Gå til innhold
Arkivverket

Bruk Historisk befolkningsregister, HBR, histreg.no som felles plattform!


Kjell Inge Tomren

Recommended Posts

Jeg er litt skeptisk til robotene. Når du sier de har gjort koblinger som ville tatt oss 12 år, @Lars Holden, regner du da alle koblinger som like gode? For robotene tar vel stort sett lavthengende frukt?

 

Mens noen av de koblingene vi gjør, er koblinger som ikke er åpenbare fra skjematiske data alene. Det kan være basert på informasjon fra skifter f.eks, eller ting som tok oss månedsvis å finne ut av nettopp på grunn av feil i transkripsjonene eller kildene.

 

Hvis robotene "retter" på disse, gjør de mer skade enn gavn. At ikke histreg har noen måte å "følge" kildepersoner på, eller en gang noen praktisk måte å få oversikt over ens egne bidrag, gjør det bare verre.

 

Det spørs om ikke dere burde prioritere grensesnittet litt mer over automatisk linking.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lars Holden skrev:

7. Ting du fyller ut selv i profilen blir ikke søkbart. Dersom eneste kilde som sier noe om fødselsdatoen sier "14.11", la oss si du fyller ut "14.11.1867" fordi du ser at dåpen er i desember 1867 (ukomplette datoer eller datoer i uventet format er forøvrig en av de mange tingene som forvirrer histreg grundig). Da vil histregs søkefunksjon allikevel ikke finne denne personen i 1867. Lars: Ser problemet. Vi har det på listen over ønsket utvikling.

Jeg stemmer for at dere gir denne høy prioritet. Sterkt ønsket og vil bidra til at jeg kan få gjort mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Harald Korneliussen skrev:

Hvis robotene "retter" på disse, gjør de mer skade enn gavn. At ikke histreg har noen måte å "følge" kildepersoner på, eller en gang noen praktisk måte å få oversikt over ens egne bidrag, gjør det bare verre.

Ja, oversikt over egne bidrag og om en robot eller andre har gjort endringer i de samme profilene er et ønske. Jeg har ikke opplevd at vi som lenker "tråkker i beina på hverandre" eller er uenige om hva som er "rett", men ut fra erfaringer fra andre nettbaserte genealogi-tjenester og wikier, så er det et problem som nok vil komme. Det kan være noe så banalt som uenighet om hva en person "egentlig heter".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Lars Holden skrev:

Hvis noen vil forsøke å lenke alle personene i en kommune, kan vi bidra med statistikk. Send epost til histreg@nr.no

Ja, dette støtter jeg helt og fullt. Vi burde oppfordre til dannelsen av lokale grupper som tok ansvar for hver sine geografisk områder. Jeg tillater meg å minne om presentasjonen min på YouTube der jeg argumenterer for at felles innsatt med lenking på histreg.no vil bidra til koordinert innsats og effektiv deling av resultatene våre.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.

 

Jeg er dessverre mindre, ikke mer, motivert for å melde meg til innsats etter å ha fulgt denne tråden.  

 

Usikker på hva som er riktig, men hvis maskinell behandling kan "rette opp" feil, blir jeg bekymret.  Hvis det jeg har gjort, som Harald Korneliussen skriver, er basert på grundig forskning på flere kilder og over lang tid, er det rimelig kjipt om maskinen kommer og "retter".  Problemet blir enda større hvis det ikke er mulig å følge hvem/hva som gjør endringer.
                                                    
Opplysninger blir slått sammen slik at det forekommer varianter av navn:

 

Fint det (kanskje), men ikke så fint når dette er resultatet:

https://histreg.no/index.php/person/pf01052702001612

 

Her er to personer (eller er det tre?) slått sammen.  Oversikt over partnere og barn stemmer heller ikke.  Jeg er etterkommer etter han som ble født i Vestre Aker og etter hvert flyttet til Norderhov, så dette var noe jeg kunne rette.  Men jeg vegrer meg for å blande meg inn i dette kaoset.  Og det selv om jeg har lang erfaring med slektsforskning, og enda lengre med IT.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en uvanlig rotete profil du linket til @Ellen Fakset, og det er et godt eksempel på at Regnesentralen kanskje lurer seg selv litt med hvor mye den automatiske linkingen hjelper. Jeg gjorde et forsøk på å rydde litt der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Harald Korneliussen skrev:

Det var en uvanlig rotete profil du linket til @Ellen Fakset, og det er et godt eksempel på at Regnesentralen kanskje lurer seg selv litt med hvor mye den automatiske linkingen hjelper. Jeg gjorde et forsøk på å rydde litt der.

 

Interessant.  Profilen jeg linket til, ser nå mye bedre ut.  Men hvis jeg søker via mine aner, er resultatet fremdeles feil:

https://histreg.no/index.php/person/pf01052782001123

https://histreg.no/index.php/person/pf01052782002364

 

Betyr det at toveis koblinger ikke slettes begge veier?  Eller må det kjøres noen form for indeksering før resultatet blir riktig?

 

Beklager, dere på Regnesentralen, men her er det mye som må forbedres.  Men jeg heier på dere, for dette systemet blir gull når det fungerer!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, Ellen Fakset skrev:

Hm.

 

Jeg er dessverre mindre, ikke mer, motivert for å melde meg til innsats etter å ha fulgt denne tråden.  

 

Usikker på hva som er riktig, men hvis maskinell behandling kan "rette opp" feil, blir jeg bekymret.  Hvis det jeg har gjort, som Harald Korneliussen skriver, er basert på grundig forskning på flere kilder og over lang tid, er det rimelig kjipt om maskinen kommer og "retter".  Problemet blir enda større hvis det ikke er mulig å følge hvem/hva som gjør endringer.
                                                    
Opplysninger blir slått sammen slik at det forekommer varianter av navn:

 

Fint det (kanskje), men ikke så fint når dette er resultatet:

https://histreg.no/index.php/person/pf01052702001612

 

Her er to personer (eller er det tre?) slått sammen.  Oversikt over partnere og barn stemmer heller ikke.  Jeg er etterkommer etter han som ble født i Vestre Aker og etter hvert flyttet til Norderhov, så dette var noe jeg kunne rette.  Men jeg vegrer meg for å blande meg inn i dette kaoset.  Og det selv om jeg har lang erfaring med slektsforskning, og enda lengre med IT.

Synd å høre at du har blitt mindre motivert for å bidra, men det er forståelig. histreg.no er ikke en ideell løsning og det er mye å ønske seg av systemet, men det er også mange ulemper med alternativene. Det er mange gåter som blir løst av flinke slektsforskere hver dag, men dersom løsningene ikke blir tilgjengelige for andre så må de løses på nytt og på nytt i det uendelige. Jeg argumenterer for at dersom flere velger å bidrar til et felles system basert på primærkildene, så blir arbeidsinnsatsen automatisk kooridinert og resultatene tilgjengelige for alle. Jeg er overbevist om at histreg.no er veien å gå. Jeg er også overbevist om at systemet vil bli forbedret og at det vil bli et bra verktøy og en svært verdifull ressurs framover. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt å disse to måtene å markere boksene for lenking av familiemedlemmer. Vi planlegger med de samme svake skyggelegging som i livsløpstabellen for hver familie. Da blir det tydeligere når en familie slutter og ny begynner. Det er ikke entydig i dagens løsning. En far etter fulgt av mor, kan være to familier. Dette løser ikke helt problemet for familier som har mange barn. Da må vi se om vi må ha noe mer, enten en annen form for skyggelegging eller ....

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/14/2024 at 1:12 AM, Jon Sværen said:

Eg ville prøva å hjelpa med å revidera det som var gjort, ved at hist.reg sendte meg eit Excell opplysningar om det som er nevnt.

https://histreg.no/index.php/person/pf01036717000865 på f.eks det som er nevnt i lekkja.

 

Men noko Excell-ark var ikkje noko hist.reg.no kunne gjera, fekk eg til svar.

Men det er slik DA gjer når DA ber folk om å revidera AMF-materialet, argumenterte eg med.

 

Men NJET !

——-

Difor har ikkje eg lagt ned noko tid på hist.reg. Eg brukar dei som kladd + ser på kva som er feil, ser ut kva eg sjølv kan bruka, men er ellers PASSIV brukar.  

PS:  Lekkja viser halvbror, Markus,  til Bestefar min, oldefar min og ein del halv-syskjen, innkl Besten min. 

Jeg skjønner ikke helt problemstillingen. Arkivverket har ansvaret for kildene og vil gjerne ha noen til å kvalitetssikre disse. Histreg må ta utgangspunkt i de transkriberingene som er i Digitalarkivet som alle andre. Vi kan sende excel ark til personer som har kommet langt med å lenke en kommune og som vil ha hjelp til å finne de siste ulenkede i kommunen. Hvis noen vil rette enkeltpersoner, må det gjøres i grensesnittet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)
13 minutter siden, Lars Holden skrev:

Vi har tenkt å disse to måtene å markere boksene for lenking av familiemedlemmer. Vi planlegger med de samme svake skyggelegging som i livsløpstabellen for hver familie. Da blir det tydeligere når en familie slutter og ny begynner. Det er ikke entydig i dagens løsning. En far etter fulgt av mor, kan være to familier. Dette løser ikke helt problemet for familier som har mange barn. Da må vi se om vi må ha noe mer, enten en annen form for skyggelegging eller ....

 

Hvis sitatet over ikke gjelder det jeg skrev - glem dette!

 

Men problemet i de siste lenkene jeg limte inn, f.eks. denne: https://histreg.no/index.php/person/pf01052782002364

er ikke visning, men data.  Det ser her ut til at Karl Kristiansen osv., født i mai 1862 i Vestre Aker, var gift tre ganger.  Han var faktisk gift én gang, med Anne Randine.  Resten gjelder ikke ham.  Foreldre og søsken er også feil.

Endret av Ellen Fakset
Feilskrevet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Kjell Inge Tomren skrev:

Synd å høre at du har blitt mindre motivert for å bidra, men det er forståelig. histreg.no er ikke en ideell løsning og det er mye å ønske seg av systemet, men det er også mange ulemper med alternativene. Det er mange gåter som blir løst av flinke slektsforskere hver dag, men dersom løsningene ikke blir tilgjengelige for andre så må de løses på nytt og på nytt i det uendelige. Jeg argumenterer for at dersom flere velger å bidrar til et felles system basert på primærkildene, så blir arbeidsinnsatsen automatisk kooridinert og resultatene tilgjengelige for alle. Jeg er overbevist om at histreg.no er veien å gå. Jeg er også overbevist om at systemet vil bli forbedret og at det vil bli et bra verktøy og en svært verdifull ressurs framover. 

Eg oppheld meg då sånn ca i same båt som Ellen. Medan eg ventar på at dette skal bli enklare å forholde seg til, løyser eg dagleg slektsgåter ved hjelp av nettstaden som eg eingong skydde som pesten - geni.com.  Med dokumentasjon og låsingar er dette eit godt alternativ. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Ellen Fakset said:

 

Hvis sitatet over ikke gjelder det jeg skrev - glem dette!

 

Men problemet i de siste lenkene jeg limte inn, f.eks. denne: https://histreg.no/index.php/person/pf01052782002364

er ikke visning, men data.  Det ser her ut til at Karl Kristiansen osv., født i mai 1862 i Vestre Aker, var gift tre ganger.  Han var faktisk gift én gang, med Anne Randine.  Resten gjelder ikke ham.  Foreldre og søsken er også feil.

Ja, det er (minst) tre Karl Kristiansen f. 1862 i Akershus som er rotet sammen av den automatiske linkingen her. Tett befolkede områder og vanlige navn er nok det verste for den automatiske linkingen - det gjør det jo forsåvidt ikke enkelt for noen av oss.

 

Men jeg tror ikke dere ser helt hvor nyttig det er å linke dusinvis av kilder på en gang. Når det åpenbart at det er samme person (samme sted, samme make, barn du kjenner igjen fra folketellingene) sparer dette utrolig mye tid i forhold til offentlige trær som FamilySearch og (jeg antar) Geni og Wikitree.

 

En kan til og med ta for seg et vanlig navn i et begrenset område, (f. eks "Ane Olsdatter" i Bolsøy, en av mine!), og rydde i dem, med denne funksjonen. Så lenge det ikke gir så mange treff at "vis familiemedlemmer"-funksjonen kneler, kan man lett sortere dem i båser: disse fem er åpenbart samme person, det er de åtte der borte også, og kan det være snakk om et gjengifte? osv. Når man så har oversikt over potensielle forvekslingkandidater, er det mye enklere å finne fram til sine egne.

 

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Harald Korneliussen skrev:

 

Men jeg tror ikke dere ser helt hvor nyttig det er å linke dusinvis av kilder på en gang. Når det åpenbart at det er samme person (samme sted, samme make, barn du kjenner igjen fra folketellingene) sparer dette utrolig mye tid i forhold til offentlige trær som FamilySearch og (jeg antar) Geni og Wikitree.

 

Jau, eg ser det. Men for eigen del må det bli meir brukarvenleg og intuitivt før eg vender tilbake. Mitt hovudfelt no er Historisk gen-testing, der eg følgjer mannslinjene i området mitt på vandringa frå det store utland og hit til Norge - og då er Geni perfekt å bruke for meg sidan eg kjem heilt fram til notida i mi leiting etter kandidatar - så får vi sjå kva framtida vil bringe.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Harald Korneliussen said:

Jeg er litt skeptisk til robotene. Når du sier de har gjort koblinger som ville tatt oss 12 år, @Lars Holden, regner du da alle koblinger som like gode? For robotene tar vel stort sett lavthengende frukt?

 

Mens noen av de koblingene vi gjør, er koblinger som ikke er åpenbare fra skjematiske data alene. Det kan være basert på informasjon fra skifter f.eks, eller ting som tok oss månedsvis å finne ut av nettopp på grunn av feil i transkripsjonene eller kildene.

 

Hvis robotene "retter" på disse, gjør de mer skade enn gavn. At ikke histreg har noen måte å "følge" kildepersoner på, eller en gang noen praktisk måte å få oversikt over ens egne bidrag, gjør det bare verre.

 

Det spørs om ikke dere burde prioritere grensesnittet litt mer over automatisk linking.

Roboten retter feil som er opplagte. Ofte er det personer med ulikt navn/fødselsår som er lenket sammen fra samme folketelling. Vi vil svært nødig endre lenking som slektsforskere har arbeide mye med. Noen av robotene lager også lister med mulig feil som må sjekkes manuelt. Listen er på siden for feilhåndteringer for de som vil arbeide med dette. Vi oppfordrer til at lenker med ulike data markeres som sikre, f.eks. når vi lenker sammen personer med flere år i forskjell i fødselsår eller med helt ulikt navn og helst alle som er lenket sammen fra samme folketelling. 

  • Liker 2
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutes ago, Ellen Fakset said:

 

Hvis sitatet over ikke gjelder det jeg skrev - glem dette!

 

Men problemet i de siste lenkene jeg limte inn, f.eks. denne: https://histreg.no/index.php/person/pf01052782002364

er ikke visning, men data.  Det ser her ut til at Karl Kristiansen osv., født i mai 1862 i Vestre Aker, var gift tre ganger.  Han var faktisk gift én gang, med Anne Randine.  Resten gjelder ikke ham.  Foreldre og søsken er også feil.

Dette er en feillenking som noen allerede har rettet opp. Dataene er nok riktig, men som du skriver er det forskjellige personer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Ellen Fakset said:

 

Interessant.  Profilen jeg linket til, ser nå mye bedre ut.  Men hvis jeg søker via mine aner, er resultatet fremdeles feil:

https://histreg.no/index.php/person/pf01052782001123

https://histreg.no/index.php/person/pf01052782002364

 

Betyr det at toveis koblinger ikke slettes begge veier?  Eller må det kjøres noen form for indeksering før resultatet blir riktig?

 

Beklager, dere på Regnesentralen, men her er det mye som må forbedres.  Men jeg heier på dere, for dette systemet blir gull når det fungerer!

Uklart hva som er problemstilingen her. Men jeg kan bekrefte at alle lenker er toveis  (i betydningen A far til B betyr at B er barn av A) og alt blir oppdatert umiddelbart. Alle kilder er oppdatert med det som er i Digitalarkivet. Alle familieforhold fra kirkbøker tas inn automatisk og kan foreløpig ikke endres. Alle lenker mellom forekomster og alle familierelasjoner lagt inn manuelt og fra folketellinger kan endres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Lars Holden said:

Dette er en feillenking som noen allerede har rettet opp. Dataene er nok riktig, men som du skriver er det forskjellige personer

Ja, det er jeg som har rettet opp denne. Når @Ellen Fakset sa hvilken Karl som var den rette, og at han bare var gift en gang, var det veldig fort gjort. Det var litt for å vise frem, det da. Men jeg har ikke ryddet opp i barna.

  • Liker 1
  • Takk 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutes ago, Jon Sværen said:

Lars !

 

Du skjønner lite no. Og det gjorde du heller ikkje før, Lars, for det var du eg hadde kontakt med sist. Og som ikkje forstod noko m/ Excell.

 

Og sidan du ikkje har fått betre kunnskap / forståelse, så kjem vi to diverre ikkje vidare.

 

Einaste løysinga, eg i farten kan koma på, slik at det går opp eit talg-ljos for deg er: Du kontaktar DA og seier du ynskjer å revidera eit AMF-produkt frå heimplassen din. Då får du tilsendt AMF-produktet frå DA på Excell. 

Kanskje, kanskje forstår du noko betre då ….. ?
 

 

Beklager at jeg fortsatt ikke forstår. Digitalarkivet har ca 100 mill. personforekomster om ca 6 mill. personer. Histreg er et interaktivt system for å lenke disse 100 mill. personforekomstene til hver av personene. Jeg har ikke noe excel ark over de 100 mill. personforekomstene i Digitalarkivet (jeg må gå inn på DA som alle andre) eller de 6 mill. personen. Slik jeg forstår ber du om data jeg ikke har. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kjell Inge Tomren said:

Jeg stemmer for at dere gir denne høy prioritet. Sterkt ønsket og vil bidra til at jeg kan få gjort mer. 

Takk for klar prioritering. Jeg har merket det samme selv. Skal forsøke å gjøre noe med dette.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Kjell Inge Tomren said:

Ja, oversikt over egne bidrag og om en robot eller andre har gjort endringer i de samme profilene er et ønske. Jeg har ikke opplevd at vi som lenker "tråkker i beina på hverandre" eller er uenige om hva som er "rett", men ut fra erfaringer fra andre nettbaserte genealogi-tjenester og wikier, så er det et problem som nok vil komme. Det kan være noe så banalt som uenighet om hva en person "egentlig heter".

Skjønner godt ønsket om å bli varslet om endringer på personer der man har lenket selv. Jeg kjenner det fra systemet WeRelate som sender meg epost 10 år etter at jeg lenket. Jeg er redd at dette krever relativt mye utviklingsarbeid. Hver bruker må også kunne slå dette på og av og kanskje markeder hvilke personer man ønsker en oppdatering på. For min egen del kunne jeg ønske det om ca 100 familiemedlemmer jeg har lenket og ikke ca 30000 andre personer jeg har lenket manuelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Lars Holden skrev:

Skjønner godt ønsket om å bli varslet om endringer på personer der man har lenket selv. Jeg kjenner det fra systemet WeRelate som sender meg epost 10 år etter at jeg lenket. Jeg er redd at dette krever relativt mye utviklingsarbeid. Hver bruker må også kunne slå dette på og av og kanskje markeder hvilke personer man ønsker en oppdatering på. For min egen del kunne jeg ønske det om ca 100 familiemedlemmer jeg har lenket og ikke ca 30000 andre personer jeg har lenket manuelt.

Inne på statitikk-siden vises en lang liste over nylig aktivitet med hvem som har gjort hva ned til minste detalj, så jeg regner med at alt blir logget. Hva med å snu på denne slik at hver bruker fra en gitt personkurv eller familiekurv har mulighet (en knapp) til å se hvem andre (mennesker og roboter) som har gjort endringer i den gitte profilen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutes ago, Kjell Inge Tomren said:

Inne på statitikk-siden vises en lang liste over nylig aktivitet med hvem som har gjort hva ned til minste detalj, så jeg regner med at alt blir logget. Hva med å snu på denne slik at hver bruker fra en gitt personkurv eller familiekurv har mulighet (en knapp) til å se hvem andre (mennesker og roboter) som har gjort endringer i den gitte profilen? 

Det stemmer at alt blir logget. Ved å gå på APIet av typen

https://histreg.no/index.php/relations/pf01052385005044/1

kan man se alle lenker og her har lenker sin bruker-id. Vi skal tenke igjennom om vi kan bruke dette videre. 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal forsøke å klare opp i dialogen mellom @Jon Sværen og @Lars Holden:

  • Transkripsjonsfeil kan ikke rettes direkte i Digitalarkivets database. I stedet må Arkivverket rette i ei "grunnlagsfil" i xml-format, og så må denne fila leses inn på nytt i Digitalarkivets database i sin helhet. Dette er ganske omstendelige greier, og det er årsaken til at Arkivverket ikke følger opp korrekturmeldinger fortløpende, men heller samler opp, slik at vi kan rette mange feil i samme "grunnlagsfil" på samme tid og slippe unna med ei innlesing.
  • Når det så gjelder korrektur/retting av de såkalte AMF-transkripsjonene, er det så mange feil at hele systemet med korrekturmeldinger blir for tungvint, og også her er det om å gjøre å slippe unna - om mulig - med bare ei ny innlesing. De frivillige korrekturleserne får derfor en excel-versjon av "grunnlagsfila", hvor de kan utføre rettelsene. Når korrekturarbeidet er fullført, må Arkivverket gjøre noen valideringer og lage ny "grunnlagsfil", som så kan leses inn i Digitalarkivets database.
  • Det mest gunstige for Arkivverket ville imidlertid vært en "online korrekturfunksjon". Da ville det vært mulig å rette én og én feil uten verken excel-filer eller innlesing i databasen.
  • Jeg forstår Jon Sværen slik at han ønsker en slags excel-dump av det som er feillenka i Histreg, slik at han kan rette i excel og sende excel-fila tilbake til Histreg, hvorpå noen ansvarlige i Histreg må lese fila inn i Histregs database. Jeg kan ikke forstå annet enn at det ville ha vært en fryktelig tungvint løsning, i alle fall for de Histreg-ansvarlige, når Histreg allerede er en "online korrektur- og sammenkoblingsfunksjon". Dessuten er det forskjell på å rette i én persontabell i Digitalarkivet (flat struktur) og i fellenkinger i Histreg, fordi feillenkingene i Histreg antakelig involverer koblinger mellom flere tabeller. Om man skulle fått excel-dumper av dette, kunne det blitt vanskelig nok å forstå sammenhengene og holde tunga beint i munnen.
  • I dette tilfellet er det altså Arkivverket som kunne tenke seg funksjonalitet à la Histreg.

 

Avslutningsvis minner jeg om punkt 6 i forumets ordensreglement, om at "det skal være en høflig og sivilisert tone mellom debattantene", og så forstår man nok hvorfor jeg finner grunn til å minne om dette.

  • Liker 1
  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt histreg litt av og på en stund nå. Ja, den krever litt tilvenning, men den har absolutt potensialet til å bli et uvurderlig verktøy. Den maskinelle koblingen syns jeg treffer like ofte som den bommer og man kan finne mange profiler som ikke henger på greip. Det mest frustrerende er at man må rette opp opplagte feil, og at man ikke lett kan se om en profil har blitt endret. Jeg bruker den derfor svært sjelden til å koble mine egne slektninger. Alle de kildene har jeg allerede og føler ikke for å gjenta den jobben i det uendelig og at jeg ikke kan gjøre noe med visse feil. F.eks er det irriterende at oldemor står med søsken som hun aldri hadde. Fosterbarn i samme hushold blir lenket som søsken.

 

Det jeg bruker histreg til er de gangene hvor jeg jobber med noen som har et vanlig navn. Har man 5 Anne Olsdatter i samme område så kan man begynne å sortere de i histreg for å få en oversikt. Jeg bruker også histreg til hjernetrim. De dagene hvor jeg ikke har lyst til å ta tak i mitt eget tre så er det bare å velge en kommune, en folketelling og en person. Mye bedre enn kryssord. 

 

Hvis det er noe jeg savner på digitalarkivet så er det å kunne sortere ut søk utifrå om de har en HBR kobling eller ikke. Det hadde gjort det enklere for oss som prøver å se hvilke kilder som står igjen å lenke sammen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.