Jump to content
Arkivverket

Search the Community

Showing results for tags 'nedre eiker'.

  • Search By Tags

    Type tags separated by commas.
  • Search By Author

Content Type


Forums

  • Ask the National Archives of Norway
    • Questions about archival material and use of the archives
    • Questions about the use of the Digital Archives
    • Inquiries and messages about technical errors and metadata errors in the Digital Archives
  • Ask users of the Digital Archives
    • Users' own forum
    • Assistance with transcribing handwriting
  • Collaboration between the National Archives and users of the Digital Archives
    • Questions about volunteer efforts and source registration
    • Questions about proofreading of AMF material
  • Archived forums
    • Arkiv
    • Spørsmål om skannet materiale
    • Spørsmål om transkribert materiale
    • Andre spørsmål til Digitalarkivet
    • Tekniske tilbakemeldinger
  • Miscellaneous

Find results in...

Find results that contain...


Date Created

  • Start

    End


Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

Found 2 results

  1. 23. august 1892 blir ugift styrmann Victor Emanuel Ödman fra Sverige far til Sara i Nedre Eiker. Ved dåpsinnføringen står det at han døde i Santos desember 1891 av gul feber. Har lenge prøvd å finne ut hvem denne mannen var, uten hell, og har heller ikke fødselsår på ham. Er det noen som klarer å komme et steg videre? Sara - Nummer 46 Buskerud fylke, Nedre Eiker i Nedre Eiker, Klokkerbok nr. 2 (1880-1896), Fødte og døpte 1892, Side 142 Permanent bilde-ID: kb20061115030555 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20061115030555 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20061115030555.jpg Buskerud fylke, Nedre Eiker i Nedre Eiker, Ministerialbok nr. 3 (1885-1892), Fødte og døpte 1892, Side 81 Permanent bilde-ID: kb20060912090015 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060912090015 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060912090015.jpg Moren Lovisa Hansdotter kom til Norge sommeren 1892 fra Örgryte Nummer 10 i 1892 Buskerud fylke, Nedre Eiker i Nedre Eiker, Ministerialbok nr. 3 (1885-1892), Innflyttede 1892, Side 199 Permanent bilde-ID: kb20060912090134 Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/kb20060912090134 Permanent bildelenke: http://urn.digitalarkivet.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060912090134.jpg Utskrift fra EmiWeb/Emigranter registrert i svenske kirkebøker Fornavn: Lovisa Utflyttingsdato: 1892-06-21 Etternavn: Hansdotter Utflyttingssted: Vilhelmsdal Fødselsdato: 1865-02-08 Utflyttingssogn: Örgryte Gårdsnavn: Utflyttingslän: Göteborgs och Bohus Født sted: Destinasjon sted: Født sogn: Ödeborg Destinasjon land: Norge Født län: Älvsborg Landskode: No Født sted (utenfor Sverige): Ödegården Enslig/Familie: E Født land (utenfor Sverige): Filnr: 63 Yrke: Arbeterska Kilde: Alder: 27 Side i Husforhør/Församlingsbok: 389 Kjønn: K Nr. i utflyttingsliste: 0 Sivilstatus: Innflyttingsår: Husforhørsbind: Innflyttingssted: Utflyttingsbind: Innflyttingssogn: Merknader i utflyttingsliste: Innflyttingslän: Merknad om gjeninnvandring: Innflyttingsland: Gjeninnvandringsdato: Fars navn: Hans Svensson Merknad om arbeidsattest: Fars yrke: Torpare Mors navn: Sara Fredriksdotter Mors yrke: Ektemakes navn: Ektemakes yrke: Sist oppdatert: 2008-08-04 00:00:00.0 Arkiveiere: Göteborgs-Emigranten E-post: per@clemensson.net Telefon:
  2. Min 4xtippoldefar, Amund Aslesen, tilbrakte sitt voksne liv i Eiker i første halvdel av 1800-tallet. Amund sitt sikre fødeår/sted er uklart, men flere steder estimert til ca 1794. Ved konfirmasjonen i 1810, er Temteeie oppført som bosted. Jeg kan ikke finne ham i 1801-tellinga. Han fikk sitt første barn Ole (uekte) i 1814, med Guri Henriksdtr. Han står da oppført som soldat. Den 02.01.1821 gifter han seg med Mari Halvorsdtr og de får barna Asle (f. 1823, død 1829) Gunhild Maria (f. 1822, død 1823), Halvor (f. 1826 død 1829) og min tipptipp Asle (f. 26.01.1830, død 27.02.1889, Åssiden, Bragernes). Av plasser han har bodd på kan nevnes Eknes, Lysakereie, Gaden og Krogstadelven. Så hvorfor spørsmål om Hallingdal? Jo, fordi ved Asle sin dåp i 1830 er det oppført en Berte Aslesdtr som fadder, og ved hennes sønns dåp er Asle og Mari fadder, i tillegg til en Astri Aslesdtr. Når jeg leter rundt i ulike kilder og kirkebøker finner jeg Asle Svendsen Heje og Gunnild Nilsdtr (begge fra Flå i Hallingdal) som foreldre til Astri (døpt 11.10.1788), Niels (døpt 1791) og Amund (døpt 06.10.1793), alle i Flå. Finner ingen av dem i 1801-tellinga, men i 1802 dukker de muligens opp igjen i Eiker. Da er en Berte Aslesdtr født. Far er Asle Svendsen. Asle Svendsen står oppført som død i 1809, bosted Temte. En Niels Aslesen fra Temte dør samme måned. Finner ikke skifte eller skjøter etter Asle. Hvis mine opplysninger stemmer, kan det hende at foreldre til Gunnild er Nils Olsen Breno og Astri Reyersdtr. Aasen fra Flå, men lenger tør jeg ikke undersøke før jeg vet om jeg er på rett spor. Hvem var Amund Aslesen sine forfedre og hvor kom han fra?
  • Recently Browsing   0 members

    • No registered users viewing this page.
×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.