Gå til innhold
Arkivverket

Hvordan finne informasjon om de som seilte i Hjemmeflåten


Kristian Gaup Skancke
 Del

Recommended Posts

Skrevet (endret)

Min morfar Halvdan Antonius Olsen, f. 1926, seilte ifølge en årbokartikkelØyfolk fra 1994 som sjømann på motorskøyten "Palmen",som var eid av Peder Kristian Hansen fra Hønseby, f. 1919, i sluttfasen av den andre verdenskrig i Nord-Norge.

 

De skal blant annet ha blitt rekvivert av okkupasjonsmakten til å frakte saker for tyskerne, og å lete etter sjøminer som hadde slitt seg.

 

Det jeg lurer på, er om noen vet hvordan jeg kan gå fram for å finne noe mer om "Palmen", og tiden min morfar seilte på den skuta.

 

Finnes det noen arkiver eller lignende noensteds når det gjelder slikt? 

Endret av Kristian Gaup Skancke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her står det litt om hjemmeflåten:

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/sjofart-i-krig/heimeflaten

 

Det finnes et eget register - "Londonregisteret" - over dem som seilte under andre verdenskrig. Krigsseilerne. Men jeg har ikke sett at det finnes noe tilsvarende, for dem som seilte i Hjemmeflåten. Du kan jo eventuelt sende en henvendelse til Arkivverket, hvor du legger inn alle opplysningene du har: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skrevet (endret)

Hvis du har eksakt fødselsdato er det mulig du kan finne noe om morfaren din i en av disse filene - det er selvfølgelig mulig om du ikke har eksakt fødselsdato også, men da får du litt av en jobb med å bla igjennom alt sammen...:

Arkiv: Direktoratet for sjømenn
 
Endret av tom askerøi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, tom askerøi skrev:

Hvis du har eksakt fødselsdato er det mulig du kan finne noe om morfaren din i en av disse filene - det er selvfølgelig mulig om du ikke har eksakt fødselsdato også, men da får du litt av en jobb med å bla igjennom alt sammen...:

 

Nei. Når det gjelder fartstid under krigen, vil man ikke finne opplysninger på registerkortene (hovedkortene) til Direktoratet for sjømenn. Registerkortene ble tatt i bruk fra 1948, da de lokale mønstringssjefene sluttet å føre ruller, og i stedet skulle ha et kort for hver sjømann. Kopi av registerkortene skulle sendes Sentralregisteret for sjømenn, og siden havnet disse registerkortene hos Direktoratet for sjømenn (opprettet 1961).

 

Jeg skal riktignok ikke utelukke at enkelte registerkort kan inneholde eldre opplysninger, men det er nok bare helt unntaksvis.

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper kanskje ikke så mye for trådstarter, men Arkivet har begynt å inkludere hjemmeseilerne i Krigsseilerregisteret også.

 

https://arkivet.no/nyheter/call-for-papers-seminar-om-hjemmeseilere

 

Antar at det er historiker Bjørn Tore Rosendahl som har skrevet følgende ettersom han er oppført som kontaktperson:

 

Sitat

Uteseilerne (i Nortraship) aksepterte aldri hjemmeseilerne som fullverdige medlemmer i Krigsseilerforbundet. Det er først de senere årene at det er blitt vanlig å regne hjemmeseilerne med i betegnelsen «krigsseilere». I Krigsseilerregisteret er hjemmeseilerne inkludert blant de sjøfolkene som skal få sin krigshistorie dokumentert, og en systematisk registrering av denne gruppen vil starte i 2024. En av målsettingene for dette seminaret er å styrke det faglige grunnlaget for å kunne gjennomføre en slik registrering på en god og gjennomtenkt måte.

 

DTH

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.5.2024 den 18.49, Grethe Flood skrev:

Her står det litt om hjemmeflåten:

https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/sjofart-i-krig/heimeflaten

 

Det finnes et eget register - "Londonregisteret" - over dem som seilte under andre verdenskrig. Krigsseilerne. Men jeg har ikke sett at det finnes noe tilsvarende, for dem som seilte i Hjemmeflåten. Du kan jo eventuelt sende en henvendelse til Arkivverket, hvor du legger inn alle opplysningene du har: https://www.arkivverket.no/tjenester/bestill-en-enkeltopplysning/andre-henvendelser#!/form/0

Mange takk for tipsene, Grethe. 

Jeg skal forsøke å bestille enkeltopplysning. 

 

Jeg er klar over at det er meget vanskeligere å finne opplysninger om "hjemmeseilerne", sammenlignet med de som seilte i Uteflåten. 

 

Det er først i senere år at de som seilte i det okkuperte Norge har begynt å bli regnet som krigsseilere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Dag T. Hoelseth skrev:

Det hjelper kanskje ikke så mye for trådstarter, men Arkivet har begynt å inkludere hjemmeseilerne i Krigsseilerregisteret også.

 

https://arkivet.no/nyheter/call-for-papers-seminar-om-hjemmeseilere

 

Antar at det er historiker Bjørn Tore Rosendahl som har skrevet følgende ettersom han er oppført som kontaktperson:

 

 

DTH

Det var faktisk Krigsseilerregisteret som jeg tenkte på i denne sammenheng, at dersom jeg kunne finne noe mer "håndfast" enn en enkelt årbokartikkel, så skulle jeg sende inn opplysningene til Krigsseilerregisteret.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Kristian Gaup Skancke skrev:

Mange takk for tipsene, Grethe. 

Jeg skal forsøke å bestille enkeltopplysning. 

 

Jeg er klar over at det er meget vanskeligere å finne opplysninger om "hjemmeseilerne", sammenlignet med de som seilte i Uteflåten. 

 

Det er først i senere år at de som seilte i det okkuperte Norge har begynt å bli regnet som krigsseilere. 

Nå er enkeltopplysning forsøkt bestilt. Igjen, mange takk for tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.