Gå til innhold
Arkivverket

[#14087] A report from Baghdad


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

Er det ikke like godt å fjerne hele temaet slik at vi 'kan gå tilbake til våre census'er' ?Politikk blir det på en måte uansett meninger eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg kan berre gjenta rådet mitt, Nina. La ver å les og gå gjerne attende til dine censuser. Men også ved å venda ryggen til driv du politikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Enig med Jan. Vi skal ikke glemme så inderlig vel, den urett som ikke rammer oss selv... (fritt etter Arnulf Øverland). Om vi er for feige til å stå opp og kjempe for de svake, trenger vi ikke nødvendigvis å lukke øynene for den urettferdigheten som skjer. Her er det vanlige mennesker som er ofre for to menns maktbehov. Som så mange ganger gjennom historien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

'Du skal ikke så inderlig vel tåle den urett som ikke rammer deg selv' Fritt etter Arnulv Øverlands dikt: 'Du må ikke sove'Jeg skal ikke ta noe langt innlegg om dette, men om man har lest det aller minste om opptakten til den annen Verdenskrig blir det mange samfall i retorikken og argumentasjonen for krig mellom Hitler og Bush.Jeg blir livredd når jeg ser Bush på TV-skjermen, vaggende som en apewkatt på Camp Davies, bredarmet klar til å trekke seksløperne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Jeg synes du går utover det som er din oppgave her jeg.Du gjør en virkelig UTMERKET jobb her på DA, men akkurat dette synes ikke jeg noe om. Det må være lov å ha nyanserte meninger og i dette tilfellet dreier seg om noe så enkelt som at jeg ikke synes at dette temaet hører hjemme her på DA. Det handler ikke om å snu ryggen til!Jeg synes det er bedrøvelig å få mail fra brukere her så deler min mening, men ikke tørr å legge inn et innlegg. Slik skal det vel ikke være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Er det du som definerer oppgåva mi her, Nina? Men eg er samd med deg i at temaet ikkje høyrer heime her. Men likevel blir det ståande. Og grunnen er enkel, og eg har sagt det før: Også eg vil ha nytte av dette forumet EIN gong i livet. Det er prisen de må betala for noko DE tydlegvis synest er både morosamt og nyttig. Om den er for høg får du berre finna på noko anna å gjera, Nina.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg er enig med Nina. Selvfølgelig vet alle at det som skjer i Irak er forferdelig, og linken som Oldervoll la opp vil sikkert mange finne interessant. Men det er vel ikke til å komme fra at dette forumet skal dreie seg om saker som er relatert til DA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Til Nina og alle andre som reagerer på at dette temaet er oppe her: siden dere tydeligvis orker å engasjere dere så mye i å skrive om det, ser det ikke ut til at dette er så mye mindre viktig enn de øvrige temaene, selv for dere...Øverland er sitert grundig her allerede, jeg kan jo føye til et sitat som flere kjente folk har brukt tidligere: det motsatte av kjærlighet er ikke hat, men likegyldighet.Jeg kan forsåvidt forstå at noen mener at dette temaet skiller seg litt ut i dette forumet, men hva så? For det første er det et tema som angår oss alle i langt sterkere grad enn mange av oss liker å tenke på. For det andre, som både Jan O. og flere andre har sagt flere ganger allerede: hvis dette temaet er til så stor sjenanse for en del av dere, la være å lese det, da vel! Så kan dere heller la denne debatten gå sin gang uten at det behøver å stjele mer tid fra 'pustehullene' deres... Daglig dukker det opp dusinvis av innlegg i dette forumet, hvorav kanskje tre eller fire interesserer meg direkte. Hva gjør jeg da? Jo, jeg leser disse tre-fire innleggene, resten lar jeg ligge. Verre trenger det vel ikke å være. Så til Nina og de andre kritikerne: fortsett å lese de innleggene og delta i de debattene som interesserer dere, og la de andre være. (Men ut fra responsen her har jeg en mistanke om dette temaet interesserer dere likevel...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

JanJeg regner med du kommer med linker til andre konflikter.Hva med Blitz huset. Blogg før kommunen hiver oss ut.Forøvrig burde det i allefall være en blogg hvor kurderene i nord forteller om sin nåtid og muligheter fremover. Vi unner de også en fremtid, hva ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Endresen

Jeg må si at akkurat nå ble jeg en smule irritert og skuffet. Man hverken hører, leser eller diskuterer med arbeidskollegaer om stort sett annet enn den fordømte krigen.Så skal jeg sette meg ned med min kjære slektsforskning og da dukker det jaggu meg opp her også. Synes faktisk ikke denne krigen har noe her å gjøre. Har man så lyst til å diskutere og tipse i forhold til noen som har behov for å bli hørt i denne krigen så bør man finne andre steder å ta opp dette på nettet enn her. Dette har absolutt INGENTING MED SLEKTSFORSKNING Å GJØRE!!!!!!!!!!!!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har spreidd lenker til andre konflikter før. Blitz trengst ikkje; dei har sine kanalar der dei kjem til ordet. Og konflikten er uvesentleg. Har du ein blogg til ein kurdar; kom med han. Dei fortener heller ikkje krig, dei fortener eit liv i fred og dei burde få koma til orde slik at me alle kunne lesa om korleis livet deira er. Dei som er interesserte i korleis minoritetar i Tyrkia/Midt-Austen/Egypt har det kan lesa 'I skyggen av Bysants', av William Dalrymple; skotsk historikarar. Men elles gjentek eg at eg ikkje har sagt eit ord om krigen er rettferdig eller ikkje; om Saddam sitt regime bør kastast, korleis eg meiner Irak bør organiserast etter krigen; eg har berre funne ein stad der eit vanleg menneske i Irak (til tider) får koma fram med sitt bilete. Det synest eg er viktig for meg og vil gjerne dela det med dåke. Det trur eg også er viktig for irakaren som ingen skuld har i at krigen braut ut. Og er det viktig for han er det viktig for meg. Og eg er skuffa over at ein del folk blir provesert av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Alvorlig talt! Disse sidene har da i utgangspunktet ingen ting med slektsforskning å gjøre? Det er bare vi som bruker debattforumet til dette. Arkivets oppgave er å formidle informasjon. I hovedsak er det jo historisk informasjon som havner her, men denne krigen vil nok - i likhet med alle andre kriger - havne i historiebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Glenn Murray

”...Korleis Glenn har fått til ei kopling mellom den bloggen eg viser til og www.stileproject.com forstår eg rett og slett ikkje...”Jan:Du har ikke referert til www.blogger.com før i innlegg nr. 25. Lenken du viste til i innlegg nummer 1 var [url="http://dear_raed.blogspot.com/>http://dear_raed.blogspot.com/ og det var den lenken jeg fulgte da jeg kom under vær med www.stileproject.com sitt utvidede kulturbegrep. Bildene på siden kom fra en karusell på nettstedet www.industrialdeathrock.com.Illustrasjonen som annonserte for stileproject.com stod rett over Huntington sitatet som er diskutert tidligere i tråden og altså 8 ganger nedover i blog-teksten. Nå er jeg en hund etter å sikre kilder og jeg tok en ”screen capture” webleseren i ettermiddag. Den har jeg lagt her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Slektsgranskarar er gjester i debattforumet. Debattforumet er mitt og ingen andre sitt. Eg har stilt det tilrådevelde for Digitalarkivet, utan vederlag. No er her gjester som tek seg fridomar eg ikkje tolererer. Difor har eg slått av brukarforumet. Alle tema som ikkje DIREKTE dreier seg om Digitalarkivet eller Statsarkivet i Bergen blir fjerna frå dette forumet. Tenesta kan koma til å bli opna. Dei som har fått det stengt veit kva dei må gjera for å få det opna.Ein kommentar skriven 28. mars klokka 11.15:Eg er blitt gjort oppmerksom på at eg her har skrive noko som kan misforståast, og som eg burde ha sett før. Når eg skriv at 'Debattforumet er mitt og ingen andre sitt.' som betyr det sjølsagt at det er debattforumSYSTEMET som er mitt og ingen andre sitt. Det burde gå fram av neste setninga, der eg gjer greie for at Digitalarkivet får lov å bruka det. Men eg innser at det kan misforståast. Eg har seinare, i debatt 14123, innlegg 6 og 29, gjort greie for korleis ting heng saman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

La ikke et par mennesker ødelegge for hundrevis av andre.Jeg forstår ellers svært godt at man kan bli irritert over ufortjent kritikk.Jeg for min del mener at disse personene skylder Jan Oldervoll en unnskyldning etter alt det arbeidet han har hatt med å holde det hele ved like. Mvh Kjellaug Robberstad Petit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Møller Nordby

Er det slik å forstå at Brukerforum er stengt for noen? Ut fra vedkommendes e-mailadresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Eg kan være einig i at dette tema ikkje har noko med slektsgransking å gjere, men dei som brukar dette forumet verkar å være engasjerte menneske. Så kvifor ikkje lufte meiningar og frustrasjon her også ein gong iblant?Å velje mellom Saddam og Bush/Blair er etter mi meining som å velje mellom pest og kolera. Det er dei svake i samfunnet som må lide uansett.Sjølv er eg sterk motstandar av å bruke krig som konfliktløysing. Dette av di det sjeldan løyser noko konflikt. Det er heller med på å skape nye konflikter.Men når dei no har starta denne galskapen, så må eg vedgå at eg har vondt for å ’heie’ på Saddam. Men når det er sagt, så gjer det meg ikkje noko om dei som starta dette får ’blø’ litt slik at det ser at det ikkje berre er å styrte eit regime som dei ikkje likar. Kanskje dei då tenkjer seg litt betre om neste gong dei føler for å være ’verdenspoliti’?Eg støttar Jan i initiativet og forstår godt hans frustrasjon over både krigen og dei som støttar galskapen.(Håper du opnar brukarforumet att om ikkje så lenge, for det treng vi.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Tenk: Ein levande link til det indre av Bagdad; kva kunne vere så provoserande ved det? Eg tenkte nok at ein ikkje trong spørre Bush, men eg visste ikkje at han ville svare sjøl - her!Når historia faldar seg ut i alt sitt grufulle velde, då er ikkje historia så interessant lenger, for somme av dei historieinteresserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Jeg slutter meg Kjellaug og Tores siste innlegg: la ikke noen få personer ødelegge for hundrevis av andre! Vi trenger virkelig et slikt forum som dette. Jan, du gjør en glimrende jobb med DA og debattforumene, og jeg forstår godt at uberettiget kritikk kan virke sårende. Det er enkelte av brukerne her som bør be om unnskyldning, og deretter holde seg for gode til å bruke masse tid og krefter på å kritisere temaer som de mener ikke hører hjemme her. Jeg gjentar det jeg har sagt før: kan ikke dere som er negative til dette temaet bare ignorere det, og fordype dere i alle de debattene som ER slektsforskerrelaterte - det er over 14000 av dem så langt...Jan, jeg skjønner godt frustrasjonen din, men jeg håper du vil gjenåpne brukerforumet snart! Jeg har bare brukt det aktivt en drøy måneds tid, men jeg har allerede fått hjelp med minst 8-10 spørsmål og slektslinjer hvor jeg tidligere hadde stått bom fast. I motsetning til de andre liknende forumene jeg har prøvd, er det tydelig at dette forumet virker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Digitalarkivet er ikkje berre for dei som er interessert i slekstsgransking.Det er også til for dei som er interessert i historie.Eg håper vi etterkvart vil lære av historien, slik at vi ikkje legg oss ut med naboen. Og heller ikkje med naboland. Eller med menneske på den andre sida av kloden.Av historien lærer vi om menneske. Og eg er optimist. Eg trur det går framover. Og takk til Jan for den historieleksa han gir oss høve til å lære ved å tipse oss om eit tidsbilete frå Bagdad.For meg har brukarforumet vore ein stad å diskutere historie på amatørnivå. Eg har kasta bort mykje tid der. Likevel: Eg håper vi får den møtestaden attende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

Det er trist at også lesetilgangen til Brukerforumet er stengt. Det var mange gode innlegg og mye godt stoff som var søkbart og som i en rimelig lang tid kunne være mange til hjelp. Det beklager jeg og håper at dette i det minste vil bidra til at aktiviteten øker i de tilhørende newgroups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Otto, jeg har funnet ut at de eksisterende debattene fortsatt er søkbare, men bare hvis du husker debattnummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.