Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'stjørdal'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 5 results

  1. I panteregister nr. 2 (1766–1785) for Stjør- og Verdal er det ti bilder med følgende tekst: Bildet ble ikke funnet (404). Det gjelder alle bilder fra bilde 265 til 274. Det ser imidlertid ikke ut til at det mangler noen sider. For de fleste bilder i denne protokollen er det også feil sidetall i sidetallsboksen. Dette gjelder bilder både før bilde 265 og etter bilde 274. Mvh. Gunnar Fornes, Trondheim Lenke til bilde 265 i protokollen: https://media.digitalarkivet.no/view/22316/265
  2. Min nærmeste treff på Y-DNA (FTDNA, 111 markører) kan lede til sin farslinje tilbake til Ingebrigt Olsen Midtkilgjerdet, født 1780. Han er bosatt i Hegra, Stjørdal, og døde 4 april 1862. Han skal i følge Stjørdalsboka: gards- og slektshistorie. Band V 1: Hegra herad, side 123 vært bruker av husmannsplassen Midtkilbakken. Han er mulig sønn av Ola Midtkilgjerdet - skomaker nevnt i 1781. Selv følger min farslinje tilbake til Knut Olsen, bruker av Sandeggen i Alvdal. Han var født i 1630, og døde 1664. Andre treff som ikke er like nær, og som er testet med færre markører, ser alle ut til å ha røtter fra Nord-Østerdalen. Og jeg vil anta at også Ingebrigt Olsen Midtkilgjerdet også har sine røtter herifra, og det kunne være interessant om det er noen som har lyst til å være med å finne noen koblinger som kan bringe Ingebrigt sin farslinje lenger tilbake. Jeg har lett etter Ingebrigt i kirkebøkene for Stjørdal fra 1778-1882 uten å finne en Ingebrigt Olsen. Jeg kan selvfølgelig klart å overse han. Kan det være at Ingebrigt er født i Nord-Østerdalen. Finnes det noen matchende kandidater?
  3. Johanna Halstensdotter, oppgjevi fødd i Lilleelvdal i 1791, stod brur i Stjørdalen 23.6.1825. Brudgomen var Henrik Pederson «under Nustad», fødd 1801: https://www.digitalarkivet.no/nn/view/327/pv00000002525129 https://media.digitalarkivet.no/view/16375/292 Eg finn ingen born etter dei. Er det mogeleg, til dømes gjennom ei bygdebok frå Stjørdalen, å identifisera Johanna Halstensdotter og finna ut kvar det vart av Henrik og Johanna? Far hennar skal vera ein Halsten Olson, og eg mistenker ho for eigentleg å vera fødd i Folldal i 1789 som søster av ein Ole Halstenson som eg har etterlyst både opphavet til og lagnaden til i mange år, sjå: https://forum.arkivverket.no/topic/201055-ole-halstenson-«berge»-og-britha-nilsdotter-gifte-i-luster-1809-truleg-haugianarar-kven-var-han-og-kvar-vart-dei-av/ Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!
  4. Dragon i livkompaniet Henrik Evensen Solem gifter seg i Stjørdal 1744 med enken Ranni Haftorsdatter Gresset. Han blir bruker på Gresset til han dør 1755. Utifra en rulle over dragonene er han født ca. 1711 I bygdeboken for Stjørdal (Hegra), er det antydet at han kan være kommet fra Selbu. Han hadde fire døtre: Brynille Henriksdatter f.1745, Riborg Henriksdatter f.1747, Gunhild Henriksdatter f.1750 og Ranni Henriksdatter f.1753 Det er skifte i Stjørdal etter Henrik Evensen Gresset 1756 https://media.digitalarkivet.no/view/24755/138 I skiftet blir en bror Thomas Evensen Torp nevnt. Denne Thomas Evensen er gått bort tidligere på Høsten 1755? og det går frem at Henrik Evensen må ha vært skyldig broren Thomas en del penger. Denne Thomas Evensen Torp kan være samme Thomas Iversen Bech som i følge den gamle Malvik bygdebok 1734 kjøpte Ytre Buås og 1738 solgte gården for så i 1739 å kjøpe 2spd 6mrk av Torp Nedre i Malvik. Thomas Iversen Buås blir i 1736 gm Ingeborg Olsdatter Skjenstad. Thomas selger senere gården og slår seg ned som husmann under Torp på visse betingelser. Thomas Torp blir gravlagt 1755 og da er han 56 år gammel. Hans kone Ingeborg blir også gravlagt 1755. Det burde finnes et skifte etter dem, men så langt har jeg ikke kunnet finne noe. De hadde ikke livsarvinger. 1738 var det skifte på husmannsplassen Dahlen ved Vikelven i Strinda etter Brønelle Pedersdatter https://media.digitalarkivet.no/view/77832/199 . Brønelle var enke etter en Evant (Even) og hadde følgende barn: 1. Thomas Evantsen boende her i tinglaget 2. Henrik Evantsen tjenende hos løytnant Seiersted og er dragon i livkompaniet ( Løytnant Seiersted begravet i Stjørdal 1750) 3. Hans Evantsen er skredder og er bortreist på handtverket og nu ei vides hvor han er 4. Anna Margrethe Evantsdatter ugift og tjener hos sin broder Thomas Dette må vel være familien til Henrik Evensen Gresset og Thomas Evensen Torp. Hvis Thomas Iversen Bech og Thomas Evensen Torp er samme person så må en vel gå utifra at mannen til Brønelle Pedersdatter er en Evant (Even) Bech. Da er det vel i tilfelle stor sansynlighet for at han kan være en Even Thomasen Bech, Even Henriksen Bech eller Even Hansen Bech utifra navnene på sønnene. Er det noen som kan ha kjennskap til denne familien.
  5. Hei, Jeg har blitt gjort oppmerksom på at min slektning, Hans Pedersen Ydstines (f. 18/10-1838 i Stjørdal), var blant de første 100 menige i Det norske Gardeskarpskytterkompagni som ankom Stockholm 1/11-1856. Dette vil gjerne bekrefte, men denne kilden: Forsvaret, Utskrivningsvesenet, Krigskommissariat Kristiania, nr. 297.1: Ruller for Norske Jegerkorps/Garden, 1841-1894 ... gjør kun rede for menige soldater født fra og med 1841. Hva med Hans Pedersen Ydstines som ble født i 1838? Hvor finner jeg han og de første 100 i garden? På forhånd takk, Mvh Ragnar
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.