Gå til innhold
Arkivverket

[#10822] Hva vet vi om forfedrene til Hallvard Gråtopp

Gjest Trond Kaasin
 Del

Recommended Posts

Gjest Ragnar Halvorsen

Selvfølgelig kan man se bort fra alt annet hvis man har bestemt seg for att det er kun en mann som har rett. ( Beklager innlegget ) mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til Ragnar Halvorsen - innlegg nr.: 47:Ja, jeg har lest dette. Det er vel på sin plass at det er du som informerer litt mer om hva det dreier seg om (uansett), slik at de som ikke har lest dette, kan få det til informasjon.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Det var det som var poenget. Alle henviser til hvem som har skrevet hva uten å henvise til egne utredninger. Da er det vel litt for lettvint å beskylde en hel bygd for å vere 'naive'.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Jeg er enig i att ikke alle debatantene skal utrede alt selv, men det hadde vel vert en fordel att minst en hadde gjort det. Da kan det vel hende att 'debatten' hadde dreid i en rettning det kunne ha komme noe fornuftig ut av. Slik det virker nå så er ikke temaet å finne ut av noe, men å henvise til hva man har lest.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

For min del har jeg gjennomgått kildene trykt i Diplomatarium Norvegicum, ikke minst alle dem som E A Hedem anvendte i sin artikkel om Vrålstad-ætten i NST på 1950-tallet, samt de kildene som Claus Krag anvendte (og dermed også kildene til Stian Henneseid), samt de kildene Birger Kirkeby bruker i sitt Lindheim-hefte. Min konklusjon, som bygger på kildene disse forfatterne har anvendt, er at Hallvard Gråtopp ikke kan sees å ha noe med Drangedal å gjøre, og at han, hvis det er mulig å plassere ham geografisk, stammer derfra som Krag konkluderer med, nemlig Vestfold. Da Ragnar kanskje ikke er enig i denne retningen på debatten, har han kanskje andre idéer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Betyr det att du mener Hallvard ' Gråtopp ' aldrig har vert i Drangedal ? og\eller ikke har etterkommere der. ? Eller ikke hvet hvor han kommer i fra.? Forfedrene til 'Gråtopp' er det så langt jeg vet ingen som har funnet. Etterslekten er det vel mer diskusjon om.mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Er spesielt dette et problem?'Drangedal kommune har ikke mange innbyggere, og mange kan vise at de stammer fra Halvard Gråtopp'.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes ingen som med en snev av sannhet kan hevde de stammer fra Hallvard Gråtopp. Og ingen har påvist at han har vært i Drangedal. Claus Krags artikkel er viktigere enn alle de andre forskningsarbeidene, rett og slett fordi han, som professor i historie, har større innsikt i og troverdighet i disse historiske problemene enn andre. Og hans artikkel er trykt i et fagtidsskrift, der minst tre andre forskere (redaksjonen pluss fereree) vurderer gehalten i artiklene før de slipper igjennom kontrollen og blir trykt. Så som en kvalitetskontrollert artikkel skal Krags vektlegges mere enn andres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Nei Knut dette er ikke noe problem, men når man diskuterer folk fra 'fortiden, ' er man stadig på jakt etter hva folk har av opplysninger om disse. Noe man kommer over er dokumentert, mens annet er bygd på gamle sagn. Ammatør som jeg er, begynner jeg å lure på:1. Er det alltid den som skriver siste boken som har rett.2. 'eller': den som skriver det jeg tror på har rett3. Det som alle har hørt om i mange generasjoner er rett. Vanskelig valg, ikke sant?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Av kartet kan den nøye gransker også finne 'Gråtoppfestningen'. Neste biltur til eller fra Oslo, skal jeg sannelig legge over Drangedal.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, ikke noe vanskelig valg for meg ihvertfall:1. Nei. 2. Nei. 3. Nei.1. Den har rett som sist har skrevet om et gitt emnet på en vitenskapelig måte, basert for forskning, og vurdert av flere fagfeller før publisering.3. Dette forholdet (har hørt om i mange generasjoner) kan vi trygt se bort ifra i denne diskusjonen om Hallvard Gråtopp, siden den lokale 'tradisjonen' i Drangedal om at han var derfra, ikke er eldre enn ca 70-75 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Til innlegg nr. 62:Mange takk for et relevant svar.Vanligvis ligger sannheten noe midt i mellom, såfremt ikke alle alternativer stammer fra den samme 'rot'.Når man skal finne ut noe som kan være nytt - å gi en fundamental endring, skal man evne til og ikke la tidligere vrangforestillinger forstyrre evnen til å kunne oppfange de små 'hint' - som kan ligge i noe av det som kan finnes ubesvart.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei Tore. På innlegget ditt skjønner jeg att Claus Krag kan dokumentere att folk fra Drangedal ikke kan stamme fra ' Gråtopp '. Kunne det da ikke vert en fordel å opplyse resten av Drangedal om at dette er tilfelle ? Èller er dette noe du leser mellom linjene ?mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du har tolket meg fullstendig feil. Claus Krags artikkel (se innlegg 3 i denne debatten) er lett tilgjengelig i bibliotek i Skien. Les den gjerne. Drangedøler leser den tydeligvis ikke. Jeg tok Krags artikkel opp til diskusjon på et møte vinteren 1990 i Grenland Ættehistorielag (i møte i Porsgrunn): de fleste av de 70 på møtet var energiske deltagere i debatten om Hallvard Gråtopp, men ingen av dem (meg unntatt) ga til kjenne å ha lest Krags artikkel. Hvorfor ikke ? Og hvorfor fortsatt ikke ? Krag argumenterer godt han, så han burde absolutt leses. (Til spørsmålet om hva Krag beviser eller ikke beviser, henvises det til hans egen artikkel.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ragnar Halvorsen

Hei Knut. Skal man få en slutt på denne diskusjonen, må man vel finne graven til 'Gråtopp 'og så D.N.A. teste alle som påstår de er i slekt med ham. ( Men det gjelder vel alle som har slekt de påstår går lenger tilbake enn kirkebøkene. eller kansje de i kirkebøkene også ?)God natt. mvh Ragnar Halvorsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

En ting kan vi vel alle enes om,(fra innlegg nr.: 64: 'at siden den lokale 'tradisjonen' i Drangedal om at han var derfra, ikke er eldre enn ca 70-75 år') så har sannelig Drangedal vært noe sent ute - men godt ute i ettertid - med en turistattraksjon. 'Sjøormen' i Seljordsvannet er ikke langt unna geografisk.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Siden det ikke er skam for noen bygd å være sent ute etter å 'kapre' Hallvard Gråtopp, er det bare for alle de andre å komme igjen: enhver bygd som har et høydetopp som heter Gråtopp, meld dere på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det er flott at vi har mennesker som Ragnar Halvorsen, som tror på alt som blir sagt uten å utøve kritisk sans.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Selv har jeg et stort problem med å forstå dialekten i Drangedalsområdet. Det kan derfor muligens gi opphav til feiltolkninger, ved besøk på stedene. Siden jeg venter til neste varme årstid med å se serverdighetene, har man noe tid på å lese lokalitteratur, for hjelp dertil.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Så vidt jeg kan forstå kan ikke Krag belegge at Gråtopp beviselig ikke var fra Drangedal.Han ender opp med en åpen løsning. Altså kan han likeså gjerne være fra Drangedal som Vestfold.Forøvrig er Drangedals linjene ofte korrekte bakover mot Roaldstadætten, men om Hallvard Gråtopp var av Roaldstadætt blir tydeligvis en personlig sak om hvordan man vil vurdere denne sakens ulike vinklinger, meninger og indisier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Trond:Til dette med hva Krag har konkludert med. Det er _ingen_ som trenger å bevise at Hallvard Gråtopp _ikke_ var fra Drangedal. Det motsatte er derimot nødvendig, nemlig å bevise at han skal knyttes til denne bygden.Og samtidig: Det å påstå å være etterkommer etter Hallvard Gråtopp, når dette ikke kan bevises, faller på sin egen urimelighet. Slik påstander viser at man totalt har misforstått alle konsept knyttet til å behandle middelaldergenealogiske spørsmål. Ønsketenkningen rår.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.