

Ok. Tror jeg forstår. Jeg søker nesten utelukkende via histreg.no og da ser jeg umiddelbart hva som er lenket fra før og hva som ikke er det. Jeg har forsøkt å vise mine framgangsmåter i videoer som ligger på YouTube. Den ene viser litt om å sette sammen søk og en annen viser hvordan jeg bygger opp personprofiler og familier. Etter at jeg har lært meg histreg.no, så får jeg gjort mye mer ved å søke og lenke via histreg.no. 

Endret av Kjell Inge Tomren
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Lars. At jeg må gå inn på hver enkelt kilde for å se den lille HBR-boksen er hele poenget. Jeg ønsker å ha den synlig i resultatlista man får når man trykker «søk». Og også muligheten til å filtrere vekk de som har en aktiv HBR-kobling. 

 

Kjell Inge. Jeg prøvde å søke i histreg i begynnelsen, men syntes søkemotoren til digitalarkivet var bedre. Hvis jeg søker «Nils» der så kommer både Nils og Niels opp. Å søke Ni* vil gi irrelevante søkeresultater som f.eks Nicolas. Men jeg har nå sett litt på videoene dine og skal gi søk på histreg en sjangse til. 

 

Edit: et par kjappe søk og jeg foretrekker fortsatt digitalarkivet sin søkemotor. Jeg må hele tiden bla tilbake til søkesiden for å endre parametrene. På digitalarkivet er søket på samme side som resultatlisten. På histreg forsvinner de fleste søkeparametrene når man klikker seg tilbake. Søkte f.eks etter Olava Jens* med fødselsår og område Drammen. Klikket meg inn på noen kilder og fant at Jensen var hennes ektemanns etternavn og at hun het Olava Hansine. Klikket meg tilbake til søket og både fødselsår og Drammen måtte velges på nytt. 

 

Nytt søk på Olava Hansine, fødselsår og Drammen. Fant hennes fødsel og etternavn. Klikket meg tilbake til søket og igjen var fødselsår og Drammen borte. Det blir ganske tungvint etterhvert. 

Endret av Renate Hagen
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/13/2024 at 5:21 AM, Aase R Sæther - Gloppen said:

Eg var ein ivrig bidragsytar i starten, og la ned mange timar der. Men etter at eg gong på gong opplevde at arbeidet eg hadde lagt ned var nyttelaust og måtte gjerast ein og to gonger til på grunn av endringar i systemet, må eg ærleg innrømme at eg ikkje såg noko poeng i å bidra med meir, og trekte meg ut.

 

Kan eg rekne med at desse problema er løyste no, slik at det som er gjort, blir ståande?

Jeg vet ikke hva du tenker på som måtte gjøres flere ganger. Men systemet er mye mer stabilt enn tidligere. Først og fremst er det veldig mange flere lenker, i hovesak i folketellingene 1865-1920 og listene med døde 1928-1945 og 1951-2014 slik at det er lettere å følge personer. Andre personer kan endre det du har lenket, men sjansene for at de gjør noe galt er liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Renate Hagen skrev:

Klikket meg tilbake til søket og både fødselsår og Drammen måtte velges på nytt.

En mulig løsning på dette er å bruke tilbake-knappen på nettleseren. I min nettleser kommer jeg da tilbake til det samme oppsettet av søk som jeg brukte sist og så endrer jeg på det for nytt søk. Dette bruker jeg hele tiden. Fordelen med å søke gjennom histreg.no er jo at du deretter kan bruke søkeresultatet til å bygge ut profilen du jobber med eller koble noen andre for å eliminere samnemde eller andre som ligner. Håper fortsatt på at du vil gi histreg.no en sjanse til. 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Renate Hagen skrev:

Kjell Inge. Jeg prøvde å søke i histreg i begynnelsen, men syntes søkemotoren til digitalarkivet var bedre. Hvis jeg søker «Nils» der så kommer både Nils og Niels opp. Å søke Ni* vil gi irrelevante søkeresultater som f.eks Nicolas.

Også søket gjennom histreg.no viser en del varianter av skrivemåter. Søk på Kristian gir også treff på Christian. Dette er typiske eksempel på forbedringer som jeg tror vil bli fikset fort bare vi blir en liten gjeng av aktive brukere som sammen synliggjør behovet. Det er derfor jeg har startet denne tråden, og jeg syns vi har kommet veldig langt på bare noen få dager. Jeg får positive tilbakemeldinger både her og vis Facebook. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Lars Holden skrev:

Jeg vet ikke hva du tenker på som måtte gjøres flere ganger. Men systemet er mye mer stabilt enn tidligere. Først og fremst er det veldig mange flere lenker, i hovesak i folketellingene 1865-1920 og listene med døde 1928-1945 og 1951-2014 slik at det er lettere å følge personer. Andre personer kan endre det du har lenket, men sjansene for at de gjør noe galt er liten.

Det er gledeleg å høyre at systemet er meir stabilt! Eg starta med den nære familie rundt fars-slekta og fekk rydda i ein del feilkoblingar med namnelikhet, og var til slutt godt fornøgd. Så vart det lagt inn ei ny kjelde - trur det var ei folketelling - og brått aula det av feilkoblingar igjen. Eg rydda, men opplevde det same ei stund seinare: Ny kjelde og nye forviklingar. 

 

MEN dette var med det same HBR var lansert, så det er sikkert dumt av meg å ikkje ville prøve på nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Kjell Inge Tomren skrev:

En mulig løsning på dette er å bruke tilbake-knappen på nettleseren. I min nettleser kommer jeg da tilbake til det samme oppsettet av søk som jeg brukte sist og så endrer jeg på det for nytt søk. Dette bruker jeg hele tiden. Fordelen med å søke gjennom histreg.no er jo at du deretter kan bruke søkeresultatet til å bygge ut profilen du jobber med eller koble noen andre for å eliminere samnemde eller andre som ligner. Håper fortsatt på at du vil gi histreg.no en sjanse til. 😉

Jeg brukte tilbakeknappen. Hver gang forsvant alt unntatt navnet. Jeg bruker iPad så muligens det er en problematikk knyttet til nettleser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
21 timer siden, Kristian Hunskaar (Arkivverket) skrev:

Jeg skal forsøke å klare opp i dialogen mellom @Jon Sværen og @Lars Holden:

 

  • Det mest gunstige for Arkivverket ville imidlertid vært en "online korrekturfunksjon". Da ville det vært mulig å rette én og én feil uten verken excel-filer eller innlesing i databasen.
  • Jeg forstår Jon Sværen slik at han ønsker en slags excel-dump av det som er feillenka i Histreg, slik at han kan rette i excel og sende excel-fila tilbake til Histreg, hvorpå noen ansvarlige i Histreg må lese fila inn i Histregs database. Jeg kan ikke forstå annet enn at det ville ha vært en fryktelig tungvint løsning, i alle fall for de Histreg-ansvarlige, når Histreg allerede er en "online korrektur- og sammenkoblingsfunksjon". Dessuten er det forskjell på å rette i én persontabell i Digitalarkivet (flat struktur) og i fellenkinger i Histreg, fordi feillenkingene i Histreg antakelig involverer koblinger mellom flere tabeller. Om man skulle fått excel-dumper av dette, kunne det blitt vanskelig nok å forstå sammenhengene og holde tunga beint i munnen.
  • I dette tilfellet er det altså Arkivverket som kunne tenke seg funksjonalitet à la Histreg.

 

Avslutningsvis minner jeg om punkt 6 i forumets ordensreglement, om at "det skal være en høflig og sivilisert tone mellom debattantene", og så forstår man nok hvorfor jeg finner grunn til å minne om dette.

Kristian !

Det var akkurat punkt 3 eg teinkt på. Men sidan dette er tungvint måte å gjera dette på, så OK. Då går eg tilbake ein dag eller to, og vært ein passiv brukar av hist.reg.no. 
——

Eg ser at innlegget mitt i kritikken / frustrasjon av Lars H, er sletta. 
Og der er nok det beste ! 

Endret av Jon Sværen
Redusera sitatet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

Også søket gjennom histreg.no viser en del varianter av skrivemåter. Søk på Kristian gir også treff på Christian. Dette er typiske eksempel på forbedringer som jeg tror vil bli fikset fort bare vi blir en liten gjeng av aktive brukere som sammen synliggjør behovet. Det er derfor jeg har startet denne tråden, og jeg syns vi har kommet veldig langt på bare noen få dager. Jeg får positive tilbakemeldinger både her og vis Facebook. 

Søket i Digitalarkivet og Histreg er det samme. Histreg bruker Digitalarkivets søk via et API. Forskjellen er i noen flere valgmuligheter i Digitalarkivet og forskjellig visning. Histreg har også med aviser og fanger.no som ikke er i Digitalarkivet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Koblingen til fanger.no er spennende, den til Aftenposten er mindre nyttig da en må betale for tilgang. Det er også en bug hvor man, dersom man utelater navn (f.eks for å søke på alle født i et bestemt område på en bestemt dag) får en masse treff på Aftenposten-notiser for folk med helt annen fødselsdato og stedstilknytning.

 

Søkefunksjonen i histreg er nok ikke like god som den i Digitalarkivet. Når det er folk jeg vet finnes i f.eks en bestemt folketelling, er det ofte mest praktisk å søke i Digitalarkivet, klippe ut personforekomst-id (siste del av adressen), og bare lime denne inn på histreg. Da mister en litt av fordelen med å linke mange av gangen, så det er greit å gjøre "grovarbeidet" i histreg først.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2024 den 5.59, Lars Holden skrev:

Jeg vet ikke om dette løser problemet. Men på en personforekomsside i Digitalarkivet er det en HBR boks i øvre høyre hjørne. Fargen på denne viser om denne personforekomsten er lenket i histreg. Se på denne siden som et eksempel:

https://www.digitalarkivet.no/census/person/pf01052745001401

Denne boksen burde virke for alle oppslag. Nå virker den kun for de som er lagt inn i histreg. Her ser jeg 3 løsninger:
1. Det lages en ny knapp som åpner denne kilden i histreg hvis den ikke ligger der allerede.
2. Alle kilder legges automatisk i histreg slik at denne knappen alltid vil virke.
3. Denne knappen gis en dobbeltfunksjon a) fargelagt hvis kilden ligger i histreg b) åpner kilden i histreg uavhengig av om den ligger der eller ikke.

Et problem jeg har truffet på er at den ser ut til å åpne kilden i en "ny leseøkt". Så hvis jeg allerede har histreg oppe, og er logget inn, så vil det åpnes en ny økt hvis jeg bruker denne knappen. Jeg må dermed logge inn på nytt, og da er det ikke mulig å legge ting i samme personkurv eller familiekurv mellom de forskjellige arkfanene jeg har oppe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Renate Hagen skrev:

Lars. At jeg må gå inn på hver enkelt kilde for å se den lille HBR-boksen er hele poenget. Jeg ønsker å ha den synlig i resultatlista man får når man trykker «søk». Og også muligheten til å filtrere vekk de som har en aktiv HBR-kobling. 

 

Kjell Inge. Jeg prøvde å søke i histreg i begynnelsen, men syntes søkemotoren til digitalarkivet var bedre. Hvis jeg søker «Nils» der så kommer både Nils og Niels opp. Å søke Ni* vil gi irrelevante søkeresultater som f.eks Nicolas. Men jeg har nå sett litt på videoene dine og skal gi søk på histreg en sjangse til. 

 

Edit: et par kjappe søk og jeg foretrekker fortsatt digitalarkivet sin søkemotor. Jeg må hele tiden bla tilbake til søkesiden for å endre parametrene. På digitalarkivet er søket på samme side som resultatlisten. På histreg forsvinner de fleste søkeparametrene når man klikker seg tilbake. Søkte f.eks etter Olava Jens* med fødselsår og område Drammen. Klikket meg inn på noen kilder og fant at Jensen var hennes ektemanns etternavn og at hun het Olava Hansine. Klikket meg tilbake til søket og både fødselsår og Drammen måtte velges på nytt. 

 

Nytt søk på Olava Hansine, fødselsår og Drammen. Fant hennes fødsel og etternavn. Klikket meg tilbake til søket og igjen var fødselsår og Drammen borte. Det blir ganske tungvint etterhvert. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Når jeg skal gjøre et søk i histreg så holder jeg alltid CTRL inne mens jeg klikker på SØK-knappen. Dermed åpnes søket i en ny arkfane. Om dette er mulig på iPad vites ikke. Jeg bruker PC. Men da kan jeg ha flere søk oppe samtidig og søkeboksen vil ikke bli endret når en klikker seg "frem og tilbake".

Endret av Arild Maka
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Et tips til kobling av foreldre: Koble først opp foreldre i en kilde og fosterforeldre i en annen kilde før du legger "barnet" i en personkurv og kobler kildene sammen. Er kildene allerede koblet sammen så kan det være en fordel å splitte dem før en kobler opp flere foreldrepar. Det ser ut til at histreg takler dårlig å koble flere foreldrepar til samme id.

Endret av Arild Maka
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ønsker til forbedring:
1. Hvis en søker i histreg kan en kun oppgi "År / Tidsperiode". Og uansett hva du oppgir så får du frem resultater for hele kilden. Søker du etter Anne født i mellom 1845 og 1848 risikerer du dermed å få treff for hele kirkeboken fra 1805 til 1878. Dette gir irriterende mange treff og dermed vil ofte noen treff ikke vises og "Vis familiemedlemmer" vil enten bruke lang tid eller føre til timeout.

Hvis en benytter Detaljert personsøk i Digitalarkivet kan en velge om en vil legge inn årstall i Kildeperiode eller Hendelsesår. Det ville være en kjempefordel om histreg kunne bli endret slik at en søker i Hendelsesår. Da ville jeg kun få opp hendelser i perioden 1845 - 1848. For enkelte søk kan det hjelpe å legge inn disse årstallene i "Fødselsår fra - til", men det vil kun virke dersom fødselsår er oppgitt i kilden.

2. Mulighet for å endre HP. Hvis flere kilder for en person er koblet sammen vil en av dem være merket HP. Men slik det er nå, så er det ikke mulig å endre hvilken kilde som er HP og det er heller ikke mulig å merke denne forekomsten for "Usikker". Hvis du har 30 kilder for en person vil det være ugunstig å merke de 29 andre kildene som usikre, da er det mye bedre å endre HP og få merket den ene forekomsten som usikker.

3. Samme behov som over, mulighet for å endre HP, men fra et annet perspektiv. Hvis jeg fjerner HP-kilden for en person så vil alt som er lagt inn av linker og tekst følge HP til ny person som opprettes. Og dermed må jeg legge inn alt på nytt i personen jeg står igjen med og i tillegg slette alt i den nye personen som ble opprettet (hvis jeg klarer å finne den igjen). I tillegg må jeg rydde opp i navn, f. dato etc. Så det å slette HP gir i dag mye merarbeid. Og det blir jo ikke bedre om jeg velger å slette de 29 andre linjene og la HP stå igjen. Det blir akkurat den samme redigeringsjobben.

Så her ser jeg 2 muligheter: a) koden endres slik at HP fjernes uten at innholdet følger med denne kilden og at alt i personen du beholder resettes. b) En mulighet for å bytte hvilken kilde som er HP.

Den finnes en løsning for å unngå problemet, men den fører til andre problemer, og jeg får den ikke alltid til å virke. Du kan slette en kilde som ikke er HP for så å legge begge tilbake i en personkurv og sette denne som HP.

Veldig ofte, kanskje alltid, når jeg ser at noen er koblet sammen med bruk av algoritmer så vil den som er koblet inn stå som HP. Dermed gir det mye merarbeid å fjerne denne, det er ikke bare å krysse av for Fjern og velge Lagre endringer.

3. Det ville være fint med et merke (x) for de kilder som er koblet inn med algoritmer. Spesielt gjelder dette dødsfall. Ofte ser jeg at det ligger inne 10 kilder for Kari Hansdatter med f. dato 3.4.1879. Så kommer det på slutten en enslig linje med hennes dødsfall Kari Brenden f. 3.4.1879. Det er helt umulig (?) å se om den siste linjen er lagt inn med vilje eller om det er en algoritme som "helt vilkårlig" har funnet en person med samme fornavn og f. dato og koblet dem sammen. Og det er ofte veldig mye arbeid å sjekke opp om Kari Hansdatter virkelig har byttet etternavn til Brenden. Så veldig ofte lar jeg disse koblingene stå fordi jeg ikke finner ut av det eller tar meg tid til å sjekke det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta med ønske til om ny funksjonalitet i histreg. Det ligger inne data fra mange kilder. Men det er kun enkelte av disse en kan krysse av for i "Hendelse". Ønsker en å finne en "Utflytting", så må en la alt stå åpent og dermed finner en gjerne tusenvis av linjer og den linjen en søker for utflytting drukner. Samtidig så er det umulig å sortere på "Rolle".

Så det ville være fint om alle overskriftene i søkene kunne brukes til sortering og det ville være fint med noen flere bokser der en kunne velge f. eks. Utflytting/Innflytting, DODR og FOBE.

Det som er virkelig rart er om jeg gjør et søk med kun fornavn + fødselsår og fødselsdato. Da dukker det opp masse treff fra Aftenposten og Falstadsenteret med personer med helt andre datoer. Dette gir ingen mening.

Et eksempel:
https://histreg.no/index.php/searchresults?name=Ole&surname=&kjonn=&birthyearfrom=1904&birthyearto=1904&birthdate=11-02&birthplace=&place=&job=&searchresults=&fra=&til=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Arild Maka said:

Denne boksen burde virke for alle oppslag. Nå virker den kun for de som er lagt inn i histreg. Her ser jeg 3 løsninger:
1. Det lages en ny knapp som åpner denne kilden i histreg hvis den ikke ligger der allerede.
2. Alle kilder legges automatisk i histreg slik at denne knappen alltid vil virke.
3. Denne knappen gis en dobbeltfunksjon a) fargelagt hvis kilden ligger i histreg b) åpner kilden i histreg uavhengig av om den ligger der eller ikke.

Et problem jeg har truffet på er at den ser ut til å åpne kilden i en "ny leseøkt". Så hvis jeg allerede har histreg oppe, og er logget inn, så vil det åpnes en ny økt hvis jeg bruker denne knappen. Jeg må dermed logge inn på nytt, og da er det ikke mulig å legge ting i samme personkurv eller familiekurv mellom de forskjellige arkfanene jeg har oppe.

Dette er en funksjonalitet i Digitalarkivet så det er opp til Arkivverket å avgjøre. Jeg har også merket at det åpnes en ny økt i histreg når man trykker på HBR knappen i Digitalarkivet. Jeg er enig i at det er upraktisk, men usikker på om vi klarer å gjøre noe med dette. Jeg pleier å løse dette ved å kopiere personforekomst-IDen, PFID som er siste del av URLen i Digitalarkivet og lime den inn i en histreg-side. Litt tungvindt, men det fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, Lars Holden skrev:

Dette er en funksjonalitet i Digitalarkivet så det er opp til Arkivverket å avgjøre. Jeg har også merket at det åpnes en ny økt i histreg når man trykker på HBR knappen i Digitalarkivet. Jeg er enig i at det er upraktisk, men usikker på om vi klarer å gjøre noe med dette. Jeg pleier å løse dette ved å kopiere personforekomst-IDen, PFID som er siste del av URLen i Digitalarkivet og lime den inn i en histreg-side. Litt tungvindt, men det fungerer.

Ja, jeg gjør det samme. Har funnet ut at hvis du dobbeltklikker på IDen, så blir kun den markert. Sparer da mye tid på å markere riktig tekststreng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Arild Maka said:

Noen ønsker til forbedring:
1. Hvis en søker i histreg kan en kun oppgi "År / Tidsperiode". Og uansett hva du oppgir så får du frem resultater for hele kilden. Søker du etter Anne født i mellom 1845 og 1848 risikerer du dermed å få treff for hele kirkeboken fra 1805 til 1878. Dette gir irriterende mange treff og dermed vil ofte noen treff ikke vises og "Vis familiemedlemmer" vil enten bruke lang tid eller føre til timeout.

Hvis en benytter Detaljert personsøk i Digitalarkivet kan en velge om en vil legge inn årstall i Kildeperiode eller Hendelsesår. Det ville være en kjempefordel om histreg kunne bli endret slik at en søker i Hendelsesår. Da ville jeg kun få opp hendelser i perioden 1845 - 1848. For enkelte søk kan det hjelpe å legge inn disse årstallene i "Fødselsår fra - til", men det vil kun virke dersom fødselsår er oppgitt i kilden.

2. Mulighet for å endre HP. Hvis flere kilder for en person er koblet sammen vil en av dem være merket HP. Men slik det er nå, så er det ikke mulig å endre hvilken kilde som er HP og det er heller ikke mulig å merke denne forekomsten for "Usikker". Hvis du har 30 kilder for en person vil det være ugunstig å merke de 29 andre kildene som usikre, da er det mye bedre å endre HP og få merket den ene forekomsten som usikker.

3. Samme behov som over, mulighet for å endre HP, men fra et annet perspektiv. Hvis jeg fjerner HP-kilden for en person så vil alt som er lagt inn av linker og tekst følge HP til ny person som opprettes. Og dermed må jeg legge inn alt på nytt i personen jeg står igjen med og i tillegg slette alt i den nye personen som ble opprettet (hvis jeg klarer å finne den igjen). I tillegg må jeg rydde opp i navn, f. dato etc. Så det å slette HP gir i dag mye merarbeid. Og det blir jo ikke bedre om jeg velger å slette de 29 andre linjene og la HP stå igjen. Det blir akkurat den samme redigeringsjobben.

Så her ser jeg 2 muligheter: a) koden endres slik at HP fjernes uten at innholdet følger med denne kilden og at alt i personen du beholder resettes. b) En mulighet for å bytte hvilken kilde som er HP.

Den finnes en løsning for å unngå problemet, men den fører til andre problemer, og jeg får den ikke alltid til å virke. Du kan slette en kilde som ikke er HP for så å legge begge tilbake i en personkurv og sette denne som HP.

Veldig ofte, kanskje alltid, når jeg ser at noen er koblet sammen med bruk av algoritmer så vil den som er koblet inn stå som HP. Dermed gir det mye merarbeid å fjerne denne, det er ikke bare å krysse av for Fjern og velge Lagre endringer.

3. Det ville være fint med et merke (x) for de kilder som er koblet inn med algoritmer. Spesielt gjelder dette dødsfall. Ofte ser jeg at det ligger inne 10 kilder for Kari Hansdatter med f. dato 3.4.1879. Så kommer det på slutten en enslig linje med hennes dødsfall Kari Brenden f. 3.4.1879. Det er helt umulig (?) å se om den siste linjen er lagt inn med vilje eller om det er en algoritme som "helt vilkårlig" har funnet en person med samme fornavn og f. dato og koblet dem sammen. Og det er ofte veldig mye arbeid å sjekke opp om Kari Hansdatter virkelig har byttet etternavn til Brenden. Så veldig ofte lar jeg disse koblingene stå fordi jeg ikke finner ut av det eller tar meg tid til å sjekke det ut.

Vi takker for alle forslag til forbedringer nevnt i alle innleggene. Vi går igjennom alle som er nevnt i denne diskusjonen, og ser hva vi er i stand til å gjøre noe med gitt vår ressurssituasjon. Vi skal forsøke å gjøre søket i histreg best mulig, men vi klarer ikke å få til alle valgmulighetene som er i Digitalarkivet. Det er relativt lett å søke i Digitalarkivet og gjenfinne personen i histreg. Vi må få til en hensiktsmessig måte å unngå for mange feil treff i aviser og fanger.no. I løpet av året skal vi også inkludere krigssseilere og politikere etter 1814 tilsvarende som fanger.no.

 

ca 90% av alle lenker i histreg et laget av algoritmer. Lenker registreres fra en forekomst kalt HP til hver av de andre. Hvis man slår sammen to personer, vil HP i en av disse personene bli ny HP. Ved lenking i personkurven på personsiden, kan brukere velge HP. Hvis to personer med 5 forekomster slås sammen til en person med en algoritme, er det ikke opplagt om de 5 nye lenkene som flyttes, skal regnes som laget av algoritme. Heller ikke om en av de to personene er laget med algoritme og personene slås sammen av en person.

 

Det er tydelig en interesse for algoritmer. Algoritmene som kjøres nå er vesentlig bedre enn de som ble brukt i høst. De aller fleste feil som ble laget i høst er fjernet, men dessverre ikke alle. En typisk algoritme nå er å slå sammen barn i samme familie født samme år og der det er maks en bokstav forskjell i navn. I tillegg sjekkes at ikke personene er lenket til forekomster i samme folketelling. En annen algoritme er å splitte personer som f.eks. har 3 forekomster født 1850 og 3 forekomster født 1860 og to av disse er i samme folketelling. Er algoritmene i tvil, gjør de ikke noe.

 

De enkleste måten å skifte HP på er å ta ut og så inn igjen en av forekomstene. Som Arild skriver, har dette konsekvenser for hvilken informasjon om personen som blir med; navn, fødsel, død, biografi og referanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2024 den 12.00, Aase R Sæther - Gloppen skrev:

Eg oppheld meg då sånn ca i same båt som Ellen. Medan eg ventar på at dette skal bli enklare å forholde seg til, løyser eg dagleg slektsgåter ved hjelp av nettstaden som eg eingong skydde som pesten - geni.com.  Med dokumentasjon og låsingar er dette eit godt alternativ. 

Jeg har ingen direkte erfaringer med hverken geni.com eller MyHeritage, men jeg leser i sosiale medier om de problemene som andre har. Jeg har merket meg følgende: Geni.com og MyHeritage har samme eiere. De driver aggressiv og useriøs markedsføring. Prisingen er basert på lokketilbud og gradvis dyrere tjeneste til aktive brukere. Som med sosiale medier gir brukerne bort sitt innhold til tjenesteleverandøren. For min egen del så er disse punktene mer enn tilstrekkelig til at jeg ikke vil støtte ved å betale eller bruke. Jeg setter stor pris på det som er gjort hittil både av det offentlige og av frivillige for å gjøre innhold fra primærkildene tilgjengelig. Jeg ønsker at resultatene av min registrering av slekt skal bli gratis tilgjengelig for alle, og jeg velger derfor å bruke mye tid på å lenke i histreg.no

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   5 medlemmer

    • Odd Annar Tangen
    • Kristian Hunskaar (privat)
    • Kristian Hunskaar (Arkivverket)
    • Aase R Sæther - Gloppen
    • Ellen Fakset
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.