Gå til innhold
Arkivverket

[#6247] Eidsvoll


Gjest Trond Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Carlson

Hei! Ang. innl. nr.113. Som du skjønner har jeg ikke vært så veldig aktiv i granskinga på MINE slekter på en god stund. Satt nå å kikka på din Eidsvoldsside og ser at du lurte på Stina's søsken. Jo da, jeg har funnet ut litt, me har desverre pakket dette ned på grunn av flytting 15 mars. Har også fått en hyggelig kontaktperson i Karlstad som jeg må 'mase' litt mere på. Hun er også pakket ned. ha-ha. Men, jeg ar funnet ei Maria Simensdotter f, 1843 i Gunnarskog. Mener å huske at Maria bodde i Haabøl i 1900 tell. Så har jeg funnet ei Ingeborg Simensdotter f. 1830, boende i Eidsberg i 1900 tell.Er nesten sikker på at disse var Stina's søsken. Skal gi deg tilbakemelding om det når jeg har pakket ut. hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Til innlegg 121 og 123.Den eneste aktuelle i Eidsvoll som kan være far til Sophie er Bertel Larsen på Håkens, Eidsvoll Verk (1806-96). Han og kona Mari Jensdotter hadde 11 barn født i perioden 1843-65, men ingen Sophie. Jeg kan heller finne noen aktuelle i listene over konfirmerte i kommunikantbøkene. Det ser ikke ut som Sophie kan knyttes til Eidsvoll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Ad. innlegg nr.43:Du nevner at Berte Olsdatter d.1818 (g.m. Amund Halvorsen) ved sin død har en myndig og umyndig arving, men jeg kan ikke finne noe ektepar AH og BO i 1801-tellingen. Dette må vel bety at de to arvingene (såfremt de begge er barna hennes, jeg antar dette) må være av forskjellige fedre?Er det mulighet til å finne navnene på disse arvingene, står navnene i skiftet?Har i 1801-telling funnet en Berthe Olsdatter, 30 år med et uektefødt barn, 4 år, som kan være den myndige arvingen i 1818 (dersom myndighetsalder var 21 på denne tiden). Hun bor på Dønnum, akkurat som BO som dør 1818. Noen mulighet for å finne ut om disse to er samme person?Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva McKenna

Takk skal du ha, Trond, for at du sjekket ut Sophie for oss!Som sagt, det at det er bekreftet at hun ikke er i Eidsvoll, er også nyttig informasjon!Med hilsen Eva

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Melissa Hvidsten

Trond or anyone, do you recognize the name Edwart Hanson, as related to the family of Anne Fredrikke Nilsdatter? Edwart lived with Anne's son Nels H. Stave in Minnesota for many years, as early as 1895 when he was 30 years old. My grandmother remembers him, and that he was a relative, but no one knows how he was related.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil H Thomassen

Jens Christiansen ble g. 11.11.1817 i Vinger. Jeg har ikke funnet ham døpt eller ved FT 1801 i Vinger. Det er oppgitt at han var f. 1789 og kan ha kommet fra Eidsvoll. Kan han være identisk med den Jens Christiansen som ved FT 1801 var 12 år og på Lille Smedstad i Eidsvold ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

enda en utfordring til deg Trond ...Søker opplysninger om ANDERS ERIKSEN BJERKE. Oppgitt født på Eidsvoll. Flyttet til Hurdal, giftet seg med Marte Embretsdatter Østerud, og var husmann på Skogly i Hurdal i perioden 1793 - 1825.Det er alt jeg vet, vet du noe mer om han ??Runar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Runar Juvang

Og mens jeg holder på , kan jeg ta en 'umulig' en til... Ei jente, MARTE ANDERSDATTER (amundsdtr?)VOGSTAD. Hun skal være fra Eidsvoll, og er oppgitt som seterjente på Øyangen (Hurdal ?) og skal sammen med Halvor Larsen Tomta (født 1819), være foreldre til Lina Tomta, gift med Anders Jeppedal SørgårdRunar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

131: Jeg kan hverken bekrefte eller avkrefte at Jens Kristiansen kom fra Vesle-Smedstad. Har ingen hjelp av bygdeboka heller.132: Anders Eriksen Bjørke og Marte Embretsd. Østerud ble gift i Feiring kirke 08.09.1793. Han var fra Oppistun Bjørke i Feiring, se Feirings historie III, s. 156133: Ft. 1865 Øyangen i Hurdal angir Marte Amundsd. som født i Eidsvoll om lag 1820. Halvor og Marte ble gift i Hurdal kirke 10.04.1844. Hun oppgitt å være født på Bjørke i Eidsvoll, 24 år og datter av Amund Gudbrandsen. Amund var bruker på Amundstun Bjørke. Han og kona Berte Larsd. døde begge i 1821, han 43 år og hun 36. Se Eidsvoll bygds historie bind II, 3. del. s. 30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn-Arne Berg

Hei Trond. Min tippoldefar er Nikolai Nilsen f.04.12.1849 på Sagmoen.Han er konfirmert 23.10.1864 i Eidsvoll.Hans foreldre er Nils Borgersen og Anne Sørensdatter.Dette har jeg funnet i klokkerboka for Eidsvoll,1864.Vet du noe mere om disse personene? Hilsen Bjørn-Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

135: Børger Hansson, f. 1744, d. før 1815. Tjenestedreng på Elstad vestre 1762 og Vilberg 1763. Innerst på en husmannsplass under Jøndal 1801 gm. Marte Nilsdotter, f. 1745, d. før 1815. Begge i første ekteskap 1801 Barn: 1. Hans, f. 1783 2. Nils, f. 1790, d. 1869. Til Sagmoen, Dalen nordre. Sagmoen m/DalenNils Børgersson, f. 1790, d. 12.05.1869 gm. Anne Svensdotter fra Hadeland, f. 1802 I 1865 står hun som Svensdatter og ved Nikolais konfirmasjon i 1864 som Sørensdatter. Hun står ikke nevnt i 1875-tellinga for Eidsvoll, og jeg kan heller ikke finne henne som død i åra 1866-75. Barn jeg veit om: 1. Bernt Olaf, f. 12.01.1835 2. Kristian, f. 24.12.1837. Ugift hjemme 1865 3. Torvald, f. 03.06.1845 4. Nikolai, f. 04.12.1849

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Olina Grov Gjervan

Hei Trond ! I folketellingen 1875 for Eidsvold finner jeg følgende familie under Sundgaarden, Vilbergsgarden : 4290 Lars Lars. Husfader Gift Født 1833 Arbeidsmand i Sundgaarden Fødested : Ullensvang 4291 Johanna Gundersd. Hans kone født 1824 Ladevig Bergens Stift 4292 Anna Larsd. Deres datter Født 1865 Eidsvold I tillegg bodde det to logerende på adressen. Denne familien skal være utvandret til USA ca 1890 men jeg er ikke istand til å finne dem igjen i noen av utvandrerprotollene utlagt på DA. Etter de opplysninger jeg har om Johanna's fødselsår må det være feil i folketellingen. Mvh Helga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Hei. Rasmus Johansen Brandt, død 1708, Kornet og Gjestgiver i Eidsvollsbakken. Jeg har sjekket bygdeboka men finner ikke noe om hvor han kommer fra. Har du noe om hans bakgrunn ?; o} Knut F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Holm Eriksen

Hei Trond ! Ser at du kan masse om Eidsvoll og har lest alle innleggene derfra ang. Theodor Engebretsen sin familie savner jeg noen halvøsken av han vet du noe om disse han ene vet jeg het Josef og var over to meter hør og utvandret til usa og ble politi der borte. Han døde i en bilulykke sammen med sin kone ? Laila Holm Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Er du der ennå, Trond? Jeg har en liten nøtt som kanskje du kan hjelpe med. I et manntall fra Kongsberg Sølvverk fra 1771 er det en arbeider fra Eidsvoll som har gitt meg litt hodebry. Navnet er «Carl Ca??. Eidsvold», og han oppgir å være 44 år gammel og født på Eidsvold Værk. Jeg klarer altså ikke å lese del to av navnet som vel helst er et patronym, men teoretisk kan vær mellomnavn, slektsnavn osv. Det er jo fristende å tro at patronymet var 'Carls.' eller 'Carls.', men det skal meget stor velvilje til å tolke krusedullene slik.Har du noen kilder som forteller om en Carl som var født på Eidsvoll omkring 1727? Han kom for øvrig til Kongsberg ca. 1766 og hadde 2 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Fredrik Bockelie

Hei Trond, Det virker som om du masse å gjøre, men om du har muligheter, kunne du sjekke denne familien: Christian Monsen, kaptein på en av båtene på Mjøsa. Jeg vet ikke når han og familien kom til Eidsvoll, men de er registrert i folktellingen 1900 som bosatt på gården Sydtangen (Gnr. 16, Bnr.14) i Eidsvoll. De fikk barn mens de bodde i Eidsvoll. Vet at en av dem ble født der: Christian Richard Monsen (f. 1897). De andre barna vet jeg ikke om ble født der: Christian Richard Monsen (f.1885), Luis Monsen(f. 1888), Einar Monsen (f. 24.01.1899). Om de hadde andre barn vet jeg ikke. Christian Monsen med kone Alvilde (Bolly) født Bochelie flyttet tilbake til Tønsberg mellom 1900 og 1905. Kan du hjelpe med utflytting og innflyttingsdatoer også?Er takknemlig for all hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Christiansen

Tenker det er like lurt om dere legger nye innlegg med egne overskrifter, da blir det mye lettere å hjelpe dere. Dessuten blir det søkbart senere.Ser ikke ut som Trond har vært her på en stund.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

E-post er sendt til Knut Bryn.Familien Monsen flyttet fra Tønsberg til Eidsvoll 1895. De er innført som innflyttere nr. 17-21 for 1897 (Min. I, 5, 1896-1906, s. 125). Kristian Rikard Monsen oppgis å være født 15/12 1847. Kona Betty Alvilde Lucille f. Bockeli 2/11 58. De ble gift i Tønsberg 23/10 83. Barn: Halfdan 3/11 83, døpt 21/11 83, Rolf 30/9 85 døpt i kirken 3/1 86, Louis 10/7 88, døpt 27/7 88.Kristian Rikard ble født 28/4 96, døpt 19/7 96 (Eidsvoll Min. 4, 1891-1900, s. 91, nr. 74) Einar ble født 24/1 98 (ikke 99), døpt 10/7 98 (Eidsvoll Min. 4, s. 134, nr. 69).De er ikke ført som utflyttere (til og med 1904) Rolf ble konfirmert 7/10 1900, Louis 5/10 1902

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susanne Thoren

Hej Trond Äntligen har jag hittat dig! Jag fick hjälp av dig för rätt så längesedan och behöver det igen. Min dator kraschade så och min a uppgifter försvann. Det gällde en kvinna född i Eidsvoll Anne Pauline Johansen född 1918-04-12 Hennes mor och far hette? Anna Kristine Karlsen(Lindström) född 1882 och Per Griffenfelt.Anna Pauline ska ha flera syskon Wilhelm,Kristine, Amanda, Karl Johan och Alexander är de namn jag vet. Det jag undrar över är om hon finns där i kyrkböckerna och om uppgifterna stämmer. MVH Susanne Thoren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

E-post er sendt til Susanne.Jeg besvarer gjerne flere henvendelser om Eidsvoll, men anbefaler at disse settes inn som egne etterlysninger. Det gjør det mer oversiktlig. Ellers er min nye e-adresse ammerud@chello.no. Jeg gir gjerne mer utfyllende svar per e-post

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Lunde

Jeg fikk melding til Susanne i retur.Anna Pauline, f. 12.apr 1918, døpt i Råholt kirke i Eidsvoll 12.mai 1918.Foreldre er oppgitt:Ole Johannessen, f. 1861. Omstreifer og arb.. Bosatt på Fossum g. i Johannes kirken, Oslo, m.Anne Kristine Karlsen, f. 1881Jeg kan ikke finne noen søsken døpt i Eidsvoll

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Tore H Vigerust

Alf Jacobssen på Myre, gjestgiver 1664, senere Mork, død 1695. Kjennes hans slekt ?(Utover det som står i Thomles artikkel i Personalhistorisk tidsskrift 5.rk.V.bind (1908), s. 34-47: Farfar til friherre Adolf Nikolaus von Alfson.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.