Gå til innhold
Arkivverket

[#14087] A report from Baghdad


Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Nina Møller Nordby

14116 er siste tema på Brukerforum så det er bare å trekke fra et nummer så kommer alle de siste temaene opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Det finst kanskje bakvegar, men var det ikkje betre om forumet vart opna? Sjå innlegg (40): 'Dei som har fått det stengt veit kva dei må gjera for å få det opna'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Bakveiene er ikke interesant eller er de det Nina.Du viser bakveien til brukerforumet, men vil ikke ha bakveien til Bagdad.For et par-tre dager siden forbød USAs myndigheter TV-stasjoenene å vise bilder av amerikanske krigsfanger. Dette er hva man kaller sensur. Når du vil hindre en link til Bagdad så er det også sensur.I USA er det i dag slik at lån av bøker med 'sensible emner' blir overvåket. Internett overvåkes.Er det det Demokratiet Bush vil innføre i Irak, eller for å stille et retorisk spørsmål: Tror du Bush vil tillate en folkeavstemning i Irak om USAs og Englands styrker skal få bli der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Dette er jo bare trist :-(Håper at Jan skjønner at de aller fleste av oss er ham dypt takknemlig for den jobben han har lagt ned i dette forumet :-) Det finnes jo ikke maken!Håper du får lyst til å sette i gang igjen Jan :-)Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nå synes jeg at der er enkelte her som 'skyter spurv med kanoner'!Hvis denne siden provoserer så mye som der av enkelte gis uttrykk for, ja, da forstår man jo hvorfor der er så mange kriger i verden.Personlig leser jeg kun det som fanger min interesse og det kan vel alle andre også gjøre.Nå er jeg i den u...-eller heldige situasjonen at jeg ikke forstår så mye. Men uansett så kan ingen løpe fra realiteten i den verden vi lever. Krig eller ikke krig, vi kan velge å stille oss likegyldige til dette eller engasjere oss. Valget er vårt eget. Men jeg tør minne om hva en historiker fra Tyskland engang sa på Norsk TV (Jeg beklager at jeg ikke husker hans navn): 'Det var folkets likegyldighet som drepte de fleste jøder'.Jeg har aldri kunnet glemme dette utsagnet.Tenk over det!Til slutt: Jeg ble ganske paff da jeg koblet meg opp og fikk denne meldingen 'Tenesta er avslutta. Jan Oldervoll'. Jeg ble bare sitte å måpe, men etter 5 sekunder kom den rette siden fram. Hjertelig takk for det Jan! Du og din tjeneste er uunværlig!!!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Takk, Nina, for at du fann bakvegen. Den er no stengd. Det klarte eg, du kan opna han.Elles er eg ikkje på jakt etter takksemd. Men eg er lei av at det er så mange sjefar. Eg er glad for gode råd om kva som skal gjerast. Men eg er lei av kommandoar. Alle som kjenner meg veit at det går dårleg. Ein må vera mykje lurare for å få meg til å gjera som ein vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Eg trur ikkje det vil føre til noko godt å prøve å finne bakvegar til brukarforumet. Alle må respektere at det er Jan Oldervoll som styrer dette forumet.At Jan ein sjeldan gong vil nytte forumet til å komme med eigne ytringar kan vel ikkje være så vanskeleg å respektere? Det eineste han, etter mi meining har gjort, er å uttrykkje motvilje til krig. Det synest eg vi skal respektere han for.At nokon kan være usamde i det, får vi også respektere. Men eg synest ikkje vi skal sensurere Jan sine ytringar. Han har vore romsleg med å sensurere våre ytringar og då skal vi også respektere han. Dei som i dette tema har hatt dei sterkaste meiningane er dei som støttar galskapen i Irak. For meg må dei gjerne ’heie’ på Bush så mykje dei vil, men eg tykkjer at dei skal halde seg for god til å kritisere Jan Oldervoll.Eg tykkjer at dei som har kome med kritikken, skal være så audmjuke at dei skriv ei orsaking for sin kritikk, slik at vi får denne saka ut av verda. Gjort er gjort og spist er spist. (Torbjørn Egner).(Sjølv reiser eg til Frankrike i morgon og håper at det heile har løyst seg til eg kjem attende på måndag.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Margrete Gilhuus

Skjønner at du ikke er ute etter takknemlighet Jan, men jeg er nå takknemlig for at du har drevet dette stedet alikevel jeg da :-)Mvh Anne M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg respekterer at det er Jan som styrer forumet, og sørger for at det er ro og orden. Det er han som har sørget for at vi må oppføre oss. Han er jo ansatt ved Universitetet i Bergen. Og, han og Anette har gjort en framifrå jobb!Nå lurer jeg bare på (og, nå får jeg vel pepper igjen.... er det Jan O. som kan starte en politisk diskusjon i et forum som er (i hvertfall kommer vi inn via forside der) under den norske Riksløven, og så stenge forumet fordi noen ikke er enige??Jeg har med hensikt holdt meg unna denne diskusjonen men nå går det litt ut over skaft og støvler...- God natt. Og takk for meg. Du har fått det som du ville Jan, brukerforumet er ødelagt for alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vel, Jan, 'ville', det var vel ikke det du 'ville' kanskje, men du er jo fortalt det før....ikke egentlig interessert i oss slektsforskere...Nå er du jo kvitt de fleste av oss ved å stenge... snufs. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Jeg respekterer at det er Jan som styrer forumet, og sørger for at det er ro og orden. Det er han som har sørget for at vi må oppføre oss. Han er jo ansatt ved Universitetet i Bergen. Og, han og Anette har gjort en framifrå jobb!Nå lurer jeg bare på (og, nå får jeg vel pepper igjen.... er det Jan O. som kan starte en politisk diskusjon i et forum som er (i hvertfall kommer vi inn via forside der) under den norske Riksløven, og så stenge forumet fordi noen ikke er enige??Jeg har med hensikt holdt meg unna denne diskusjonen men nå går det litt ut over skaft og støvler...- God natt. Og takk for meg. Du har fått det som du ville Jan, brukerforumet er ødelagt for alltid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Turøy

Einig med Laila at diskusjonen har gått for langt, men det fører ingen veg å fortsetje å nøre opp under.Kan hende eg tar feil, men eg ser ikkje på dette forumet som eit offentleg forum sjølv om logoen har ei løve i seg. Her er vi alle privatpersonar med eigne meiningar. Også Jan, sjølv om han har bukta og begge endane.Eg trur ikkje at Jan har fått det som han ville, og eg håper at du tar feil mht at brukarforumet er øydelagt.La oss no sove på dette og håpe at temperamentet har roa seg til i morgon.God natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Holter

Uten å ta stilling til problemstillingen her, vil jeg bare si at dette er fryktelig, fryktelig trist. Opprettelsen av et brukerforum her var det beste som noensinne hadde hendt amatørslektsforskere. Jeg er på gråten over at det er borte, så trist er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Jeg har full forståelse for at Jan stengte forumet! Utallige ganger har jeg irritert meg over kritikk, mas og krav til de som driver dette forumet. Mange er flinke til å komme med ros, men det gjør man i korte ordelag - og ferdig med det. Kritikken strekker seg ofte over lang tid, og jeg har til dags dato aldri kunne forstå at noen er berettiget til å kritisere Digitalarkivet (inkludert Statsarkivet i Bergen) i det hele tatt! Hvem i all verden er det som tilbyr så mye av seg selv, sin kunnskap og ekspertise som disse menneskene gjør, at de kan tillate seg å kritisere? Det er enklere å se splinten i andres øye enn bjelken i sitt eget. Vi brukere er straffet - og jammen har vi fortjent straffen! (selv om jeg håper at det bare blir for en stund).Til Jan: stå på. Samle inn materiale som kan bli dokumentasjon i framtiden. Og den dagen noen finner kildemateriale som er helt objektivt, bør det henges i glass og ramme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Hatvik

Heilt greitt og fullt forståeleg, eigentleg!Kvifor skal du få dessert vederlagsfritt om du berre kritiserer middagen - og indirekte - kokken/kokka, som tok på seg den jobben med å lage maten?Elles så er det vel almenn aksept for at det ikkje utan vidare passar seg å ta seg til rette hos verten/vertinna når ein sjølv berre er gjest ...Eg har som nemnd i innlegg 21 ingen problem med denne lenka, eller emnet den tek opp. At emnet er på sida av det ein elles ventar å finne på desse sidene, er så.Men, igjen; det er verten sin suverene rett å gjera som han lystar i eige hus - sjølvsagt med atterhald om den avgrensinga som til ei kvar tid er nedfelte i lovar- og reglar.Eg les ofte innlegg som eigentleg ikkje interesserer- og/eller vedkjem meg, men eg kommenterer dei heller ikkje. At dei ikkje gjeld meg eller i min interesse, tyder jo ikkje at dei ikkje kan vera svært så interessante for andre brukarar - ja, jamvel til stor glede og nytte.Såpass må eg tóla, særskild då i et debattfora der eg ikkje er administrator, og heller ikkje er den som fastsett kjørereglar- og retninglinjer. Som gjest og brukar pliktar eg (og andre) å retta meg (oss) etter dei til dei gjeldane reglane for dette foraet; noko eg etter beste skjøn også har prøvd å etterleva.Ut i frå det eg har har skrive er det innlysande at eg fullt ut skjønar Jan sin frustrasjon over at enkelte vart vél 'husvarme'. Eg er slett ikkje samd i straffereaksjonen hans,som eg synes er svært beklageleg. Men eg forstår han, og eg respekterer avgjerda hans fullt ut. Anna kan eg uansett ikkje gjera.Nokre gjester byrja kommandere vertskapet, festen gjekk over styr, verten vart sinna (med rette), kasta gjestene på dør, låste og slukka lyset.Så står vi her da, ute i nattekulda og kan truleg ikkje anna gjera enn å tusle heimatt, kvar til sitt ...God Natt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Vi som har levd litt lenge (og som enno er oppe, og helst oppegåande med...) ser at motseiingane i den norske ålmenta no neppe har vore større sidan Hitler (og Quisling) tok makta i Norge 1940. Det har vore fleire politiske stridar sidan den tid, t.d striden om medlemskap i Nato og den, kanskje meir dramatiske striden (stridane) om medlemskap i EEC/EF/EU, som m.a skal ha forårsaka splitting og hat mellom foreldre og barn og mellom til den tid godt forlikte makar. Svært trulig er det mykje verre no: Dei gjeldande motseiingane let seg neppe 'oppheve' i hegelsk/marxk forstand for så å bli heva opp til ei (høgare) semje.Dette er det tragiske: Sivilisasjonar står ikkje mot kvarandre (sjøl om det kan sjå slik ut), men vår eigen del av sivilisasjonen er i strid med seg sjøl - kort sagt USA mot Europa. Gapet har nok vore der lenge, men no revnar det. Datoen 11. september hadde eitt innhald før året 2001, nemlig det USA-bestemte og Kissinger-uttenkte militærkuppet i Chile mot Salvador Allende sitt demokratiske regime. Denne datoen blei aldri nemnt av media i USA, og ikkje i Norge heller, då det hollywoodaktige attentatet mot World Trade Center blei gjennomført på dagen 28 år etter at 'sosialisten' Allende (han var vel neppe meir sosialistisk enn Jens Stoltenberg) blei avliva i Santiago.No er vi, som så ofte før, for eller imot USA, vi europearane. Skilnaden er at skilnaden blir. Det er eit enten-eller som vil gjelde i mannsaldrar. No må vi velje 'side', som det heitte før i tida, men dei fleste i den europeiske, humanistiske og demokratiske tradisjonen treng ikkje gjøre dette valet, for dei - vi, dei aller fleste - er fødde inn i denne posisjonen, og svært få av oss er så opportunistiske at vi vil skifte både standpunkt og 'kultur' på grunn av truslar.Alvoret i denne stoda, der bror faktisk står mot bror, bør gå opp for alle når ein humanist som Jan Oldervoll - ein åpen, liberal kunnskapsdelar og -fordelar (Brukarforumet hadde tvillaust vore ei betalingsteneste i USA, og dertil sensurert, og likeeins i Irak) - sett foten ned. Oldervoll peikte bare på ei lita åpning inn til det indre av Bagdad, der den stygge Historia utspelar seg endå ein gang. Eg takkar han for denne åpninga inn til 'medias res'. Samtidig ber eg om at han må halde fram i den gode tradisjonen som han står i: Å åpne Brukarforumet for alle igjen, også dei han aldri kan forlikast med!Endelig: Eg hatar ikkje USA, men eg er svært lei meg for at det norske folket ikkje har lært like mykje om skilnadane mellom USA og Europa som om likskapane. Likskapane er, etter mitt skjønn, overflatiske, skilnadane er dramatiske. Likeeins seier eg meg lei for at folk i Norge ikkje har lært særlig mykje om arabarane sin kultur og religon(ar), og endå mindre om jødane sitt prosjekt i Palestina.Til slutt: Alle som har lest det eg har skreve til no forstår kor ég står. Derfor treng eg ikkje skrive meir; eg trur dette er nok til at Bush & co kan sende meg til Guantanomo-basen når banden kjem til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjarne Birkrem

Kan vi ikke i det minste få slippe sure oppgulp av typen 'nå har Jan fått det som han ville' ?!? Enhver som har litegrann mellom øra, skjønner at det selvfølgelig ikke er dette han har villet oppnå. Tvert imot, han har nå i flere år lagt ned mange flere timer enn noen av oss kan forestille oss på å holde dette forumet ved like, og det uten annen betaling enn den ris og ros (dessverre mest av det første, later det til) som han får fra brukerne.Vi har ingen rett til å klage hvis han for en gangs skyld tar opp et (dessverre høyaktuelt) tema som han sjøl brenner for, istedenfor å bare administrere andres utvalgte temaer. Som flere har påpekt, verten må ha lov til å ha en viss innflytelse på hva som blir sagt i hans eget hus.Tvert imot, vi skylder Jan en stor takk (selv om han påpeker at det ikke er det han er ute etter) for at vi nå i flere år har kunnet bruke denne tjenesten gratis, og uten sjenerende pop-ups og reklamebannere, noe vi helt sikkert ville ha fått opp til stadighet og irritert oss grønne over i tilsvarende gratistjenester andre steder (ikke minst på amerikanske nettsteder).Jan, takk for den enorme innsatsen du har lagt ned så langt! Jeg håper du forstår at de fleste av oss synes dette er veldig synd, og at vi vil savne dette forumet. Jeg håper også at du når tida er moden vil åpne det igjen! I mellomtida, takk for hjelpa både til deg og til de mange jeg har fått hjelp av til diverse spørsmål. Jeg håper det ikke skal ende slik!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

Hei JanJeg kan godt forstå at du er grundig lei all sytinga og klaginga, og alle som vil ha MER, MER, MER tiltross for at du jobber dag og natt. Så kanskje dette bare var ‘dråpen som fikk begeret til å flyte over’. I så fall får du ha TAKK for alt du HAR gjordt fra en av alle dem (vi er vel tross alt i flertall?) som aldri har klagd eller krevd.Og til dem som utløste dette: Jeg har vondt for å forstå hvorfor ikke Jan skal få bruke brukerforumet som alle andre. Til - om ikke hva som helst - så til det aller meste. Selv har jeg bedt om hjelp i data-spørsmål, hjelp til å anskaffe fische-leser og annet som ikke naturlig hører hjemme her. En gang ‘dreit jeg skikkelig på draget’ da jeg gikk til frontalangrep på en kar som bevisst lagde headinger uten mening for å få mange nysjerrige - og derved mange svar. Men da fikk jeg også mitt pass påskrevet. Det var lov! De innlegg som ikke interesserer en kan en bare hoppe over.Nok en gang TAKK!, Jan - noen av oss vil ikke glemme deg og det du har gjordt! Synd det skulle ende slik.(Skrevet samtidig med overstående innlegg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Myrstad

At Debattforumet var stengt var en elendig start på dagen !Jan - du skrev i et av de tidligere innleggene at forumet kan komme til å bli åpnet igjen. Det håper jeg virkelig at du gjør - til glede for alle oss amatørslektsgranskere i Norge og resten av verden forøvrig.mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No er brukarforumet oppe og går att. Ikkje fordi nokon pressa meg til det, men fordi eg sjølv vil. Kvofor då stogga det? For å få nokre få til å forstå at dette ikkje er noko felleseige som kven som helst kan insistera på korleis det er og kva som skal vera der. Dette er readaktøren, samn med dei som arbeider i Digitalarkivet sitt ansvar. Me kan skuldast for mykje, mellom anna for arroganse, men samstundes ikkje for at me er uimottakelege for råd. Det vil me ramleis ha. Men som råd, ikkje kommandoar, som eg oppfatta ein del innlegg som.Så når det gjeld slektsgransking: Eg har gjentatte gonger sagt at det er eg ikkje interessert i. Det er rett. Som så mykje anna eg oppfattar som både nyttig og bra. Når eg seier det er det for å markera at eg ikkje er del av den store slektsgranskarklubben og ikkje oppfattar eg eg er til for å tena dei. Derimot er eg svært interessert i Digitalarkivet, og brukarane av Digitalarkivet og er svært interessert i å tena dei. Men for meg er det ein stor forskjell. Våre tenester skal vera slik at dei er tenlege for alle brukarar, ikkje berre slektsgranskarar. Det gjeld lokalhistorikarar, forskarar, lærarar, skuleelevar, student og dei som 'bere' er interessert i si fortid. Men samstundes er slektsgranskarane den største brukargruppa vår, og fortener mest omtanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Hipp Hurra!! Hjertelig takk, Jan-:)Dette var en gledelig overraskelse. La oss håpe at enkelte gjester nå har fått seg en lærepenge og at de tenker to ganger før de uttaler seg negativt om verten!!Vi er gjester og bør finne oss i at det ikke er vi som bestemmer.Takk igjen, dere legger alle ned et fantastisk arbeid her.Mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Du har laget en ny intro, Jan. Greitt det, med en påminning om at vi er gjester! Men takk for at du tok opp igjen Forumet. Forskrekkelsen var stor, savnet dypt og abstinensen plagsom.Du har sagt før at slektsgransking ikke interesserer deg, og det må vi jo jo godta. Men slektsgransking kan faktisk være en vei inn i historiefaget. Jeg selv kom inn i dette via statsvitenskap og sosiologi, men uten dengangen å ha den store sansen for historiedimensjonen, men det forandret seg. Sansen for og forståelse av historie ble virkelig vekket til live gjennom mikrohistorien, ved at jeg oppdaget hvordan mine egne forfedre vokste opp i undertrykkelse og fattigdom, stormannsveldet i Enebakk, husmanns- og fattiglivet på Nes i Hedmark, turbulensen omkring industrialismens framvekst. Gjennom mikrohistorien ble samfunnets historiske framvekst, makrodimensjonen, levende og klar. Samfunnets strukturer og prosesser i vår tid er uforståelige uten at de settes inn i en historisk dimensjon, men det var studiet av lokalhistorie som gjorde dette tydelig, i allefall for meg. Jeg antar at du kom inn i fagene motsatt vei? Temaet 'struktur og historie' har jo vært et diskusjonstema i norsk samfunnsforskning i allefall i 40 år (J A Seip, Galtung o.a.). Men i vår samtid blir krigen 'irreell', vi ser en 'virtuell' virkelighet som skygger for det som virkelig skjer. Derfor betydningen av linken du gav oss, et kikkhull inn i det virkelige livets (og dødens) Bagdad.Interessen for de døde står derfor ikke NØDVENDIGVIS i motsetning til interessen for det som skjer rundt oss i disse tider, verdien av ytringsfrihet/mulighet, faren ved sensur, ved at mediebildet erstatter virkelig lidelse, ved troen på at man har Våherre på sin side, osv. Men du har selvsagt rett: vi må våkne.Jeg har vel ellers en oppfatning av at innleggene 66 og 67 fanger opp noe vesentlige av det du ville ha fram?Uansett: takk for at Debattforumet er oppe igjen; det er blitt en nokså uløselig del av DA, og alle parter ville tape på at det ble permanent nedlagt. Da måtte man heller søke å holde det oppe på en annen måte, og planlegge det i god tid. Takk for innsatsen så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berre for å gjera det klart: Eg er samd med per Håkon i alt han har sagt. Slektsgransking er for det første ei framifrå interesse og det er ein god veg inn i historiefaget. Men eg ER inne og har ikkje tid til fleire interesser enn eg alt har. Men eg vil ikkje bli det minste forbausa om eg ein dag når dagane blir mindre fylte tek opp denne interessa. Eg har sikkert uttrykt meg dårleg. Når eg seier eg sjølv ikkje er interessert i slektgransking betyr det at eg ikkje er interessert sjølv å driva med det; ikkje at eg synest det er uinteressant eller uviktig. Svært langt derifrå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har gløymt ein kommentar til Laila:Eg meiner at eg ikkje har starta ein politisk diskusjon. Eg har gjort mine vener i debattforuma merksma på ei kjelde til informasjon som ikkje er så enkel å finna. Eg har mi meining om Irak-krigen, men den meininga har eg ikkje brukt debattfroumet til å leggja fram. Og når eg stengde var det ikkje fordi nokon var usamd med ei politisk meining (eg ikkje har lagt fram), men fordi ein del folk synest vera usamd med meg i at eg hadde rett til å leggja fram denne kjelda til informasjon for andre. Når dei heller ikkje respekterte denne retten etter at eg etter fattig evne prøvde å argumentera for denne retten, trong eg kraftigare skyts for å slå fast denne retten. Det trur eg eg har oppnådd. Sjølv om dei som protesterte ikkje har vedgjeve at dei tok feil, trur eg nok dei veit det. Og det er ikkje eg som har tolka deira protestar mot mi linje som eit teikn på den eine eller andre holdninga.Så om politiske diskusjonar i desse foruma. Det trur eg ikkje me skal ha. Og det er som sagt ikkje eg som har starta den politiske delen av diskusjonen. Men eg fann det vanskeleg å gripa inn i denne diskusjonen når den først var starta. Eventuelle framtidige politiske diskusjonar vil bli vurdert i kvart tilfelle. Eg vil elles gjera merksam på at debattar berre er blitt fjerna pga. vern om privatlivet, så vidt eg kan hugsa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.