Gå til innhold
Arkivverket

Petricke Jacobia Petersdatter Qvale døypt 15.04.1832 i Bergen

Anders L Ervik
 Del

Recommended Posts

Petricke ble født 7. april 1832 og døpt i Bergen Domkirke 15. april 1832. Foreldre Peter Pedersen Qvale og Karen Pedersdatter (i følge kirkebok) 

Petricke giftet  seg 3. juli 1854 med Peder Olsen Stokkeplads i Stjørdal i 1854. Petricke og Peder står i folketellinga i 1865 i Stjørdal. I 1869 fikk de ei datter Julie i Jefferson i Wisconsin. Så de må ha utvandret i perioden 1865-1869. I 1870 flyttet familien til Otter Tail i Minnesota. Petronelle dør i Battle Lake, Otter Tail, Minnesota den 18. nov 1899.

Sprørsrmålet er om det finnes noen kilde som viser hvor Petricke sine foreldre ble gift og eventuelt hvor de kom fra. 

mvh

Anders

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ble viet i DK 4/9-1825, Peter født i Aarstad 32 aar og Karen d. i DK 30 aar. Far: Peter Petersen Qvale og Peder Olsen, Peter er nemnd født i Amsterdam

Endret av Rune Bergesen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vielsen i Amsterdam  07-12-1792

Det kan se ut som Pieter  29 år - var født i Egersund og Engebor 36 år -  i Lyngdal?

Engebor sin søster Catharina Michelsen var vitne/forlover

Ondertrouwregister

• Soort registratie: Ondertrouw
  • (Akte)datum: 07-12-1792
  • Plaats: Amsterdam
  • Soort akte: Ondertrouw

Bijzonderheden:
Opmerking: Huwelijksintekeningen van de PUI.
Aantal pagina's: 3
Volgnummer: 2
https://archief.amsterdam/archief/5001/759

image.png.e209b0d83c71a1d2c9b868db3c46e3c5.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt utrolig at du fant dette. Tusen takk 🙂

Da har de trolig vært i Nederland også ved folketellingen i 1801 (finner dem ikke i Norge).

Peter Petersen Quale dukker ifølge digitalarkivet opp på søndagsskole i Bergen 3-okt-1805. Han giftet seg i 1825 som Rune Bergesen skriver. Jeg fant at de samme høst ,17-nov-1825(DK,Bergen) fikk sønnnen Absalon. Ser nå at Peter døde 22-mars-1832 (DK Bergen), tre uker før dattera Petricke ble født! 

Absalon dukker opp i folketelling for Meløy i 1865, og deretter er det en rekke spor etter han.

Petricke giftet seg i Stjørdal i 1854. Uvisst om/når hun er flyttet oppover, eller om det har vært ektemannen som har "funnet" henne i Bergen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I følge bygdeboka til Helleland var det ein Peder Pedersen på Kvåle, døypt i 1764. Familien flytta til Egersund rundt 1768 og boka har ikkje meir om han:

15a) her: https://www.nb.no/items/URN:NBN:no-nb_digibok_2018030748152?page=531

Endret av Morten Tjørhom
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Morten Tjørhom skrev:

I følge bygdeboka til Helleland var det ein Peder Pedersen på Kvåle, døypt i 1764. Familien flytta til Egersund rundt 1768 og boka har ikkje meir om han:

Supert Morten, han passer jo bra inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, de hadde også sønnen Carl Michael f. 9/4-1823 d. 27/4-1823 i Dk

De hadde også datteren Ingeborg Sandrine f. 25/2-1829 d. 15/3-1829 i NK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Morten, Rune og Ivar. Jeg har også en firmenning i Minnesota som nå vil bli svært glad 🙂 Han (og jeg)møtte veggen når det gjaldt Petricke.

Nå ser jeg også i Digitalarkivet at Petricke har oppholdt seg i Bergen iallfall fram til 1850. Til min overaskelse er hun dette året straffange 😞 i Bergen Kretsfengsel (innsatt 16. april).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.