Gå til innhold
Arkivverket

[#6247] Eidsvoll


Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond Lunde

David Gudmundsen og kona Anne Davidsdatter var husmannsfolk på Bjerke i Feiring ved ekstraskattemanntallet 18.10.1762. David Gudmundsen Rud ble jordfestet 27.03.1791, 64 år og 9 måneder gl. I 1801 bodde Anne hos dattera Berte som var gift med husmann Ole Knudsen på Almerli søndre. Hun var da 78 år og enke etter første ekteskap. Anne Davidsdatter Bakken ble jordfestet 02.10.1804, 82 år gammel. Det finnes solide gards- og slektshistorier for Feiring. Dersom noen har disse tilgjengelige, er det sikkert noen som vil lete videre for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Hjertlig takk for opplysningene!Jeg ville sette stor pris på om noen kunne skaffe ytterligere opplysningere fra slektshistoriene du nevnte!Nils Axel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Trond Lunde

Det er en stund siden det har skjedd noe her. Litt info: I desember 01 og sist i april ble det lagt ut databaser i Digitalpensjonatet for døpte og begravede 1877-81. I nærmeste framtid vil det også bli lagt ut baser for begravede og konfirmerte samme periode. Tiden vil vise om det vil bli lagt ut mer. Undertegnede har stått for registreringen, og korrektur er gjort i samarbeid med DIS/Oslo og Akershus (KROA).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Strandhaug

Prøver igjen om du har kommet over noe nytt.Etterlyser etterslekt etter min bestefars halvsøsken.Eidsvold 1 Under 10 1 StyreneieOlava Olsdtr Hm Husmandsenke født 1858Hun var gift med Jens August Andersen fra Utsjøen, Nes på Romeriket. død 1899 gravlagt Nes Kirke, Nes på RomeriketOskar Nikolaisen ug Søn, født 1882 Her mener jeg det er en feil i folketellingen,jeg tror ikke han er barn av ovennevnteMarta Nikolaisdtr.født 1889 Nes, Romerike, dør i 1918,gravlagt Eidsvoll Kirke, og har da Jensdatter som efternavn Anna Nikolaisdtr. født 1890 Nes, Romerike Ole Nikolaisen født 1892 Nes, Romerike det er mulig at han kaller seg Nicolaisen, det står nemmelig det i 1918 da Marta dør Ingeborg Nikolaisdtr. født 1896 Nes, Romerike Martin Nikolaisen født 1898, Nes RomeriketDet er 96% sikkert at efternavnet Nicolaisen er feil, etternavnet er Jensen, med det er mulighet for at noen kaller seg Nikolaisen av en eller annen grunn.Har du kommet over noe nytt siden sist jeg spurte. eventuelt om familien flyttet fra Eidsvoll. Ble barna komfirmert i Eidsvoll. Er Olava gravlagt i EidsvollLurerMvH Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Lunde

Svar på innlegg nr. 79.Kirkebok 2, s. 6, nr. 42. Født 10.05.1882, døpt 18.06.1882: Oskar Magnus. Ungk. Skomg. Nicolai Andersen Jøndalseie, f. 1858 Pige Olava Olsd. Engereie, f. 1858. Uægte. Anmeldt av barnets mor. Hans 2 Leiermaal. Han var fra Åsroa under Jøndal, f. 18.11.1858, sønn av husmann Anders Olsen og Karen Marie Hansd.. Hun fra Trasopp under Enger, f. 17.10.1858, datter av møller Ole Johannessen og Berte Marie Olsd.Kirkebok 5, s. 49. Konfirmationsdag 04.10.1903, nr. 79. Marta Elise Jensdtr., f. 02.02.1889, døpt 07.04.1889, f. Næs Faldet, b. Eidsvold Styreneie. F. Jens August Anderssen Husmd. Hustr. Olava Olsdtr.Kirkebok 5, s. 56, Konfirmationsdag 02.10 1904, nr. 67. Anna Jensdtr. f. 03.08.1890, døpt 26.10.1890, f. Næs (Rom.) Fallet, b. Eidsvold Styreneie. F.: Jens August Andersen, Husmd. Hustr. Olava Olsdtr.Klokkerbok 7, s. 175. Konfirmationsdag 30.09.1906, nr. 21. Ole Jenssen, f. 14.09.1892, døpt 30.10.1892, f. Nordby Næs Rom., b. Styreneie. F. Husmd. Jens August Anderssen, Hustr. Olava Olsdtr.Klokkerbok 8, s. 176. Konfirmationsdag 02.10.1910 i Hovedkirken, nr. 15. Ingeborg Andersen, f. 19.03.1896, døpt 21.06.1896, f. Fallet i Næs, b. Styreneie. F. husm. Jens August Andersen, hustr. Olava Olsdtr.Klokkerbok 8, s. 194. Konfirmationsdag 05.10.1913, nr. 19. Martin Jensen Vestli, f. 23.07.1898, døpt 25.09.1898, f. Fallet, Nes R. b. Vestli av Styren. F. Høvelmester Jens August Andersen, hustr. Olava olsdtr.Kan ikke finne Marta død i Eidsvoll 1918

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Strandhaug

Beklager Martha døri 1919.Navn MARTA ELISE JENSDATTER Kjønn: K Født 2 feb 1889 FALLET, NES R, AKERSHUS Døpt 7 apr 1889 NES KIRKE Død 18 jan 1919 EIDSVOLL HOTELL, EIDSVOLL, AKERSHUS Gravlagt 25 jan 1919 EIDSVOLL KIRKE komfirmert Ref Yrke HOTELLPIKE Konf: 4.10.1903 Eidsvoll k. (Styri-eie). Ugift.Det må da være noen som vet hvor dnne familen ble av ?Det er vel rimelig at det er etter Olavas 'første mann' og barn, at noen av de øvrige barna tok etternavnet Nicolaisen.Det hadde vært meget artig å få vite hvor familen tok veien.MVHTrond Strandhaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Hei - kanskje dette er en mulighet. Jeg søker etter aner til Petter Engebrethsen, fyrbøder ved Hovedjernbanen i 1900, født ca 1876 i Minnes (Minnesund?). Det blir sagt at han var fra Eidsvoll. Jeg er kommet over en Ole Engebretsen som bodde ved Kløfta stasjon i 1865 (jernbanebetjent) og en jernbanearbeider Engebrigt Engebrigtsen som i hvertfall hadde en sønn Emil til dåpen på Eidsvoll i 1879. Han var gift med Marte. Men det er ikke sikkert at forfedrene hadde noe med jernbanen å gjøre! Ellers kryr det jo med Engebret på Eidsvoll.Mh Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Innlegg nr. 82:En Peter Olaf ble født 28.05.1876 og døpt 16.07.1876 i Langset kirke. Foreldre var husmann Olaus Engebretsen, 28 år og Pernille Pedersdtr,, 32, gift 1870. Bosted LynestangenVielse Eidsvoll kirke 28.12.1869: Ungkar, tjenestegutt Bernt Olaus Ingebretsen, Bjertnes, 20, f. Eidsvoll Verk. Far: Ingebret Olsen. Pike Pernille Pedersdatter, f. Stange prestegjeld, 26, Far: Peder Johannessen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marita Brandsøy Lystad

Hei!Vet du noe om Carsten Hansen f. ca 1834 i Eidsvoll?Han bor i Christiania i 1865, sammen med sin kone Maren Olsdatter og deres barn Hans, Hilda, Caroline og Carl. Fødestedet til Carsten er oppgitt å være Eidsvoll. Han jobbet forøvrig som myntearbeider i Christiania.mvh Marita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Trond Lunde

Innlegg nr. 85:Oslo domkirkes menighet kirkebok 20 1848-1865 Vigde. fol. 290b-291a. Hyllenummer 4D00222Viet 28.01.1856Karsten Hansen, ungkar og smedsven. Født i Eidsvoll og bodde da i Kristiania. 28 år. Sønnn av Hans Halvorsen, bonde på Risebru. Maren Olsdatter, pike. Født i Vinger. Datter av Ole Jakobsen, husmann. Forlovere var T. Torkildsen, arbeidsmann i Pipervika og Markus Olsen, malersven med påhalden penn. Lysningsdager var 23.12.1855, 30.12.1855 og 06.01.1856. Lysningen var forlangt av brudgommen. Begge var vaksinert mot kopper. Som merknad er føyet til fremlagt ved visitasmøtet af 30.01.1856. J. P.A...Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn 1834-66. Rode nr. 22, side 170: Carsten, f. 17.12.1827 Risebrobakken. Far gaardmand Hans HalvorsenJeg vet ikke mer om ham foreløpig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Inger Carlson

Hei Trond L. For lenge, lenge sidenfikk jeg mange nyttige opplysninger av deg. Det var bl.annet om Stina Simensdotter f. ca 1845 fra Sverige som fikk 2 barn med Bernt Throndsen f.1833. De var ikke gift og hun bodde heller ikke hos Trond på Lille Finstad. Stina døde bare 24 år gammel. Laila Normann og nå jeg har funnet ei Stina med far som het Simen Janson i Gunnarskog i Värmland. MEN finnes det ikke noe dokumentasjon på hennes fødselsdato utenom kirkebøkene som er brent. Tenker på skattepapirer e.l. Er det bryet verdt å reise til Eidsvoll,(koselig der altså) eller bør jeg heller ta en tur til Sverige. Svenske kirkebøker har ikke utflyttede på nett i 1865-66 fra Värmland. Hilsen Inger C

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Lofthus

Hei, Trond! Kan du hjelpe meg med å finne foreldrene til Kristian Marius Kristiansen (Opperud) f. 1870 i Eidsvold ? Jeg finner ham rundt 1890 ved Liljedals glasbruk i Ed, Värmland, og regner derfor med at han er i slekt med min tipptippoldefar Hans Kristian Kristiansen Opperud. (Han var f. 1848 i Hurdal og var bl.a. ved Berger glassverk.) Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Til Inger, innlegg 88. Det har nok ingen hensikt å reise til Eidsvoll. Det er lite å hente der. Reis til landsarkivet i Karlstad. Det dekker Värmlands län. At Stina kan komme fra Gunnarskog overrasker ikke. Svært mange av svenske innflyttere til Eidsvoll kom herfra og omegn. Jeg har selv sett i kirkebøkene for Gunnarskog, og etter hva jeg kan huske skal det finnes flyttelister der. Er kirkebøkene borte for hele perioden 1845-65, vil det jo bli vanskelig. Hold meg oppdatert dersom du finner noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Trond !Vet ikke helt om du kan hjelpe meg, men jeg spør allikevel.Jeg er på let etter en Christian Bertram Falch født 1870 i Kristiania. Problemet er at jeg finner hverken han i FT 1875 eller hans mor FT 1865, 1875, 1900. Jeg tror han er satt bort for en periode. Jeg har funnet en Kristian B. Falk født 1875 Kristiania på Berger gård, Gardsmerknader O. Embretsens på Eidsvold i FT 1875. Det er ikke mange av Kristian Bertram Falk, og derfor tror jeg det kan være riktig person. Vet du hva som finnes av matriale for Eidsvold som det er mulig for meg å lete i ?Marie Stephensen !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Trond, angående Ole Pedersen (Persen), f. ca. 1724, d. 1793 i Aurskog, fra Eidsvold som Kirsten Holterud hadde spørsmål om. Er selv på jakt etter hans foreldre og jeg har notert at han skulle være født på Berg eller Berge i Grue/Eidsvold. Kan dette være til hjelp for deg til å finne ut noe mer om ham, har prøvd i lang tid å finne hans foreldre uten å lykkes. Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Godberg

Hei, kjenner noen til Arne Hansen, bestyrer på Stensby i begynnelsen av 1800-tallet og hans opphav? Han er og forblir nemlig et mysterium for meg.Arne giftet seg med Gunhild Dorthea Holmsdatter av Holmsen-slekten i nordre Østfold og flyttet til denne trakten.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Til Wenche, innlegg 89.Kristian Marius ble født 20.06.1870 og døpt 24.07.1870 i Eidsvoll kirke. Foreldre glassarbeider Emil Martin Kristiansen og Julie Karoline f. Kaspersen. De bodde da på Berger søndre. Faddere August og Hans Kristiansen, Gustav Hansen, Ingeborg Nilsd. og Gustava Kristiansd. Eidsvoll klokkerbok 2 (1866-71), s. 65, nr. 116Emil Martin ble født 24.02.1844 og døpt 14.04.1844. Foreldre var skredder Kristian Andersen Opperud og Else Sophie Edvardsd. Lund Faddere Christian Edvardsen Lund, Johannes Gustavsen Nywvis, Ole Evensen Lund, Fredrikke Isaksd. Lund og Marie Johansd. Nyqvist. Hurdal kirkebok 1828-45, s. 100, nr. 24Glassarbeider Emil Martin og Julie Karoline ble gift i Eidsvoll kirke 25.03.1870. Han var da 25 år, ungkar bosatt Berger Verk, glassarbeider. Hun var født i Drammen, 29 år, og datter av Kasper Hansen. Forlovere var Nils C. Lysaker og Frd. Bertling, Berger Eidsvoll klokkerbok 2 (1866-71), side 147, nr. 8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Lofthus

Hei, Trond, og tusen takk for hjelpen! Da er Kristian Marius nevø av Hans Kristian. Er det slik at du har tilgang på kirkebøkene for Hurdal? Kanskje du da også kan hjelpe meg med å finne min mmmmmm ? Min mmmmmf het Nils Nicolay Hansen Hetty, f.23/12-1820 på Hurdalen glassverk. (Hans foreldre vet jeg ikke hvem er.) I 1865-tellingen for Eidsvold er han enkemann og hyttemester ved Berger glassverk. Med sin første kone tror jeg han ihvertfall hadde disse fire barna: Petter (f. ca.1844), Hilda (f. ca.1846), Karen Ingine (f. 1851 - min mmmmm) og Harald Martin (f. 1863). De 3 første født i Hurdal, den siste i Eidsvold. (Nils N.H. Hetty ble senere gift med en Martha Kristine.) På forhånd takk for all hjelp! Mvh Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Til Magne, innlegg 93Arne Hansen var ikke fra Eidsvoll, han står ikke i tellinga for 1801 der. Han var først bestyrer på Stensby og flyttet så til Stenshol, der han var bruker til om lag 1815. Deretter 'forsvinner' han ut av kildene. Forsøk å leite i innflyttingslistene for prestegjeld i nordre del av Østfold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Marie, innlegg 91Jeg har sett gjennom konfirmasjonslistene for Eidsvoll sogn 1884-86 og 1889-91 og Langset sogn for 1889-91 uten resultat. Han bor på Berger i Langset 1875 og er født i tellingsåret. Det er jo en mulighet for at mora er fra Eidsvoll. Et tips er å leite i dåpslistene for Fødselsstiftelsen i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Stephensen

Hei Trond !Tusen takk for hjelpen. Jeg skal få sjekket Fødselsstiftelsen for Oslo. Jeg har en liten mistanke om at det andre pleiebarnet Anne E. Olsdatter er Kristian B. Falk søster, da det i dåpet til Kristian B. Falk står at moren har to barn. Igjen takk for hjelpen. Marie Stephensen .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thorleif Solberg.

Kjære Trond. Jeg er imponert over din innsats for å hjelpe til med å lete fram aner fra Eidsvoll, som nok er et problemområde for mange av oss. Jeg strevde i mange år med å finne opphavet til Paul Clausen, kontorbetjent på Eidsvoll Verk i 1801. Ved hjelp av Lassens samlinger og Terje Gudbrandson i Oslo kunne slekta følges til Kongsberg og derfra gjennom flere ledd til Claus Jørgensen Fynboe i Århus, 1665-1718. Paul Clausen ble i 1802 gift med Marie Hansdt Dalen. I Eidsvoll bygds historie fant jeg fram til hennes fars foreldre, Hans Dalen og Mari Hansdt. Mitt spørsmål er: Har du opplysninger om dette parets opphav og om Maries mor, Malene Larsdt? Vennlig hilsen, Thorleif.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.