Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'aslesen'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 1 result

  1. Min 4xtippoldefar, Amund Aslesen, tilbrakte sitt voksne liv i Eiker i første halvdel av 1800-tallet. Amund sitt sikre fødeår/sted er uklart, men flere steder estimert til ca 1794. Ved konfirmasjonen i 1810, er Temteeie oppført som bosted. Jeg kan ikke finne ham i 1801-tellinga. Han fikk sitt første barn Ole (uekte) i 1814, med Guri Henriksdtr. Han står da oppført som soldat. Den 02.01.1821 gifter han seg med Mari Halvorsdtr og de får barna Asle (f. 1823, død 1829) Gunhild Maria (f. 1822, død 1823), Halvor (f. 1826 død 1829) og min tipptipp Asle (f. 26.01.1830, død 27.02.1889, Åssiden, Bragernes). Av plasser han har bodd på kan nevnes Eknes, Lysakereie, Gaden og Krogstadelven. Så hvorfor spørsmål om Hallingdal? Jo, fordi ved Asle sin dåp i 1830 er det oppført en Berte Aslesdtr som fadder, og ved hennes sønns dåp er Asle og Mari fadder, i tillegg til en Astri Aslesdtr. Når jeg leter rundt i ulike kilder og kirkebøker finner jeg Asle Svendsen Heje og Gunnild Nilsdtr (begge fra Flå i Hallingdal) som foreldre til Astri (døpt 11.10.1788), Niels (døpt 1791) og Amund (døpt 06.10.1793), alle i Flå. Finner ingen av dem i 1801-tellinga, men i 1802 dukker de muligens opp igjen i Eiker. Da er en Berte Aslesdtr født. Far er Asle Svendsen. Asle Svendsen står oppført som død i 1809, bosted Temte. En Niels Aslesen fra Temte dør samme måned. Finner ikke skifte eller skjøter etter Asle. Hvis mine opplysninger stemmer, kan det hende at foreldre til Gunnild er Nils Olsen Breno og Astri Reyersdtr. Aasen fra Flå, men lenger tør jeg ikke undersøke før jeg vet om jeg er på rett spor. Hvem var Amund Aslesen sine forfedre og hvor kom han fra?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.