Gå til innhold
Arkivverket

[#6247] Eidsvoll


Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Olav Hagen

Jeg søker opplysninger om foreldre og forfedre til Christiane Johannesdatter som skal være født14.3.1836 i Eidsvold (iflg.folketelling for Kristiania 1905). Faren skal være Johannes Gulbrandsen. Dette er det eneste jeg har om hennes foreldre. Hun gifter seg med Lars Olsson fra Sverige 15.2.1868 i Kristiania. Håper du i første omgang kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Føderådsmann og enkemann Johannes Gudbrandsen Fremmintangen døde 02.12.1866, 70 år. Dødfallet ble anmeldt til sorenskriveren 03.12. I dødsmeldingen er det nevnt følgende barn: Knut, Gudbrand, Johannes, Gurine, Inger og sist men ikke minst Christiane. Alle over 25 år.Johannes var 4 år ved ft. 1801 og født på Fremmintangen, sønn av husmann Gudbrand Gudmundsson f. 1768, d. på Lynes 20.02.1856 og Anne Olea Johannesdotter f. ca. 1770, d. 02.06.1832.Johannes var gift med Anne Jonsdatter, død på Fremmintangen 27.01.1858, 68 år. Hun er sannsynlig datter av husmann på Øgarn Tynsåk (Tønsaker) John Kystælsen (Tjøstolvson ?) og Ingri Larsd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Olav Hagen

Hei igjen. Hvem er foreldrene til Nils Poulsen som bor på Hasler i Eidsvoll i 1801. Berthe Nilsd er sannsynlig hans mor.Skjebinder Nils Poulsen er enkemann da han gifter seg i Hurdal 10.4.1848 med Karen Matthea Hansd fra Garsjøsag i Hurdal.De har da 3 uekte barn den eldste født 1837 i Ullensaker. Hun f. 3.8.1815.Hennes far Hans Larsen er også fra Eidsvoll han født 1779 i følge militærprotokoll av 1813.Nils Poulsens far heter Poul Nilsen.Jeg finner en Poul Nilsen på Rusebroe i 1801.Ifølge Thor Trappnes i Hurdal historelag er Nils Poulsen på Fuglerud i 1815.Nils Poulsen dør på Myren i Eidsvoll 22.4.1861 men blir gravlagt i Hurdal.Har du noen opplysninger om disse Eidsvollinger? Vennlig Hilsen Hans Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Vi må gå ut fra at Nils Pålsen 8 år på Hasler er sønn av Pål Nilsen, 34 år på Risebro. På Hasler finner vi også Nils Pålsen, 80 år, enkemann av 1. ekteskap og almisselem. Jeg tror dette er 3 generasjoner. Det er sannsynlig at denne Nils er den samme som i 1762-manntallet var husmann på Sandholt og gift med Mari Amundsdatter. Dette er kun antakelser fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Hei, ser at du tilbyr hjelp på Eidsvoll så jeg ville gjerne prøve. Jeg jobber med en linje som begynner med Jens Dyvart Andersen f. 1869, dato ukjent, gift med Caroline Jensd. Myhren i 1890. Jens sine foreldre er såvidt jeg har funnet ut Anders Johansen Stenshoel, f. ca 1839 og Maren Dyresd. Lysjøen, f. ca 1836. Anders sine foreldre tror jeg er Johan Andersen Myhrer og Marthe Katrine Johnsd. (1865 tellingen) og Maren sin far er Dre Dyresen (fra Stange?), men her stopper det opp. Kan du bekrefte noe av dette, ev. føre noe videre så er jeg takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jens Dyvart er født 12.12.1869 og døpt 23.01.1870 i Langset kirke. Foreldre er inders Anders Johansen og Maren Dyresdatter, StensholAnders og Maren ble gift i Eidsvoll kirke 11.10.1867. Han var 28 år, født på Myrer og sønn av Johan Andersen. Hun var 30 1/2 år, , født på Lysjøen av Olvi (Ulvin) og datter av Dyre Dyresen.Denne Dyre-slekta fra Stange har jeg litt om. Den første av disse som kom til Eidsvoll var husmann under Stensby:Dyre Nilson. dpt. 28-3-1771 i Stange kir. d. 4-11-1850 som innerst på Bunes (alder oppgitt til 83). Han var uekte født av foreldrene Dorte Henriksdotter Granerud og soldat Nils Jenson. kon. 30-9-1787, boende på Midtskogen i Stange sokn. tro.21-9-1793. g. 5-11-1793 m. Kjersti Larsdotter dpt. 1757 (44 år 1801). d. 5-8-1834 på Stensbyeie (alder 84). Dyre var ved vielsen grenader og bodde på Midtskogen. Her bodde de i 1801 også. Han er da oppgitt som nybygger m. jord. I tillegg til Borna bodde hans mor på plassen. Hennes farsnavn er da oppgitt som Hermannsdotter Hun var 60 år og enke etter 1. ekteskap. Hun nærte seg ved håndarbeid het det. Kjerstis sønn m. en Jens: 1. Lars. dpt.1792Felles Barn: 1. Berte. dpt. 1796. d. 13-7-1867 som fattiglem og enke på Buneseie. 2. Dyre. Se nedenfor 3. Lars. dpt. 15-2-1801. d. 8-1-1866 på Buneshagen. (se Eidsvoll bygds historie bd. II, 2. del s.108.Dyre og hans familie, borsett fra stesønnen Jens og dattera Berte, er i kirkeboka for Stange oppgitt å ha flyttet til Eidsvoll sokn i 1818.Dyre Dyreson. dpt. 28.01.1798. d. 22.11.1879 som fattiglem på Ishaug. gm. Berte Marie Larsdtr. f. ca. 1801. d. 16-3-1847 som husmannskone på Stennsbyeie (alder 46). Han bodde i 1865 på Ishaug. De var husmannsfolk under Stennsby. Antakelig på den samme plassen som Dyres foreldre hadde hatt Born : 1. Lars f. ca. 1827, konf. 09.10.1842. 2. Jens. f. ca. 1831 på Olvieie. kon.10-10-1847, boende på Stensbyeie. d. 8-5-1903 på Myrereie. gm. Anne Marie Johansdtr. f. ca. 1836 på Myrer nordre. d. 19-3-1897 på Myrer nordre. Bruker av husmannsplassen Myrerhaugen. 3. Karl f. ca. 1831,. Kon. 10.10.1847 boende på Stensby. I 1865 var han inderst og smed på Slottsveen Balke sogn, Østre Toten. 4. David Andreas. f. 07.05.1834 på Knoffsløkken kon.6-10-1850, boende på Stennsbyeie. 5. Maren f.ca.1836. kon.5-10-1851, boende på Stennsby. gm. Anders Johansson f. ca. 1839. Brukere av husmannsplass under Stenshol i 1865. 6. Inger Marie f. ca. 1838. kon. 2-10-1853, boende på Stenshol.Barn: Therese Mathilde Palma Prath dpt. 21.08.1864 far: Thomas Dowel Prath, Karsten 1867 og Dyvart 1869)dattera Inga Marie 09.10.1873 med Iver Hansen, Prestegården)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Tusen takk for hjelpen. Har du noe om familien til Jens Dyvarts kone også? Caroline Augusta Jensd. Myhren f. 6.1.1869 i Hurdal. Så langt jeg har funnet ut er hun datter av Jens Olsen Myhren f. i 1828 i Hurdal og Anne Marie Christiansd. Torgunrud. Torgunrud ser ut til å være på Toten så det ligger kanskje utenfor ditt interessefelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jens Olsen Myren, 28 3/4 år gl., født på Flesvik, sønn av Ole Jensen og Anne Marie Christiansdatter Torgunrud, 25 1/2 år gl. og datter av Christian Jørgensen, ble gift i Reiring kirke 25.02.1857. Kirkebøkene for Hurdal går fra 1777 og det finnes både gards- og slektshistorier for Hurdal og Feiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Næss

Takk skal du ha, jeg har tenkt meg en tur på Statsarkivet i Oslo etterhvert. Her på Kongsberg er det forholdsvis lite fra disse kanter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Litt mere om Lars Larsen Bønsmoen, som nevnt i tidligere innlegg. I skiftekortene på Riksarkivet fant jeg henvisning til Øvre Romerike skifteprotokoll 25, 1837-65, side 356. Dato for skifte var 09.06.1860 Det er nevnt 5 barn: Nils, Louise gm. Svend Jensen Bønseie, Ole, Marte og Johannes.Louise er født 1834 og gift med Svend Jensen fra Vinger, f. 1833. De var husmannsfolk på Katterud i 1865, men bor ikke i Eidsvoll i 1875.Ole er født ca. 1836 og konfirmert 06.10.1850 Martea er født ca. 1838 og konfirmert 03.04.1853 Johannes er født 1841 og konfirmert 06.07.1856. Han er identisk med salmaker Johannes Larsen på Ludvigsrud, Sundet og Bråten i 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Petttersen

Mathea Jensdatter Dorreie f. 1819, har som foreldre Jens Larsen Dorreie og Laura Petra Ulvin. Er det noen som kjenner til forfedrene videre bakover. Er Jens Larsen sønn av husmann Lars Jensen på Dorr i FT for 1801.Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg fant i dødsmeldingene en Jens Larsen Dohreje, bosted Giestgiverstædet Minde, død 22.08.1823 og anmeldt samme dato. Han var 32 år og ungkarl. Av arvinger er nevnt moren og hans søsken. Det står at "den afdødes Moder boer i Pladsen Dohrstuen, de 2 Søstre paa giestgivergaarden Minde i Eidsvold". I 1801 finner vi under Dorr husmann Lars jensen, 60 år i andre ekteskap med Kari Olsd., 43 år De har sønnen Jens 10 år og datter Marte 4 år. Martea må være født utenfor ekteskap ?. I kommunikantboka fant jeg Martea Jensd. Ulvin (Olvi) konfirmert 30.09.1832. Er du sikker på at hennes mor heter Laura Petra ?. Navnet Laura kommer ikke i bruk i Eidsvoll før et stykke ut på 1800-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Petttersen

Hei igjen! Tusen takk for hjelpen så langt! Jeg har ingen sikre kilder for at hennes mor het Laura Petra. Navnet ar jeg fra en oppstilling som en slektning har lagd for ca. 15 år siden. Martea Jensdatter ble gift med Peder Kristoffersen fra Midtskogen, Spetalen. Hun var bosatt på Bråten på Stange allmenning under folketellinga i 1865. De har barna Marthe Maria, Dorthea, Karen Marthina og Dina. Sistnevnte er min oldemor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål Evensen

Hei. Jeg har noen opplysninger om denne familien. Det er opplyst (husker ikke helt hvor) at Martea er født 30.8.1819 på Dorr-eie og døde 13.1.1910 på Mostubråten i Stange. Jeg vet forøvrig ikke mer om henne at faren var Jens Larsen Dorr-eie. Jeg vet derimot mer om ektemannen og hans forfedre, men det er jo et helt annet spørsmål som ikke skal diskuteres her. Martea og Peder hadde forøvrig tilsammen 10 barn. Jeg har etterslekta til en del av disse. Mvh Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Carlson

Hei igjen! På 1865 tell. finner jeg Lise Fredrikke Berntsdatter, 1 år gml. som fosterbarn hos Mikael Lars. og hans kone.Lurer nå på om dette barnet er i slekt med Bernt Tronsen eller hans brødre? Jeg har sett navnet Fraurud i forbindelse med Martine Josefine Berntsdatter f.1868 som du har sendt meg opplysn. om før.?? Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Elise Fredrikke ble født 14.11.1864 og døpt 15.01.1865. Hun var datter av arbiedsmann Bernt Andersen og Maren Olava Larsdatter, Baarlid lille. Foreldrene ble gift 03.01.1865 Bernt var 25 år, født på Lille-Bårli og sønn av Anders Engebretsen. Maren Olava var 28 år, født på Nes-eie i Eidsvoll og datter av Lars Jensen. Maren Olava døde allerede 27.02.1865, 27 årE-post: oivindson@hotmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Hei Trond. Du har et par innlegg hvor Bønsmoen og Bønseie er nevnt. Jeg har lenge lett etter aner hvor de eneste opplysningene jeg har er meget usikre. Det er Salmaker Hans Nilsen fra Bøen i Eidsvoll, gift med Elisabeth Ingebrigtsdatter fra Lesja. Jeg har fått opplyst at begge er født ca 1850, men dette er veldig ca. Det er også mulig at Hans er fra Lesja og Elisabeth fra Eidsvoll. Kan du hjelpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Ingen ved disse navnene er gift i Eidsvoll i perioden fra 1861. Finner heller ingen ved ft. i 1875. Finner heller ingen Hans Nilsen som kan være aktuell i militærrullene. Du må angi mer nøyaktig bosted og fødselsår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit O. Fagerheim

Det som fikk meg til å legge inn mitt spårsmål til deg, var innlegget til Kennet Holter fra 27.09. hvor han under pkt. 1 nevner Lars Larsen Bøhnsmoen og Gunhild Nilsdtr. og deres barn Salmaker Nils Larsen Borgen, født 1834. Min forfar, Hans Nilsen - også salmaker, muligens fra Bøen - kan det være et slektsforhold? Jeg har desverre ikke nærmere opplysninger. Har selv lett i diverse kilder uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Din Hans Nilsen kan selvfølgelig være sønn av Nils Larsen Borgen, men må da være født omkring 1857-1859, som eldste eller nest eldste barn av Nils og hans kone Gorine Andersdatter Moestue og blir følgelig vanskelig å finne i kildene.Det eneste kan være at du kan finne skiftet efter Nils Larsen Borgen, som døde en gang mellom 1865 og 1875, og at hans barn er oppført der. En annen mulighet er selvfølgelig å lete gjennom alle skiftene efter en Hans Nilsen.Uansett har du nok en vanskelig oppgave fremfor deg. Kommer jeg over noe i utforskningen av min tipp-tipp-oldefar Nils Larsen Borgen som kan tyde på slektskap med din Hans Nilsen , skal jeg selvfølgelig melde fra til deg.mvh, Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg fant inderst, salmaker Nils Larsen Bjørke, død på Ormelien 18.06.1867, begravet 26.06.1867, 33 år Dessverre er han ikke ført opp i dødsfallslistene, så navn på etterkommere har jeg ikke funnet. Enka Gurine Andersdatter bor på Putten av Dalen vestre i 1875. Hun var født på Ottestad i Stange 1834. Hun har sønnen Alik f. 1862 hos seg. Lars Allik ble født 03.06.1862 på Bønsmoen og døpt 06.07.1862. Faddere var Ole Amundsen Bønsmoen, Ole Larsen Bjørkehagan, Svend Jensen Bønsmoen, Lovise Larsdatter Bjørkehagan og Gurine Larsdatter Neseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Heisann, Trond!Dekker dine opplysninger også den gamle Feiring kommune?Jeg søker etter forgjengerne til David Gudmundsen, født omkring 1735 på Bjerke i Feiring. Han bodde senere på Lisbakken (Midtli) i Hurdal, og var smed på Hurdal Værk. Døde 1791Han var gift med Anne Davidsdatter, som -- i følge noen opplysninger jeg har funnet på FamilySearch -- skulle komme fra Tosterud i Feiring.Jeg ville sette stor pris på eventuelle opplysninger du har om begge disse personens forgjengere!Vennlig hilsenNils Axel Braathen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.